Paragraaf 13.1 Oost en West.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 5: Het einde van de Koude oorlog
Advertisements

KA 46 De verdeling van de wereld in twee ideologische blokken in de greep van een wapenwedloop en de daaruit voortvloeiende dreiging van een atoomoorlog.
Historisch overzicht paragraaf 6.1
1950-Heden - de tijd van televisie en computer
De blokvorming in Oost en West
IJzeren gordijn gaat open
Hoofdstuk 5.
Wereldwijde Koude oorlog
3.5 De VS en de Tweede Wereldoorlog
De Verenigde Staten en hun federale overheid
4. De Wereld na Oorlog na de oorlog.
1950-Heden - de tijd van televisie en computer
1950-Heden - de tijd van televisie en computer
1950-Heden - de tijd van televisie en computer
Kapitalisme  Communisme
Openlijke conflict.
DE KOUDE OORLOG.
Op weg naar het einde.
Paragraaf 5.1: van vriend naar vijand.
Confrontatie Paragraaf 5.2.
Oprichting en optreden van de VN
Hoofdstuk 1 Koude Oorlog en dekolonisatie in Indochina
Een verstedelijkte regio in Europa: Berlijn
Hoofdstuk 5 Koude Oorlog.
H5 Koude Oorlog §3 Duitsland verdeeld.
HISTORISCHE CONTEXT KOUDE OORLOG
§5.4 Het einde van de koude oorlog
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Tijd van televisie en computer
De Koude Oorlog ?.
WO I
Tijd van televisie en computer, 1950 – 2010
Relatie VS - SU WO - I WO - II In 1945 Samenwerking door o.a. VN
Par 3.2 Europa in de greep van de Koude Oorlog
Les 4 - Par 2, Duitsland verdeeld in de Koude Oorlog
Par 3. De wereld verdeeld in twee ideologische blokken
Tijd van televisie en computer, 1950 – Tijd van televisie en computer, Agenda: Strip Huiswerk Oriëntatieopdrachten Hoe kwamen de bondgenoten.
De wereld in blokken Martijn, luuk & daan.
Module 8 Dictatuur en democratie
Tijd van televisie en computer, 1950 –
Koreaoorlog Vietnamoorlog Cubacrisis Berlijnse Muur
Koude Oorlog Hoofdstuk 5 Paragraaf 1.1.
Paragraaf 1 Einde van Koude Oorlog
De Koude Oorlog Hoofdstuk 5.
Ik geloof dat de VS steun moet verlenen aan vrije volken die zich verzetten tegen pogingen om hen te onderwerpen door gewapende minderheden of door druk.
Conflicten en oorlogen
Einde van de Koude Oorlog Oorzaken en gevolgen.
CSE 2016 Havo tijdvak I Vragen CE 2016 en KA Drs. Robert de Oude namens de havo/vwo commissie van de VGN.
De Koude Oorlog
De blokvorming in Oost en West Hoofdstuk 4 de Koude Oorlog.
Begrippen Koude Oorlog In verband brengen met elkaar of met bronnen.
Tijd van televisie en computer 1950 – nu
Paragraaf 13.5 De wereld na 1989.
De Europese eenwording
Paragraaf 13.6 Globalisering.
Paragraaf 13.2 Een welvarend westen.
Paragraaf 13.4 Noord en Zuid.
De Tweede wereldoorlog Deel II
De wereld na 1945 samenvatting les 4.
3.2 Duitsland verdeeld tijdens de Koude Oorlog
Context 3: Koude Oorlog Les 9 – Einde Koude Oorlog.
Kapitalisme  Communisme
DE TWEEDE WERELDOORLOG HOOFDSTUK 4
Blok 3 Nooit meer oorlog Deelvraag:
De koude oorlog.
Cursus 6.2 : Koude Oorlog 2 KGT Lesweek 1
Cursus 6.2 : Koude Oorlog 2 KGT Lesweek 1
1945.
De koude oorlog.
Hoofdstuk 13 De wereld na 1945 Paragraaf 1 Oost en West.
Transcript van de presentatie:

Paragraaf 13.1 Oost en West

Na deze les ken je: LESDOELEN: Kennis Je kent de betekenis van de volgende begrippen: Communisme, Kapitalisme, Koude Oorlog, invloedssfeer, blokvorming, wapenwedloop, ijzeren gordijn, Berlijnse muur, containmentpolitiek, dominotheorie, dekolonisatie, guerrillaoorlog. De begrippen kun je in relatie tot elkaar zien. Je weet waarom de Koude Oorlog is ontstaan en wat de Europese en mondiale gevolgen waren van deze ‘oorlog’. Hierbij kun je voorbeelden noemen. Je kunt de twee fases van de Koude Oorlog benoemen en verklaren. Vaardigheden Je kunt een spotprent analyseren en in verband brengen met kennis over de Koude Oorlog.

