Workshop Vlaggensysteem Competent en pedagogisch omgaan met seksueel gedrag LOVO-studiedag 18-01-2017 Feline Platzer Esther van der Steeg
Programma Kennismaking Seksualiteit op school Seksueel gedrag signaleren en beoordelen Reageren op seksueel gedrag Afronding
Seksualiteit op school Waar hebben we het dan over? Waar denken jullie aan? Vlaggensysteem: Sport, een spel met grenzen Filmpje https://www.youtube.com/watch?v=rvIz0oQ4S80
Seksualiteit is van alle leeftijden 0-5 jaar: Ontdekken van het lichaam 6-11 jaar: Nieuwsgierig naar seks 12-14 jaar: Eerste verkering 15-18 jaar: Stap voor stap 19-24 jaar: Volop experimenteren 25-39 jaar: Huisje-boompje-beestje 40-54 jaar: Samen verder (of niet) 55-74 jaar: Tijd voor elkaar 75 jaar en ouder: Intiem contact blijft belangrijk
Seksualiteit…speelt het in de sport?
Seksualiteit…speelt het bij LO? Omkleden, aanraken, kleding Jaarlijks worden 10-20 LO-docenten beschuldigd van SGG Uit onderzoek onder vierdejaars LO (Van der Steeg, 2016): Reageren op seksueel gedrag van leerlingen 65% is handelingsverlegen Onbedoelde seksuele grensoverschrijding LO-docent: 51% zegt nee, 21% twijfelt
Seksualiteit bespreekbaar maken, waarom niet? Te persoonlijk Niet nuttig voor ons vak / niet ter zake doende voor mijn vak Ik voel me niet bekwaam / is niet mijn taak Ik voel gêne / ik voel de gêne bij de ander Te beladen Eigen persoonlijke ervaringen staan me in de weg Ik wil mogelijke risico’s op grensoverschrijding vermijden …
Seksualiteit bespreekbaar maken, waarom wel? Als je als professional met jongeren sport en beweegt kun je niet om seksualiteit heen Voorbeeldfunctie (als de docent het doet, gaan leerlingen ook gemakkelijker melden) Negatieve seksuele ervaringen kunnen de ontwikkeling en het welbevinden van de leerling in de weg staan Bespreken van seksualiteit doorbreekt het taboe en de geheimen die leerlingen kunnen ervaren Normen en afspraken rond seksueel gedrag dragen bij aan de veiligheid op school.
Seksueel grensoverschrijdend gedrag in de praktijk Ken je voorbeelden van seksueel gedrag op je werk dat niet oké was of waarover je twijfelde? Schrijf op: Leeftijd en functie van betrokkenen (wie?) Feitelijk gedrag (wat?) Context van het gedrag (waar?) Je (eventuele) vraag/twijfels
Hoe beoordeel je de situaties? A.d.h.v. de 6 criteria komen tot een kleur vlag. Gezond gedrag Licht grens- overschrijdend Duidelijk grens- Ernstig grensoverschrijdend Criteria gezond seksueel gedrag Toestemming Vrijwilligheid Gelijkwaardigheid Leeftijd/ontwikkeling Context Respect
Het Vlaggensysteem helpt om seksueel gedrag neutraal, objectief en rustig bespreekbaar te maken; biedt criteria en normen voor gezond en grensoverschrijdend seksueel gedrag; helpt om seksuele situaties in te delen in gradaties; helpt om verantwoordelijkheid te nemen; helpt om het risico op seksueel grensoverschrijdend gedrag te verminderen (in de kleedruimte, de berging, gymzaal).
Oefenen met reageren op seksueel gedrag Kies een casus Oefen het aanspreken (1 is LO-docent, 1 is de betrokkene, 1 observeert) Bespreek hoe het over kwam op de ander Wissel van rol (en van casus) Enz. Feedbackregels: Ik zie/hoor dat … (benoem feitelijk gedrag) Ik vind… (maak gebruik van criteria Vlaggen) Het gevolg van je gedrag is … (leg uit) Ik begrens / verbied / bemiddel / sanctioneer / verwijs door
Delen van tips en tops bij het bespreken van seksueel gedrag
Afronding Wat neem je mee? Wat ga je (anders) doen? We hopen dat deze workshop een aanzet kan zijn tot: Seksueel gedrag signaleren en kunnen duiden (gezond, licht grensoverschrijdend, enz.) Seksueel gedrag bespreekbaar maken op jullie werkplek Passend reageren op seksueel gedrag Behoefte aan nascholing? KVLO-nascholing over seksuele integriteit Vragen over seksueel gedrag op de werkvloer? info@seksuelegezondheidamersfoort.nl