Cursus Leesvaardigheid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schrijfvaardigheid en argumentatie
Advertisements

De leesstrategie voor begrijpend lezen
Tekstdoelen Wat wil de tekst?.
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
Zakelijk lezen Nederlands.
SAMENVATTEN van leerteksten… Tekst verkennen
Nederlands Gymnasium Centraal examen 2011.
Een leesstrategie: toepassing
Cursus Lezen 5 vwo.
Proeftoets periode 1 4 havo.
Lezen Nu Nederlands.
Leesmanieren. Leesmanieren Leesmanieren Zoekend lezen Oriënterend lezen Globaal lezen Precies lezen Studerend lezen Kritisch lezen.
Oriënterend Globaal Intensief Zoekend Kritisch Studerend.
Hoofdstuk 3 terugblik.
Samenvatting h1-h3.
Inleiding, middenstuk, slot
Chronologisch/Opsommend/tegenstellend/vergelijkend
Leesvaardigheid Hoofdstuk 1 t/m 3
De indeling van een tekst
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
Teksten schrijven. Teksten schrijven Teksten schrijven – Waar gaat het over Onderwerp Titel Lead Tussenkopjes Illustraties Woorden vet/cursief.
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Hoofdstuk 2 par 1 Schrijfdoelen.
Begrijpend leesstrategieën, verbanden, signaalwoorden
SET schrijfvaardigheid H5
Nederlands Vrijdag 11 maart 2VA.
Leesvaardig Examentraining.
Het schrijven van een betoog
DE UITEENZETTING schrijfdoel lezers uitleggen hoe iets in elkaar zit of hoe iets is, vertellen wat er gebeurd is of gebeuren.
Hoofdzaken/bijzaken/kernzinnen
LEZEN 3.4 PUBLIEK, TEKSTDOEL, TEKSTSOORT. AAN HET EINDE VAN DEZE LES WEET JE.. Hoe een schrijver rekening houdt met zijn publiek bij het schrijven van.
LEZEN 5.2 SOORTEN SAMENVATTINGEN. AAN HET EINDE VAN DEZE LES WEET/KUN JE.. Welke soorten samenvattingen er zijn. Hoe je deze samenvattingen moet maken.
HFD3: CHRONOLOGISCH/OPSOMMEND/ TEGENSTELLEND/VERGELIJKEND HFD4: CONCLUDEREND/VOORWAARDELIJK/ OORZAKELIJK/REDENGEVEND Verbanden in een tekst.
LEZEN 2.4 INFORMATIEVE TEKSTEN, INTERVIEWVERSLAG, INLEIDING EN SLOT EN FUNCTIES DAARVAN.
Leesvaardigheid Tekststructuren. Vandaag: Inleiding Tekststructuren.
Leesvaardigheid Lezen en leestoetsen. ▪ 1. Gouden tip voor leestoetsen ▪ 2. Hoe pak je leestoetsen aan? ▪ 3. Wat doe je bij onbekende woorden? ▪ 4. Hoe.
Schrijfvaardigheid en argumentatie
Lezen, schrijven en argumenteren
Verbanden en signaalwoorden
SET schrijfvaardigheid H5
Door Anthony, Seyma, Seyda en Lisa
Lezen 1.2 Leesstrategieën, tekstverband/signaalwoorden onderwerp en hoofdgedachte.
Leesvaardigheid 2 Klaar voor je toekomst!.
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
Overtuigende tekst/betoog
Essay Een essay is een beschouwende tekst over een literair, maatschappelijk of wetenschappelijk onderwerp, met een duidelijk persoonlijke inslag. Een.
7 lessen tot het eindexamen – Tips en Tricks
Een beschouwing schrijven
4 havo Schrijflijn les 4
Alinea’s, inleiding, middenstuk en slot
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Les 1 Doelgroep: mbo niveau 4 – taalreferentieniveau 3F Docent: Anja Vergeer-Negenman Nederlands leesvaardigheid.
5 havo eindexamenvoorbereiding
Dicteewoorden Papegaai Puberteit Cappuccino Toentertijd
Tekstverbanden en signaalwoorden
Tekstverbanden en signaalwoorden
4 havo Schrijflijn les 2
Inleiding, slot, functies, samenvattend tekstverband
Leesvaardigheid Opbouw van een tekst Leeshoudingen
4 havo Schrijflijn les 3
teksten Een tekst vormt een samenhangend geheel
Inleiding, middenstuk, slot
4 havo Schrijflijn les 5
diagnostische toets leesvaardigheid
Een (informatief) Artikel schrijven
Gerben Scholman, Davy Westra, Stef kaptein, Matthijs Roozendaal
Van alle markten thuis Perron 1 – les 1.
De leesstrategie voor begrijpend lezen
Schrijven 2.7 en 2.8 Formuleren en stijl 3.1
Belangrijke begrippen ‘Lezen’
Transcript van de presentatie:

