Workshop Vlaggensysteem

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Seksualiteit en intimiteit: Wat is normaal?
Advertisements

Workshop Handelingsgericht werken
Seksuele diversiteit Homoseksualiteit Didactiek gedrags- en maatschappij- wetenschappen Isabel Rots 1.
Ans van de Ven- de Laat verpleegkundige / preventiemedewerker
Relationele en seksuele ontwikkeling van kinderen
We willen allemaal een rustige fijne tijd op school…
Opvoeden in de puberteit
Workshop Relationele en seksuele vorming
Situaties seksuele integriteit en beleid
Beleid en andere instanties
Vrije-CLB-Koepel vzw Maak kennis met het CLB. 2 Voor wie?  Leerlingen  Ook los van de school  En los van de ouders  Ouders  Met hun zorgen en vragen.
Ouderbetrokkenheid op het MBO
TIENERZWANGERSCHAP BINNEN DE SCHOOLCONTEXT IVIO Binnenhof Gent
Normale seksuele ontwikkeling in een abnormale situatie
Seksuele ontwikkeling bij jonge kinderen: hoe verder? Paulien van Haastrecht 13 november 2008.
Seksueel grensoverschrijdend gedrag
VLAGGENSYSTEEM, WAAR LIGT DE GRENS?
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
Anja Sijbranda GGD Hart voor Brabant
Presentatie: Over de grens
Les 2:Vriendschap, relatie en seksualiteit
Liefde en relaties.
Lesgeven in en over diversiteit
Ethische Commissie Vlaams Welzijnsverbond
Les voor ♀ Seksueel grensoverschrijdend gedrag. Seksueel grensoverschrijdend gedrag ♀ Doelen Aan het einde van de les weten jullie: dat er verschillende.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Welkom ik maak me sterk.
De kracht van positief opvoeden
GOK-PROJECT ‘Relaties, seksualiteit, weerbaarheid? Praat erover, werk eraan!’
Janny van de Velden, Consulent veiligheid en gezondheid.
Preventie grensoverschrijdend gedrag Twello 22 maart 2016 Roel Petter Vertrouwenspunt Sport.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Workshop Girls’ Talk+ Annelies Kuyper. Girls’ Talk+: een groepsprogramma voor meiden met een licht verstandelijke beperking (LVB) ter voorkoming van onbedoelde.
Hoe pedagogisch handelen?
Opvoeden met respect Opgroeien met liefde GGD Amsterdam 5 januari 2011 Jale Simsek.
Het vlaggensysteem voor jongeren
Internet en seks.
Internet en grenzen Plaatje.
Partnerkeuze & maagdelijkheid.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Melanie Meijer Bijscholing LVAK Woensdag 2 november 2016
Liefde en relaties.
Maak kennis met het CLB.
Sessie Vlaggensysteem
Voor wat hoort wat Plaatje.
Sam Geuens Klinisch Seksuoloog VVS Ethicus
Iedereen heeft z’n eigen locker om
Schoolgroepbijeenkomst
Verbonden voelen met de natuur
Presentatie: Over de grens
Meldcode Kindermishandeling
Toolbox Ongunstige werkhouding
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Vriendschap, relaties en seksualiteit
Iedereen heeft z’n eigen locker om
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
Iedereen heeft z’n eigen locker om
Iedereen heeft z’n eigen locker om
Loverboys & Prostitutie
Vlaggensysteem Praten met kinderen en jongeren over seks en seksueel grensoverschrijdend gedrag.
ASS en seksualiteit Dorinda Altena Behandelzaken 15 februari 2019.
Workshop – Rollen en verwachtingen binnen het team
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Voor iedereen! Zonder oordeel, open, betrokken en actief!
Module 1 What’s Love Lesmethode Seksualiteit en Weerbaarheid.
How to use games and materials when discussing sexuality Manouk Vermeulen, consultant specialized in sexuality education 12+
VWZ introduceert het vlaggensysteem
De 6 Seksregels.
Transcript van de presentatie:

Workshop Vlaggensysteem Competent en pedagogisch omgaan met seksueel gedrag LOVO-studiedag 18-01-2017 Feline Platzer Esther van der Steeg

Programma Kennismaking Seksualiteit op school Seksueel gedrag signaleren en beoordelen Reageren op seksueel gedrag Afronding

