Instrument Approach Procedures (IAP)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Presentatie FlightSim Commander 9.XX
Advertisements

Laurens van der Maaten IKAT / ROB
EASA WHAT’S NEW? 08/04/2013.
GPS Met de natuur in.
Het NAP versie 2 Normaal Amsterdams Peil
Garmin GPSmap 60CSx Belangrijkste bladzijden Enkele begrippen Map Source.
Global Positioning System (GPS)
Par. 4.1 Inleiding Communicatie 2HA
Het LVNL surveillance systeem, nu en in de toekomst
AirOps simulator Welkom bij de AirOps simulator. Hier heb je de kans om te tonen of je uit het juiste hout bent gesneden om op het Air Operations Control.
Het NAP versie 1 Normaal Amsterdams Peil
Project D2: Kempenland Sander Verkerk Christian Vleugels
De norm voor de F. Rubben 02-RIS-04: EN De norm voor de F. Rubben.
Niet-rechtlijnige beweging Vr.1
Assenstelsels en het plotten van Functies in LOGO
Ruimtegeodesie I Waarnemingssystemen E. Schrama. Inhoud Technieken Instrumentele eigenschappen Fysische begrenzingen Het functie model Parameters schatten.
GPS Global Positioning System Barend Gehrels en Henk Scholten.
IndraDrive - Sales Forum 2003
Door: Bob Langerak Michel de Waal Jeroen Jansen Joppe Osté
Blok 7: netwerken Les 1 Christian Bokhove
Inhoudstafel 1.Inleiding 2.Ontwerp: 2.1 Prioriteiten 2.2 Structuur 2.3 Soorten functie 2.4 UseCases 2.5 UML-diagram & uitwerking 3. Implementatie.
Mamut Kassa K.D.C Swakhoven
Navigatie In Flightsim..
Ruimte Afstemming in de ruimt eist dat de spieren samenwerken: Intermusculaire coördinatie.
Hoe weet een GPS waar hij is
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Valentina Ilie, KHK, BO IIIde Jaar1 GLOBAL POSITIONERING SYSTEEM.
BIZ: bedrijveninvesteringszone Wat en hoe? Wat: Een instrument voor ondernemers om gezamenlijk te investeren in de kwaliteit van hun bedrijfsomgeving.
Presentatie Thijs Libregts 30 maart 2015
Polymorphisme en Interfaces: inleiding
Geocaching.
Satellietplaatsbepaling en toepassingen voor de landbouw
GPS op tractor en werktuig
Satellietplaatsbepaling en toepassingen voor de landbouw
Golf Basisbegrippen & Uitleg
Kaartleescursus 26 november 2011 door Gert, Joke en Wim.
Hoe werkt een tracker eigenlijk ? In de ruimte zijn 24 GPS satellieten die in een baan om de aarde draaien op een hoogte van 20 km. Deze satellieten.
Frans Motmans FM GPS GLOBAL ( Wereldwijd) GLOBAL ( Wereldwijd) POSITIONING (plaatsbepaling) POSITIONING (plaatsbepaling) SYSTEM SYSTEM.
GCS900.
INSTRUMENTEN TRANSPONDER 1 Transmitter = zender + Responder = antwoordapparaat. Maakt positie, hoogte en identiteit kenbaar aan:  Verkeersleider  Vliegtuigen.
INSTRUMENTEN FLIGHT DATA RECORDER 1 Registratie van geografische positie en hoogte. Plaatsbepaling d.m.v. Global Navigation Satellite System (GNSS)  Amerikaanse.
INSTRUMENTEN MACCREADYRING EN SOLLFAHRTGEBER 1 Theorie ontwikkeld door Paul MacCready Grootste afstand, vliegend door stijg- en daalwinden.
Geocaching workshop Peter van Wijlick Computerclub Helden.
EVOLUTIE IN NAVIGATIE EN ZEEVAART Jan Baaij
De Axesse Hoe nauwkeurig is hij nu? Daan Wolters.
ILVO VERNIEUWD LOOPBAAN- EN BELONINGSBELEID INFOSESSIES Nov – dec 2015 Jan 2016.
Workshop GPS starters Harderhaven 12 juni Doelstelling GPS workshop starters Bijbrengen basisbeginselen GPS gebruik Ervaring/vaardigheden m.b.t.
Toelichting op invalregeling junioren Seizoen
Passie voor water Instructies 2016 – Spelregels 2013 – Sinds FINA Congres 2013 in Barcelona zijn er geen nieuwe spelregels ingevoerd Tijdens.
Les 11: Traceer de veldgrens : Los een probleem op
Navigatie Om ergens naar toe te gaan moet men de weg wel kennen.
H.D.T.V. Beeldopbouw.
Satellietplaatsbepaling en toepassingen voor de landbouw
5 Grondslagen van Redeneren II
Zonnestudie Rhododendronstraat 6 Den Haag
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 KGT Lesweek 4
Het NAP versie 2 Normaal Amsterdams Peil
Het NAP versie 1 Normaal Amsterdams Peil
FMC Wat is het, wat kan je ermee?
DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT
De Wiekslag werkt samen aan veiligheid
Klein vaarbewijs II 6e bijeenkomst.
Basisondersteunings- budget (BOB)
SQL Les February 2019.
Cursus Interne auditor
School at Sea - Sea level experiment
Schiphol Spreekbeurt van Cas..
Amsterdam  Atlanta (USA)
Meetkunde Verzamelingen Klas 8.
Single Pilot Instrument Flight Rules
Transcript van de presentatie:

Instrument Approach Procedures (IAP) Wat is een IAP? Welke soorten zijn er? Hoe moet je ze vliegen?

