herinrichting tweede fase per 1 augustus 2007

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De heer R. Schouten Mevrouw M. Dingemans
Advertisements

Hoe de wind waait in je leven kan je niet bepalen, maar hoe je je zeilen zet bepaal je zelf. tweede fase havo.
Voorlichting sectorkeuze Mavo en Mavo/HAVO Klas 2
Voorlichting sectorkeuze Mavo en Mavo/HAVO Klas 2
Studiemiddag Frans en Duits
Presentatie van de 4 profielen in het regulier onderwijs
Sint-Joriscollege Informatie bovenbouw.
Voorlichting VWO 4 30 januari 2012 Joanne Duijvestijn Teamleider VWO 3,4,5 en 6.
Januari 2011 V oorlichting VWO 4 Vernieuwde Tweede Fase Joanne Duijvestijn.
1 DE OUDER ALS COACH 3 VWOOSCAR ROMERO Donderdag 7 oktober 2010.
INFORMATIEAVOND HAVO 3 ATHENEUM 3. AlgemeenAndré Hofman Vernieuwde 2e fase Alexander Bloem ProfielkeuzetrajectTrijntje Hofstra Pauze Mentoren Programma.
Montessori OUDERINFORMATIE- AVOND 3 HAVO. André Hofman19.05 – Trijntje Hofstra19.35 – Pauze20.00 – Docent - klas HAVO.
1e ouderavond klas 3 VMBO (theoretisch) HAVO/VWO LOB KV1 / CKV.
Informatieavond 4 VWO.
OUDERAVOND 3 VWO 9 december
Voorlichtingsavond TK2
Voorlichting VWO 4 3 februari 2015
Keuzebegeleiding VWO VWO 3 gaat kiezen !!!
Profielkeuze voorlichting Presentatie : M. Speetjens (Coördinator in-uitstroom/decaan)
PROFIELKEUZE, LOOPBAANORIËNTATIE & -BEGELEIDING (LOB)
Informatieavond profielkeuze vwo 3 11 november 2013.
Welkom op de tweede informatie-avond voor vmbo2-g/t.
Ouderavond 5 vwo 2009  …… van harte welkom !. Mentoren: V5A Harry Dormanswiskunde V5B Birgit HeereL.O.
Dinsdag 24 maart 2015 Voorlichtingsavond 3M
PROFIELKEUZE KLAS 3 VWO 29 januari 2015.
VWO 3 Profielkeuze 6 januari 2015.
Begeleiding decaan profielkeuze Derde klas
INFO - AVOND 4 HAVO Welkom op het. ONDERWERPEN L.O.B. (loopbaan en oriëntatiebegeleiding) : > programma 4 havo - LOB-uren (tests + opdrachten) -gesprekken.
Woensdag 8 januari 2014 Ouderavond profielkeuze 3 vwo en 3 vwo-Xtra.
TWEEDE FASE regelingen en aandachtspunten (versie 4 vwo, oktober 2015) J.Kieboom.
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
VOORLICHTINGSAVOND DOORSTROOM TL 4 NAAR HAVO 4 DONDERDAG 26 NOVEMBER 2015.
De profielkeuze op het Gymnasium Felisenum Drs. M. Kraanen (docent geschiedenis)
VOORTGEZET ONDERWIJS: HAVO / VWO BS DE KWAKEL – 7 DECEMBER 2015.
Ouderavond 3 Havo/Vwo 26 januari Programma Algemeen gedeelte en keuzeproces 19.45leerlingen uit havo 4 en vwo 4 toelichting tweede fase toelichting.