Cursus Leesvaardigheid Nieuw Nederlands 4/5 havo Cursus Leesvaardigheid www.mevrouwzus.wordpress.com

Inleiding Leesvaardigheid Hoofdstuk 1 www.mevrouwzus.wordpress.com

1. Leesstrategieën oriënterend lezen onderwerp? bruikbaar? interessant? globaal lezen deelonderwerpen vaststellen intensief lezen begrijpen; hoofzaken vinden zoekend lezen bruikbare informatie vinden kritisch lezen betrouwbaarheid en argumentatie beoordelen studerend lezen inhoud tekst onthouden www.mevrouwzus.wordpress.com

2. Schrijfdoel amuseren vermaken met iets leuks of interessants informeren vertellen over gebeuren, iets uitleggen opiniëren (beschouwen) mening laten vormen overtuigen (betogen) overhalen met argumenten activeren aanzetten tot handelen www.mevrouwzus.wordpress.com

3. Tekstsoorten Zakelijke tekstsoorten: informeren uiteenzetting, nieuwsbericht, etc. opiniëren beschouwing, recensie, etc. overtuigen betoog, redactioneel commentaar, etc. activeren poster, flyer, etc. www.mevrouwzus.wordpress.com

4. Tekst en publiek Voor welke lezers een tekst bedoeld is kun je zien aan: het onderwerp de inhoud de bron het taalgebruik de toon de lay-out www.mevrouwzus.wordpress.com

Tekstopbouw Hoofdstuk 2 www.mevrouwzus.wordpress.com

1. De indeling van een tekst de inleiding aandacht trekken: actualiteit, geschiedenis, anekdote, voorbeeld, belang voor de lezer onderwerp (soms) opbouw van de tekst het middenstuk structurerende zinnen, alineaverbanden en signaalwoorden, typografische kenmerken het slot conclusie/hoofdgedachte, samenvatting, aansporing, afweging, toekomstverwachting signaalwoord: kortom, ten slotte, dus www.mevrouwzus.wordpress.com

2. Vaste tekststructuren Als je de tekststructuur herkent, wordt de tekst duidelijker en begrijpelijker argumentatiestructuur aspectenstructuur probleem/oplossingstructuur verklaringsstructuur verleden/heden(/toekomst)structuur voor- en nadelenstructuur vraag/antwoordstructuur www.mevrouwzus.wordpress.com

3. De alinea kernzin = de belangrijkste zin van de alinea (hoofdgedachte) Welke zin is de kernzin? eerste zin tweede zin (als eerste zin = structurerende zin) laatste zin www.mevrouwzus.wordpress.com

4. Tekstverbanden (1van2) Verbanden tussen alinea’s, zinnen of soms zelfs binnen zinnen herken je aan signaalwoorden. opsommend verband ook, ten eerste, verder, etc. tegenstellend verband maar, echter, toch, etc. chronologisch verband eerst, dan, toen, etc. oorzakelijk verband (oorzaak-gevolg) doordat, daardoor, zodat, etc. toelichtend verband (voorbeeld) zo, bijvoorbeeld, zoals, etc. voorwaardelijk verband als, indien, wanneer, etc. www.mevrouwzus.wordpress.com

4. Tekstverbanden (2van2) vergelijkend verband zoals, net (zo)… als, evenals, etc. redengevend verband (argument) daarom, omdat, dus, etc. doel-middelverband om te…, opdat, daarvoor, etc. toegevend verband ook al, weliswaar, hoewel, etc. samenvattend verband kortom, samengevat, al met al, etc. concluderend verband dus, daarom, kortom, etc. www.mevrouwzus.wordpress.com

Oefenen met teksten Hoofdstuk 3 www.mevrouwzus.wordpress.com

1. Mengvormen van tekstsoorten Twee tekstsoorten waarvan er een overheerst: een beschouwende tekst met uiteenzettende elementen; een betogende tekst met beschouwende elementen; een betogende tekst met uiteenzettende elementen; een uiteenzettende tekst met beschouwende elementen. www.mevrouwzus.wordpress.com

2. Teksten beoordelen Vorm je mening door te letten op: auteur publicatieplaats (bron) actualiteit gebruikte bronnen objectiviteit (alleen bij beschouwingen) correctheid van de argumentatie (alleen bij betogen) www.mevrouwzus.wordpress.com

www.mevrouwzus.wordpress.com