Paragraaf 7.2 Burgerlijke cultuur en hofcultuur

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tijdvak 6 Tijd van van regenten en vorsten
Advertisements

Ontstaan van het hof Anne Poolman Alexandra van der Wal
1.5 Vorsten in Europa Republiek De Nederlanden waren een republiek: - De macht lag bij de Staten Generaal - Opvolgers werden gekozen. Monarchie Frankrijk,
Nederland Les 7: De Gouden Eeuw; Bestuurlijke en culturele aspecten
Paragraaf 1: Frankrijk in de 18e eeuw
6 De Republiek in Europa.
Frankrijk Politiek- I: Koning Lodewijk de XIVde had de adel buiten spel gezet en was een absolute vorst. Hij zou zijn macht van God gekregen hebben;
De Republiek in een tijd van vorsten
De Republiek in Europa Les 23: Bestuur & macht in Europa
Absolutisme.
Gouden eeuw in de Nederlanden
Hoofdstuk 7: Kunst voor de burger
De Barok Italië / Spanje / Frankrijk / Zuid-Duitsland / de Nederlanden Algemene kenmerken d barok is een feestelijke, uitbundige stijl.
De tijd van regenten en vorsten
Een gouden tijd voor de Republiek De 17e eeuw: 1600 – 1700
Koning Louis XIV: de manipulator in Versailles: bronnenonderzoek
6 De Republiek in Europa.
Schoolexamen dinsdag 13 januari
Stedelijke cultuur in Nederland
Goed voorbereid naar de Pabo!
Leg uit welk schilderij hoort bij de Republiek en waarom je dat denkt.
Hoofdstuk 4 De Nederlanden
Pruiken en revoluties – 1700 tot Aanloop naar de Franse Revolutie - De Franse revolutie - Napoleon grijpt de macht - Bataafse revolutie in de.
De Republiek in een tijd van vorsten
Wat moet je weten aan het einde van de les?
Hoofdstuk 3: Regenten en Vorsten
Hoofdstuk 4 De Nederlanden PAR 6, CULTUUR IN DE GOUDEN EEUW.
De Republiek der zeven verenigde nederlanden
Wat moet je weten aan het eind van de les
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Schilderkunst in de Gouden Eeuw
Tijdvak 5: De 16e eeuw De eeuw van de Europese overzeese expansie
Paragraaf 3 Opkomst van machtige vorsten
Republiek in de Gouden eeuw
Herhaling hst 5 Vroegmoderne tijd - ( n. Chr.) Renaissance
Wat moet je weten aan het eind van de les? Wat de Gouden Eeuw is (met jaartallen) Waarom het een economische bloeiperiode was Waarom het een wetenschappelijke.
Ook bloei in de republiek op gebied van:
1.5 Vorsten in Europa Absolute vorsten
Ook bloei in de republiek op gebied van: Wetenschap Kunst Filosofie.
H7.1 Absolutisme in Frankrijk
Pruiken en revoluties – 1700 tot 1800
Regenten en vorsten H7.2 DE BURGERCULTUUR (BLZ. 130)
Schilderkunst Uit de Gouden Eeuw Rembrandt Frans Hals Jan Steen
23 Het streven van vorsten naar absolute macht 27 Rationeel optimisme en een ‘verlicht denken’ dat werd toegepast op alle terreinen van de samenleving:
Paragraaf 6.3 Internationale handel Kenmerkende aspecten: 1)De bijzondere plaats in staatkundig opzicht en de bloei in economisch en cultureel opzicht.
De tijd van burgers en stoommachines H10 Politieke strijd en emancipatie Vroegmoderne tijd 19 e eeuw Paragraaf 10.1 ‘Conservatisme en liberalisme’
DE GOUDEN EEUW Grote Reis Thema 2: Kolonialisme.
De tijd van de pruiken en de revoluties
Regenten en vorsten 3.4 Stedelijke cultuur in Nederland
Paragraaf 6.3 Internationale handel
Leg uit welk schilderij hoort bij de Republiek en waarom je dat denkt.
Regenten en vorsten 2.1 Machthebbers in Europa
Schilderijen uit de 17de eeuw
Tijd van pruiken en revoluties 1700 – 1800
Absolute vorsten De vorsten (koningen) waren afhankelijk van de adel, de adel betaalde namelijk veel geld en zorgden voor soldaten  een koning is dit.
Regenten en vorsten 2.5 Wetenschap en techniek
Stedelijke cultuur in Nederland
Regenten en vorsten 2.4 Stedelijke cultuur in Nederland
Regenten en vorsten 3.1 Machthebbers in Europa
Pruiken en revoluties 4.1 De pruikentijd
Regenten en vorsten 2.4 Stedelijke cultuur in Nederland
Regenten en vorsten 3.5 Wetenschap en techniek
Tijd van pruiken en revoluties 1700 – 1800
VROEG MODERNE TIJD de bloei in economisch en cultureel opzicht van de nederlandse republiek.
HET STREVEN VAN VORSTEN NAAR ABSOLUTE MACHT
Project Gouden Eeuw – havo/atheneum 1 - Nederlands
Nederland Les 7: De Gouden Eeuw; Bestuurlijke en culturele aspecten
Thema 8: hoe vrij ben jij? Blok 1: Franse volk eist vrijheid
§6.2 Nederland en Europa In deze presentatie leer je over:
§6.4 De Nederlandse Goude Eeuw
Transcript van de presentatie:

