PILOT TOETSING PERIODE 2 LES 1: BEOORDELEN VAN GROEPSWERK Bespreken met elkaar en dan met mij de ‘vragen vooraf’ (volgende sheet). Inloggen site Engels, hoofdstuk 6 reader, maar niet artikel Australië (huiswerk) en scoresheet Dochy. Bespreken vragen sheet 3: Maak een zinvolle opdracht voor groepswerk inclusief protocol / instructies / beoordelingsblad voor groepswerk bijvoorbeeld voor voorbereiden buitenlandreis, werken aan webquest etc. Huiswerk: artikel Australië in hoofdstuk zes (eventueel zelf printen dus). Formuleer vragen.
Vragen Vooraf Wat maakt het beoordelen van groepswerk anders? Waarom verdient het beoordelen van toetswerk juist nu meer aandacht? Welke voorwaarden voor succesvol groepswerk? Welke nadelen kunnen er kleven aan groepswerk, ook al is het goed voorbereid? Welke positieve invloeden kan groepswerk hebben op individuele studenten? Waarom is er juist bij groepswerk het gevaar van ‘te veel en te vaak’? Zelf kiezen van groepsleden? Ben je het daarmee eens?
Vragen reader Inleiding: wie kent er nog meer / andere problemen bij het laten doen en het beoordelen van groepswerk dan die hier genoemd staan? Tips: welke vind je nuttig, welke niet? Welke manieren om te komen tot een individueel cijfer zou jij kiezen, welke niet. Waarom? Welke manieren om meeliften te voorkomen zou jij kiezen, welke niet. Waarom?
Assessing group work Group work, under proper conditions, encourages peer learning and peer support and many studies validate the efficacy of peer learning. Under less than ideal conditions, group work can become the vehicle for acrimony, conflict and freeloading. It may also impose a host of unexpected stresses on, for example, students with overcrowded schedules living long distances from the University. (University of Wollongong assessment policy, 2002)
Three good reasons for group learning 1. Peer learning can improve the overall quality of student learning 2. Group work can help develop specific generic skills sought by employers 3. Group work may reduce the workload involved in assessing, grading and providing feedback to students
Common issues and concerns Lack of perceived relevance, lack of clear objectives Inequity of contribution Overuse
Designing group activities that work Is there a best model for group work? Probably not, for the ‘best’ model depends much on the context. Planning considerations ... 1. Determining group membership 2. Establishing the roles and responsibilities of group members 3. Scheduling group meetings 4. Defining group processes and procedures
Weighing-up the options for group assessment Getting the assessment right is critical. Decisions need to be focussed around four factors: 1) whether what is to be assessed is the product of the group work, the process of the group work, or both (and if the latter, what proportion of each) 2) what criteria will be used to assess the aspect(s) of group work of interest (and who will determine this criteria - lecturer, students or both) 3) who will apply the assessment criteria and determine marks (lecturer, students – peer and/or self assessment or a combination) 4) how will marks be distributed (shared group mark, group average, individually, combination)
Vragen Australisch artikel: Wat zijn de vier kernvragen bij het assessen / beoordelen van groepswerk? Wat is het gevaar bij het alleen beoordelen van het product? Kan je minstens 1 echt relevant element toevoegen aan de lijst van criteria op pagina 6? Welke van de voorgestelde scenario’s heeft jouw voorkeur? Waarom? Welke van de voorgestelde scenario’s is wat jou betreft onwerkbaar? Waarom?