Matunkha Centre Vrouwen voor Vrouwen 2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kibboets-opvoeding: Nachtelijk huilen en gehechtheid
Advertisements

REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
De overstap naar het voorgezet onderwijs!
“ Windmolen voor Afrika ” Fondsenwerving voor een windmolen in de gemeenschap Roode Poort/ Zuid Afrika.
Aids.
Scaling up testing and counselling as it looks from treatment data monitoring perspectives: The applied research outcomes and the policy implications it.
Accessible Instructional Materials. § Discussion: Timely access to appropriate and accessible instructional materials is an inherent component.
Nationale Kleine Scholen Conferentie Presentatie concept plannen Namens de initiatiefgroep Herman Ritter & Theo Bockting (Dorpsraad De Weebosch)
Learn4Work Strategieën voor de toekomst van Learn4work Regina Engels, L4W Coördinator Amersfoort, 20 September 2011.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/002] thema: CV and letter of application can-do : kan complexe zakelijke teksten schrijven © Anne Beeker Alle.
Lange termijn gevolgen van levende nierdonatie
Malawi Chikhwawa Lauji One De Toekomst bedreigd
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/003] thema: what have I done wrong…? can-do : kan s/ brieven schrijven over persoonlijke zaken © Anne Beeker.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Deltion College Engels
Gatenteksten: tactiek Skimmen Line of thought vinden Om het gat heen lezen mbv 3-zinnentruc 1 zin vooraf, 1 erna + zin waarin het gat zit Gat invullen.
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Weesziekten en weesgeneesmiddelen
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
2G 16 November Today’s lesson  Last class  Mull  Puffins  Check homework (ex )  Thursday 9 December: TEST UNIT 2.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/001]/ subvaardigheid lezen thema: What a blooper…. can-do : kan taal flexibel en effectief gebruiken voor.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/002] thema: how we celebrate birthdays can-do : kan een samenhangend verhaal schrijven.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/003]/ Subvaardigheid lezen Thema: Once upon a time… can-do : kan een verhaal(tje) vertellen © Anne.
Sunday, 19 April 2015 zondag 19 april 2015 Click Klik.
Criteria for Invasive management Acute Coronary Syndromes (ACS) in patients presenting without persistent ST-segment elevation Eduard van den.
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
English 2E 10 November Programme for today Check homework Last class Some /any Have to Can I? Funny blonde woman at the library.
The Future Hoe spreek je over toekomstige activiteiten in het Engels?
GegevensAnalyse Les 2: Bouwstenen en bouwen. CUSTOMER: The Entity Class and Two Entity Instances.
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
Enorm bedankt voor je steun! Mother of Peace Be More Esther van der Voort 24 maart – 18 april.
The women of Africa PMTCT in Mozambique AROSA - 24 Februari 2015 NGO Viva Africa Gemeenschap van Sant’Egidio.
“De geesteswetenschappelijke discipline heeft afstand genomen van haar taak om leraren op te leiden en richt zich nu ook voornamelijk op onderzoek. Geesteswetenschappen.
Kansrekening DT 1415 Les 7 Gerard van Alst Jan
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
EMGO Institute for Health and Care Research Quality of Care Martina Cornel, Hoogleraar community genetics & public health genomics Genetische testen: Direct.
20_05_2009 When the sun goes down on my side of town that lonesome feeling comes to my door the whole world turns Wanneer de zon ondergaat.
de markt voor 2e hands auto’s “Een Experiment”
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Vergelijkend onderzoek naar de rechtspositie van ouders en leerlingen
Welkom in de Top-2000 kerkdienst
de markt voor 2e hands auto’s “Een Experiment”
Reducing antibiotics on farmlevel
EnTranCe: Centre of Expertise Energy “If we want things to stay as they are, things will have to change.” Dr. Ir. Jan-jaap Aue Hanze University of Applied.
LIGHT & CHILDREN LICHT & KINDEREN
De taaltaak
Digitaal toetsen – DBC experiment
ECOLAB; GEDREVEN DOOR ONZE MENSEN
[Voeg eigen informatie over uw gemeente en/of de collecte toe]
Hulpwerkwoorden Hoofdwerkwoorden vs hulpwerkwoorden
Presentatie Rode Bosbes
STEAM Camp International School of Aruba
Internationale beurs voor excellente leerlingen
Unit 2: LESSON 2 practicing the grammar: betrekkelijke voornaamwoorden
Climbing For Life Awareness- and fundraising campaign on asthma, cystic fibrosis and other lung diseases Draw attention to asthma, cystic fibrosis.
Assignment: calling for a meeting about internet use at work
Working in Europe to Connect Talent Development in Higher Education
A realistic basic income policy needs two pillars
Living in the Promised Land Leven in het Beloofde Land
Meaning maning by public leaders in times of crisis
Even voorstellen: ‘Little Inventors’!
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

