Nedgraphicsdag 18 september 2012
Agenda 4e bijeenkomst Transitieteam Opening Transitieregisseur Stand van zaken SVB-BGT Vaststellen Regionaal Transitieplan Standpunt Wetterskip Info Gemeente Achtkarspelen ICT inkoop Gemeente Leeuwarden Stand van zaken per bronhouder Rondvraag Sluiting
Stand van zaken SVB-BGT Ontwikkeling SVB-BGT Van de bronhouder, voor de bronhouder Kleine staf, netwerkorganisatie, korte lijnen naar de regio. Betrekken van kennis en ervaring van bronhouders. Per maart nieuwe projectleider en medewerker beheer. Mett is communicatiekanaal openbaar: nieuws, vraag en antwoord, monitor Community: transitieteams, onderlinge discussie Individueel: facilitycontract, voortgang uitvoering Waar nodig landelijke afstemming bewerken: Geobusiness Keten (I&M, Kadaster, PDOK, Geonovum)
Stand van zaken SVB-BGT ICT/applicatie uitvraag gepubliceerd 02-04-2013 Facility publicatie verwacht eind april 2013 Informatie model gepubliceerd 02-04-2013 Wet behandeld in tweede kamer, aanname volgt Informatiemodel: IMGEO2.1/IMBGT 1.1. Nedgraphicsdag 18 september 2012
Lean ketenproces Ontwerpen en bouwen olv I&M Ontwikkeling ketenproces Ontwerpen en bouwen olv I&M Afstemming met bronhouders en geobusiness Realisatie Plateau 0 in 2013: proefproductie, laag volume Plateau 1 in 2014: bestandsuitwisseling Plateau 2 zomer 2014: berichtenverkeer Impact op bronhouders Intern proces ICT laten aanpassen Samenwerking met andere bronhouders
Regionale Transtieplannen Laatste versie (v0.9) gepubliceerd in mett: Hoofdstuk 2 Zwaluwstaarten GBKN Rapportages Vaststellen transitieplan Bestuurs-/managementbrief Wordt binnen 3 weken verstuurd Aan wie?
Standpunt Wetterskip Landelijk invulling bronhouderrol waterschappen (Unie van Waterschappen): Gezien de waterwet en hun rol als regionale waterautoriteit zien de waterschappen het als taak bronhouder te worden voor de leggerplichtige waterlopen, wegen en keringen
Standpunt Wetterskip Voor de eigen proces voering en het wettelijk voldoen aan de bijdrage aan de Basisregistratie Grootschalige Topografie voert Wetterskip Fryslân de volgende acties uit: Binnen Stichting GBKN een extra bijdrage leveren aan de actualisatie van het landelijke gebied. De planning is dat dit begin 2014 gerealiseerd is. Transitie (objectvorming en assemblage ) uit besteden aan SVB-BGT Beheerfase: beheer van leggerobjecten in landelijk gebied zelf uitvoeren, en voor bebouwd gebied afspraken maken met gemeenten. Opstellen eigen selectie uit IMGEO voor bedrijfsinformatiemodel en objectenhandboek.
Standpunt Wetterskip Hoofdwatergangen Schouwwateren Legger bevat: Hoofdwatergangen Schouwwateren Peilregulerende kunstwerken Kunstwerken in hoofdwatergangen Onderhoudsdammen Peilscheidende dammen Primaire keringen Secundaire keringen Regionale keringen.
BGT-project Achtkarspelen Stappen en keuzes tot nu toe Oeds Holthuis Transitieteam Fryslân 4 april 2013
Uitgangssituatie bij start Geen samenhangende visie of beleid op GEO-informatie Ontwikkelingen afhankelijk van de drive van personen Geen centrale regie en aansturing van GEO-processen Productgerelateerde processen Eiland bijhouding Daardoor veel dubbel werk Achterstanden / synchronisatieproblemen / fouten
Gewenste situatie Ontwikkelingen binnen de kaders van de visie op basis van organisatiedoelstellingen Centrale regie en aansturing Integrale werkprocessen Centrale en integrale bijhouding van GEO-informatie Geen dubbele en versnipperde bijhouding meer Één integraal topografisch basisbestand met daarin BGT, Beheerkaarten, BAG, ..., ...
Visie op GEO-informatie: Geo-informatie is bijna overal in de gemeentelijke bedrijfsvoering aanwezig: zichtbaar of onzichtbaar, prominent of bescheiden, leidend of volgend. Onze geografische informatiehuishouding is actueel, volledig, betrouwbaar en objectgericht. Hierdoor levert zij een cruciale bijdrage aan de kwaliteit en kostenbeheersing van de totale gemeentelijke informatiehuishouding en daarmee aan de bedrijfsvoering. Indirect profiteert ook de dienstverlening naar burgers en bedrijven daarvan. Centrale regie op en integraal beheer van geo-informatie is daarvoor een belangrijk organisatorisch principe. Eén plaatje vervangt duizend woorden !
