Disclosure belangen Alike van der Velden (Potentiële) belangenverstrengeling Geen Voor bijeenkomst mogelijk relevante relaties met bedrijven Organisatieadviesburo Van Campen Consulting Sponsoring of onderzoeksgeld Honorarium of andere (financiële) vergoeding Aandeelhouder Andere relatie, namelijk … Achmea
Zelf-triage voor spoedeisende zorg met de App “Moet ik naar de dokter Zelf-triage voor spoedeisende zorg met de App “Moet ik naar de dokter?” - praktisch, veilig en efficiënt? Alike van der Velden Natasja Verzantvoort, Teun Teunis, Theo Verheij
Introductie I - veiligheid vermindert kwaliteit zorg kosten Zorgconsumptie stijgt - veiligheid - geruststelling - minder acceptatie ‘afwachten’/’niet behandelen’ Onnodige consulten op de HAP - druk/wachttijd - medicalisering - frustratie HA vermindert kwaliteit zorg kosten
Introductie II Triage Internet en gezondheid - patiënten selectie consult - geruststelling - zelfzorgadviezen Internet en gezondheid - informatie zoeken - bezorgdheid - zelf-triage, klachten-checkers nooit geëvalueerd in real life zorgen over veiligheid
App “Moet ik naar de dokter?” Zelf-triage tool voor acute klachten, om patiënten te ondersteunen een verantwoorde beslissing te nemen de HAP te consulteren en hen van advies te voorzien ontwikkeld in 2012 door HAP Apeldoorn gebaseerd op Nederlandse Triage Standaard CE download gratis Verstrekte adviezen: bel HAP/eigen HA (afhankelijk tijdstip) geruststelling + zelfzorgadvies geruststelling + afwachten - patiëntenselectie consult - geruststelling - zelfzorgadviezen Zelfzorg stimuleren Druk op HAP verrlagen Informatie over de aandoening
Werkwijze App “MINDD?” leeftijd en geslacht lichaamsdeel, type klacht opeenvolgende ja/nee vragen soms pijnschaal alarmsymptomen, comorbiditeit Zelfzorg stimuleren Druk op HAP verrlagen Informatie over de aandoening
Onderzoeksvraag Is de App een praktisch, veilig en efficiënt hupmiddel voor zelf-triage voor spoedzorg op de HAP? praktisch: duidelijk, tevreden veilig: correct advies efficiënt: advies niet te zwaar, correct advies opgevolgd
Methode cross-sectioneel onderzoek ingebouwde enquête – werkelijke, acute klacht (n=4456) - triageroute en advies - hoe duidelijk - hoe tevreden - intentie advies op te volgen - bellen? subgroep gebeld door triagist (n=126) - telefonische triage (gouden standard) - suggesties
Resultaten: patiënt en triage App werd gebruikt door/voor patiënten van alle leeftijden, voor verschillende klachten meeste gebruikers advies ‘bel HA(P)’ intentie advies opvolgen: 65% App neutraal-zeer duidelijk: 87% gebruiker neutraal-zeer tevreden: 89%
Advies app (index test) Resultaten: diagnostische waarde 81%: advies App correspondeerde met triage 11%: advies App ‘lager’ (….onveilig) - diverse klachten - triage van verschillende klachten door App en triagist 8%: advies App ‘hoger’ (…onnodig contact) sensitiviteit: 84% specificiteit: 74% +VW: 88% -VW: 67% Advies triagist (referentie test) Afwachten Bel HA(P) Advies app (index test) Afwachten/ Zelfzorg 29 14 10 73
Resultaten: suggesties Meer mogelijkheden hele ‘verhaal’ kwijt te kunnen meer ingangsklachten triage op combinatie van klachten ziekteduur medische voorgeschiedenis foto’s delen mogelijkheid ‘een beetje’/’soms’ Meer geruststelling meer achtergrondinformatie uitgebreider advies
Conclusie - Beschouwing Praktisch? aantal downloads positieve beoordeling Veilig? beter dan alle eerder geteste tools mogelijkheid combinatie van klachten te triëren Efficiënt? betere geruststelling: zelfzorgadvies en achtergrond informatie alarmsymptomen benoemen Met deze aanpassingen zou de App een waardevol hulpmiddel kunnen zijn om patiënten te ondersteunen in hun zorgkeuze
? Dank - Vragen Achmea Geert-Jo van Doornik (HAP Apeldoorn) Marleen Teunis (Van Campen Consulting) Rob Dijkstra (NHG) Triagisten ?