Samen optrekken in de zorg voor hart- en vaatziekten Ad Bakx, cardioloog David Koetsier, huisarts
Wie van de drie? Heer A 70 jaar, ACS, 7 jaar stabiel, matige MI Heer B 80 jaar, CABG 5 jr terug, stabiel, LVF 35% Heer C 60 jaar, ACS met kortdurend VT, 2 jr terug, geen klachten
Amsterdam-Noord is een krachtwijk
Samen dapper. Hoe is het zo gekomen? Ziekenhuis start CVRM poli Weerstand bij huisartsen Werkgroep Project voor de regio
Doelen Chronic care model Transmurale keten Verschuiving van 2e naar 1e lijn Meer zorg op de juiste plek Als het kan in de buurt, als het moet in het ZH Versterken van zelfmanagement
Hartje-Noord
Drijfveren Hart- en vaatziekte is een chronische aandoening van het endotheel Wat is optimale zorg? Ontschotting 1e – 2e lijn Gelijke richtlijnen Heldere (terug)verwijsafspraken ‘Zwarte gat’
Wie van de drie? Is het de heer A, B, of C?
Hoeveel mensen kunnen terug naar de huisarts? 10% 30% 50% Dossieronderzoek: ~ 30%
Wie? Post-infarct patiënten met: met goede LVF (EF>45%) zonder restischemie zonder matig tot ernstig kleplijden zonder VF of VT > 48 uur ook na PTCA of CABG
Consultatie/Terugverwijzing Bij acute klachten Bij progressieve klachten of matige instelling Bij nieuwe ECG afwijkingen
Knelpunten: 1e lijn Welke kom je tegen? Gebrek aan: Personeel (POH-S) Financiering en tijd Kennis & kunde Kwaliteit en apparatuur Ondersteuning zorgverzekeraar Zelfmanagement Geloof
Knelpunten: 2e lijn Welke kom je tegen? Slechte informatieuitwisseling Wantrouwen specialist en patient in kwaliteit huisarts Samenwerking specialisten onderling Productie- en inkomstenverlies Niet nakomen van afspraken Gebrek aan ondersteuning zorgverzekeraar Gebrek aan geloof
Het vervolg …. Patiëntenbrief (Tele)Consultatie Regionaal Monitoring Goed gedrag belonen Shared savings Bonus praktijken Voorbeelden delen
Wat maakt de samenwerking succesvol?
Wat gaat u doen? Wat neemt u mee terug …. Advies: Ga ‘samen’ aan de slag, werk aan vertrouwen, maak afspraken, neem de tijd, evalueer, verbetercyclus, scholing, betrek de patiënt en de verzekeraar.
Dank u wel voor uw aandacht!