BEGINNERS EV3 PROGRAMMEERLES

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Simultaan Tafelrondje
Advertisements

Binnen / Buitenkring Maak een binnen- en buitenkring
FLL Robot tips Hoe bouw ik een robot? Hoe programmeer ik een robot?
Eerste kennismaking met programmeren in RoboMind
VBS De Bron Meester Ronny Marc Horst
Hoog Leer noten lezen! Deel 1 Laag A - B - C - D - E - F - G
Logical Framework Approach
De beste manier om woorden aan te pakken…
Lego Mindstorm.
Handleiding Interactieve versie mbv DSB Onderwerp 8 – Quiz.
Programmeren met If This Then That (IFTTT)
BEGINNERs EV3 PROGRAMMeer Les 3
Programmeer les voor gevorderden
Kleurensensor kalibreren
BEGINNERS EV3 PROGRAMMEER Les1
BEGINNERS EV3 PROGRAMMEER Les2
BEGINNERS EV3 PROGRAMMEER LEssen
Gevorderde programmeer les: Betrouwbaarheid robot verbeteren
BEGINNER EV3 Programmeer Les
BEGINNERS EV3 PROGRAMMEER Les3
BEGINNERS EV3 PROGRAMMEER Les4
BEGINNERS EV3 PROGRAMMEER Les2
BEGINNERS EV3 PROGRAMMEER Les3
BEGINNERS EV3 PROGRAMMEER Les4
Gevorderde programmeer les
Gevorderde PROGRAMMeer Les
Programmeren Spreekbeurt Joris.
Programmeren met kinderen NWT-conferentie basisonderwijs SPANNING & SENSATIE.
Woordjes leren.
Programmeren. Wat is programmeren? Het schrijven van opdrachten voor de processor De processor “spreekt” machinetaal:
BEGINNER EV3 PROGRAMMeer Les
Proportionele Besturing
BEGINNER EV3 PROGRAMMEER Les
BEGINNER EV3 PROGRAMMeer Les
Gevorderde EV3 Programmeer lessen Infrarood Sensor
BEGINNER EV3 PROGRAMMEER Les
Gevorderde programmeer les: Betrouwbaarheid robot verbeteren
BEGINNER EV3 PROGRAMMEER Les
Longboard rijden Board balance Tricks Tricks Tricks Board balance
Denken als een computer
BEGINNER EV3 PROGRAMMeer Les
Objecten oppakken en verplaatsen
Introductie Jaar 2 Dag 1: Kennismaken.
Programmeren met Reeksen
IJsster maken.
Objectgeoriënteerd Programmeren
Gevorderde EV3 PROGRAMMEER LES
Gevorderde programmeer Les
Gevorderde programmeer les
BEGINNERs EV3 PROGRAMMeer Les
Parallelle Balken Synchronisatie
Kleurensensor kalibreren
BEGINNER EV3 PROGRAMMEER Les
VWO 6 Wiskunde C – les 1 Meneer Ypma.
Parallelle balken GEVORDERDE EV3 PROGRAMMEERLES door Droids Robotics
BEGINNER EV3 PROGRAMMeer Les
Kennismaking met programmeren
BEGINNER EV3 PROGRAMMeer Les
Klei.
Gevorderde PROGRAMmeer Les
Goedemorgen.
Introductie Jaar 2 Dag 1: Kennismaken.
Door Droids Robotics en de Hoosier Girlz
De gyroscoop en omgaan met overgevoeligheid
Een instructie schrijven
Didactische structuren
startkaart wat? waarom? hoe? tips!
SEL Les 2: normen en waarden.
Leren programmeren met Scratch
Raden, regels en redeneren Groep 7 en 8
Transcript van de presentatie:

BEGINNERS EV3 PROGRAMMEERLES PSEUDOCODE Door Droids Robotics © 2015 EV3Lessons.com, Last edit 4/1/2015

Doelstellingen Leer wat pseudocode betekent Leer waarom je pseudocode gebruikt Leer pseudocode te schrijven voor een algemene taak Leer hoe je programma’s plant voor First Lego League © 2015 EV3Lessons.com, Last edit 4/1/2015

Wat is pseudocode? Robots volgen richtingen die mensen ze geven. Ze hebben gedetailleerde, stap bij stap instructies nodig om de taak te voltooien. Het is een set van gedetailleerde notities die, als ze klaar zijn, door de programmeur gebruikt kunnen worden om de code te schrijven. Het is niet geschreven in een speciale programmeertaal. Pseudocode kan deels in het Nederlands zijn en deels in code. Met pseudocode kan de programmeur zijn/haar plannen met anderen communiceren. Pseudocode is gedetailleerd genoeg om de echte code te schrijven. © 2015 EV3Lessons.com, Last edit 4/1/2015