Vluchtfases

Wat is een Instrument Approach Procedure (IAP)? ICAO definitie: Een serie van vantevoren vastgelegde maneuvres met instrumenten als referentie met bescherming tegen opstakels vanaf de Initial Approach Fix (IAF), of indien van toepassing, vanaf het begin van een gedefinieerde arrival route, naar een punt van waaruit een landing kan worden volbracht of indien nodig, als de landing niet kan worden uitgevoerd, naar een positie in een holding of enroute, veilig voor opstakels. 3

De 4 segmenten van een IAP Initial segment: van IAF tot IF (of FAF). Intermediate segment (niet altijd aanwezig): van IF tot FAF, start configureren voor de landing. Final approach segment: van FAF tot Map, dalen tot minimaal toegestane hoogte voor betreffende procedure. Missed approach segment

NonPrecision Approaches (NPA) Kenmerk: alleen horizontale geleiding. LLZ (=LOC)/DME Maakt gebruik van een baken (tol. +/- 0,2 graden) VOR/DME Idem, minder nauwkeurig (tol. +/- 3 graden) NDB/DME Idem, nog minder nauwkeurig (tol. +/- 5 graden)

Non Precision Approaches (NPA) LP (Localizer Performance) Lijkt op localizer approach, maar gebruikt GPS icm WAAS om precisie te verhogen. RNAV (Area Navigation of Random Navigation) en RNP (Required Navigation Performance) Beiden gebaseerd op satellietnavigatie RNP stelt stengere eisen aan nauwkeurigheid en deze worden bewaakt, RNP procedures kunnen gebogen trajecten beschrijven (RF legs).

Non-Precision Straight-in Descent Angle Calculator

Approach with Vertical Guidance (APV) Zoals een PA, maar dan minder precies Voorbeelden: NPA + Baro: maakt gebruik van luchtdruk om hoogte te bepalen NPA + SBAS: maakt gebruik van satellieten en grondstations om hoogte te bepalen

Wat is GNSS? GNSS staat voor Global Navigation Satellite System. Op dit moment zijn alleen het Amerikaanse NAVSTAR Global Positioning System (GPS) en het Russische GLONASS operationeel. China is bezig met Compass Navigation System (2020), Europa met Galileo (2020). India, Frankrijk en Japan zijn bezig met een regionale systemen.

Wat is SBAS? WAAS, EGNOS, MSAS, SNAS, GAGAN, GPS-C en StarFire zijn SBAS (Satellite Based Augmentation Systems). SBAS maakt een nauwkeurigheid mogelijk van 3 m (of minder). StarFire zelfs tot 4,5 cm over de hele wereld, maar heeft complexere ontvangers nodig. WAAS is beschikbaar in de USA, GPS-C in Canada, EGNOS in Europa, MSAS in Asië en GAGAN in India. SNAS is voorgesteld door China. Alle bovengenoemde SBAS systems gebruiken additionele satellieten om het GPS signaal te corrigeren, zonder deze correctie is GPS (GNSS) minder nauwkeurig.

Precision Approach (PA) Zowel horizontale als vertikale geleiding. GLS (Ground Based Augmentation System Landing System), tot op heden alleen CAT I ILS (Instrument Landing System)

Wat is GBAS? dGPS en LAAS zijn GBAS (Ground Based Augmentation Systems) systemen, gebaseerd op lokale VHF correctie- signalen.

GLS approach (geslaagd)

GLS approach (go around)

GLS approach GBAS Landing System Goedkoper alternatief voor ILS, omdat er maar één systeem nodig is voor meerdere landingsbanen. In een speciale ontvanger moet het kanaal ingegeven worden, waarna het zich gedraagt als een ILS systeem.

ILS Approach ILS Een ILS bestaat uit de volgende elektronische componenten op de grond: Localizer - koerslijnbaken Glide Path Beacon – dalingslijnbaken Vaak is DME aan een ILS gekoppeld, uitgezonden op dezelfde frequentie. In het verleden waren ook vaak toegevoegd aan de ILS: Outer Marker Middle Marker Inner Marker (is slechts zelden aanwezig)

Prima uitleg over hoe precies een ILS te vliegen met een B737

Hoe werkt de ILS? De localizer en het glide path beacon zenden beide 2 signalen uit met een toon van 90Hz en 150Hz. Om de tonen van de localizer en de glideslope te kunnen onderscheiden, worden deze beide op een andere frequentie uitgezonden. Beide signalen worden door het vliegtuig opgepikt en verwerkt. Het vliegtuig ´meet´ welk signaal er als sterkst binnen komt; dus als bijvoorbeeld het 90Hz signaal van de localizer sterker is dan het 150Hz signaal, dan weet het vliegtuig dat het zich links van middelpunt van de localizer bevind.

Voor het bepalen wanneer deze beslissingshoogte wordt bereikt gebruikt men bij categorie 1 een hoogtemeter. Voor categorie 2 en 3 vereist dit een hogere nauwkeurigheid en daarom gebruikt men in dat geval een radiohoogtemeter.

NZDN -> NZQN