Leeswijzer Klantreis Heatmap

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vier stappen naar succes.
Advertisements

Financiële Planning. Financiële planning  Goede oudedagsvoorziening. Is uw pensioen en AOW wel toereikend?  Inkomensvoorziening bij arbeidsongeschiktheid.
Maximale hypotheek berekenen en maandlast berekening afstemmen op toekomst plannen, wonen, werken en vrije tijd Hypotheek berekenen Waarschijnlijk is het.
F&J webcreation even voorstellen… we willen graag met u in gesprek, dus…
Tuin – Timmer – Watermanagement Watermanagement Op het gebied van watertechniek zijn wij uitermate goed ontwikkeld en hebben wij u veel te bieden. Dit.
Inhoud presentatie  Problematiek  Doel “PB-inkoopshop”  Het concept  Conclusies  Planning.
Meer rendement uit advies Hoe kom ik van A naar Beter? Matthias Meijer.
Workshop Wonen en Zorg Maatschappelijk Kosten Baten Analyse
Aanpak gezamenlijke Energiebesparing acties
ENSPIJK duurzaam Beeldvormende raad 21 mei 2013
5 juni 2007 Marktonderzoek Powder Navigator In opdracht van:
Participatie en een Klantenraad
Janneke Barelds, MSc Universiteit van Tilburg/Tranzo
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Financiële Planning. Financiële planning  Goede oudedagsvoorziening. Is uw pensioen en AOW wel toereikend?  Inkomensvoorziening bij arbeidsongeschiktheid.
19 augustus 2014 Nu en in de toekomst Samen uw woonwensen realiseren.
Acceptatiemanagement conform B-Accept Winand van Drenth
Aan de slag met de BETERapp
Duurzaam besparen Voor het MKB bedrijf. Verbeter de dienstverlening, verlaag de kosten Verlichtingskosten – 58% Laagste prijs garantie op gas & elektra.
6 stappen in Risico management
Bewonerscommunicatie Ilse van den Berg, dinsdag 13 oktober 2015.
Vierde voortgangsrapportage Implementatie Jeugdwet.
Project Architectuur en Beheer BI2-DT en Inf2-DT Module CMIPRJ25DT George Pluimakers en Jacques Wetzels Studiejaar 2011/2012 Opdracht 3.
Prestatiecontracten Rotterdam Ard den Outer / Gert Jan de Looze Stadsontwikkeling, Gemeente Rotterdam Oktober 2015.
BBM workshop Educatie & Jeugdbeleid 20 april 2015 Tilburg.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
stap 6: Unieke toegevoegde waarde bepalen
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Bouw en verbouw van een accommodatie Het bouwprocess.
De WKR in de zorg: zorg voor belastingvoordeel Datum:6 juni 2014 Door:Martijn Thissen – Commercieel Manager.
Steffen Frusch & Arnold Schulte Online makelaar als leadgenerator voor het intermediair.
PROCESPLAN lokaal proces van opstart tot pilotwoning Nul op de Meter.
Presentatie. Wie zijn wij? Sun & Wind energy solutions B.V. Geschiedenis Vestigingen CO 2 -neutraal Project: Benut je ZON.
Vraaggerichte dienstverlening Nuth Wat hebben we gedaan: Ambtelijk op MT-niveau intentie uitgesproken: “we gaan voor de beschreven doelstellingen in de.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
INFORMATIE BIJEENKOMST VERDUURZAMEN SPORTACCOMMODATIES
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Verhuisadviseur / Wooncoach Senioren
Annemieke van Doorn Aanjager innovatie
SAMEN STERK VOOR UW CLUB
Training Energiecoaches Nijkerk
Anders kijken, anders doen
Crowdfunding.
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
19 november 2014 Dr. Carina Wiekens Lectoraat Netintegratie
Richard de la Roy Eco-Makelaar.
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
De Nieuwe Leest Is een Gezonde Leest.
Voeg hier een foto van het product in
Een product of dienst verkopen
Vakmanschap voor jongeren in het sociale domein
Zonnepanelen Ervaringen van bewoners uit de praktijk
Energietransitie Hof Meermansburg
Welkomstwoord Korte herhaling: Uitleg coöperatie en doel
Proces Opnames analyse
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
over verbouw en nieuwbouw
Aanpak fijn stof bij veehouderijen
Informatiebijeenkomst collectief verduurzamen 25 januari de Torrekoel
Enquête energiebesparing
BOM-model PV 25/03/2014.
