Paragraaf 13.2 Een welvarend westen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Massamedia, vermaak en verzet
Advertisements

Paragraaf 4. Schaalvergroting na 1945.
Historisch overzicht Paragraaf 5.3
P2.2 Landbouw en platteland in Europa
6.3: De jaren zestig.
Het socialisme Paragraaf 7..
De blokvorming in Oost en West
Uitleg bij 82-89, historische vaardigheden
4. De Wereld na Oorlog na de oorlog.
Geschiedenis havo 4 - een introductie
1950-Heden - de tijd van televisie en computer
Paragraaf 5.1: van vriend naar vijand.
Verzuiling en ontzuiling in Nederland
H5 Koude oorlog §6 Amerikaanse invloed.
Einde van de koude oorlog Paragraaf 4. Steeds betere relatie oost en west Dankzij concessies van de SU : Eind 1989: Gorbatsjov liet toe dat er in veel.
Hoofdstuk 1 Koude Oorlog en dekolonisatie in Indochina
Kenmerk 47 Eenwording Europa - Les 1: Eenwording Europa
Hoofdstuk 2 Arm en rijk in Nederland en Europa.
H5 Koude Oorlog §3 Duitsland verdeeld.
Wat moet je weten aan het eind van de les?
HISTORISCHE CONTEXT KOUDE OORLOG
§5.4 Het einde van de koude oorlog
Kolonisatie en Dekolonisatie
Tijd van televisie en computer
Tijd van televisie en computer, 1950 – 2010
M. GIMBRERE Tijd van burgers en stoommachines,
Par 3.2 Europa in de greep van de Koude Oorlog
Les 4 - Par 2, Duitsland verdeeld in de Koude Oorlog
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Par 3. De wereld verdeeld in twee ideologische blokken
Paragraaf 1 De welvaart neemt toe.
Tijd van televisie en computer, 1950 –
2VMBO Mens en Maatschappij
Historische Context Duitsland in het nieuwe examen geschiedenis Geert van Besouw Hanneke Tuithof Bjorn Wansink Ik ben Hanneke Tuithof. Vakdidacticus geschiedenis.
Einde van de Koude Oorlog Oorzaken en gevolgen.
CSE 2016 Havo tijdvak I Vragen CE 2016 en KA Drs. Robert de Oude namens de havo/vwo commissie van de VGN.
De Koude Oorlog
Televisie en computer H13.2 NEDERLAND  Wederopbouw staat centraal  Hard werken en zuinig leven  Geen stakingen (harmoniemodel)  Overheidsmaatregelen.
De blokvorming in Oost en West Hoofdstuk 4 de Koude Oorlog.
VERENIGDE STATEN De weg naar wereldmacht | Het federale bestuur | The Roaring Twenties.
Een luxer leven … Afbeelding uit 1953 Reclame uit 1958 De arbeider zit weer goed in zijn broek: mensen hoefden minder zuinig te leven. In 1953 werd de.
Tijd van televisie en computer 1950 – nu
Paragraaf 10.2 Emancipatie
Paragraaf 13.5 De wereld na 1989.
Blok 3 Nooit meer oorlog Deelvraag:
De Europese eenwording
Burgers en stoommachines 4.2 De sociale kwestie
Paragraaf 13.6 Globalisering.
Paragraaf 13.1 Oost en West.
Tijdvak 9 ‘De tijd van de wereldoorlogen’
Paragraaf 13.4 Noord en Zuid.
Hoofdstuk 3 De tijd van monniken en ridders
Tijd van wereldoorlogen
Dide Breuer.
3 Jongeren in opstand.
Paragraaf 2 ‘Nationalisme’
Paragraaf 3 MODERN IMPERIALISME
Albert van der Kaap 4 november 2016
Tijdvak 2 De tijd van Grieken en Romeinen
3.2 Duitsland verdeeld tijdens de Koude Oorlog
de tijd van burgers en stoommachines
Nederland na 1945: cultuur en mentaliteit
Blok 3 Nooit meer oorlog Deelvraag:
Sociale zekerheid en verzorgingsstaat in Nederland
Hoofdstuk 2 Nederland als industriële samenleving § 4
De koude oorlog.
Cursus 6.2 : Koude Oorlog 2 KGT Lesweek 1
Cursus 6.2 : Koude Oorlog 2 KGT Lesweek 1
Hoofdstuk 13 De wereld na 1945 Paragraaf 1 Oost en West.
Thema 10 Blok 3: Nooit meer oorlog
Transcript van de presentatie:

