Zoekmachinemarketing Theo Zweers, mei 2017
https://www.thinkwithgoogle.com/collections/micromoments.html
Marktaandeel zoekmachines (2015)
Waarom is SEO relevant? Tweederde van de aankopen beginnen online 9 van de 10 keer wordt een zoekmachine gebruikt voorafgaand aan koop Meer dan de helft ontdekt online nieuwe aanbieders
Waarom zoekmachinemarketing Zoekmachinemarketing is het geheel aan economische activiteiten om informatie, producten en diensten via zoekmachines onder de aandacht te brengen. M.b.v. zoekmachines op internet kunnen bedrijven potentiële klanten bereiken en daarmee producten en diensten bij hen onder de aandacht brengen.
Disciplines Zoekmachineoptimalisatie (SEO) het inhoudelijk en technisch verbeteren van een website om hiermee een zo goed mogelijke zichtbaarheid te verkrijgen in de organische resultaten van zoekmachines Zoekmachine adverteren (SEA) het plaatsen van advertenties in de zoekresultaten
SEO Search Engine Optimization
SEO Search Engine Optimization Betaalde zoekresultaten Organische zoekresultaten
In het geval van Google zijn er meer dan 200 factoren die meespelen in het rangschikken van een specifieke website
23 maart 2018 On the page SEO Rating content are done by looking at quality, keywords, engagement (Bounce rate) and freshness. The HTML that makes up your site are check for quality. The Architecture of your site determines how easy your site is crawled, load times and how relevant your URL structures are. Off the page SEO Links are vital and search engines look at quantity, quality and how visible the links are on your site. Social activity means how many of your posts are shared. Does the social activity prove your site to be trusted. Your website’s age also affects trust. Personal ranking signals includes your location, do you have returning visitors and what does your friends think of your site. The two sections above ad points to your rank, where the next two factor groups remove points from your rank. Violations Thin or shallow content that lack substance are penalized. Stuffing or also called keyword density is important. Tricks to boost your rank, like cloaking, paid links, hidden words and link span is becoming more serious. With the last panda update link spamming where pointed out, meaning that websites with a history of comment spamming will receive penalties. Blocking Search engines look at how many of your posts are blocked. Apart from that can search engines also see who and why you block websites.
Wat is SEO? SEO staat voor een goede ervaring bij bezoekers en is geen truc SEO is een proces en geen project Google probeert een mens te imiteren Is de tekst op de pagina relevant voor de zoekopdracht in Google? Wordt de pagina snel genoeg geladen en weergegeven? Wat is de autoriteit van de website? Enz.
Google’s SEO beginnershandleiding (pdf) Naslagwerk Google’s SEO beginnershandleiding (pdf)
Drie belangrijke hoofdcategorieën van factoren waarop zoekmachine scant: Inhoud (content, tags, tekst, enz) Techniek (programmeertaal) Populariteit (aantal en waarde links)
Geïnspireerd door deze gordijnen 23 maart 2018 Geïnspireerd door deze gordijnen Waar zoek je op
Zoekwoorden onderzoek Google Trends Zoekwoorden onderzoek
Zoekwoorden onderzoek AdWords Keyword planner (gmail account) Adwords.google.com
Waarom onderzoek Het zoekgedrag van consumenten leren kennen Variaties leren kennen Volumes leren kennen Concurrentie leren kennen Koopbereidheid leren kennen
23 maart 2018 Volume kan ook bekeken worden per provincie bijvoorbeeld
Zoekwoordenonderzoek Tools Google AdWords Keyword Planner Google Analytics (zoekwoorden) Google Trends Ideeën: Google.nl Google Suggesties Personeel Concurrenten Brainstormen Synoniemen Synoniemen.net
Koopproces fasen en zoekwoorden Gordijnen Vouwgordijnen Vouwgordijnen grijs Luxaflex Roman Shades 1m breed
Schrijven voor SEO Waarop wil de organisatie gevonden worden? (zoekwoordenstrategie) Waar zoeken gebruikers op? (zoekwoordenanalyse) Teksten schrijven: Tekstuele inhoud Semantische factoren Afbeeldingen en links
Teksten voor SEO Meta-tag (samenvatting pagina onderwerp, 156 tekens) Title-tag (onderwerp pagina) (Head tag (koptekst in HTML bestand – inhoud niet in browser) – zoekwoorden in de titel) Anchor tekst (tekst in link – zegt iets over de pagina waarnaar wordt gelinkt) Alt-attribuut (afbeeldingstekst, optimaliseren van afbeeldingen) Heading-tag – zes maten Emphases tag Strong tag (zie ook www.w3schools.com)
Title-tag Titel van de pagina. Staat niet op de pagina, maar in tabblad Wordt gebruikt in zoekresultaat
Title tag <head> <title>Hier de titel schrijven</title> </head> Of In CMS bij SEO titel
Meta Tag/Meta name Onder de title tag Samenvatting van pagina Geef in 156 karakters de inhoud van de titel Naam organisatie, gebruik zoekwoorden
Anchor tekst Tekst in link – zegt iets over de pagina waarnaar wordt gelinkt) Alt-attribuut (afbeeldingstekst, optimaliseren van afbeeldingen) Tekstmogelijkheden: Heading-tag – zes maten Emphases tag Strong tag
Afbeeldingen Geef de afbeelding een naam Niet CANON54678.jpg maar ‘tekst’.jpg Het gaat niet om de ondertitel van de afbeelding, maar om de afbeeldingsnaam Gebruik multimedia