Blok 3 De stad verandert Deelvraag: Hoe de stad verandert na 1870?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Feodalisme en het hofstelsel
Advertisements

Hoofdstuk 3A: Wonen in de stad
Leven in een middeleeuwse stad
H3 Industralisatie en Ismen.
5 stedelijke problemen – 5 stedelijke oplossingen
Paragraaf 4. Schaalvergroting na 1945.
René Scherpenisse interviewt Pieter Hooimeijer
TAAK 3 WONEN, WAAR KIES JE VOOR?
Steden: van hier tot Tokyo
Paragraaf 3 Honger en ellende.
17 stadsgewesten in België
§6 Grote steden beleid.
de tijd van burgers en stoommachines
Leefbaarheid Casus: Kanaleneiland, Utrecht. Eén van de veertig
Brugklas hoofdstuk 4.
§ 17: De stad vernieuwen Sociale stadsvernieuwing: de verbetering van verouderde, goedkope huurwoningen Sloop en nieuwbouw: een woonwijk gaat tegen de.
§ 18: De stad uit, de stad in Urbanisatie: de groei van het aantal stadsbewoners (= verstedelijking) Suburbanisatie: de verstedelijking van het platteland.
Leven in een industriestad
5 stedelijke problemen – 5 stedelijke oplossingen
ZOU JIJ DAAR WILLEN WONEN?
4.2 de sociale kwestie..
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 4-5
Verschillende wijken en hun evolutie
2 vmbo-T/havo 2 steden, §6 en 7
2 vmbo-T/havo 4 steden, §2 en 3
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Historisch Overzicht Paragraaf 1.
Hoofdstuk 1: Nederland Historisch Overzicht Hoofdstuk 1: Nederland
Industriële Revolutie
Hoofdstuk 1 Arme en rijke Nederlanders.
De opkomst van Holland.
Bevolking van de Republiek
Aardrijkskunde Wijk PowerPoint
Monniken en Ridders Hoofdstuk 3.
Arm vs. Rijk (1910) 'Wij zijn vegetariërs, wij eten nooit vleesch.'
Door Fleur Bel en Lotte Heijnen
Piet Mondriaan Jeugd en opleiding.
3/4 vmbo 1 Arm en Rijk § 2-4.
Hoofdstuk 4 Bevolkingsontwikkelingen in de wijk.
2 TH Hoofdstuk 3 Steden, van hier tot Tokyo §6 en 7
2TH Hoofdstuk 3 Steden, van hier tot Tokyo §2 en 3
De tijdslijn Wereldoriëntatie thema 5 kinderen van alle tijden Les 6 Met Celina naar de fabriek.
Nederland verandert Dhr. S Duivenvoorde Schooljaar
Hoe zag het plaatsje Ootmarsum er in de oorlog uit? Wij probeerden hier achter te komen en dat is ons gelukt. Wij gaan jullie er over vertellen.  Dit.
Revoluties in Europa. Les 3 Naar de fabriek Doelen van les 3 Je kunt het begrip Industriële Revolutie uitleggen. Je kunt beschrijven welke rol de stoommachine.
De Verenigde Staten. §2. Voor indianen is geen plek meer. Voordat de Europeanen kwamen, waren de indianen de enige bewoners van Amerika. De indianen hadden.
De stad verandert Blok 3.
Blok 1 Wonen in een stad Deelvraag:
De industriële revolutie
Burgers en stoommachines §5.1 Industrie en samenleving
Blok 3 Samenvatting controle
Burgers en stoommachines 5.2 De sociale kwestie
Hollandse Meesters 2 De Gouden Eeuw.
Cursus 2.3 Het Leven van de Eerste Boeren Klas 1 BK Lesweek 4
Over steden en verstedelijking
Geschiedenis M3.
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 4-5
Blok 1 Wonen in een stad Deelvraag:
Hoofdstuk 11 Nederland verandert
Cursus 4.2 Hoe ontstond de industrie Klas 2 KGT Lesweek 2
1 vmbo-T/havo 1 bevolking, §2 en 3
Rampen in de Middeleeuwen
Globale ontwikkeling steden
Blok 3 De stad verandert Deelvraag: Hoe de stad verandert na 1870?
1TH Hoofdstuk 1 | Steden.
Duizenden huizen spoelen weg
§3.3 De sociale kwestie In deze presentatie leer je over:
Eigen omgeving: Inrichting & bewoners
§2.3 De sociale kwestie In deze presentatie leer je over:
Transcript van de presentatie:

Blok 3 De stad verandert Deelvraag: Hoe de stad verandert na 1870?

Fabrieken in de stad Snelle groei na 1870 door Bevolkingsgroei Minder werk in de landbouw (door machines) Wel werk in de steden (in fabrieken) Mensen trokken naar de stad: urbanisatie Een oude arbeiderswijk in Tilburg

Honger en ellende (1) De woonomstandigheden in de stad waren rond 1900 nog erg slecht De lonen in de fabrieken waren laag De mensen woonden in kleine goedkope huizen De gezinnen waren groot Mensen deden alles in dezelfde ruimte Een eenkamerwoning in het begin van de 20e eeuw

Plattegrond van een woning in 1924 (links) en 2005 (rechts). Honger en ellende (2) Plattegrond van een woning in 1924 (links) en 2005 (rechts). Op welke manier is de woning uit 1924 al beter dan de eenkamerwoning op de foto?

Steden groeien verder Na de Tweede Wereldoorlog was de vraag naar woningen groot In de oorlog hadden veel mensen trouwen en kinderen krijgen uitgesteld. Zij zochten een goedkoop huis. In 1949 werd Indonesië onafhankelijk, Nederlanders die daar gewoond hadden kwamen terug naar Nederland. De urbanisatie ging verder. Tot wanneer ging de groei van Amsterdam door?

Weg uit de stad Na 1960 gingen mensen meer verdienen. Ze wilden een groter huis met een tuin. Ze kochten een auto en gingen buiten de stad wonen. Dat heet suburbanisatie. Ze bleven in de stad werken. Iemand die dagelijks naar zijn werk in de stad reist is een forens. Hoe zie je aan deze huizen dat ze gebouwd zijn in de tijd dat er vor forenzen werd gebouwd? Een woonwijk uit de tijd van de suburbanisatie

Verpaupering van wijken Doordat mensen uit de stad trokken, gingen de steden vanaf 1970 achteruit. Jonge en rijke mensen vertrokken Arme en oude mensen bleven achter De stad verarmde: huizen en voorzieningen werden niet meer goed onderhouden. Dat heet verpaupering De leefbaarheid van de steden ging achteruit.

Slopen en bouwen Gemeenten wilden graag weer jonge en rijke mensen trekken. Ze knapten verpauperde gebouwen en wijken weer op. Dat heet stadsvernieuwing. Restauratie: het repareren van oude gebouwen Renovatie: het verbeteren en aan de eisen van de tijd aanpassen van gebouwen Saneren: het afbreken van slechte gebouwen en opnieuw bouwen in een buurt. Stadsvernieuwing in een wijk uit de jaren ‘50 van de vorige eeuw

Een veilige stad Het verbeteren en vervangen van gebouwen is niet genoeg voor een veilige en gezellige buurt. Gemeenten zorgden daarom ook voor: Cursussen om mensen te helpen bij problemen Cursussen om mensen aan werk te helpen Woningen in winkelstraten Bewakingscamera’s Voorzieningen voor bijv. kinderen Nieuwe voorzieningen