BGT-project Achtkarspelen Stappen en keuzes tot nu toe Oeds Holthuis Transitieteam Fryslân 4 april 2013
Uitgangssituatie bij start Geen samenhangende visie of beleid op GEO-informatie Ontwikkelingen afhankelijk van de drive van personen Geen centrale regie en aansturing van GEO-processen Productgerelateerde processen Eiland bijhouding Daardoor veel dubbel werk Achterstanden / synchronisatieproblemen / fouten
Gewenste situatie Ontwikkelingen binnen de kaders van de visie op basis van organisatiedoelstellingen Centrale regie en aansturing Integrale werkprocessen Centrale en integrale bijhouding van GEO-informatie Geen dubbele en versnipperde bijhouding meer Één integraal topografisch basisbestand met daarin BGT, Beheerkaarten, BAG, ..., ...
Visie op GEO-informatie: Geo-informatie is bijna overal in de gemeentelijke bedrijfsvoering aanwezig: zichtbaar of onzichtbaar, prominent of bescheiden, leidend of volgend. Onze geografische informatiehuishouding is actueel, volledig, betrouwbaar en objectgericht. Hierdoor levert zij een cruciale bijdrage aan de kwaliteit en kostenbeheersing van de totale gemeentelijke informatiehuishouding en daarmee aan de bedrijfsvoering. Indirect profiteert ook de dienstverlening naar burgers en bedrijven daarvan. Centrale regie op en integraal beheer van geo-informatie is daarvoor een belangrijk organisatorisch principe. Eén plaatje vervangt duizend woorden !
Tot nu toe gedaan… 2010 Budgetten gereserveerd Quickscan uitgevoerd Themasessies (betrokkenheid/draagvlak) 2011: Start kennisopbouw (masterclass BGT) Visiedocument Geo-informatie (wat gaan doen en hoe) Interne projectgroep ingesteld (PL, BAG, GEO, TB, LM) 2012: PF1: Startnotitie (projectdefinitie) PF2: Impactanalyse (wat houdt het in en wat kost het) PF3: Realisatievoorbereiding (Projectplan, staat op METT)
Fase Realisatievoorbereiding Activiteiten Realisatievoorbereiding: Onderzoek regionale samenwerking Bepalen inhoud BGT+: objectencatalogus Selectie GEO-ICT voor opbouw Implementatie GEO-ICT voor opbouw Uitwerking tijdelijke bijhouding GBK Pilot voor mogelijke aanpak opbouw BGT+ (hadden we volgens oorspronkelijke planning in Q4-2012 mee willen starten….) Volgende projectfasen: PF4 Realisatie, daadwerkelijke bouw van het BGT+ bestand PF5 Consolidatie, resultaat in beheer nemen
Fase Realisatievoorbereiding Lastige vraagstukken: Gebrekkige en gefragmenteerde kennis van GEO-ICT GEO-ICT (welke lijn, standaardproducten, aanvullende tooling) Wat zelf doen, wat uitbesteden Wat kan geautomatiseerd, wat moet interactief
Tips om de PF3->PF4 impasse te doorbreken: Kijk bij anderen in de keuken, liefst een gemeente met een vergelijkbare situatie waar ze wat verder zijn dan jij bent Bepaal (opnieuw) wat (de kwaliteit van) je uitgangsmateriaal is Zoek uit wat er kan met de software die je in huis hebt Werk het bouwproces uit en maak het niet te moeilijk Test proces en software zsm in de praktijk (en stel bij…) Zorg voor goed en actueel beeldmateriaal Bepaal wat je zelf gaat doen Bepaal wat je gaat uitbesteden Besteed niet 80% van de energie aan 20% van de problemen Maar focus op wat je wel al weet en kunt overzien En ga aan de slag…
Keuzes opbouw: Thema’s BAG, Wegen, Groen zijn leidend bij de (start van) de bouw, de GBK wordt gebruikt ter aanvulling / completering Starten met bestandsintegratie BAG, WG, GR Handmatig opwerken lijnenbeeld en classificeren vlakken Opbouw met uitgeklede LKI-lijnclassificatie en kenpuntenclassificatie gebaseerd op objectencatalogus Focus op standaard objecttypen, bijzondere situaties (overbruggingen e.d.) komen later wel Onjuiste “harde” topo terrestrisch meten Onjuiste “zachte” topo uit opwerken mbv beeldmateriaal