Paragraaf 7.2 Burgerlijke cultuur en hofcultuur De bijzondere plaats in staatkundig opzicht en de bloei in economisch en cultureel opzicht van de Nederlandse Republiek + Het streven van vorsten naar absolute macht http://www.youtube.com/watch?v=r0gm2UFOq70 Een Gouden Eeuw in de burgerlijke cultuur

Een vergelijking tussen de burgerlijke cultuur en de hofcultuur 17e eeuw: burgerlijke cultuur 17e eeuw: hofcultuur De Nederlandse Republiek Standensamenleving? Niet echt = burgers (regenten) maakten de dienst uit, weinig adel Protestants (hier komt de sobere kledingstijl e.d. vanaf) (relatieve) godsdienstvrijheid Burgers maakten de dienst uit in politiek en economie. Politiek: vriendjespolitiek, overleggen en praten Schilderskunst: landschappen, stadsgezichten, regenten(families), stillevens, en ook religieuze schilderijen Bouwkunst: stadhuis Frankrijk Standensamenleving? Ja, de twee standen hadden privileges en het voor het zeggen, de derde stand had niets te zeggen. Katholiek (hier komt de uitbundige kledingstijl e.d. vanaf) Geen godsdienstvrijheid De vorst (en adel) maakte de dienst uit in politiek en economie. Politiek: absolute macht Schilderskunst: uitbundig en Koning en adel centrale rol. Bouwkunst: Paleis van Versailles (politieke en culturele centrum) Nog steeds merk je aan de Nederlandse cultuur dat deze een burgerlijk karakter heeft…. Wat kun je vertellen van de huidige Nederlandse cultuur in relatie tot de 17e eeuwse burgerlijke cultuur?

De Nederlandse Republiek maakt in de 17e eeuw een Gouden Eeuw door. SCHILDERSKUNST Rembrandt van Rijn Johannes Vermeer Jan Steen Frans Hals Onderwerpen: landschappen, stads- dorps en zee-gezichten, voorwerpen, (groeps)portretten, huiselijke tafereeltjes Opdrachtgevers: kooplieden, regenten en andere welgestelde personen / groepen. Een Gouden Eeuw wil zeggen dat er een lange periode (omstreeks een eeuw) bloei en vooruitgang is op alle gebieden in de maatschappij: Kunst zorg voor veel productie van kunstwerken (schilderskunst, dichtkunst, bouwkunst) Economie zorgt voor veel welvaart Wetenschap zorgt voor veel ontdekkingen en uitvindingen

Rembrandt van Rijn Rembrandt van Rijn

Johannes Vermeer

Jan Steen

Gouden eeuw: literatuur Dichters Pieter Corneliszoon Hooft Joost van den Vondel Gerbrand Adriaensz. Bredero Gedichten, toneelstukken, historische werken enz. P.C. Hooft

Gouden eeuw: wetenschap Drooglegging van de Beemster Hugo de Groot: volkenrecht Christiaan Huygens: wiskundige, astronoom, fysicus Jan Adriaensz. Leeghwater: ingenieur; droogmalerij Leidse universiteit: Internationale universiteit, geestelijke vrijheid Godsdienst : ‘rekkelijk’ en niet ‘precies’  vrijheid tot ontplooiing.

Een populair thema in schilderijen waren stillevens met bijv Een populair thema in schilderijen waren stillevens met bijv. bloemen (je ziet hier tulpen afgebeeld, deze waren zeer kostbaar in de 17e eeuw) Veel zaken in de schilderijen hebben een speciale symboliek (klik link hieronder) http://nl.wikipedia.org/wiki/Stilleven#Symboliek

Franse Hofcultuur: een paar voorbeelden (koning en adel centraal) Lodewijk XIV als Jupiter (en Jupiter is de oppergod uit de Romeinse godsdienst)

De pose: trots, arrogant Een staatsportret van Lodewijk XIV: let ook op de kleding = uitbundig en zeer kostbaar. De pose: trots, arrogant

Lodewijk XIV op het slagveld…. Welke persoon zal Lodewijk zijn?