Samen optrekken in de zorg voor hart- en vaatziekten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Petra van Pol, cardioloog Marlies Niesing-Lut, VS-hartfalen
Advertisements

Mijn zorg is standaard, nu mijn patiënten nog… Guy Schulpen.
CVA-zorgketen Leeuwarden
Organisatievormen werkgeverschap POH-GGZ
Astma: basis Definitie Prevalentie Doelgroep Mate van controle
Het medisch continuum: bent u daar nog? Toute ça change……
IJsselland Duodagen 29 en 30 maart 2010 Hartfalen
Algemene ledenvergadering HVE 26 september 2012
Diseasemanagement in de praktijk
Dyna-Vision Praktische opzet RS TechMedic BV – August 2008.
De vasculaire patiënt Wiens zorg is het?.
MonodisciplinaireMultidisciplinaire Zorggroepen
De Grote ACS Kennis Quiz
Opzet van onderzoek in de chronische fase Werktitel: “CVA-APK” CVA-keten Regio Zuid-Kennemerland
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Wat is de weg naar goed CVRM?
Zorg(en) in de toekomst doen we samen Bossche samenscholingsdagen 2012 Peter Langenbach.
Innovatieve ouderenzorg, is dat haalbaar? Conferentie ouderenzorg, 26 juni 2012 Wethouder Peter van Zutphen.
Een vloeiende GGZ.
Palliatieve zorg thuis
Kennis is macht? De rol van informatie
Netwerkbijeenkomst GGZ Midden Limburg juni 2014 René bekhuis CZ
Stand van zaken & Beheersstructuur
De rol van de zorgverzekeraar bij populatiebekostiging
Keten Informatie Systeem
Welke factoren spelen een rol bij het praten over het levenseinde?
De GGZ in de HA praktijk Wat betekent dit voor jou?
Bijeenkomst Assistentes d.d. 12 november 2015 Onze Huisartsen 1.
3 december 2009 Onbekend maakt onbemind! laat mogelijkheden onbenut Harry Robberts adviseur 1 e lijnzorg en ketenzorg 3 december 2009.
Workshop 2008 Heleen Koster-Raven Voorzitter Todu, hoofd diëtetiek Diakonessenhuis.
Integrale zorg thuis en in het ziekenhuis De ZorgBrug producten Toegevoegde waarde in de totale zorg voor chronisch zieken 3 december 2009 Wilma Bijsterbosch.
Hervorming Langdurige Zorg Transitie Vivent Thuiszorg Terug naar de Bedoeling.
Integrale zorg thuis en in het ziekenhuis Welkom Thema bijeenkomst inhoud, uitvoering en financiering van de zorg voor chronisch zieken zorg door ziekenhuis,
Ketenzorg, onze zorg ?! Projectgroep: Anja Dekker, Berry van Kats, Yvonne den Ouden, Marleen de Bruin.
Ketenzorg of netwerkzorg voor COPD patiënten Philip de Roos Voorzitter SEZ.
Duurzame transmurale nascholing. Opzet nascholing Competentie: professionaliteit. Leerdoelen: Verbeteren ICC huisarts-specialist Verhogen wederzijds begrip.
En de huisarts dan? Gerdien Schuitemaker Klinisch psycholoog Vicevoorzitter bestuur LVMP Vicevoorzitter bestuur PAZ.
Huisartsverwijzingen naar de medische psychologie Gerdien Schuitemaker Klinisch psycholoog Antonius ziekenhuis Sneek 25 november 2013.
Cardiopulmonale consulten op de huisartsenpost: interviewstudie Angel Schols Basisarts en promovendus.
Huisarts en Apotheker, = 3 Els van Dieten, stafarts farmacie Willem van de Spijker, stafapotheker Arnold Romeijnders, medisch directeur allen werkzaam.
Bespreken van prognose en einde van het leven op hartfalenpoli’s in Nederland en Zweden Martje van der Wal
Fysiotherapie bij COPD
Netwerk Kwaliteitsontwikkeling GGz
Van aanbodmanagement naar populatiemanagement
Visie op duurzame gezondheid en zorg in de regio in 5 uitgangspunten
Taak 2 Inleiding in de gezondheidszorg H 2.4 en 2.5
Taak 2 Inleiding in de gezondheidszorg H 2.4 en 2.5
Vermaatschappelijking van de Zorg
Project Levensverwachtingsgesprek
Vragenlijst KEI vrijdag 13 januari 2017.
Basis kennis over inkomsten en uitgaven.
Positieve Gezondheid als vertrekpunt in de huisartsenpraktijk
Webcast Connect Atriumfibrilleren
 .
Populatie gebonden bekostiging en Transmurale Diabeteszorg
Triple Aim Wat is KEI Wat is KEI Scholingen: -Ketenzorg Scholingsacademie -WDH -Huisartsendienst Scholingsacademie.
Richtlijn Aanpassingsstoornis bij patiënten met kanker
Implementatieplan Telemonitoring Hartfalen
Drs Loes Meijer, huisarts, Medisch Coördinator MCCE
Paula Terra Beleid en praktijk bij overdracht van patiënten, hoe brengen we die beter samen? Paula Terra
Titel: ondersteuning ouderenzorg ROH MH
Groninger Zorgmodel Integrale Ouderenzorg
Disclosure belangen (Potentiële) belangenverstrengeling Geen
Werkgroep transmurale communicatie
KOH staat voor Kwaliteit en Ontwikkeling Huisartsenzorg Hét expertisecentrum voor geaccrediteerde nascholing en taakherschikking in de eerste lijn.
De wijkverpleegkundige Spil in de eerstelijnszorg
Uitdagingen aan de eerstelijn
DBC: Diagnose behandel combinatie DOT: DBC op weg naar transparantie
Ondervoeding op de kaart
Samenwerking eerste en tweede lijn
Transcript van de presentatie:

Samen optrekken in de zorg voor hart- en vaatziekten Ad Bakx, cardioloog David Koetsier, huisarts

Wie van de drie? Heer A 70 jaar, ACS, 7 jaar stabiel, matige MI Heer B 80 jaar, CABG 5 jr terug, stabiel, LVF 35% Heer C 60 jaar, ACS met kortdurend VT, 2 jr terug, geen klachten

Amsterdam-Noord is een krachtwijk

Samen dapper. Hoe is het zo gekomen? Ziekenhuis start CVRM poli Weerstand bij huisartsen Werkgroep Project voor de regio

Doelen Chronic care model Transmurale keten Verschuiving van 2e naar 1e lijn Meer zorg op de juiste plek Als het kan in de buurt, als het moet in het ZH Versterken van zelfmanagement

Hartje-Noord

Drijfveren Hart- en vaatziekte is een chronische aandoening van het endotheel Wat is optimale zorg? Ontschotting 1e – 2e lijn Gelijke richtlijnen Heldere (terug)verwijsafspraken ‘Zwarte gat’

Wie van de drie? Is het de heer A, B, of C?

Hoeveel mensen kunnen terug naar de huisarts? 10% 30% 50% Dossieronderzoek: ~ 30%

Wie? Post-infarct patiënten met: met goede LVF (EF>45%) zonder restischemie zonder matig tot ernstig kleplijden zonder VF of VT > 48 uur ook na PTCA of CABG

Consultatie/Terugverwijzing Bij acute klachten Bij progressieve klachten of matige instelling Bij nieuwe ECG afwijkingen

Knelpunten: 1e lijn Welke kom je tegen? Gebrek aan: Personeel (POH-S) Financiering en tijd Kennis & kunde Kwaliteit en apparatuur Ondersteuning zorgverzekeraar Zelfmanagement Geloof

Knelpunten: 2e lijn Welke kom je tegen? Slechte informatieuitwisseling Wantrouwen specialist en patient in kwaliteit huisarts Samenwerking specialisten onderling Productie- en inkomstenverlies Niet nakomen van afspraken Gebrek aan ondersteuning zorgverzekeraar Gebrek aan geloof

Het vervolg …. Patiëntenbrief (Tele)Consultatie Regionaal Monitoring Goed gedrag belonen Shared savings Bonus praktijken Voorbeelden delen

Wat maakt de samenwerking succesvol?

Wat gaat u doen? Wat neemt u mee terug …. Advies: Ga ‘samen’ aan de slag, werk aan vertrouwen, maak afspraken, neem de tijd, evalueer, verbetercyclus, scholing, betrek de patiënt en de verzekeraar.

Dank u wel voor uw aandacht!