Absolute aantallen en relatieve aantallen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Negatieve getallen Klas 1 | Hoofdstuk 4
Advertisements

havo A Samenvatting Hoofdstuk 2
Gelijkmatige toename en afname
Klas 2 Hoofdstuk 7 Moderne Wiskunde HAVO/VWO
Tabellen & diagrammen Centrummaten & Spreiding
havo A Samenvatting Hoofdstuk 7
vwo A/C Samenvatting Hoofdstuk 3
Statistiek HC1MBR Statistiek.
havo A 4.4 Centrum- en spreidingsmaten
Staaf- en cirkeldiagram
Statistiek Niveua 3 Kerntaak 5 Blz. 81.
havo A Samenvatting Hoofdstuk 8
vwo A/C Samenvatting Hoofdstuk 8
vwo C Samenvatting Hoofdstuk 14
vwo C Samenvatting Hoofdstuk 12
Centrummaten gemiddelde
Centrummaten gemiddelde
Hoofdstuk 8 Centrale tendentie en spreiding
Hoofdstuk 7 – Frequentieverdeling
Eenvoudige data-analyse: beschrijvende statistische
havo A Samenvatting Hoofdstuk 4
havo/vwo D Samenvatting Hoofdstuk 4
Experimenteel onderzoek
Statistiekbegrippen en hoe je ze berekent!!
Procenten 3 havo.
Begrippen hoofdstuk 3.
havo B Samenvatting Hoofdstuk 1
Hoofdstuk 4: Statistiek
Boxplot … en andere diagrammen
Vergelijkingen oplossen
Boxplot en steelbladdiagram
Centrummaten en Boxplot
Omgekeerd evenredig Het inhuren van een band voor een schoolfeest kost € 600. Hoe meer leerlingen er komen, hoe minder je per leerling betaalt. a: aantal.
Regels voor het vermenigvuldigen
Accountmanagement H3 Statistiek Junior accountmanager.
Gemiddelde Gewogen en Ongewogen
Toepassingen 5L week 4: ‘Mensen rondom ons’
Gecijferdheid les 1.4 Grootst gemene deler Kleinst gemene veelvoud
Assenstelsel tekenen.
1 CCC & CCM Module Statistiek voor CM Drs. J.H. Gieskens AC CCM QT.
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 3
1 CCP Module 1: Theorie Statistiek voor Credit Managers Introductie Basisbegrippen Drs. J.H. Gieskens AC CCM QT.
Significante cijfers Wetenschappelijke notatie a • 10b
H4 Statistiek Beelddiagram
DKA4-model In 4 stappen naar het antwoord.. DKA4-model. Delen, keer antwoord op het 4 e getal. Teken een tabel De getallen die bij elkaar horen, onder.
1.
Significante cijfers Wetenschappelijke notatie
Deze les hoofdrekenen les 1 vervolg
Cirkeldiagram en sectoren
Deze les hfdst 1 verbanden gegevens verwerken
IMATerials: audiomat  .
Herhalen schaal Schaal is een verhouding.
Gegevens verzamelen Statistiek gaat over het verzamelen en verwerken van data (gegevens ) Data zijn vaak gespreid: -mensen hebben verschillende lengtes.
1 VMBO-KGT deel Grafieken tekenen 1 1.
6.4 Gemiddelde, mediaan en modus Centrummaten
Deze les Even herhalen: hoofdrekensommen Grafieken aflezen waar moet je ook alweer op letten? Stapeldiagram sportdag bespreken Voorbeeldexamenvragen Uitleg.
Wat is het grootste getal
1 VMBO BK deel Grafiek Grafiek tekenen 1 1.
6.3 Histogram en steel-bladdiagram Steel-bladdiagram
Excel Statistiek en Excel.
Significante cijfers © Johan Driesse © 2013 – Johan Driesse.
Statistiek met grote datasets op de TI 84 Peter Vaandrager
Minimodules voor de 3e klas
Grafieken en formules 1-1 puntgrafiek, horizontale en verticale lijnen
3 vmbo-KGT Samenvatting Hoofdstuk 10
Hoofdstuk 30 Negatieve getallen. Hoofdstuk 30 Negatieve getallen.
De natuurlijke getallen
De rationale getallen De rationale getallen De rationale getallen
De normale verdeling Eigenschappen en vuistregels
Beschrijvende Statistiek met Grafische rekenmachine 101
Transcript van de presentatie:

Absolute aantallen en relatieve aantallen

Theorie A Klassenindeling In de tabel zie je een frequentieverdeling van het zakgeld in euro’s van de leerlingen. Zakgeld bedrag frequentie Omdat elk bedrag vaak maar één keer voorkomt, 5 –< 10 5 wordt het zakgeld ingedeeld in klassen. 10 –< 15 6 15 –< 20 6 klassen 20 –< 25 7 25 –< 30 3 30 –< 35 1 De klasse 10 –< 15 heeft 10 en 15 als klassengrenzen. De klassenbreedte bij deze tabel is 10 − 5 = 15 − 10 = 20 – 15 = … = 5 Afspraken bij het maken van een klassenindeling Alle klassen hebben dezelfde klassenbreedte. Zorg voor vijf à tien klassen.

