Rekenen en ICT Basisonderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vuistregels voor het ontwerpen van educatieve software
Advertisements

DYSCALCULIE OP DEN BONGERD
Integraal onderwijs met ict
Ict - beleidsplan
ICT-PORTFOLIO Teun Kaptein NHL
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Welkom !!!.
Marco Ligtvoet MSc Aardrijkskunde IOL 14 mei 2010
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Learning analytics: de docent
Drieslag functioneel rekenen
Portfolio’s in het onderwijs
De waarde van cultuureducatie
Vak / thema De wereld verkennen met GPS ( Doorlopend Leren) Leeftijdsgroep Alle leeftijden De kinderen de wereld laten ontdekken op een innovatieve wijze.
Algemeen didactische principes van e-leren Wouter Hustinx Coördinator ICTO-expertisecel
© IVA Evaluatie Actieplan Verbonden met ICT. © IVA Evaluatie actieplan verbonden met ICT 13 verschillende projecten (po, vo, mbo) Survey onder docenten.
Gebruiksmogelijkheden van smartboards in de rekenles presentatie freudenthal instituut gijs noordergraaf en vincent jonker.
E-NABLING E-LEARNING Hoe succesvol is e-learning in het informaticaonderwijs? Bert Zwaneveld.
8 november 2012.
Titelpagina.
Het smartboard op. Levensgeschiedenis Verwekt: BETT-reis 2002 Gezien tijdens scholenbezoek Sommige erg actief met board/anderen niet. Geboren: november.
Rekentoets locatie DEN BONGERD.
ICT-praktijkdag 1 ste leerjaar … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Leren in een ICT - context Aalst 06 juni 2011 – Massemen 07 juni 2011.
Kritisch bekijken van software Niet het vele is goed…
Welkom.
Blijft in 2008 Didactische uitgangspunten: echte wiskunde
ICT voor de klas Hoofdstuk 6: ICT op maat.
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Een digitaal leerplatform
Alfons ten Brummelhuis
@albertschot ICT in het onderwijs. Trends Digital Native.
Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool is er.
DigibordColleges Het maken van weblectures via het digibord.
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
ICT in het onderwijs Inspiratie dag ICT in het
Even voorstellen……. Leren met een “WOW-factor”
Klas 3. Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool.
Dr. Desirée Joosten-ten Brinke
COMPUTERLES 1 Introductie. Inhoud ■Inleiding ■Wat is een computer? ■Waarom gebruiken we Windows?
Introductie Wie ben ik? Waarom ben ik vandaag hier? ICT, wat is dat eigenlijk? Wat kun je worden en hoe?
Drieslag rekenen Rekenpiloot 28 mei 2010 Vincent Jonker, Freudenthal Instituut
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
Rekenen voor nu en later. Welke kennis en vaardigheden hebben leerlingen nodig om te kunnen functioneren in hun toekomstige beroep? Welke kennis en vaardigheden.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
ICT in het vo Frans Peeters
Infoavond schakeljaar Het Groene Lyceum Welkom Even voorstellen Contactgegevens checken.
Overzicht Dudoc onderzoek “wijze waarop ICT ingezet kan worden bij het verwerven, oefenen en toetsen van algebraïsche vaardigheden, gericht op de overgang.
Samenwerken en communicatie Hoofdstuk 4 21e-eeuwse vaardigheden.
Een voorbeeld Software voor formatief toetsen, Kahoot
Presentatie EduCheck SOML
Computational Thinking Leren op je Eigen Niveau
Docentvaardigheden ICT
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Bedrijvigheid in de lessen economie!
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Het gebruik van de Rekenmachine.
Samenwerken en communicatie
Smart schools Open oproep voor digitale innovatie in onderwijs
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Rekenen en ICT Basisonderwijs 29/ 05/ 2017 Otmar Asinga IOL- ICT in Education

Rekenen en ICT. Wat verstaan we daaronder? Rekenen op het basisonderwijs moet aansluiten op het voorgezet onderwijs en vervolgens op de andere niveaus (mbo, hbo etc.). De verschillende niveaus moeten niet alleen nodige leerstof aanbieden, maar de leerlingen moeten het ook beheersen. ICT is nodig: Om reken te ondersteunen voor de lerenden en de profesional Om de lessen effectiefer en interessanter te maken. Belangrijk nu is welke ICT producten nodig zijn om deze doelen te bereiken 29/ 05/ 2017 Otmar Asinga IOL- ICT in Education

Rekenen en ICT. Wat verstaan we daaronder? Informatie- en communicatie technologie (ICT) Hardware Computers en internetverbinding Rekenmachines en grafische rekenmachines. Telephones en smartphones Digitale schoolborden Grote diversiteit aan randapparaturen Softwares Kantoor software Microsoft Office Educatieve softwares en sites Games Sociale softwares: facebook, twitter etc. 29/ 05/ 2017 Otmar Asinga IOL- ICT in Education

29/ 05/ 2017 Otmar Asinga IOL- ICT in Education Overzicht van schemas op het gebied van rekenen en ict. Thema A ICT en klassikale momenten Trefwoorden: Digitaal schoolbord Interactie Thema B ICT en oefenen Oefenen in verschillende settings: individueel, tweetallen, groep 29/ 05/ 2017 Otmar Asinga IOL- ICT in Education

29/ 05/ 2017 Otmar Asinga IOL- ICT in Education Thema C ICT en probleemoplossen Trefwoorden: Onderzoekend en ontwerpend leren Modelleren/simuleren Construeren Hogere orde vaardigheden Thema D ICT en buitenschools leren Games Gamification Edutainment Mobile learning Ubiquitous learning 29/ 05/ 2017 Otmar Asinga IOL- ICT in Education

Thema E - ICT en toetsen Trefwoorden: Rekenmachin Portfolio Rekentoet 29/ 05/ 2017 Otmar Asinga IOL- ICT in Education

29/ 05/ 2017 Otmar Asinga IOL- ICT in Education THANK YOU!!!!!! 29/ 05/ 2017 Otmar Asinga IOL- ICT in Education