Paragraaf 13.2 Een welvarend westen

Kenmerkend aspect De toenemende westerse welvaart die vanaf de jaren zestig van de 20e eeuw aanleiding gaf tot sociaal-culturele veranderingsprocessen. Mindmap maken met voorkennis: wat weet je al over: Toenemende welvaart in de jaren 60  sociaal-culturele veranderingen?

Examenvraag Gebruik de bron in de volgende dia. De mening over de Nederlandse samenleving die Doe Maar in dit lied blijkt te hebben, past bij de jongerencultuur die in de jaren 1960 is ontstaan. 2p Leg dit uit.

bron https://www.youtube.com/watch?v=Jw9i0bu7PyQ

Antwoord examenvraag maximumscore 2 Voorbeeld van een juist antwoord is: Doe Maar zet zich af tegen de maatschappij (geef maatschappijkritiek) door die af te schilderen als haastig / onpersoonlijk / geobsedeerd door geld, (terwijl de oorlogsdreiging niet ver is). Dat past bij de jongerencultuur waarbij jongeren zich afzetten tegen de gevestigde orde en de misstanden aan de kaak willen stellen.

Lesdoelen Na deze les: kennis Weet je wat de volgende begrippen betekenen: wederopbouw, Marshallplan, consumptiemaatschappij, verzorgingsstaat, sociaal-culturele veranderingsprocessen, babyboomgeneratie, jeugdculturen, maatschappijkritiek. Je kunt deze begrippen ook in relatie tot elkaar zien. Je weet hoe de ontwikkeling van de wederopbouw is verlopen en kunt hierbij voorbeelden noemen. Je kunt de oorzaken en gevolgen noemen van de welvaartsgroei. Vaardigheden: Je kunt een oordeel geven over een historische bron: waarom dit gebruikt kan worden als propaganda. Je kunt kenmerkende aspecten herkennen in een tekst en dit uitleggen.

1945: Europa na WOII  Armoede, werkloosheid, steden en dorpen in puin, infrastructuur beschadigd, fabrieken ontmanteld VS: ‘Europa zou weleens gevaar kunnen lopen voor communisme’ (NB: als mensen arm zijn en weinig toekomstperspectief dan bestaat de kans dat zij zich aansluiten bij extremistische groeperingen) + we willen een Europese afzetmarkt! 1947 George Marshall = (minister van buitenlandse zaken VS): Marshallplan (economische hulp aan getroffen landen)

Marshallplan 1948 – 1952 (periode van wederopbouw) = West-Europa ontvangt +/- 12 miljard dollar. Oost-Europese landen? Mochten dit ook ontvangen, maar SU verbood dit: Stalin ‘Marshallhulp is dollarimperialisme’ http://schooltv.nl/video/geschiedenisleraar-van-het-jaar-de-wederopbouw-van-nederland-na-de-oorlog-marshall-hulp/#q=marshall

Examenvraag Gebruik de bron in de volgende dia Dit soort foto’s van platgebombardeerde Duitse steden wordt vlak na de Tweede Wereldoorlog gebruikt om de Amerikaanse bevolking te overtuigen van de politieke noodzaak van economische steun aan West-Europa. 2p Leg dit uit door aan te geven: − welke politiek reden de Amerikaanse regering heeft om economische steun aan Europa te verlenen en − waardoor deze foto gebruikt kan worden om de steun van de bevolking voor deze politiek te krijgen.

bron Een foto van de Duitse stad Dresden na het bombardement in de nacht van 13 op 14 februari 1945. Op de voorgrond staat het standbeeld van de engel op de toren van het raadhuis dat het bombardement heeft doorstaan