Matunkha Centre Vrouwen voor Vrouwen 2015

Matunkha Centrum Lokale NGO in Noord Malawi Jarig : 20 jaar! Focus : Veilig & Gezonde leefomgeving voor het kind Onderwijs Gezondheidszorg & wezenzorg Landbouw/ voedsel / gezonde dieren Centrum uitvalsbasis 18 deelgebieden > 250 lokale vrijwilligers Even opfrissen: Malawi: armste land van de wereld Noord Malawi; platteland. Gestart in 1995 met ondersteuning van de dorpen in het opvangen van de enorme hoeveel weeskinderen. Weeskinderen door dat ouders overleden aan AIDS. Onderwijs : CBCC, basisschool, middelbare schoolfund (en nu dus ook jonge vrouwen) Gezondheid : ondersteuning van chronisc en terminale zieken. In samenwerking met lokale ziekenhuis. Landbouw etc: training in animal health, verschillende gewassen, irrigeren Centrum = geen weeshuis. 18 deelgebieden : Community based organisations. Geven hun imput en kunnen ondersteuning krijgen om de dorpen verder te ontwikkelen Vrijwilligers : Home based care en Orphan and vunerable children

Filmpje : sfeer impressie Wat is er o.a. te zien Water Matunkha heeft watersysteem aangelegd > 10.000 mensen Kinderen Jochie op de voorkant is Viktor. Gestart met Aidsremmers en is gezond met HIV. School, pap, spelen Vrijwilligerswerk Patient krijgt uitleg Training Home Based Care Uitdelen van pap voor ondervoede patiënten Huisbezoek Oude Man met Pet: Terminale zorg ivm leverkanker Prachtige natuur Filmpje geeft indruk van de omgeving en laat alle activiteiten in een vogelvlucht zien. Nummer bij het filmpje: It takes a whole village to raise a child. Daarom heeft matunkha aandacht voor vele aspecten die van invloed zijn op een dorp/ kind.

Filmpje It takes a whole village to raise a child

Extra / nieuwe projecten Young Woman Project Dierengeneeskunde in Ontwikkelingssamenwerking(DIO) Medicinale tuin Speeltuin aangelegd bij de school (EO) Matunkha heeft continue projecten, zoals school, wezenzorg, patiënten zorg. Maar we blijven in spelen om nieuwe vragen/ problemen. DIO: nieuwe dieren afdeling op Matunkha. Boeren zijn getraind animal health, leren preventief te werken en hoe ze aandoeningen kunnen behandelen Medicinale tuin: In het wild groeien veel planten met medicinale werken. Bijvoorbeeld Moringa. Zit boordevol vitamine. Als voedingsupplement blijven mensen veel gezonder, minder ziek en immuunsysteem sterker. Papaya heel goed voor wondbehandeling. Het gratis beschikbaar en het werkt. 3 communities zijn ook een tuin gestart. EO: kunnen kinderen zich lekker uitleven. Verder is er ruimte op de grote hal op Matunkha op te knappen en na schoolse activiteiten voor kinderen te organiseren.

Young Woman Project Jonge vrouwen die gestopt zijn met school (in st. 6,7 of 8 )door huwelijk, zwangerschap, financiele problemen, mantelzorg etc. Primary School Certificate 2014 - 2017 Twee enthousiaste leraren 20 vrouwen zijn gestart Motivatie: soya, mais & fertilizer Een van de leraren is Mr. Nyirongo

Young Woman Project 2014/2015 September 2015 Eerste term 50 % uitval 11 vrouwen ronde 2014/2015 af Oogst grotendeels mislukt door onvoorspelbare regens. September 2015 Start 11 vrouwen Uitval: De voornaamste reden was dat voor de 10 vrouwen die bij start max. St 5 hadden waren de lessen (st 6. ) te moeilijk. Dit heeft Matunkha onderschat en een goede les. De huidige lessen v.a. St. 6 sluiten dus aan bij vrouwen die er jaren uit zijn. Reactie Davie Yes, its true that the drop out is possible, - Matunkha Centre made a research why the drop down of students ad found out that as most students left school some years ago, it was tough to catch up. if you check the previous class on each students, some left school while in std 6 or std 5 . - Matunkha Centre found out that most of the students needed to start class 3,4 and 5. As the project has no guaranteed years. Matunkha Centre will ask the doner if more classes could be introduced which will require additional one teacher. De 10 vrouwen die bij de start st. 6 of hoger hadden zijn door gegaan.

Tawonga Chomene Educated women tend to … …be healthier …participate more in the formal labor market …earn more income ..have fewer children ..provide better health care and education to their children …… all of which eventually improve the well-being of all individuals and can lift households out of poverty. These benefits also transmit across generations, as well as to communities at large. – www.worldbank.org Dit is waarom het project zo belangrijk is! Misschien niet het grote resultaat van 20 vrouwen met een diploma. Maar straks wel 11 vrouwen die een verschil kunnen gaan maken! Dat effect blijft door rollen. Matunkha bedankt voor de support!

Vragen? www. matunkha.com info@matunkha.com Adres > aanmelden nieuwsbrief www. matunkha.com info@matunkha.com