Profielkeuze in de tweede fase 8 december Even Voorstellen Janneke Aitink: 3H1,3H2 Marieke Lutjeboer: 3H1.
Informatieavond keuze leerjaar 2 naar leerjaar 3 Februari 2016.
Informatieavond 3 havo 26 augustus Decanaat begeleiding bij keuzes Jacqueline Fleer (vwo) Clemens de Lange (havo)
Januari Kiezen voor de toekomst! Kiezen voor de toekomst! 2 e fase HAVO.
Wateringse Veld College Missouri 1 ouderavond havo/vwo 3 voorlichting Tweede Fase.
Donderdag 10 maart 2016 Voorlichtingsavond 3M. Programma  Overgangsnormen  Profiel (sector) kiezen  Vakkenpakket kiezen  Zak/slaag-regeling  Vervolg.
Basisvorming Tweede Fase. Achtergronden Het onderwijsaanbod van de Mammoetwet was niet meer van deze tijd Maakte gering gebruik van nieuwe technologie.
Januari 2012Profielkeuze 3 havo Linda van Vliet decaan havo afdeling Profielkeuze havo 2012.
Informatieavond 3vwo Decanaat decanen: begeleiding bij keuzes Jacqueline Fleer (vwo) Clemens de Lange (havo)
INFO - AVOND VMBO 3. Informatie-avond VMBO-T3 Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs Theoretische leerweg.
Ouderavond HAVO 3 Dinsdag 27 september 2016
Welkom! Ouderavond 3 Havo / 3 Vwo 27 september 2016.
Inrichting 2 e fase op Het Boni De drie delen waaruit het lesprogramma bestaat: Het GEMEENSCHAPPELIJKE DEEL Het PROFIELDEEL Het VRIJE DEEL.
INFO - AVOND 3 HAVO. Introductie decaan Coen Swinkels
Welkom informatieavond 3 mavo J. De lange S. Martens
Vervolgadvies Wat is op dit moment de beste opleiding voor mijn kind?
Vakkenpakketkeuze Theoretische Leerweg
Welkom! Ouderavond 3 Havo / 3 Vwo 21 september 2017.
Informatie-avond Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs
Ouderavond 3 Havo/Vwo 24 januari 2017.
Ouderavond HAVO 3 Dinsdag 19 september 2017.
INFO - AVOND 3 HAVO.
Welkom! Ouderavond atheneum 4 9 oktober 2017
Informatieavond profielkeuze H4 24 januari 2018 WELKOM
Keuzebegeleiding De Populier
Profielkeuze in de tweede fase
BROKLEDE Ouderavond Profiel Keuze
WELKOM Graag ouders en hun kinderen bij elkaar zitten.
INFO-AVOND VMBO T3 Dinsdag 27 februari 2018.
INFO - AVOND 3 HAVO.
Welkom op de voorlichtingsavond van MAVO 3
Ouderavond 3 ATHENEUM EN 3 GYMNASIUM.
informatieavond Instroom 4 vmbo – 4 HAVO
Informatieavond profielkeuze V
Jeannine Acampo Decaan vwo en docente scheikunde
Transcript van de presentatie:

