Programmeren met Reeksen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
PSD Basisstructuren programmeren.
Advertisements

Instructie Programmeren Task 1 5JJ70. Task 1.1: Hello World •Klik naast de laatste accolade in de grijze kantlijn om een breakpoint neer te zetten, anders.
VBS De Bron Meester Ronny Marc Horst
Practica Computerlinguistiek Tekst en uitleg:
PROS2 Les 11 Programmeren en Software Engineering 2.
bewerkingen in programmeeromgevingen
Instructie Programmeren Task 1 5JJ70. Task 1.1: Hello World Klik naast de laatste accolade in de grijze kantlijn om een breakpoint neer te zetten, anders.
Instructie Programmeren Task 5
Chris Pollentier 18 / 12 / 2002 De LOGO taalwereld.
1/1/ eindhoven university of technology / faculty of Computer Science 2IC20:Computersystemen Week 2: IDaSS.
Les 2: Zaterdag 24 mei 2014 Wim Peeters
BEGINNERs EV3 PROGRAMMeer Les 3
Programmeer les voor gevorderden
Kleurensensor kalibreren
Leidy Bolhuis Communicatie en Marketing Gebruikers, Rekeningen en Passen.
BEGINNERS EV3 PROGRAMMEER Les1
Instructie weblog. Start van je eigen weblog 1) Ga naar weblog.aocfriesland.nl 2) Je krijgt het volgende scherm te zien. 3) Ga naar inloggen, zowel links.
BEGINNERS EV3 PROGRAMMEER Les2
BEGINNERS EV3 PROGRAMMEER LEssen
Gevorderde programmeer les: Betrouwbaarheid robot verbeteren
BEGINNER EV3 Programmeer Les
BEGINNERS EV3 PROGRAMMEER Les3
BEGINNERS EV3 PROGRAMMEER Les4
BEGINNERS EV3 PROGRAMMEER Les2
BEGINNERS EV3 PROGRAMMEER Les3
BEGINNERS EV3 PROGRAMMEER Les4
Gevorderde programmeer les
Gevorderde PROGRAMMeer Les
Programmeren met kinderen NWT-conferentie basisonderwijs SPANNING & SENSATIE.
Een enquête maken met Google Docs Je gaat leren hoe je een enquête kunt maken in Google Docs met een Formulier. De link kun je vespreiden zodat de vragenlijst.
Ergo Paspoort Overal lekker werken met dezelfde werkplekinstellingen en persoonlijke tips Volgende = → toets.
Deel 7 Wisselen tussen programma’s: geavanceerd Volgende = → toets.
BEGINNER EV3 PROGRAMMeer Les
Proportionele Besturing
BEGINNER EV3 PROGRAMMEER Les
BEGINNERS EV3 PROGRAMMEERLES
BEGINNER EV3 PROGRAMMeer Les
Gevorderde EV3 Programmeer lessen Infrarood Sensor
BEGINNER EV3 PROGRAMMEER Les
Gevorderde programmeer les: Betrouwbaarheid robot verbeteren
BEGINNER EV3 PROGRAMMEER Les
BEGINNER EV3 PROGRAMMeer Les
Objecten oppakken en verplaatsen
Kennismaking met programmeren
Gevorderde EV3 PROGRAMMEER LES
Gevorderde programmeer Les
Gevorderde programmeer les
BEGINNERs EV3 PROGRAMMeer Les
Parallelle Balken Synchronisatie
Kleurensensor kalibreren
BEGINNER EV3 PROGRAMMEER Les
Parallelle balken GEVORDERDE EV3 PROGRAMMEERLES door Droids Robotics
BEGINNER EV3 PROGRAMMeer Les
BEGINNER EV3 PROGRAMMeer Les
Wij zijn FLEX Finn Megan Anouk Nina
Gevorderde PROGRAMmeer Les
Modelleren en Programmeren voor KI Practicumopdracht 4: SAT Solver
Door Droids Robotics en de Hoosier Girlz
De gyroscoop en omgaan met overgevoeligheid
De grafiekgenerator.
Grafiek Generator Monitor de Bibliotheek op school
Small Basic Console deel 2
SQL Les February 2019.
Tellen met kaarten.
Tellen met kaarten.
Leren programmeren met Scratch
Software Development fundamentals
Software Development fundamentals
Python – For loop + strings
Transcript van de presentatie:

Programmeren met Reeksen GEAVANCEERDE EV3 PROGRAMMEERLES Programmeren met Reeksen By Droids Robotics

Lesdoelen Dieper ingaan op de Variabelen-les uit “Gevorderden” Leer het lezen en schrijven van Reeksen Leer over de Reeks-bewerken-blok Leer de herhalings-teller te gebruiken in een herhaling Vereiste voorkennis: Data Wires, Herhalingen, Variabelen

Waarom Reeksen Gebruiken? Maak programma’s simpeler door meerdere variabelen in één variabele te stoppen Kan worden gebruikt met herhalingen om meer compacte en nuttige programma’s te maken Zijn nuttig voor het maken van een aanpasbaar kalibratie programma (kijk naar NXT Licht Sensor in EV3 op onze bijgedragen lessen tab)

