Tijd van burgers en stoommachines

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Feodalisme en het hofstelsel
Advertisements

H3 Industralisatie en Ismen.
Historisch overzicht Paragraaf 5.3
Industriële revolutie
Conflicten tussen kapitaal en arbeid
Arbeiders komen op voor hun rechten.
Iris, Twann, Isa en Thomas
Over het arbeidersklasse in Nederland
de tijd van burgers en stoommachines
Ontstaan en ontwikkeling van een politieke stroming
Paragraaf 2: Socialistische ideeën
4.2 de sociale kwestie..
Gemaakt door Max jolita isabella fleur demi max
De staatsinrichting van Nederland.
De burgemeester van Delft en zijn dochter
Voorbereidingscursus op Toelatingsexamen HSAO geschiedenis Marten Douma.
Hoofdstuk 2. Recht op een stem
Wat moet je weten aan het eind van de les?
UITDAGING 2 Wat is het kinderrecht dat hoort bij ‘onderwijs’ en bij ‘bescherming tegen kinderarbeid’? De wet dat hierbij hoort is het kinderwetje van houten.
De sociale kwestie.
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Historisch Overzicht Paragraaf 1.
Hoofdstuk 1: Nederland Historisch Overzicht Hoofdstuk 1: Nederland
Staatsinrichting, Paragraaf 2
Industriële Revolutie
Vrijheid en democratie Democratisering in Nederland
Staatsinrichting van Nederland
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Wat moet je weten aan het einde van de les?
7.2: Geschiedenis van de verzorgingsstaat
5.2 De sociale kwestie.
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Tijd van de burgers en stoommachines ( )
Arm vs. Rijk (1910) 'Wij zijn vegetariërs, wij eten nooit vleesch.'
-Scheiding der machten -Gekozen parlement -Verlichte ideeën
Tijd van burgers en stoommachines,
Het Kapitalisme Handelskapitalisme Oostzeevaart VOC/WIC
De industrialisatie van het westen
De twintigte eeuw 1900 – 1919.
Politieke stromingen De liberalen
Tijd van jagers en boeren
Week 5 Sociologie en diversiteit SOCIALE ONGELIJKHEID / ONGELIJKHEID TUSSEN GROEPEN / INTERCULTURELE COMMUNICATIE.
De sociale kwestie = het sociale probleem (dat ontstaat door de IR)
‘De Industriële revolutie is goed geweest voor de mensheid’
1 H8: verzorgingsstaat. 2 § 4: van nachtswakersstaat tot verzorgingsstaat Negentiende eeuw nachtwakersstaat: - orde handhaving - bescherming - voorzieningen.
5.1 Industriële Revolutie Tijd van burgers en stoommachines
Hoofdstuk 5: Wacht op onze daden! Wat hebben de Katholieken, Protestanten, Socialisten en vrouwen bereikt?
Kinderarbeid door de eeuwen heen Tijd van burgers en stoommachines.
Tijd van burgers en stoommachines 1800 – 1900
De industriële revolutie
Burgers en stoommachines 4.2 De sociale kwestie
Burgers en stoommachines §5.1 Industrie en samenleving
Burgers en stoommachines 5.2 De sociale kwestie
de tijd van burgers en stoommachines
de tijd van burgers en stoommachines
de tijd van burgers en stoommachines
1.4 SOCIALISTEN EN FEMINISTEN
Geschiedenis M3.
Politieke stromingen 2.1 t/m 2.3.
Sociale zekerheid en verzorgingsstaat in Nederland
Nederland als industriële samenleving
Steun landloze arbeiders in Pakistan
§3.3 De sociale kwestie In deze presentatie leer je over:
§3.1 Industrie en samenleving
§2.3 De sociale kwestie In deze presentatie leer je over:
§2.1 Industrie en samenleving
Hoofdstuk 3 Eerlijke handel
Duurzaamheid C en D Hoofdstuk 2 People.
Tijd van jagers en boeren Jagers-verzamelaars -Jagen / verzamelen -Taakverdeling -Nomaden -geloof Boeren -Akkerbouw / veeteelt -Ontstaan verschillen in.
Transcript van de presentatie:

Tijd van burgers en stoommachines 1800-1900 5.2 De sociale kwestie Tijd van burgers en stoommachines 1800-1900

Wat gaan we doen? Kinderarbeid Zichtbare armoede Fabriekskinderen Kinderwet en leerplicht Zichtbare armoede Het lot van de arbeiders Sociale wetten

Fabriekskinderen Eerste helft 19de eeuw was het normaal voor de meeste kinderen om te werken Tweede helft 19de eeuw start kritiek op kinderarbeid (voornamelijk in de industriële sector) Reden: Industrieel werk te ongezond voor kinderen Kinderen waren te speels  ongelukken

Kinderarbeid tegenwoordig?

Kinderwet en leerplicht Van Houten (volksvertegenwoordiger)  wet tegen kinderarbeid Kinderwetje van van Houten 1874 Doel: kinderarbeid geheel te verbieden Overheid: werken op het land voor kinderen was helemaal niet slecht Boeren hadden kinderen nodig om te werken in drukke oogst

Kinderwet van van Houten Kinderarbeid daalde aanzienlijk: Lonen stegen Mechanisatie steeg Onderwijs werd voorwaarde om te participeren in de maatschappij Schoolverzuim daalde (30% – 9% in 40 jaar) 1900 leerplichtwet  iedereen vanaf 6 jaar moest naar school

Het lot van de arbeiders Kinderarbeid was een onderdeel van de sociale kwestie het probleem van de slechte leef- en werkomstandigheden van de arbeiders tijdens de I.R. Sociale kwestie speelde niet alleen in Nederland Ondanks industrialisatie en hogere lonen  veel armoede Armoede werd bestreden door de kerkelijke armenzorg Door de kerk georganiseerde hulp aan mensen die niet in hun eigen levensonderhoud kunnen voorzien Door I.R. grote verschillen tussen (rijke) burgers en arbeiders

Sociale wetten Door de sociale kwestie werden arbeiders steeds meer opstandig Opkomst vakbonden Organisaties van werknemers om samen betere arbeidsomstandigheden en meer loon af te dwingen Door vele opstootjes en stakingen ontstonden de sociale wetten 1889 Wetten die regelen dat het inkomen en de leef- en werkomstandigheden van mensen niet onder een bepaald minimum komen