herinrichting tweede fase per 1 augustus 2007 Uitgebreid overzicht

actief en zelfstandig leren recht doen aan verschillen brede vorming doel tweede fase actief en zelfstandig leren recht doen aan verschillen brede vorming

doel van de aanpassingen scholen en leerlingen krijgen meer ruimte voor eigen keuzes het programma voor leerlingen beter studeerbaar maken het programma voor docenten beter werkbaar maken het geheel beter organiseerbaar maken

tevreden en ontevreden wat doen we goed / wat willen we behouden? wat willen we kwijt / wat willen we veranderen? hoe wordt dit door de betrokkenen beleefd?

aandachtsgebieden 1. het onderwijskundig concept: wat wil de school in algemene zin bereiken ten aanzien van de leerlingen 2. het aanbod van de vakken en de keuzemogelijkheden voor leerlingen 3. het curriculum en de opbouw daarvan

aandachtsgebieden 4. het aanbod in het geheel vrije deel 5. het onderwijsprogramma over het geheel gezien 6. de formatieberekening en het rooster

aandachtsgebieden 7. het examenbouwwerk 8. het keuzeproces van de leerlingen 9. de examenprogramma’s en de werkvormen

aandachtsgebieden 10. doorstroom en aansluiting 11. het veranderingsproces 12. het organisatiemodel van de medewerkers met betrekking tot het onderwijs in de tweede fase

hoofdlijnen minder gemeenschappelijke vakken (bijna) geen deelvakken meer minder verplichte vakken per profiel meer keuzemogelijkheden in het profiel één verplicht keuze-examenvak buiten het profiel geheel vrij deel (nog in te vullen) minder verschil in studielast vakken

beslispunten wat is voorgeschreven? hoe is het nu en hoe wordt het? op welke punten moet de school een keuze maken? hoe is het nu en hoe kan het worden?

specifiek havo

gemeenschappelijk deel havo nu NE 400 EN 360 FA1/DU1 160 ANW 160 MA 160 CKV1 120 LO 120 wordt NE 400 EN 360 MA 120 CKV1 120 LO1 120

wijzigingen gemeenschappelijk deel havo nu 1480 slu, straks 1120 slu, dus - 360 slu MA gaat van 160 slu naar 120 slu, dus - 40 slu ANW wordt geschrapt, dus - 160 slu naast EN geen andere moderne taal,

cm havo nu FA2/DU2 200 GS 240 WA1 160 EC1 200 CKV2,3 360 wordt MVT 400 AK 320} MA 320} 1 van 3 EC 400} Kunstvak 320} FI 320} 1 van 3 MVT 400}

em havo nu WA12 280 EC12 440 GS 240 AK 200 wordt WI AB (of B) 320 M&O 320} 2 van 5 MA 320} MVT 400}

ng havo nu WB1 320 NA1 240 SK 280 BI 320 wordt WI AB (of B) 320 SK 320 β vak 320} NA 400} 1 van 4 AK 320} LO2 320}

nt havo nu WB12 440 NA12 440 SK 280 wordt WB 320 NA 400 SK 320 β vak 320} WI AB 320} 1 van 4 IN 320} BI 400}

vwo-vakken op havo havo leerlingen mogen in plaats van het havo-vak examen afleggen in het overeenkomstige vwo-vak in het gemeenschappelijk deel in het profieldeel in het vrije deel

vwo – vakken op havo de beoordeling vindt plaats op vwo-niveau de beoordeling mag niet worden omgerekend naar havo-niveau de leerling krijgt een havo-diploma

havo CKV 1 in plaats van havo CKV1 mag een leerling volgen: vwo CKV1 of (vwo) KCV het cijfer voor KCV wordt vermeld op de cijferlijst en het telt mee in het combinatiecijfer

havo CKV1 wat mag niet? de school mag havo leerlingen niet verplichten het vwo-vak te volgen de school mag geen havo-variant KCV samenstellen

specifiek atheneum

gemeenschappelijk deel atheneum nu NE 480 EN 400 FA1 160 DU1 160 GS1 80 ANW 200 MA 120 CKV1 200 LO 160 wordt NE 480 EN 400 MVT 480 ANW 120 MA 120 CKV1 160 LO1 160

wijzigingen gemeenschappelijk deel atheneum nu 1960 slu, straks 1920 slu, dus - 40 slu ANW gaat van 200 slu naar 120 slu, dus - 80 slu CKV1 gaat van 200 slu naar 160 slu, dus - 40 slu GS1 wordt geschrapt, in plaats van FA1 en DU1, elk 160 slu, komt één heeltaal van 480 slu, dus + 160 slu

cm atheneum nu FA2/DU2 320 GS2 360 WA1 360 CKV2,3 480 DU2/FA2 320} FI 320} 1 van 2 wordt WI A (of AB) 400 GS 320 AK 440} MA 440} 1 van 3 EC 480} Kunstvak 480} FI 480} 1 van 3 MVT 480}

em atheneum nu WA12 600 EC12 520 GS 360 AK 360 wordt WI AB (of B) 520 M&O 440} 2 van 5 MA 440} MVT 480}

ng atheneum nu WB1 600 NA1 360 SK 400 BI 480 wordt WI AB (of B) 520 β vak 440} NA 480} 1 van 4 AK 440} LO2 440}

nt atheneum nu WB12 760 NA12 560 SK 520 wordt WB 520 NA 480 SK 440 β vak 440} WI AB 520} 1 van 4 IN 440} BI 480}