Rapportage van voortgang of status
Functioneren FOT en DOT Ontwikkelagenda Verwachtingen over en weer
Cursus Interne auditor
Landelijke coöperatie voor Energiebesparing.
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Taallab 3.0 Online geletterdheid
<Geef de titel van het probleem op>
Transcript van de presentatie:

Leeswijzer Klantreis Heatmap De klantreis bestaat uit verschillende fases waar een woningeigenaar doorheen moet om de volledige klantreis te volmaken. De fases zijn genummerd. De fase wordt gestart en afgerond met een status van de woningeigenaar. Deze status is door middel van een tekstballon weergegeven boven de fases. Onder de fases is met letters aangegeven aan welke behoeften van een woningeigenaar voldaan moet worden om een fase succesvol te doorlopen. De klantreis is een modelmatige beschrijving van de werkelijkheid In de praktijk verloopt geen enkele klantreis ‘keurig’ langs alle fases en klantbehoeften. Sommige mensen gaan van bewustwording vrijwel ineens door naar betaling, of blijven juist jarenlang ‘hangen’ in een fase. Ook variëren klantbehoeften per individu. Het model is daarmee een vereenvoudiging van de werkelijkheid. Heatmap De behoeften binnen de klantreis worden gescoord van sterk pijnpunt tot sterk positieve ervaring op basis van onderstaand kleurenschema. De kleuren corresponderen met de ervaring die de woningeigenaar op dit moment binnen de klantreis beleeft. Binnen een fase kunnen verschillende ervaringen bij verschillende behoeften beleefd worden. De grijze vlakken zijn door de kennispartners in de werksessie niet gekleurd en worden derhalve op dit moment niet als aandachtspunt voor verdere gezamenlijke actie benoemd. Voorbeeld De status van een woningeigenaar (‘klant’) is ‘Ik ben er niet mee bezig’. Een aanbieder van energiebesparing wil dat de klant naar de volgende status overgaat: ‘Ik ben me ervan bewust.’ De fase hiertussen is ‘Bewust worden’ (1). Om deze fase succesvol te doorlopen moet in de bijbehorende klantbehoeften (1A-1E) worden voorzien, waaronder (1D) ‘Het is duidelijk waarom energiebesparing belangrijk is.’ Wanneer de klantbehoeften voldoende vervuld zijn, dan is de klant zich bewust van energiebesparing. Dit is tevens het startpunt van fase 2: ‘Interesse krijgen.’ Hiermee hangen weer andere klantbehoeften samen.

Leverancier selecteren Installeren en betalen De klantreis van woningeigenaren voor energiebesparing Status Ik ben er niet mee bezig Ik ben me ervan bewust Ik ben geïnteresseerd Ik heb de behoefte en intentie Ik weet welke maatregel ik ga nemen Ik heb een keuze gemaakt hoe en bij wie ik deze maatregel ga financieren Ik neem het nieuwe product in gebruik Ik doe de aankoop Ik heb een probleem/vraag Ik evalueer en oordeel Ik ben ambassadeur/ criticaster Ik heb de behoefte en intentie 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 Fase Leverancier selecteren Klantbehoefte Bewust worden Interesse krijgen Actief worden Opties overwegen Financieren Installeren en betalen Ervaren Service zoeken Ervaringen delen Meer willen 1A-2A. Ik ontvang informatie over energiebesparing op een relevant moment 3A. Het is mij duidelijk waarom energiebesparing urgent is 4A-11A. Ik heb de beschikking over een onafhankelijke contactpersoon / professioneel adviseur (digitaal) die mij van begin tot eind in het proces ontzorgt 4B-5B. Ik ken de voordelen op korte en lange termijn inclusief het financieel rendement 6B. Ik heb een overzicht van de aanbieders en kan ze eenvoudig vergelijken op mogelijkheden, prijs en kwaliteit en garanties 7B. Ik kies een voor mij passend installatiemoment 8B. Ik verkrijg eenvoudig inzicht in het werkelijke effect van de maatregelen op mijn energieverbruik en -kosten 9B. Ik kan een