Tot nu toe gedaan… 2010 Budgetten gereserveerd Quickscan uitgevoerd Themasessies (betrokkenheid/draagvlak) 2011: Start kennisopbouw (masterclass BGT) Visiedocument Geo-informatie (wat gaan doen en hoe) Interne projectgroep ingesteld (PL, BAG, GEO, TB, LM) 2012: PF1: Startnotitie (projectdefinitie) PF2: Impactanalyse (wat houdt het in en wat kost het) PF3: Realisatievoorbereiding (Projectplan, staat op METT)
Fase Realisatievoorbereiding Activiteiten Realisatievoorbereiding: Onderzoek regionale samenwerking Bepalen inhoud BGT+: objectencatalogus Selectie GEO-ICT voor opbouw Implementatie GEO-ICT voor opbouw Uitwerking tijdelijke bijhouding GBK Pilot voor mogelijke aanpak opbouw BGT+ (hadden we volgens oorspronkelijke planning in Q4-2012 mee willen starten….) Volgende projectfasen: PF4 Realisatie, daadwerkelijke bouw van het BGT+ bestand PF5 Consolidatie, resultaat in beheer nemen
Fase Realisatievoorbereiding Lastige vraagstukken: Gebrekkige en gefragmenteerde kennis van GEO-ICT GEO-ICT (welke lijn, standaardproducten, aanvullende tooling) Wat zelf doen, wat uitbesteden Wat kan geautomatiseerd, wat moet interactief
Tips om de PF3->PF4 impasse te doorbreken: Kijk bij anderen in de keuken, liefst een gemeente met een vergelijkbare situatie waar ze wat verder zijn dan jij bent Bepaal (opnieuw) wat (de kwaliteit van) je uitgangsmateriaal is Zoek uit wat er kan met de software die je in huis hebt Werk het bouwproces uit en maak het niet te moeilijk Test proces en software zsm in de praktijk (en stel bij…) Zorg voor goed en actueel beeldmateriaal Bepaal wat je zelf gaat doen Bepaal wat je gaat uitbesteden Besteed niet 80% van de energie aan 20% van de problemen Maar focus op wat je wel al weet en kunt overzien En ga aan de slag…
Keuzes opbouw: Thema’s BAG, Wegen, Groen zijn leidend bij de (start van) de bouw, de GBK wordt gebruikt ter aanvulling / completering Starten met bestandsintegratie BAG, WG, GR Handmatig opwerken lijnenbeeld en classificeren vlakken Opbouw met uitgeklede LKI-lijnclassificatie en kenpuntenclassificatie gebaseerd op objectencatalogus Focus op standaard objecttypen, bijzondere situaties (overbruggingen e.d.) komen later wel Onjuiste “harde” topo terrestrisch meten Onjuiste “zachte” topo uit opwerken mbv beeldmateriaal
Implementatie BGT Gemeente Leeuwarden
Welke wettelijke verplichtingen stelt de BGT? Opbouw conform Informatiemodel BGT (beschrijving objectafbakening en toe te voegen attributen, zoals wegfunctie), IMGEO mag ‘Kale’ versie gereed op 1-1-2016, aansluiting op SVB-BGT / LV Afnemers aangesloten op 1-1-2017, dan ook terugmeldplicht Volledige versie (ook conform kwaliteitseisen) gereed op 1-1-2020
Fasering Eind 2012: businesscase BGT-systeem Begin 2013: aanschaf BGT-systeem Medio 2013: implementatie BGT-systeem en opstellen objectenhandboek, samen met de afdeling Wijkzaken (BOR) Medio 2013: pilot opbouw BGT (conform IMGEO) Eind 2013: businesscase opbouw BGT Medio 2014: opbouw BGT conform objectenhandboek, inclusief alle attribuut informatie (deels geautomatiseerd) Medio 2014: start beheerorganisatie 2015: koppelingen realiseren met afnemers voor hergebruik
Stand van zaken December 2012: businesscase BGT-systeem goedgekeurd door directieraad Januari 2013: publicatie bestek BGT-systeem April 2013: voorlopige gunning
Wat is het BGT-systeem? Het BGT-systeem is het systeem dat gebruikt wordt voor het landmeetkundig inwinnen en verwerken van IMGEO objecten en voor het uitwisselen van deze objecten met de afnemers
Hoe ziet de architectuur eruit?
Uit welke componenten bestaat het BGT-systeem? BGT applicatie (verwerken metingen en karteringen, samenstellen objectenkaart, verwerken terugmeldingen, inclusief hulpmiddelen, zoals visualiseren diverse GIS thema’s) koppelvlakken met BAG, XEIZ en SVB-BGT kartering via Cyclorama’s (op basis van de reeds aanwezige Globespotter functionaliteiten) Stereokartering (‘3D kartering’ vanaf luchtfoto’s) tachymetrie (landmeetkundige inwinning)
Enkele plaatjes Stereofotogrammetrie
Karteren m.b.v. cyclorama’s
Tachymetrie
Voorbeelden van belangrijke eisen in het bestek Inpassing in ICT architectuur (bijv. Oracle Locator) Open standaarden: IMBGT, IMGEO, StUF-GEO, WMS, WFS, CAD-formaten etc. Integratie met landmeetkundige apparatuur In- en uitcheck procedure t.b.v. meenemen data Flexibiliteit in objectvorming op locatie of op kantoor Enkele bulk-tools, zoals het genereren van centroïden en plaatsbepalingspunten Koppelvlakken met BAG, XEIZ en SVB-BGT, inclusief functionaliteiten voor de procesondersteuning
Vervolg April 2013: voorlopige gunning + contractonderhandeling April 2013: aanschaf overige benodigde hard- en software Mei 2013: installatie en implementatie Mei 2013: opstellen objectenhandboek Juni/juli 2013: pilot opbouw BGT (conform IMGEO) Augustus 2013: evaluatie resultaten pilot September 2013: businesscase opbouw BGT
Stand van zaken bronhouder
? Bij vragen neem contact op Met uw transitieregisseur. U krijgt dan altijd een antwoord Terug.