Theorie A Klassenindeling Bij de tabel kun je een histogram maken. Zakgeld Langs de horizontale en verticale as zijn getallen uitgezet. bedrag frequentie Hierin is de klassenbreedte de breedte van de staaf [5, 10) 5 tussen de klassengrenzen. [10 ,15) 6 In een histogram staan de staven tegen elkaar aan. [15 , 20) 6 ZAKGELD frequentie [20 , 25) 7 [25 ,30) 3 1 3 5 7 2 4 6 [30 , 35) 1 bedrag in euro‘s O 5 10 15 20 25 30 35 klassengrenzen

Theorie A Klassenindeling Je kunt ook een frequentiepolygoon maken. Zakgeld Het begin- en eindpunt liggen op de horizontale as. bedrag frequentie De punten worden uitgezet boven het midden van elke 5 –< 10 5 klasse. 10 –< 15 6 De punten worden verbonden door lijnstukjes. 15 –< 20 6 ZAKGELD frequentie 20 –< 25 7 25 –< 30 3 1 3 5 7 2 4 6 30 –< 35 1 bedrag in euro‘s O 5 10 15 20 25 30 35 0 –< 5 35 –< 40

gemiddelde Het gemiddelde is Centrummaten gemiddelde Het gemiddelde is mediaan Schrijf de mediaan in volgorde van grootte. De mediaan is het middelste getal bij een oneven aantal getallen. Bij een even aantal getallen is de mediaan het gemiddelde van de middelste twee getallen. modus De modus is het waarnemingsgetal dat het vaakst voorkomt. 9.1

Floris heeft bijgehouden hoeveel e-mails hij dagelijks ontvangt. Voorbeeld Floris heeft bijgehouden hoeveel e-mails hij dagelijks ontvangt. a Bereken in twee decimalen nauwkeurig het gemiddelde aantal e-mails per dag. b Bereken de mediaan en de modus. Uitwerking a totale frequentie = 18 + 14 + 9 + 11 + 6 + 6 = 64 gemiddelde = b totale frequentie = 64 mediaan = modus = 3 18 + 14 = 32, dus 32e getal is 4 9.1

resultaten van de drie leerlingen. Maar dat is er wel degelijk. Spreidingsbreedte Hieronder zie je van drie leerlingen de proefwerkcijfers voor wiskunde. Kijk je alleen naar de centrummaten, dan zie je geen verschil tussen de resultaten van de drie leerlingen. Maar dat is er wel degelijk. De cijfers van Aafke verschillen weinig, er is weinig spreiding bij de cijfers. Bij Chris zijn er wel grote verschillen, dus er is een grote spreiding bij de cijfers. spreidingsbreedte = grootste getal – kleinste getal. Je kunt hiervan weer een spreidingsplot tekenen. In een spreidingsplot staan het kleinste, grootste getal en de mediaan aangegeven. 9.2

In een boxplot kun je aflezen het kleinste waarnemingsgetal De boxplot In een boxplot kun je aflezen het kleinste waarnemingsgetal de mediaan van de eerste helft van de waarnemingsgetallen, ook wel het eerste kwartiel genoemd (notatie: Q1) de mediaan (notatie: Med of Q2) de mediaan van de tweede helft van de waarnemingsgetallen, ook wel het derde kwartiel genoemd (notatie: Q3) het grootste waarnemingsgetal. Een boxplot bij een serie waarnemingsgetallen verdeelt de getallen in vier groepen die elk 25% van de getallen bevatten. 9.2

Het tekenen van een boxplot Werkschema: zo maak je de boxplot bij de getallen 8 3 2 6 4 7 9 5 3 Zet de getallen in volgorde van grootte. 2 3 3 4 5 6 7 8 9 2 Splits in twee even grote groepen. Geef van elke groep de mediaan. eerste helft tweede helft 2 3 3 4 6 7 8 9 3 Teken een getallenlijn en maak de boxplot. kleinste mediaan grootste Q1 = 3 Q3 = 7,5 9.2