Instrument Approach Procedures (IAP) Wat is een IAP? Welke soorten zijn er? Hoe moet je ze vliegen?
Vluchtfases
Wat is een Instrument Approach Procedure (IAP)? ICAO definitie: Een serie van vantevoren vastgelegde maneuvres met instrumenten als referentie met bescherming tegen opstakels vanaf de Initial Approach Fix (IAF), of indien van toepassing, vanaf het begin van een gedefinieerde arrival route, naar een punt van waaruit een landing kan worden volbracht of indien nodig, als de landing niet kan worden uitgevoerd, naar een positie in een holding of enroute, veilig voor opstakels. 3
De 4 segmenten van een IAP Initial segment: van IAF tot IF (of FAF). Intermediate segment (niet altijd aanwezig): van IF tot FAF, start configureren voor de landing. Final approach segment: van FAF tot Map, dalen tot minimaal toegestane hoogte voor betreffende procedure. Missed approach segment
NonPrecision Approaches (NPA) Kenmerk: alleen horizontale geleiding. LLZ (=LOC)/DME Maakt gebruik van een baken (tol. +/- 0,2 graden) VOR/DME Idem, minder nauwkeurig (tol. +/- 3 graden) NDB/DME Idem, nog minder nauwkeurig (tol. +/- 5 graden)
Non Precision Approaches (NPA) LP (Localizer Performance) Lijkt op localizer approach, maar gebruikt GPS icm WAAS om precisie te verhogen. RNAV (Area Navigation of Random Navigation) en RNP (Required Navigation Performance) Beiden gebaseerd op satellietnavigatie RNP stelt stengere eisen aan nauwkeurigheid en deze worden bewaakt, RNP procedures kunnen gebogen trajecten beschrijven (RF legs).
Non-Precision Straight-in Descent Angle Calculator
Approach with Vertical Guidance (APV) Zoals een PA, maar dan minder precies Voorbeelden: NPA + Baro: maakt gebruik van luchtdruk om hoogte te bepalen NPA + SBAS: maakt gebruik van satellieten en grondstations om hoogte te bepalen
Wat is GNSS? GNSS staat voor Global Navigation Satellite System. Op dit moment zijn alleen het Amerikaanse NAVSTAR Global Positioning System (GPS) en het Russische GLONASS operationeel. China is bezig met Compass Navigation System (2020), Europa met Galileo (2020). India, Frankrijk en Japan zijn bezig met een regionale systemen.
Wat is SBAS? WAAS, EGNOS, MSAS, SNAS, GAGAN, GPS-C en StarFire zijn SBAS (Satellite Based Augmentation Systems). SBAS maakt een nauwkeurigheid mogelijk van 3 m (of minder). StarFire zelfs tot 4,5 cm over de hele wereld, maar heeft complexere ontvangers nodig. WAAS is beschikbaar in de USA, GPS-C in Canada, EGNOS in Europa, MSAS in Asië en GAGAN in India. SNAS is voorgesteld door China. Alle bovengenoemde SBAS systems gebruiken additionele satellieten om het GPS signaal te corrigeren, zonder deze correctie is GPS (GNSS) minder nauwkeurig.
Precision Approach (PA) Zowel horizontale als vertikale geleiding. GLS (Ground Based Augmentation System Landing System), tot op heden alleen CAT I ILS (Instrument Landing System)
Wat is GBAS? dGPS en LAAS zijn GBAS (Ground Based Augmentation Systems) systemen, gebaseerd op lokale VHF correctie- signalen.
GLS approach (geslaagd)
GLS approach (go around)
GLS approach GBAS Landing System Goedkoper alternatief voor ILS, omdat er maar één systeem nodig is voor meerdere landingsbanen. In een speciale ontvanger moet het kanaal ingegeven worden, waarna het zich gedraagt als een ILS systeem.
ILS Approach ILS Een ILS bestaat uit de volgende elektronische componenten op de grond: Localizer - koerslijnbaken Glide Path Beacon – dalingslijnbaken Vaak is DME aan een ILS gekoppeld, uitgezonden op dezelfde frequentie. In het verleden waren ook vaak toegevoegd aan de ILS: Outer Marker Middle Marker Inner Marker (is slechts zelden aanwezig)
Prima uitleg over hoe precies een ILS te vliegen met een B737
Hoe werkt de ILS? De localizer en het glide path beacon zenden beide 2 signalen uit met een toon van 90Hz en 150Hz. Om de tonen van de localizer en de glideslope te kunnen onderscheiden, worden deze beide op een andere frequentie uitgezonden. Beide signalen worden door het vliegtuig opgepikt en verwerkt. Het vliegtuig ´meet´ welk signaal er als sterkst binnen komt; dus als bijvoorbeeld het 90Hz signaal van de localizer sterker is dan het 150Hz signaal, dan weet het vliegtuig dat het zich links van middelpunt van de localizer bevind.
Voor het bepalen wanneer deze beslissingshoogte wordt bereikt gebruikt men bij categorie 1 een hoogtemeter. Voor categorie 2 en 3 vereist dit een hogere nauwkeurigheid en daarom gebruikt men in dat geval een radiohoogtemeter.
NZDN -> NZQN