Arbeidsdeling Door het verdelen van werkzaamheden kan meer geproduceerd worden in dezelfde tijd.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Organisatiekunde.
Advertisements

Hoofdstuk 2: Geld en ruil
Oerproducent (bijv. de veehouder)
Mijn stage bij antonuishof Naam: sharon van neijhof Klas: bruin Jaar: 2005 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je.
specialisatie zorgt voor welvaartswinst
Havo 4: De arbeidsmarkt Hoofdstuk 3: De strijd om de poen
Herinnering Hoe wordt het voor jou en de docent prettig? 1) Praat nooit door de docent heen. Ook als je een goed antwoord wilt geven, steek je je vinger.
Kosten produceren - vervolg
Naam:Melvin Lansink Klas: B4 Jaar: 4 de jaar’s
Naam: tammy schreuder Klas:4a Jaar:2010/2011
Mijn stage bij de zon Naam: Joyce S. Klas:5b Jaar: 2005 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het jaar.
Naam: *Nathalie van W Klas: *5b Jaar: *2005 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het jaar waarin je.
Mijn stage bij : C1000 Hans Kok
Toegevoegde Waarde Productie = inkomen.
Hoofdstuk 5 “Een eigen bedrijf”
4 boeken : 2 dagen = 2 boeken per dag 6 boeken : 6 dagen = 1 boek per dag.
Samenvatting hoofdstuk 4
Hoofdstuk 2: geld en ruil
Structuur Hoofdstuk 4.
B C A E Balletje Met ene volte halve baan en plaats wisselen.
5.2 Hoe kom je aan die broek? Voordat een product in de winkel ligt gaat er veel werk aan vooraf. © Noordhoff Uitgevers
Uitwerking opgave 3.6 1d uit: Wiskunde in beweging – Theo de Haan.
5.1 Wat kun je doen met groen?
5.2 Kun je meer produceren? De productiecapaciteit is de hoeveelheid producten die een bedrijf kan produceren . Dit wordt bepaald door het aantal werknemers.
Aantekeningen hfst 6.
J. de Lange ECONOMIE HOE KUN JE DAT NOU MAKEN?. Marktaandeel Ex-BTW en In-BTW Arbeidsproductiviteit Belangrijk PROGRAMMA:
Hoofdstuk 6 Productie.
Hoofdstuk 9 M&O JUNI 2016 H3. Wat gaan we doen? - Hoofdstuk 9 M&O - Introductievragen - Uitleg / aantekeningen - Sommen maken.
Les 1. Wat voor les krijgen we nu? Tijdens de lessen over hoofdstuk 9, 10 en 11 krijg je op een andere manier les. Het doel is om je zelfstandigheid te.
Holland mechanics Gemaakt door Stephan, Jade, Robyn, Sam en Pim.
D E INVLOED VAN DE INTERNATIONALE HANDEL OP HET BBP.
4.1 DE WERKNEMER.
Meten en meetkunde in het verkeer
Welkom havo 4..
Hoofdstuk 6 Productie en markt.
Welkom havo 4..
Vraag en Aanbod van financiële middelen & nominale en reële rente
Welkom VWO 5..
Welkom Havo 5..
constante kosten, variabele kosten en marginale kosten
3.1 PRODUCTIE.
Welkom havo 4..
Welkom VWO 5..
verwarring begrippen omzet of winst
Methodisch werken, wat is dat eigenlijk?
Hst 4 Hoe wordt er gewerkt?
Hoofdstuk 11 De Break-Even Afzet (BEA) Les
Toegevoegde Waarde 1 IntroFox.
Vmbo 2 economie Goede producten?
Welkom Havo 5..
Vmbo 2 economie Waarom werken?
Welkom VWO 5..
Welkom VWO 5..
Welkom Havo 5..
Beste ath 4..
Welkom Havo 5..
Beste ath 4..
Welkom Havo 5..
Welkom VWO 5..
Voor de chocoladefabriek hebben we meer gegevens verzameld
specialisatie zorgt voor welvaartswinst
Hoofdstuk 4: Met werk kom je verder.
constante kosten, variabele kosten en marginale kosten
Het maken van goederen en het leveren van diensten
Ec groei Hfst 20 Hfst 25.
Extra uitleg H4 Domein Markten
De Kostprijs Why Bother?.
Leo de kock Door Bobby en Yana.
Hoofdstuk 3 Eerlijke handel
Havo 4 Hoofdstuk 1 Schaarste en welvaart.
Transcript van de presentatie:

arbeidsdeling Door het verdelen van werkzaamheden kan meer geproduceerd worden in dezelfde tijd.

