Clinic Bondsvergadering

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SPELREGELS IN DE ZAAL MHC De Warande.
Advertisements

Zeeleeuwen.
Ontwikkelen = groeien Leren = (eigen) grenzen verleggen
Menno Karres Lead Auditor
Het nieuwe spelen is oud
Mindfulness Wat is mindfulness en wat kan
Precht 2 Blz 53 t/m 101.
CROSSLAB SENSORY SHOPPING
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Kerndoel 11 Thema 6, 7 en 9 3 vmbo(t).
Def van Merk: naam, teken of symbool onderscheidend van concurrentie
NASK – WAARNEMEN VS METEN EN MEETONNAUWKEURIGHEID
NASK – WAARNEMEN VS METEN EN MEETONNAUWKEURIGHEID
Sensorische Informatie Verwerking
….een korte presentatie
Crosslab Sensory Shopping
De Inleiding.
Snoezelen snuffelen doezelen.
S-889B-1 De wereld van geur en smaak Quest International bv 2006.
Gemaakt door: Nour, Fleur, Cheyenne, Robbie, Raphaël
De emmer die overloopt met stress
Organismen reageren op prikkels
NASK – WAARNEMEN VS METEN EN MEETONNAUWKEURIGHEID
Natuurkunde & Scheikunde
Luca Knegtering 3dd. Luca Knegtering 3dd Proefjes: Door de proefjes die we hebben gedaan in crosslab ben ik meer te weten gekomen over hoe je zintuigen.
CanDo Coaching.
SENSORISCHE INFORMATIEVERWERKING
Wat is licht? Licht is een expressievorm van energie die vrijkomt door het terugspringen een atoom naar een schil met een lager energieniveau. Licht.
Door : Lotte Steffi yade
Hoofdstuk 4 Waarnemen en reageren.
Gemaakt door Patrick Snijders en Joris van Beek
Effectief communiceren
Dirigeren Wat doet een dirigent?. inhoudsopgave Wie laat ik spelen? Ga ik aftellen? Welke opdrachten kan ik geven? Hoe laat ik ze stoppen?
Het coachende functioneringsgesprek
Ontwikkeling van het jonge kind
Natuuractiviteit W&L Niveau 4. Beleven, uitvoeren en organiseren van natuuractiveiten die bijdrage aan een gezonde leefstijl.
Hoofdstuk 2 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Thema 6 Regeling en waarneming Zintuigen
waarneming en regeling !
Teambegeleidersvergadering Kennismakingswedstrijd Athletics Champs Plaats, datum.
Het Verhalenhuis Talentontwikkeling voor 80+
Scheidsrechters- cursus
Xperimenta 12 oktober zintuigen.
Natuurlijk leert de Koninklijke EHBO je helpen
Natuurlijk leert de Koninklijke EHBO je helpen
Thema 6 Waarnemen Waarnemen Bewust en met aandacht met de zintuigen in zich opnemen; synoniem: constateren, gewaarworden, bemerken. Zintuig Een orgaan.
1. Kunnen we iets onderzoeken als we het niet kunnen zien?
Kaarsenhouder PO 0303.
Het oor.
Trainingsvoorbereidingsformulier
Trainingsvoorbereidingsformulier
Groepje: Samy, Ishan, Arik en Harsimran
Thema Zintuigen.
Gemaakt door: Nour, Fleur, Cheyenne, Robbie, Raphaël
EHBO.
PAR-dag, , De Sensatie van een Goed Leven Workshop ‘Zonder gelijkwaardigheid geen communicatie’
Thema 7: Zintuigelijke Waarneming
De ontwikkeling van het kind !
Posters voor in het geschiedenislokaal
Zintuiglijke waarneming
NASK – WAARNEMEN VS METEN EN MEETONNAUWKEURIGHEID
Waarneming en regeling

Oorcheck op het mbo 1 Over gehoor en gehoorschade
Desirée Houkema – (Hoog)begaafdheid In-Zicht
Loopbaan en burgerschap les 3
Zichtbaarheid Creëren
Transcript van de presentatie:

Clinic Bondsvergadering Waarnemen op de baan Clinic Bondsvergadering 10-6-2017 Wendy Haak en Ben van Spronsen

Onderwerpen Waarnemen….. Waarom? Waarnemen….. Hoe, wat en waar? Bal-as Oefenen op de baan

Het geheim van optimaal presteren Het proces van presteren: Input Proces Output Om prestaties te verhogen kan men: Input verhogen óf Mentale proces verbeteren (prestatietraining - flow)

FLOW Refereert aan een mentale toestand waarin een persoon volledig opgaat in zijn/haar bezigheden. Flow wordt gekenmerkt door op de betreffende acties gerichte energie en activiteit, volledige betrokkenheid daarbij, alsmede het feit dat men de activiteiten succesvol uitvoert. Om in de ‘flow’ te komen dienen in elk geval een aantal van de volgende 8 kenmerken aanwezig te zijn: Als middel om dit te bereiken: WAARNEMEN Duidelijk doel Uitdagend, maar niet onmogelijk Concentratie/doelgerichtheid Gevoel van persoonlijke controle Verlies van zelfbewustzijn Directe feedback Verlief van tijdsbesef Intrinsiek belonend

Waarnemen… Hoe, wat en waar? Hoe neem je waar? Wat neem je waar? Ogen > licht > kleuren zien Oren > geluid > horen Neus > geur > ruiken Tong > smaak > proeven Huid > aanraking > voelen Evenwichtsorgaan > rotatie/positie > oriënteren Proprioceptie > spierspanning > beweging

Wet van denken en waarnemen Met je ogen zie je ALLEEN maar kleuren en licht/donker. Omdat zintuigen samenwerken zie je ook vormen/bewegingen/verhoudingen. Bij zichtbare waarneming is er meer bewustzijn (denken). Waarnemingen zijn voor iedereen anders: bepaald door persoonlijke interesses, kennis, gemoedstoestand. Optimaal leren/presteren: zien wat er gebeurd, voelen wat je doet en ook in zekere mate horen. Er is geen ruimte voor denken. Dus: maximaal leren wanneer er 100% waarnemen en 0% denken is.

Waarnemen op de baan Op 2 momenten: Waarnemen tijdens de bewegingsuitvoering; Waarnemen balverloop. Zintuig Wat/Hoe Waar/Wanneer Voelen Voel wat je doet Welke beweging, welke spieren, op welk moment Voorbeelden: schouder, arm, duim, biceps Approach Tijdens aanloop Horen Luisteren (bv muziek) tijdens de aanloop Horen hoe de bal op de baan komt Na de release Zien Kijken naar focuspunt tijdens de aanloop (bv arrow) Kijken naar balverloop Voorwaarden voor effectief waarnemen: 1 focuspunt bij de bewegingsuitvoering; Focuspunt is zichtbaar/hoorbaar/voelbaar gedurende de hele aanloop; Concentratie.

Waarnemen: Bal-as Wat is dit? Wat kan je ermee? Zichtbaar maken van: De as waaromheen een bal over de baan rolt. Wat kan je ermee? Zichtbaar maken van: Soort release: Hoe heb je de bal losgelaten; Constantheid release: hoe vaak laat je de bal op dezelfde manier los; Wijze van Balverloop: welke fases doorloopt de bal op de baan; Constantheid balverloop: veranderd het balverloop op dezelfde wijze/afstand op de baan. De bal-as voorziet de bowler direct van feedback!

Aftapen van de bal-as Het balspoor bepaald de plaats van de bal-as Teken met een vetpotlood het balspoor af Bij track-flare beginnen bij spoor dichtst bij gaten Bal-as uitmeten: Leg de bal neer, het balspoor horizontaal en gaten boven het spoor; Meet afstand van ene kant spoor naar andere kant (door de gaten); Markeer de helft van de afstand Meet nog een keer maar met de bal een kwartslag gedraaid; Markeer opnieuw de helft van de afstand; Het snijpunt van beide metingen is de bal-as. Plak daarop een sticker. Let op: sticker is niet toegestaan bij wedstrijden/competities!

Waarnemen op de baan (1/2)

Waarnemen op de baan (2/2)