Kenmerkend aspect De verdeling van de wereld in twee ideologische machtsblokken in de greep van een wapenwedloop en de daaruit voortvloeiende dreiging van een atoomoorlog. Maak een mindmap: wat weet je al van dit onderwerp? Koude Oorlog, kort overzichtsfilmpje http://www.npo.nl/histoclips/13-12-2012/NPS_1207574 Maak aantekeningen in je schrift bij dit filmpje.

Koude Oorlog 1945-1989 1939 – 1945: Tweede Wereldoorlog. Verenigde Staten (kapitalistisch) en de Sovjetunie (communistisch) vechten ‘samen’ tegen een gemeenschappelijke vijand: nationaalsocialistisch Duitsland (nationaalsocialistisch / fascistisch). 1945: Verenigde Staten en Sovjetunie zijn overwinnaars van nazi- Duitsland. Vrijwel onmiddellijk begint de fase van permanente vijandigheid naar elkaar toe. Ontstaan van vijandbeelden: VS over SU = argwaan over het totalitaire communistische regime. Angst voor communistische wereldmaatschappij. SU over VS = argwaan over kapitalistische (imperialistische) systeem. Angst voor wereldwijde uitbreiding van het systeem en angst om zelf weg te vallen.

Koude Oorlog: bestaat uit 2 fases Fase 1: Blokvorming 1943 – 1949 Conferentie van Teheran (1943) = afspraken over invloedssferen in Oost- en West- Europa. Conferentie van Jalta (feb 1945) = afspraken over verdeling Duitsland (4 zones) + Berlijn (ook 4 zones) Invloedssfeer Sovjetunie = communistisch Invloedssfeer Verenigde Staten = kapitalistisch - Duitsland valt uiteen in twee staten (1948/1949): West-Duitsland = Bond Republiek Duitsland (kap) & Oost-Duitsland = Duitse democratische Republiek (com) Fase 2: Wapenwedloop 1949 – 1989 Sovjetunie beschikt over een atoombom (1949)  wapenwedloop begint = militaire strategie van ‘wederzijdse afschrikking’ Cubacrisis (1962) = Koude Oorlog op een hoogtepunt (3e wereldoorlog dreigt).

Gevolgen Koude Oorlog Binnen Europa Buiten Europa (mondiaal) Grote aantallen vluchtelingen (van oost naar west)  ontstaan ‘ijzeren gordijn’  bouw Berlijnse muur (1961) Angst voor atoomoorlog VS: indammen van het communisme (containmentpolitiek) door landen economische (Marshallhulp) en militaire steun (wapens) te verlenen. Angst voor domino-effect (dominotheorie) SU: steun aan politieke bewegingen die zich tegen het westen keerden (o.i.v. dekolonisatie na WOII)  Confrontaties = Koreaoorlog (jaren ‘50), Vietnamoorlog (jaren ‘60-’70) = guerrillaoorlog

examenvraag Gebruik de bron (volgende dia) De tekenaar Kem geeft in deze prent een mening over de machtsverhouding tussen de Geallieerden vlak na het einde van de Tweede Wereldoorlog. 2p Leg met de prent uit: − wat die machtsverhouding volgens Kem is en − welke verklaring hij geeft voor de verandering in de verhouding tussen de grootmachten die na 1945 plaatsvindt.

bron Een spotprent van de tekenaar Kem uit december 1945, “Een kerstkaart” Toelichting Op de prent staan (boven van links naar rechts): Harry S. Truman (president van de Verenigde Staten), Josef Stalin (leider van de Sovjet-Unie) en Charles de Gaulle (regeringsleider van Frankrijk); daaronder Clement Attlee (ministerpresident van Groot-Brittannië) en rechtsonder in de hoek Tsjang Kai-sjek (president van China).

Antwoord examenvraag maximumscore 2 Voorbeeld van een juist antwoord is: • Volgens Kem is de Verenigde Staten de grootste/machtigste van de Geallieerden/’houden’ de ander Geallieerde landen erg veel van de grote Verenigde Staten 1 • De ongelijkwaardigheid tussen de Geallieerden/de atoombom/de rijkdom van de Verenigde Staten wekt hebzucht bij de anderen op 1

Einde Koude Oorlog Zie met name paragraaf 13.5. Oorzaken: Politieke en maatschappelijke problemen in de Sovjetunie (afbrokkeling van het communistische systeem) in de jaren ‘80 Gorbatsjov (toenmalige leider SU): veranderingen doorvoeren = Glasnost (meer openheid, minder censuur) en economische hervormingen = perestrojka.  ‘geef je een vinger dan pakken ze je hele hand’ = communistische systemen in Oost-Europa (Polen, Oost-Duitsland) wankelen en komen ten val (ze voelen de vrijheid die glasnost en perestrojka verlenen) = 1991 Sovjetunie wordt opgeheven. Hét communistsche land ter wereld bestaat niet meer.