CKV1 op atheneum Wat moet? de school biedt CKV1 aan of een keus tussen CKV1 of KCV CKV1 beoordelen met “voldoende” of “goed” indien de leerling kiest voor KCV, krijgt hij daarvoor een cijfer dat meeweegt in het combinatiecijfer

specifiek kunstvak

kunstvak er zijn vier varianten beeldende vormgeving dans drama muziek

specifiek MVT en literatuur

twee varianten MVT de MVT die vanaf de onderbouw gegeven wordt, mag gekozen / voorgeschreven worden in het gemeenschappelijk deel, in het profieldeel en in het vrije deel de MVT startersvariant mag, vanaf de vierde klas, uitsluitend in het vrije deel gekozen / voorgeschreven worden als keuze-examenvak of als geheel vrije keus

mvt in gemeenschappelijk deel atheneum wat moet? de school moet naast EN minimaal één MVT aanbieden, vanaf de onderbouw deze taal kan zijn: FA, DU, spaans, italiaans, russisch, arabisch, turks, fries de school moet t.a.v. 2e MVT een vrijstellingsregeling ontwerpen binnen wet- en regelgeving

mvt in gemeenschappelijk deel atheneum wat mag? de school kan kiezen uit het aanbod, van één MVT voor alle leerlingen tot ruime keus in geval van vrijstelling kan de school een vervangend vak voorschrijven of de leerling de keus laten voor een vervangend vak

mvt in gemeenschappelijk deel atheneum wat mag niet? de startersvariant aanbieden als tweede MVT op ruime schaal vrijstelling verlenen van de verplichting van de tweede MVT

mvt in cm op havo wat moet? de school moet minimaal één MVT aanbieden in het profiel CM (op havo) wat mag? de leerlingen keuzemogelijkheden geven wat mag niet? de startersvariant aanbieden

mvt in em wat moet? niets, de school hoeft geen MVT als profielkeuzevak aan te bieden, maar mag het wel doen wat mag niet? de startersvariant aanbieden als profielkeuzevak van: spaans, italiaans, russisch, arabisch, turks

literatuur (havo en vwo) de school moet zich houden aan het examenprogramma literatuur zoals dat is opgenomen in de examenprogramma’s van de moderne talen de school moet een keus maken: geïntegreerd literatuur onderwijs (GLO) of literatuur is onderdeel van een taal

GLO de school bepaalt de vorm van toetsing en becijfering het leesdossier is niet verplicht meer doen dan het minimum mag, bijvoorbeeld: literatuurgeschiedenis, meer boeken op de cijferlijst staat een cijfer voor literatuur voor de uitslagbepaling wordt het cijfer opgenomen in het combinatiecijfer

literatuur in de talen de school verzorgt literatuur in het kader van de taal, waarbij de school de toetsing en becijfering bepaalt in het PTA de cijfers van de literatuur-onderdelen worden in iedere taal meegewogen bij de berekening van het eindcijfer van de betreffende taal het leesdossier is niet verplicht meer doen dan het minimum mag, bijvoorbeeld: literatuurgeschiedenis, meer boeken

literatuur wat mag niet: literatuur geven als onderdeel van de moderne talen en daarna de cijfers voor de literatuur-onderdelen middelen en apart op de cijferlijst vermelden als “literatuur” (en het cijfer mee laten wegen in het combinatiecijfer)

specifiek LO 1

LO 1 (havo en vwo) wat moet? LO 1 maakt deel uit van het examen het examenprogramma moet herkenbaar worden uitgevoerd het examenprogramma moet zichtbaar zijn in het PTA het vak wordt beoordeeld met het oordeel “voldoende” of “goed”