Seksualiteit op school Waar hebben we het dan over? Waar denken jullie aan? Vlaggensysteem: Sport, een spel met grenzen Filmpje https://www.youtube.com/watch?v=rvIz0oQ4S80

Seksualiteit is van alle leeftijden 0-5 jaar: Ontdekken van het lichaam 6-11 jaar: Nieuwsgierig naar seks 12-14 jaar: Eerste verkering 15-18 jaar: Stap voor stap 19-24 jaar: Volop experimenteren 25-39 jaar: Huisje-boompje-beestje 40-54 jaar: Samen verder (of niet) 55-74 jaar: Tijd voor elkaar 75 jaar en ouder: Intiem contact blijft belangrijk

Seksualiteit…speelt het in de sport?

Seksualiteit…speelt het bij LO? Omkleden, aanraken, kleding Jaarlijks worden 10-20 LO-docenten beschuldigd van SGG Uit onderzoek onder vierdejaars LO (Van der Steeg, 2016): Reageren op seksueel gedrag van leerlingen 65% is handelingsverlegen Onbedoelde seksuele grensoverschrijding LO-docent: 51% zegt nee, 21% twijfelt

Seksualiteit bespreekbaar maken, waarom niet? Te persoonlijk Niet nuttig voor ons vak / niet ter zake doende voor mijn vak Ik voel me niet bekwaam / is niet mijn taak Ik voel gêne / ik voel de gêne bij de ander Te beladen Eigen persoonlijke ervaringen staan me in de weg Ik wil mogelijke risico’s op grensoverschrijding vermijden …

Seksualiteit bespreekbaar maken, waarom wel? Als je als professional met jongeren sport en beweegt kun je niet om seksualiteit heen Voorbeeldfunctie (als de docent het doet, gaan leerlingen ook gemakkelijker melden) Negatieve seksuele ervaringen kunnen de ontwikkeling en het welbevinden van de leerling in de weg staan Bespreken van seksualiteit doorbreekt het taboe en de geheimen die leerlingen kunnen ervaren Normen en afspraken rond seksueel gedrag dragen bij aan de veiligheid op school.

Seksueel grensoverschrijdend gedrag in de praktijk Ken je voorbeelden van seksueel gedrag op je werk dat niet oké was of waarover je twijfelde? Schrijf op: Leeftijd en functie van betrokkenen (wie?) Feitelijk gedrag (wat?) Context van het gedrag (waar?) Je (eventuele) vraag/twijfels

Hoe beoordeel je de situaties? A.d.h.v. de 6 criteria komen tot een kleur vlag. Gezond gedrag Licht grens- overschrijdend Duidelijk grens- Ernstig grensoverschrijdend Criteria gezond seksueel gedrag Toestemming Vrijwilligheid Gelijkwaardigheid Leeftijd/ontwikkeling Context Respect

Het Vlaggensysteem helpt om seksueel gedrag neutraal, objectief en rustig bespreekbaar te maken; biedt criteria en normen voor gezond en grensoverschrijdend seksueel gedrag; helpt om seksuele situaties in te delen in gradaties; helpt om verantwoordelijkheid te nemen; helpt om het risico op seksueel grensoverschrijdend gedrag te verminderen (in de kleedruimte, de berging, gymzaal).

Oefenen met reageren op seksueel gedrag Kies een casus Oefen het aanspreken (1 is LO-docent, 1 is de betrokkene, 1 observeert) Bespreek hoe het over kwam op de ander Wissel van rol (en van casus) Enz. Feedbackregels: Ik zie/hoor dat … (benoem feitelijk gedrag) Ik vind… (maak gebruik van criteria Vlaggen) Het gevolg van je gedrag is … (leg uit) Ik begrens / verbied / bemiddel / sanctioneer / verwijs door

Delen van tips en tops bij het bespreken van seksueel gedrag

Afronding Wat neem je mee? Wat ga je (anders) doen? We hopen dat deze workshop een aanzet kan zijn tot: Seksueel gedrag signaleren en kunnen duiden (gezond, licht grensoverschrijdend, enz.) Seksueel gedrag bespreekbaar maken op jullie werkplek Passend reageren op seksueel gedrag Behoefte aan nascholing? KVLO-nascholing over seksuele integriteit Vragen over seksueel gedrag op de werkvloer? info@seksuelegezondheidamersfoort.nl