Waarom is pseudocode belangrijk? Een goede manier om het belang van pseudocode te leren, is om instructies te schrijven voor simpele dingen: Hoe maak je een sandwich, hoe decoreer je een cake, hoe plant je zaadjes, enz. Leerlingen moeten de instructies schrijven en de leraar moet ze volgen. Vergelijk dan het resultaat. Enkele voorbeelden van antwoorden van leerlingen voor een pindakaas en jam sandwich: Leerling 1 schreef: “Doe pindakaas op het brood”. Dus de leraar deed de hele pot op een boterham. Leerling 2 schreef: “Pak een brood en smeer er pindakaaas op”. Dus de leraar smeerde pindakaas op het hele brood. Leerling 3 schreef: “Pak 2 sneetjes brood en smeer pindakaas en jam op ze”. Dus de leraar smeerde pindakaas en jam op beide kanten van de boterhammen. Het is belangrijk om instructies goed te communiceren!  © 2015 EV3Lessons.com, Last edit 4/1/2015

Oplossing sandwich pseudocode Pak precies twee boterhammen. Pak een boterham waar geen beleg op zit en gebruik een mes om op één kant van de boterham pindakaas te smeren. Pak een tweede boterham waar geen beleg op zit en gebruik een mes om op één kant jam te smeren. Leg de jamkant van de tweede boterham op de pindakaaskant van de eerste boterham. Leg de op elkaar gelegde boterhammen op een bord © 2015 EV3Lessons.com, Last edit 4/1/2015

Pseudocode voor een robot schrijven 1) Schrijf het doel van je programma op. Wat moet de robot doen? 2) Denk na hoe de robot zijn doel zal bereiken. Wat zijn de specifieke stappen? 3) Schrijf iedere stap die de robot maakt op. Start met stap 1 and ga zo verder. 4) Zorg er voor dat je ook opschrijft als de robot een taak moet herhalen. 5) Moet de robot deze taak eeuwig blijven herhalen of stopt het? © 2015 EV3Lessons.com, Last edit 4/1/2015

Pseudocode voorbeeld voor een opdracht Doel: Robot moet één keer rond een vierkante doos rijden. Hij start bij de lijn en kijkt naar het noorden. Hij eindigt weer bij de lijn, kijkend naar het noorden. Stap 1: Ga 10 inches vooruit Stap 2: Draai 90 graden naar links Step 3: Herhaal stap 1 en 2 meerdere keren Je kan de pseudocode op een stuk papier schrijven of zelfs in het commentaar blok in de EV3-G code. Gebruik de pseudocode om de oplossing te programmeren. N © 2015 EV3Lessons.com, Last edit 4/1/2015

Pseudocode in First Lego League Stap 1: Gebruik een hulpmiddel zoals onze interactieve schetser (beschikbaar op de bronnen pagina) om je ritten te plannen. Het doel is om een plan te maken waar je robot naar toe moet rijden iedere keer als hij de basis verlaat. Stap 2: Gebruik een hulpmiddel zoals ons missie planningswerkblad (beschikbaar op de bronnen pagina) om je pseudocode te schrijven voor de ritten. © 2015 EV3Lessons.com, Last edit 4/1/2015

Voorbeeld voor First Lego League X. voorbeeld Zoekmachine: Pak de juiste ring NW hoek gemotoriseerde grijparm Rij voorwaarts (X inches) Draai naar rechts (X graden) Rij voorwaart totdat de rechter kleurensensor de rode lijn ziet Draai naar links (X degrees) Volg de rode lijn tot de zwarte T-splitsing Beweeg de arm methulpstuk omlaag om ring te pakken Beweeg X inches naar achteren (totdat robot in de basis is) Beide hulpmiddelen zijn beschikbaar op het tabblad bronnen van ev3lessons.com © 2015 EV3Lessons.com, Last edit 4/1/2015

Credits Deze les is gemaakt door Sanjay Seshan and Arvind Seshan van Droids Robotics. Auteurs Email: team@droidsrobotics.org Meer lessen en bronnen zijn beschikbaar op www.ev3lessons.com                           This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. © 2015 EV3Lessons.com, Last edit 4/1/2015