LO 1 (havo en vwo) wat mag? de school bepaalt de “vertaling” van studielast naar contacttijd de school bepaalt in welke leerjaren het vak in welke omvang geprogrammeerd wordt

LO 1 (havo en vwo) wat mag niet? het vak LO 1 beoordelen met een cijfer voor de cijferlijst en dat cijfer meewegen in het combinatiecijfer het vak niet opnemen in het PTA

profiel(keuze)vakken in cm specifiek profiel(keuze)vakken in cm

maatschappelijke vakken in cm op havo wat moet? de school moet voor het profielkeuzedeel minimaal één van de volgende vakken aanbieden: AK, MA, EC de leerling moet een van de drie genoemde vakken volgen in het profielkeuzedeel

maatschappelijke vakken in cm op havo wat mag? de school bepaalt het aanbod van de vakken, één, twee of drie de school mag één vak aanbieden en dat verplicht stellen voor alle leerlingen in CM op havo wat mag niet? twee profielkeuzevakken uit maatschappelijk (of cultureel) kiezen

maatschappelijke vakken in cm op vwo wat moet? de school moet voor het profielkeuzedeel minimaal één van de volgende vakken aanbieden: AK, MA, EC de leerling moet een van de drie genoemde vakken volgen in het profielkeuzedeel

(maatschappelijke) vakken in cm op vwo wat mag? de school bepaalt het aanbod van de vakken, één, twee of drie de school mag één vak aanbieden en dat verplicht stellen voor alle leerlingen in CM op vwo WA mag vervangen worden door WAB wat mag niet? twee profielkeuzevakken uit maatschappelijk of cultureel kiezen WAB verplichten i.p.v. WA

culturele vakken in cm op havo wat moet? de school moet voor het profielkeuzedeel minimaal één van de volgende vakken aanbieden: kunstvak, FI, MVT de leerling moet een van de drie genoemde vakken volgen in het profielkeuzedeel

culturele vakken in cm op havo wat mag? de school bepaalt het aanbod van de vakken, één, twee of drie bij de MVT mag de school een aanbod doen van nul tot acht talen de school mag één vak cultureel vak aanbieden als profielkeuzevak en dat verplicht stellen bij het kunstvak mag de school de volgende varianten aanbieden: beeldende vorming, dans, drama, muziek

culturele vakken in cm op havo wat mag niet? twee profielkeuzevakken uit cultureel (of maatschappelijk) kiezen van de MVT de startersvariant aanbieden

culturele vakken in cm op vwo wat moet? de school moet voor het profielkeuzedeel minimaal één van de volgende vakken aanbieden: kunstvak, FI, MVT / klassieke taal de leerling moet een van de drie genoemde vakken volgen in het profielkeuzedeel

(culturele) vakken in cm op vwo wat mag? de school bepaalt het aanbod van de vakken, één, twee of drie de school mag één vak cultureel vak aanbieden als profielkeuzevak en dat verplicht stellen bij de MVT mag de school een aanbod doen van nul tot acht talen i.p.v. een MVT kan een klassieke taal gekozen worden WA mag vervangen worden door WAB bij het kunstvak mag de school de volgende varianten aanbieden: beeldende vorming, dans, drama, muziek

(culturele) vakken in cm op vwo wat mag niet? WAB verplicht stellen i.p.v. WA twee profielkeuzevakken uit cultureel (of maatschappelijk) kiezen van de MVT de startersvariant aanbieden

profiel(keuze)vakken in em specifiek profiel(keuze)vakken in em

em wat moet? de school moet het profiel EM aanbieden de school moet WAB en EC aanbieden de school moet minstens twee van de volgende vakken aanbieden: M&O, GS, AK, MA, MVT

em wat mag? de school bepaalt het aanbod van vakken in het profielkeuzedeel, minimaal twee; indien daar een MVT bij is, bepaalt de school welke taal/talen de school mag leerlingen verplichten een of twee bepaalde vakken te volgen in het profielkeuzedeel, bijvoorbeeld om hiermee een dubbelprofiel te creëren

