Training voor gevorderde werkplekbegeleiders

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Reflectievaardigheden en instrumenten
Advertisements

Flitsbezoek Onderwijskundige leiders in de klas Reflectie in de school
Reflectievaardigheden en instrumenten
Begeleiden van het B-leerproces
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Bijeenkomst September 2015
Onderzoeksvaardigheden 3
Bijeenkomst September 2015
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Reflecteren.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Bijeenkomst September 2015
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Werken met de koppelkaart pendelen tussen theorie en praktijk Astrid Wijnands Hannah Wielenga 21 april 2016.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Thema Roos van Leary in de klas
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Veilig werken via gedragsverandering Danny Wilms
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Het loopbaangesprek.
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Theorie.
Bijeenkomst startende mentoren
Vervolgtraining masters 2017
Gejanna de Haan Petra Buist Geesje Fokkens
Les 2 “Drie methodieken” thema 9.3. en 9.4.
Reflecteren even pas op de plaats
Praktijk Opleiders Cursus
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
Welkom 9/19/2018.
Agressie op de werkvloer
VO – HBO aansluiting reflecteren 15 maart 2018
Programma van vandaag uur ABCD-opdracht (2-tallen)
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Slides sessie 3 Aansturen van projecten: schildpaddiagram, RASCI, soorten proceseigenaars Schema intervisie / casusbespreking Literatuurverwijzing.
23 november 2017 bijeenkomst 2; wpl1 RijnIJssel, Utrechtsestraat, Arnhem Jacqueline van der Zee en Jacques de Goede.
Leerling- kenmerken Motivatie
Gesprekstechnieken Les 4.
BOM-model PV 25/03/2014.
Gesprekstechnieken Les 1.
Jij als werkplekbegeleider!
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Jij als werkplekbegeleider!
Reflectie reflecteren is een vorm van oriëntering achteraf, dat wil zeggen, nadat een handeling (of reeks van handelingen) voltrokken is, bezint de handelende.
Bijeenkomst 2 Identity Authenticiteit als docent
Omgaan met verschillen
gesprekstechnieken Les 2
Leskwaliteit: wat is het en hoe meet en verbeter je het
Vervolgtraining masters 2018
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

Training voor gevorderde werkplekbegeleiders xxxxxxxxxxxxxxx 2/7/2018 Training voor gevorderde werkplekbegeleiders AOS Bijeenkomst 2 Astrid Wijnands Astrid.Wijnands@hu.nl 06-10063181 xxxxxxxxxxxxx

Opstart Vragen of opmerkingen n.a.v. de vorige keer Voortgang m.b.t. je werkzaamheden als WB/SB Vragen m.b.t. de eindopdracht: Reflecteren voor gevorderde WB Hoe zit je er vandaag bij?

Hoe leren leraren-in-opleiding? Overlevingsgericht / inactief Als je veel lesgeeft, leer je het vak vanzelf Kleine opdrachten / directe feedback / prikkelen Gesloten reproductiegericht Lesgeven verbeteren vanuit bestaande kennis Meer aandacht voor affectief dan cognitief functioneren / positieve bekrachtiging Gesloten betekenisgericht Verbeteren lesgeven stap voor stap in afhankelijkheid van anderen Leren vertrouwen op eigen oordeel / positieve bekrachtiging / expliciete ervaring van onzekerheid Open betekenisgericht Ontwikkelen kennisbasis en maken gebruik van bronnen in en buiten de opleiding Flexibel / veel ruimte voor communicatie en ontplooiing Artikel van Oosterheert en Vermunt (2012)

Programma Thema: Verdiepen van reflectie: kernreflectie? xxxxxxxxxxxxxxx 2/7/2018 Programma Thema: Verdiepen van reflectie: kernreflectie? Hoe kan je studenten met verschillende reflectieinstrumenten ondersteunen bij het leren van reflecteren? Welk reflectie instrument past bij welke casus/student? Welke gesprekstechnieken horen erbij? xxxxxxxxxxxxx

De training Doelen: WB kan benoemen wat sterke kanten van zijn/haar begeleiding zijn en kan deze situationeel inzetten. WB kan student begeleiden om transfer tussen theorie en praktijk te bewerkstelligen. WB hanteert verschillende observatie-instrumenten om te komen tot verschillende vormen van feedback. WB kan student begeleiden om reflectie te verdiepen om zo tot eigen keuzes binnen docent handelen te komen. ….

Reflectie Welke verschillende reflectiemodellen kennen we? ABCD STARR xxxxxxxxxxxxxxx 2/7/2018 Reflectie Welke verschillende reflectiemodellen kennen we? ABCD STARR Korthagen Persoonlijke casus Professionele casus xxxxxxxxxxxxx

Reflectie Opdracht: Bekijk in drietallen de uitgedeelde reflectiemodellen. Voor welk type casus is het model geschikt? Voor welke student is het model geschikt? ABCD STARR Korthagen Persoonlijke casus Professionele casus

Reflectie Reflecteren op je werk: Doel = problemen op je werk oplossen essentiële aspecten in kaart brengen (gebeurtenis, oorzaak en gevolg) en alternatieven bedenken vooral korte termijn resultaat gedragsgericht: wat kun je het beste doen? bv. ABCD en STARR

Reflectie Reflecteren op je methodieken: Doel = je wilt weten of je met een bepaalde methodiek bereikt wat je wilt bereiken iets nieuws uitproberen, je aanpak verfijnen, een methodiek vervangen doel – methode – effect gebruik maken van theorie en literatuur gericht op repertoire: hoe kan ik iets goed doen? bv. STARR, Professionele casus

Reflectie Reflecteren op je leren: Doel = je eigen ontwikkeling patronen herkennen, je eigen gedrag begrijpen verder uitbouwen van wat goed gaat overeenstemming vinden tussen wat je doet – wat je wilt – wat je kunt – wat je belangrijk vindt vooral op langer termijn resultaat betekenis gericht: hoe kun je begrijpen wat er gebeurt? bv. Korthagen, Persoonlijke casus, Kernreflectie, Bateson

Gespreksinterventies volgende interventies sturende interventies inbreng, gedachte en ervaring van de ander inbreng, gedachte en ervaring van jou Verhelderen, concretiseren suggesties geven samenvatten, spiegelen vragend toevoegen zich open stellen actief luisteren vragen stellen aanmoedigen beoordelen sturen adviseren opleggen

Reflectie Opdracht: Lees de uitgewerkte reflecties. Wat kun je zeggen over deze reflectie? Geschiktheid? Zo niet, welk reflectiemodel dan wel? Uitwerking?

Reflectie Opdracht: Hoe zou je met deze studenten het gesprek aangaan? xxxxxxxxxxxxxxx 2/7/2018 Reflectie Opdracht: Hoe zou je met deze studenten het gesprek aangaan? Kies een reflectie uit. Voer het gesprek in drietallen. - vragensteller - antwoorder - observator xxxxxxxxxxxxx

Reflectie Reflecteren op je leren: Model van Bateson

Reflectie Opdracht: Voer een kernkwaliteitengesprek volgens het gespreksformat. In drietallen: - vragensteller - antwoorder - observator

Afsluiting Evaluatie in 1 zin Eindopdracht …… Bijeenkomst 3: nader te bepalen – Lesbeoordeling Neem een lesbeoordelingsformulier mee naar de training. Neem je concept uitwerking eindopdracht mee