Reeksen Wat is een reeks? Er zijn 2 soorten reeksen: Een reeks is een variabele met meerdere variabelen er in Er zijn 2 soorten reeksen: Numerieke Reeks (inhoud bevat getallen… 1,2,3,10,55) Logische Reeks (inhoud bevat logica … waar, waar, onwaar) Ze kunnen worden gebruikt als Inputs en Outputs zodat je kan: Schrijven – Stop een Varibel(en) in de reeks Lezen – Lees de waarde(n) van de reeks af

Reeks Blokken: Snelle Gids Modi Sleutel Logische reeks Numerieke reeks Schrijven (Inputs) hebben twee bobbels naar boven Lezen (Outputs) hebben 2 bobbels naar beneden Verander naar reeks mode Naamgeven Quiz Klik ‘add variable’ Lees logische reeks Schrijf logische reeks Lees numeriekereeks Schrijf numerieke reeks Bepaal of de variabelen Inputs/Outputs en of ze numeriek/logisch zijn

Dit zijn waarden voor index 0,1 en 2 Reeks Indices Elke waarde in een reeks is toegewezen als een index De eerste waarde kan een index zijn van 0 Logische reeksen zullen waar/onwaar opslaan in plaats van getallen Om een waarde in een reeks toe- te voegen klik op + Dit voegt een ‘ingang’ toe bij de volgende index waarde (in dit geval index 3) Dit zijn waarden voor index 0,1 en 2

Blok: Reeks Van Operaties Dit blok wordt gebruikt voor het lezen en schrijven van logische of numerieke reeksen Verschillende modes: Voeg toe: Voeg een niewe ‘ingang’ na de laatste reeks index toe Lees bij index: Leest de waarde bij een bepaalde index Schrijf bij index: Schrijf een nieuwe waarde bij een bepaalde reeks index Lengte: Hoeveel ‘ingangen’ zijn in de reeks? Zowel schrijf en voeg toe een reeks als output Je moet deze reeks terug schrijven naar de variable als je de opgeslagen reeks wil ‘updaten’ (kijk Schrijf/voeg toe slides)

Hoe Gebruik Je Reeksen (Lezen)? Reeks operatie blok Toon de waarde op het scherm Bovenstaande code zal 10 weergeven onderstaande code zal 0 tonen als onwaar Lees index 1 in de reeks Gebruik “Lees bij Index” mode

Hoe gebruik je Reeksen (Schrijven)? Dit zal 700 schrijven naar reeks met index 4 Lees the reeks waarin je wilt schrijven Gebruik reeks operaties om een waarde naar een bepaalde index te schrijven Schrijf de output terug naar de reeks Dit zal onwaar schrijven naar reeks met index 4

Blok Instelling: Herhalings-teller De herhalings-teller geeft het aantal keren dat de blokken binnen de herhaling hebben gespeeld Dit is handig om een programma te maken dat elke keer verschillende code runt als het in de loop gaat Het is ook handig voor het rekenen van elk item in een reeks Toont het aantal herhalingen op het scherm Herhalings teller

Let op: Toevoegen vs. Schrijven + voegt Ingangen toe aan het eind van een reeks (Hier maakt het een niewe index waarde) Deze code produceert een reeks met 8 ingangen (drie keer 0 gevolgd door 5 lichtwaardes) Schrijven overschrijft de ingang by de gekozen index Deze code produceert een reeks met 5 ingangen (dus 5 lichtwaardes)

Uitdaging 1 Maak een programma dat al de ingangen van een reeks toont. Toon elke index op een andere lijn. Je mag maar 1 scherm blok gebruiken. Tip: Je moet herhalingen, herhalings teller, reeks blok en reeks operaties gebruiken

Uitdaging 1 oplossing* Maak/Schrijf de scherm reeks Lees hoeveel waarden er zijn in de reeks Gebruik reeks operaties om elke index te lezen van de herhalings teller Toon de waarde op een andere lijn voor elke herhalings som Wacht tot dat je knop indrukt om te eindigen Eindig nadat al de index waardes zijn getoond *Dit programma is ook te downloaden bij deze les

Uitdaging 2 Maak een programma dat al de ingangen van een reeks toont. Toon de som op het scherm. Tip: Je moet herhalingen, herhalings teller, reeks blok en reeks operaties gebruiken.

Uitdaging 2 oplossing* Lees de index gebaseerd op de herhalings som Voeg de reeks waarde bij de som toe van de vorige waarden Lees hoeveel waardes er in de reeks zijn Toon op het scherm de som Maak de scherm reeks *Dit programma is ook te downloaden bij deze les

Volgenden Stappen Hier zijn wat leuke dingen om te proberen: Maak en programma dat de gemmidelde waarde berekent in een reeks Maak een programma dat altijd de laatse 4 licht sensor lezingen opslaat in een reeks Maak een reeks dat kalibratie waarden opslaat voor iedere sensor poort

Credits This tutorial was written by Sanjay Seshan and Arvind Seshan from Droids Robotics More lessons at www.ev3lessons.com Translated by Sebastiaan Berting from Maerlant-Robotica                           This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.