em wat mag niet? andere profielvakken aanbieden dan de genoemde vijf twee MVT laten kiezen als profielkeuzevakken EM niet aanbieden

profiel(keuze)vakken in ng specifiek profiel(keuze)vakken in ng

ng wat moet? de school moet het profiel NG aanbieden de school moet WAB, BI en SK aanbieden de school moet tenminste één vak aanbieden uit: NA, AK, LO2, geïntegreerd β-vak

ng wat mag? de school bepaalt het aanbod van vakken in het profielkeuzedeel, minimaal één de school mag een of meer profielkeuzevakken niet of uitsluitend in het vrije deel aanbieden de school mag leerlingen verplichten een bepaald vak te volgen in het profielkeuzedeel door uitsluitend dit vak aan te bieden, bijvoorbeeld om hiermee een dubbelprofiel te creëren

ng wat mag niet? andere profielvakken aanbieden dan de genoemde vier NG niet aanbieden

geïntegreerd β-vak wat mag? de school mag zich oriënteren op de wenselijkheid van invoering op langere termijn de school kan proberen zich aan te sluiten bij de pilot om het vak per 2007 op experimentele basis in te voeren wat mag niet? het vak per 2007 invoeren zonder toestemming

profiel(keuze)vakken in nt specifiek profiel(keuze)vakken in nt

nt wat moet? de school moet het profiel NT aanbieden de school moet WB, NA en SK aanbieden de school moet tenminste één vak aanbieden uit: BI, IN, WAB, geïntegreerd β-vak

nt wat mag? de school bepaalt het aanbod van vakken in het profielkeuzedeel, minimaal één de school mag een of meer profielkeuzevakken niet of uitsluitend in het vrije deel aanbieden de school mag leerlingen verplichten een bepaald vak te volgen in het profielkeuzedeel door uitsluitend dit vak aan te bieden, bijvoorbeeld om hiermee een dubbelprofiel te creëren

nt wat mag niet? andere profielvakken aanbieden dan de genoemde vier NT niet aanbieden

specifiek wiskunde

wiskunde op havo cm niets em WAB ng nt WB wat moet? wat mag? wat mag niet? cm niets wiskunde als keuze-examenvak wiskunde in het profiel em WAB WB i.p.v. WAB verplicht WB ng nt WB combinatie van WB en WAB toestaan, verplichten of verbieden verplicht WAB als enige wiskunde

wiskunde op vwo cm WA em WAB ng nt WB wat moet? wat mag? wat mag niet? WAB i.p.v. WA verplicht WAB em WAB WB i.p.v. WAB verplicht WB ng nt WB combinatie van WB en WAB toestaan, verplichten of verbieden verplicht WAB als enige wiskunde

profielwerkstuk verplicht op iedere afdeling bij elk profiel 80 slu

profielwerkstuk wat moet? het profielwerkstuk krijgt een cijfer dat meeweegt in het combinatiecijfer; het cijfer maakt geen deel uit van een of meer vakken afwachten wat de beslissing wordt of het profielwerkstuk betrekking heeft op twee profielvakken of op één profielvak, al dan niet in combinatie met een ander vak de school bepaalt de begeleidingsfaciliteiten voor de docent(en) de school bepaalt het traject van toetsing en beoordeling van het produkt (en van het proces)

vrije deel keuze-examenvak 320+(h) / 440+(v) Het moet een “groot” vak zijn: minimaal 320 op havo en 440 op vwo geheel vrije deel 320(h) / 480(v) GD LOB leerlingactiviteiten excursies extra examenvak enz.

