3 Jongeren in opstand.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Nederland in puin na WOII
Advertisements

H3 Democratie in de 20e eeuw
De Verenigde Staten en hun federale overheid Welvaart & wantrouwen § 4.1.
Jongeren willen een eigen leven
Historisch overzicht Paragraaf 5.3
NL na 1945: paragraaf 2 Woelige jaren.
4.2 Deels ontzuiling, maar ook nieuwe verzuiling
Do’s and Don’ts presentaties
Onderwerpen: Veranderingen: Individuele verantwoordelijkheid en het individueel gedragen van Mensen Continuïteit: wat bleef hetzelfde bij groeps- en individueel.
NL na 1945: Sober en spaarzaam
Consumptie door de naoorlogse generatie.
Kiesrecht Schoolstrijd/ Pacificatie Verzuiling
Paragraaf 5 Hollandse huisvrede.
Paragraaf 7: Ieder voor zich
Nozems, provo’s en hippies
Paragraaf 5.4 De strijd om de school.
Wetenschappelijke revolutie; De verlichting
Jongeren uit etnische minderheden en hun zelfwaardering
2.5 Goden en heiligen Kenmerk:
Geschiedenis van de democratische rechtsstaat in Nederland
Geschiedenis van de democratische rechtsstaat in Nederland
PARLEMENTAIRE DEMOCRATIE VANAF ONTZUILING EN VERDERE DEMOCRATISERING - 1 E DEEL Geschiedenis van de democratische rechtsstaat in Nederland.
Geschiedenis van de democratische rechtsstaat in Nederland
H7:§ 2:p164-6 Rationeel optimisme Onderzoekers (lees: Verlichters) in de 18e eeuw vormen een andere visie op onderzoek en kijk op de wereld Met verstand.
Nederland na WO II.
Nederland na WO II sociaal-cultureel
Historisch overzicht Nederland
Verzuiling en ontzuiling in Nederland
§1 Nederland verzuilt.
Jeugdcultuur J.
Paragraaf 1.2 Bestuur en cultuur.
Hongaarse opstand.
Bij welk kenmerkend aspect hoort de bron?
Welvaartsstaat en sociaal- economische veranderingen
H4:§ 6:p79 Rationeel optimisme Onderzoekers (lees: verlichters) in de 18e eeuw vormen een andere visie op onderzoek en kijk op de wereld Met verstand Benaderen.
Paragraaf 6.3 Nederland in de 21e eeuw.
Staatsinrichting, Paragraaf 2
Welke koning ondertekende de grondwetswijziging van Thorbecke?
Op weg naar een eerlijker bestuur
Nederlanders en hun Gezagsdragers Les 2 Gezag onder druk door de Jeugd.
Hoofdstuk 4 Nederland verzuild en verzorgd
Nederland verzuild en verzorgd Par 1
Tijd van jagers en boeren
SPH Sociologie deeltijd jaar 1 Werkcollege 7 kwartaal 3 Corstin Dieterich L
Waarom stemde de Nederlanders, voor WOII, niet op de NSB
H3 Democratie in de 20 e eeuw Hoe hebben de rechtsstaat en parlementaire democratie zich ontwikkeld tussen 1920 en 1980?
CSE 2016 Havo tijdvak I Vragen CE 2016 en KA Drs. Robert de Oude namens de havo/vwo commissie van de VGN.
Rechtsstaat en democratie: lesplan. Tot 1848:  Republiek (hoofdlijnen): KA Opstand in de Nederlanden KA De bijzondere plaats in staatkundig opzicht van.
Televisie en computer H13.2 NEDERLAND  Wederopbouw staat centraal  Hard werken en zuinig leven  Geen stakingen (harmoniemodel)  Overheidsmaatregelen.
De blokvorming in Oost en West Hoofdstuk 4 de Koude Oorlog.
 Welke gedachte komt bij u op als ik zeg ‘de jongeren binnen uw gemeente’?  Welke gedachte komt bij u op als ik zeg: ‘de ouderen in uw gemeente’? 
Hoofdstuk 5: Wacht op onze daden! Wat hebben de Katholieken, Protestanten, Socialisten en vrouwen bereikt?
Een luxer leven … Afbeelding uit 1953 Reclame uit 1958 De arbeider zit weer goed in zijn broek: mensen hoefden minder zuinig te leven. In 1953 werd de.
De tijd van burgers en stoommachines H10 Politieke strijd en emancipatie Vroegmoderne tijd 19 e eeuw Paragraaf 10.1 ‘Conservatisme en liberalisme’
Ontzuiling en secularisatie
Staatsinrichting van Nederland (deel 1)
Paragraaf 13.2 Een welvarend westen.
Burgers en stoommachines 4.3 Politieke stromingen
Burgers en stoommachines 4.3 Politieke stromingen - Ismen
Paragraaf 10.3 ‘Naar de verzuilde samenleving’
de tijd van burgers en stoommachines
3L week 16: ‘Wij kijken naar de natuur op tv’ © JL
Politieke stromingen 2.1 t/m 2.3.
Nederland na 1945: cultuur en mentaliteit
Hoofdstuk 2 Nederland als industriële samenleving § 4
1.1 Verlichting Stroming tegen de macht van de koning en kerk en wilde dat men zelf meer ging nadenken. Kennis moest gebaseerd worden op wetenschap.
Dit is de vraag Hier komen allerlei antwoorden!!! antwoord 1
Veranderingen in het vormingsvraagstuk
Ter voorbereiding op de toets van as. woensdag.
Tijd van jagers en boeren Jagers-verzamelaars -Jagen / verzamelen -Taakverdeling -Nomaden -geloof Boeren -Akkerbouw / veeteelt -Ontstaan verschillen in.
Transcript van de presentatie:

3 Jongeren in opstand

Jaren ’60; tijd van optimisme In de jaren ’60 ging het beter dan ooit→ stijgende lonen → werden allerlei nieuwe consumptieartikelen van gekocht

Gevolgen Opbouw verzorgingsstaat Groeiende welvaart Mensen niet meer afhankelijk van zuil Ontstaan consumptiemaatschappij Steeds meer mensen hebben een tv en kijken naar programm van alle omroepen Geloof/ ideologie wordt minder belangrijk Ontzuiling

Toenemende kritiek op bestaande verhoudingen door: Jongeren

Nozems

Provo’s

Hippies

…..en vrouwen

Seksuele revolutie

Democratisering

Gevolgen: Secularisering; het geloof wordt steeds minder belangrijk Ontkerkelijking; steeds minder mensen gaan naar de kerk Confessionele partijen krijgen steeds minder stemmen

Zetelverdeling confessionele partijen ten opzichte van andere partijen