Antwoord examenvraag maximumscore 2 Voorbeeld van een juist antwoord is: • De Koude Oorlog is een belangrijke politieke reden voor de Amerikaanse regering om Europa economische steun te verlenen(omdat de Verenigde Staten wilden voorkomen dat Europa communistisch zou kunnen worden) 1 • De foto kan gebruikt worden omdat erop te zien is dat een grote stad volledig verwoest is / hoe slecht de (economische) situatie in Europa is 1

Marshallplan + binnenlandse politiek beleid + houding bevolking (zuinig aan doen) = succes Economische groei 1950 – 1973 = economisch wonder. Waarom? Industrialisatie + productiviteitsstijging Modernisering + schaalvergroting landbouw  Ongekende welvaart!  consumptiemaatschappij + opbouw verzorgingsstaat

Welvaartsgroei  sociaal-culturele veranderingsprocessen ‘klassenmaatschappij’ verdwijnt = ook midden- en arbeidersklasse profiteert van welvaartsgroei. Scholingsgraad groeit: meer kinderen uit arbeiders- en middenklasgezinnen naar vervolgonderwijs. Jongeren (babyboomgeneratie) hebben geld en kennen alleen maar een periode van vrede = ontstaan van jeugdculturen (nozems, provo’s, hippies). Kloof tussen ouders en jongeren (generatiekloof) = afzetten. Jongeren = maatschappijkritiek (bijv. over werken, samenlevingsvormen, seksuele moraal enz.) http://schooltv.nl/video/de-jaren-zestig-in-de-klas-jeugdcultuur/#q=ijzeren%20eeuw%20in%20de%20klas http://schooltv.nl/video/jong-in-de-jaren-zestig-hoe-was-het-om-jong-te-zijn-in-de-jaren-zestig/#q=jongeren%20jaren%20zestig http://schooltv.nl/video/de-jaren-zestig-in-de-klas-vrouwenemancipatie/#q=ijzeren%20eeuw%20in%20de%20klas http://www.npogeschiedenis.nl/speler.WO_VPRO_041852.html http://schooltv.nl/video/eenvandaag-in-de-klas-de-rebelse-stad/#q=ijzeren%20eeuw%20in%20de%20klas

Examenvraag Een gegeven: Vanaf 30 november 1963 zond het VARA- radioprogramma 'Tijd Voor Teenagers' voor het eerst een top-10 van populaire liedjes uit op basis van een telefonisch onderzoek onder platenwinkels (waar muziek werd verkocht) in heel Nederland. 2p Leg uit bij welk kenmerkend aspect van die tijd dit gegeven past.

Antwoord examenvraag maximumscore 2 Kern van een juist antwoord is: Dit gegeven past bij het kenmerkend aspect 'de toenemende westerse welvaart die vanaf de jaren zestig van de twintigste eeuw aanleiding gaf tot ingrijpende sociaal-culturele veranderingsprocessen' (of een omschrijving daarvan) omdat het hierbij ging om jongeren die door de welvaartsstijging (zak)geld kregen om (grammofoon)plaatjes te kopen / er in Nederland een eigen jongerencultuur ontstond. Opmerking Als alleen het juiste kenmerkend aspect wordt genoemd, wordt 1 scorepunt toegekend.

Lesdoelen gehaald? WEET JE NU? kennis Weet je wat de volgende begrippen betekenen: wederopbouw, Marshallplan, consumptiemaatschappij, verzorgingsstaat, sociaal-culturele veranderingsprocessen, babyboomgeneratie, jeugdculturen, maatschappijkritiek. Je kunt deze begrippen ook in relatie tot elkaar zien. Je weet hoe de ontwikkeling van de wederopbouw is verlopen en kunt hierbij voorbeelden noemen. Je kunt de oorzaken en gevolgen noemen van de welvaartsgroei. Vaardigheden: Je kunt een oordeel geven over een historische bron: waarom dit gebruikt kan worden als propaganda. Je kunt kenmerkende aspecten herkennen in een tekst en dit uitleggen.