keuze - examenvak wat moet? elke leerling volgt in de vrije ruimte minstens één “groot” examenvak op havo van minimaal 320 slu op vwo van minimaal 440 slu

keuze - examenvak wat mag? de school bepaalt het aanbod, van een voorgeschreven vak tot volledige vrije keus voor de leerling tot het aanbod mag behoren de combinatie van WB met WAB tot het aanbod mag behoren een tweede kunstvak

keuze - examenvak wat mag niet? als enige vak een klein vak de combinatie van WA met een andere WI het keuzevak anders behandelen dan een “gewoon” vak modules, delen van vakken, mee laten tellen

het geheel vrije deel de school bepaalt de invulling van het geheel vrije deel in het geheel vrije deel kunnen geplaatst worden GD, LOB, excursies, leerlingactiviteiten, een extra examenvak, etc.

godsdienst de school kan het vak verplicht stellen voor alle leerlingen de school kan kiezen voor het wel of niet opnemen van het cijfer op de cijferlijst als de school kiest voor het opnemen van het cijfer op de cijferlijst, moet er een PTA zijn het cijfer wordt dan opgenomen in het combinatiecijfer, volgens de door de wetgever vast te stellen weging

beslispunten het aanbod als geheel

voorbeelden beslispunten regeling literatuuronderwijs omrekening studielast naar lesuren welk(e) vak(ken) voeren wij nieuw in als examenvak? IN, LO2, MA, FI op havo Arabisch, Fries, Italiaans, Russisch, Spaans, Turks, en op welk niveau? CKV2,3: muziek / dans / drama naast beeldende vorming β vak, op experimentele basis

verdeling studielasturen de school zal de totale studielast moeten vertalen naar het aantal uren per vak of activiteit in het onderwijsprogramma (contacttijd) de school bepaalt in welke (delen van) leerjaren (delen van) vakken geprogrammeerd worden van de 1600 slu per jaar omvat het verzorgde onderwijsprogramma voor elke leerling: minimaal 1000 slu t/m het voorlaatste jaar minimaal 700 slu in het laatste jaar

stromen de school bepaalt, binnen het wettelijk kader en rekening houdend met de financiele gevolgen, of de leerlingen direct kiezen voor een profiel met de vakken of dat uitstel van keuze wordt gegeven door zolang mogelijk leerlingen in stromen bij elkaar te laten M – stroom en N - stroom

doorstroom havo naar vwo de school beslist of zij leerlingen de gelegenheid hiertoe geeft enkele relevante verschillen zijn: op havo geen ANW, tenzij in het geheel vrije deel op havo geen MVT, tenzij in CM of in vrije deel op havo in CM geen wiskunde, tenzij in het vrije deel

combinatiecijfer voor de bepaling van de uitslag van het examen worden de cijfers voor de kleine vakken gemiddeld tot een combinatiecijfer de wegingsfactoren van de verschillende onderdelen worden wettelijk voorgeschreven

combinatiecijfer vwo verplicht: keuze: havo verplicht: keuze: profielwerkstuk MA ANW keuze: literatuur GD KCV havo verplicht: profielwerkstuk MA keuze: literatuur GD

tot slot we vragen je: mee te denken, vooral over de toekomst van je eigen vak in het geheel mee te werken als lid van de commissie, opdat de belangen van leerlingen, van docenten en van de totale organisatie in een goed en samenhangend geheel tot hun recht komen

werkgroep taken: informeren van betrokkenen inventariseren wensen / ideeën voorstellen formuleren voorstellen presenteren en in discussie brengen in relevante gremia voorstellen zo nodig bijstellen eindvoorstel presenteren ter goedkeuring door bevoegde gremia.

voorbereidingstraject 2005 voorjaar 2005 informatie aan collega’s samenstellen werkgroep inventariseren commentaren najaar 2005 contacten met ouders / leerlingen / secties / mentoren / decanen / … bespreken voorstellen met alle betrokkenen aanpassen voorstellen tot eindvoorstel

voorbereidingstraject 2006 voorjaar 2006 presentatie eindvoorstel aan besluitvormende gremia maart t/m juni 2006 besluitvorming cursus 2006 - 2007 planning onderwijsprogramma’s