Experiment Aantal Arbeiders Aantal producten Productie per pers. 1 2 3 4 5 6 7 We gaan produceren: het balletje moet van de ene in de andere emmer. De manier van produceren staat vast: je mag niet rennen en bij meerdere personen mag je alleen doorgeven en niet gooien. We gaan in stappen het werk verdelen door meerdere personen aan de productie toe te voegen. Werk verdelen zorgt voor efficiënter produceren (tot een bepaalde grens)

Arbeidsdeling = specialiseren wie doet wat?? Op kantoor werken 2 secretaressen (Jannie en Joke). Joke heeft 30 minuten nodig voor een brief typen en 10 minuten voor het opschonen van een dossier. Jannie heeft 20 minuten nodig voor een brief typen en 15 minuten voor het opschonen van een dossier. Brief typen Dossier schonen Joke 30 minuten 10 minuten Jannie 20 minuten 15 minuten

Opofferingskosten van een brief typen Als Joke een brief typt, duurt dat 30 minuten. In die tijd kan ze ook 3 dossiers schonen. Haar opofferingskosten voor 1 brief zijn dus 3 dossiers. Als Jannie een brief typt, duurt dat 20 minuten. In die tijd kan ze 1,33 dossier schonen. Haar opofferingskosten voor 1 brief zijn dus 1,33 dossiers Omdat Jannie het kleinste offer maakt bij brieven typen, moet zij zich specialiseren in brieven typen. Twijfel je hoe je moet delen ?? Bedenk of je méér of minder dan 1 stuks kunt maken in die tijd. Brief typen Dossier schonen Joke 30 minuten 10 minuten Jannie 20 minuten 15 minuten

Opofferingskosten van een dossier schonen Als Joke een dossier schoont, duurt dat 10 minuten. In die tijd kan ze ook 0,33 brief typen. Haar opofferingskosten voor 1 dossier zijn dus 0,33 brief. Als Jannie een dossier schoont, duurt dat 15 minuten. In die tijd kan ze 0,75 brief typen. Haar opofferingskosten voor 1 dossier zijn dus 0,75 brief. Omdat Joke het kleinste offer maakt bij het opschonen van dossiers, moet zij zich specialiseren in dossiers schonen. Brief typen Dossier schonen Joke 30 minuten 10 minuten Jannie 20 minuten 15 minuten

Opgave opofferingskosten wie doet wat?? Bereken de opofferingskosten van Suzan en van Theo voor het schoonmaken van de badkamer. Suzan: schoonmaken → offer = 0,22 boodschappen Theo: schoonmaken → offer = 0,25 boodschappen Bereken de opofferingskosten van Suzan en van Theo voor het doen van de boodschappen en het koken. Suzan: boodschappen → offer = 4,5 schoonmaken Theo: boodschappen → offer = 4 schoonmaken Wie moet wat gaat doen?? Badkamer schoonmaken Boodschappen doen en koken Suzan 40 minuten 3 uur Theo 60 minuten 4 uur Tijd voorbij. 2 min.

Arbeidsproductiviteit ↑ Arbeidsproductiviteit Door werk beter te verdelen Werk wordt saaier Door betere scholing Je kunt minder lang werken Door werknemers te motiveren Klinkt meestal makkelijker dan het is Door betere machines Daarvoor moet bedrijf geld lenen / voldoende winst halen ALTIJD: minder werknemers nodig voor dezelfde productie Arbeidsproductiviteit: Productie per werknemer per tijdseenheid