Leerdoelen, leerlijnen en leeractiviteiten Ilse Gmelig 12 april 2017 “Wanneer je werkt vanuit leerlijnen, is de methode slechts een van de bronnen waarmee leerlingen zich de leerstof eigen maken.”
Waarom? Je wilt… beter kunnen afstemmen op de individuele onderwijsbehoefte van leerlingen. gerichtere instructie aan leerlingen kunnen geven. beter weten waar een leerling zit op een bepaalde ontwikkelingslijn. eigenaar zijn van jouw eigen leerlijnen, gericht op jouw doelgroep en onderwijspraktijk.
1 WAT 2 HOE 3 WAARMEE 4 PLATFORM en tools Leerdoelen en leerlijnen 2 HOE Didactische aanpak Leeractiviteiten Werkvormen Differentiëren Anders … 3 WAARMEE VO-content, Thieme Meulenhoff, Noordhoff, Malmberg, eigen, anders… 4 PLATFORM en tools
Wat? Onderbouw: kerndoelen en handreiking (SLO) Bovenbouw: eindtermen (CvTE) en syllabus Kennisbasis natuurwetenschappen Referentiekader taal en rekenen (ERK) Schoolplan Vakwerkplan Methode … Leerdoelenkaart onderbouw
Voorkennis 2.1.2 Je benoemt dat planten in cellen met bladgroen met behulp van zonlicht eigen energierijke stoffen en zuurstof maken. 1.2.3 Je benoemt celkern, celmembraan, cytoplasma, vacuole en bladgroenkorrels als onderdelen van cellen en de celwand als structuur buiten de cel en je benoemt functies daarvan.
Bovenbouw syllabus
bacteriën, schimmels, planten, dieren, fotosynthese thema voorwaarden begrippen voorkennis 6.2.1 Je benoemt hoe soorten in een gebied van elkaar afhankelijk zijn voor voedsel, schuilplaats en voortplanting. Ecologie in voorjaar, na Planten 6.2.2 Je benoemt een eenvoudige voedselketen en voedselweb op basis van gegevens over planten en dieren in een gebied. voedselketen, voedselweb, soort, producent, consument, reducent, planteneter, vleeseter, alleseter, biotische factor, abiotische factor bacteriën, schimmels, planten, dieren, fotosynthese 6.2.3 Je benoemt dat planten bij de fotosynthese koolstofdioxide vastleggen in glucose en dat bij de verbranding van glucose weer koolstofdioxide vrijkomt. Planten Na organen en cellen, voor Verbrandng en ademhaling fotosynthese, bladgroenkorrel, glucose, zuurstof, koolstofdioxide cel, plantencel, bladgroenkorrel V1.6.3 Je verzorgt met een groepje een presentatie over het uitgevoerde onderzoek
Biologie 2.6 Gezondheid 2.5. Voeding 1.4. Organisme 2.4. Regeling 4.4. Erfelijkheid 1.3. Weefsel en orgaan 2.3. Planten 3.3. Gedrag 4.3. Seksualiteit 6.3. Duurzaamheid 1.2. Cel 2.2. Stofwisseling van het organisme 3.2. Beweging 4.2. Levenscyclus 6.2. Voedsel-relaties en kringlopen 1.1. Levenskenmerk 2.1. Celstofwisseling 3.1. Waarneming 4.1. Celdeling 5.1. Natuurlijke selectie 6.1. Ecosysteem 1. Biologische eenheid 2. Instandhouding 3. Interactie 4. Voortplanting 5. Evolutie 6. Dynamisch evenwicht Biologie V1. Onderzoeken V2. Ontwerpen V3. Modelontwikkeling en-gebruik V4. Informatievaardig-heden V1.1. Probleemstelling V1.4. Gegevens-verwerking V2.1. Ontwerp-probleem V2.4. Ontwerp-voorstel V3.1. Kenmerken V3.3. Gebruik V4.1. Taak definiëren V4.4. Informatie verwerken V1.2. Voorbereiding V1.5. Conclusie V2.2. Programma van eisen V2.5. Realisatie V3.2. Functie V3.4. Evaluatie en reflectie V4.2. Bronnen zoeken V4.5. Informatie presenteren V1.3. Opzet en uitvoering V1.6. Presentatie V2.3. Ideeëntabel V2.6.Testen V4.3. Bronnen gebruiken V4.6. Evaluatie en reflectie V1.7. Evaluatie en reflectie V2.7. Reflectie
Leerlijn Een leerlijn is een beredeneerde opbouw van tussendoelen en inhouden, leidend naar een einddoel. thema voorwaarden begrippen voorkennis 6.2.1 Je benoemt hoe soorten in een gebied van elkaar afhankelijk zijn voor voedsel, schuilplaats en voortplanting. Ecologie in voorjaar, na Planten 6.2.2 Je benoemt een eenvoudige voedselketen en voedselweb op basis van gegevens over planten en dieren in een gebied. voedselketen, voedselweb, soort, producent, consument, reducent, planteneter, vleeseter, alleseter, biotische factor, abiotische factor bacteriën, schimmels, planten, dieren, fotosynthese 6.2.3 Je benoemt dat planten bij de fotosynthese koolstofdioxide vastleggen in glucose en dat bij de verbranding van glucose weer koolstofdioxide vrijkomt. Planten Na organen en cellen, voor Verbrandng en ademhaling fotosynthese, bladgroenkorrel, glucose, zuurstof, koolstofdioxide cel, plantencel, bladgroenkorrel Je kunt de invloeden op organismen indelen in biotische en abiotische factoren. Je kunt in een voedselketen producenten en consumenten aanwijzen. Je kunt in een voedselweb producenten, consumenten en reducenten aanwijzen. Je kunt een eenvoudige voedselketen van planten en dieren die in een gebied leven in een schema weergeven. V1.6.3 Je verzorgt met een groepje een presentatie over het uitgevoerde onderzoek
Verschillende leerlijnen met tussendoelen die leiden naar een hoofddoel (Strijker, 2010).
Hoe? Visie Op welke manier(en) leren leerlingen? Didactische aanpak Leeractiviteiten Leermaterialen
Hoe? Hoe kan een leerling bewijzen dat de leerdoelen zijn behaald? Welke activiteit(en) past/passen daarbij? Wat gebeurt er als de mensen alle kabeljauw in de zee zouden opvissen?
Hoe? Hoe introduceer je een thema? Hoe komt de leerling aan benodigde kennis en vaardigheden? Hoe verwerkt een leerling de kennis? Hoe oefent een leerling met de vaardigheden? Hoe kijkt een leerling terug en vooruit? Op welke manieren kun je differentiëren? Welke keuzes kan een leerling maken? Welke verschillende leerroutes zijn mogelijk?
Waarmee? Boek, digitaal of ‘blended’? Methode, open content of eigen materiaal? Arrangeren of zelf ontwikkelen? Tip: Kleine eenheden Metadateren leerjaar, niveau, leerdoelen, begrippen
Zoeken Maken
Aan de slag! Gezamenlijk afsluiten Ervaringen uitwisselen
Vragen? Meer informatie? Ilse Gmelig ilse@denieuwecampus.nl 06-49104509 www.denieuwecampus.nl