service-/onderhoudscontract krijgen 10B. Ik word gestimuleerd om ervaringen te delen 11B. Ik word op de hoogte gehouden van actuele ontwikkelingen op het gebied van energiebesparing 1B-2B. Ik ontvang informatie over energiebesparing van een voor mij vertrouwde partij (bv. gemeente, eigen aannemer, etc.) 3B. Ik word geprikkeld om tot actie over te gaan (warmtefoto, subsidie, uitnodiging wijkbijeenkomst) 4C-5C. Ik weet dat ik de maatregel(en) kan betalen/financieren 7C. Ik voel me begrepen en ervaar de uitvoering op een prettige manier 9C. Ik ontvang advies of tips om het beste uit mijn product te blijven halen 10C. Ik kan mijn ervaring gemakkelijk delen met een bredere community 4D. Ik verkrijg eenvoudig betrouwbaar inzicht in eigenschappen, gebruik en prijs van de maatregel(en) 5D. Ik beschik over een betrouwbare prijsindicatie 6C. Ik kan mijn keuze mede baseren op ervaring en adviezen van andere gebruikers 1C-2C. Ik ontvang informatie over energiebesparing van mijn sociale omgeving (social media, vrienden, buren, etc.) 8C. Ik kan mijn feedback eenvoudig en volledig geven 11C. Ik ontvang relevante informatie over uitbreiding en nieuwe maatregelen 7D. Ik ervaar dat de partijen goed op de hoogte zijn van mijn wensen en gemaakte afspraken 9D. Ik heb de beschikking over informatie & updates m.b.t. de door mij gekozen maatregel 3C. Het is mij duidelijk waarom investeren in energiebesparing voor mij prioriteit heeft boven andere uitgaven zoals vakantie, badkamer etc. 5E. Ik heb inzicht in hoeverre ik dit zelf kan betalen 1D. Het is duidelijk waarom energiebesparing belangrijk is 2D. Ik heb informatie die inspeelt op wat voor mij belangrijk is (status, comfort, milieubewustzijn, financieel rendement) 6D. Ik kan kiezen voor full-service leverancier(s) 8D. Ik ervaar betrokkenheid van leverancier/ installateur bij mijn gebruikservaring 11D. Ik weet of en waarom het zinvol is om de energiebesparing van mijn woning verder te verbeteren 4E. Ik heb de beschik-king over iemand die mij adviseert over welke maatregel het beste bij mij past 5F. Ik heb een goed beeld van financierings-mogelijkheden en hoe ik daar gebruik van kan maken 6E. Ik kan kiezen voor (gedeeltelijke) zelfinstallatie 7E. Ik beschik over volledige en begrijpelijke informatie voor zelfinstallatie 9E. Ik kan ergens terecht met vragen 1E. Ik krijg vertrouwen in de beloften die gedaan worden in het kader van energiebesparing (rendement, milieu, comfort) 8E. Mijn wooncomfort is waarneembaar vergroot 2E. De financiële voordelen voor mij zijn duidelijk 6F. Ik heb een prettig eerste contact met de leverancier(s) 9F. Mijn contact- / servicepunt kent mijn persoonlijke situatie 4F. Ik kan leren van de ervaring van kennissen of vrienden 7F. De leverancier speelt tijdens de installatie in op mijn persoonlijke situatie en behoefte 11E. Ik word geprikkeld om de volgende stap op het gebied van energiebesparing te nemen 3D. Ik heb een beeld van de maatregelen en de aanbieders 5G. Ik kan gebruikmaken van een passende financierings-mogelijkheid (bv. energieprestatie-contract, gunstige lening, subsidie) 8F. Ik ervaar de voordelen van de werkzaamheden naar verwachting 2F. Ik weet of en in hoeverre de energiebesparing van mijn huis nog verder verbeterd kan worden ("ik bespaar al energie, ik doe het al") 4G. Ik weet in hoeverre de energiebesparingsmaatregelen aansluiten op mijn situatie (woning, budget, kwaliteitsgarantie) 6G. Ik weet hoe en wanneer de aanbieder(s) de maatregel(en) kan uitvoeren 9G. Ik heb één aanspreekpunt totdat mijn probleem is opgelost 7G. Ik word niet verrast door “gedoe” tijdens de installatie 8G. Ik heb inzicht in welke gegevens verzameld worden, hoe die gebruikt worden en kan dat beïnvloeden 6H. Ik ontvang op tijd een offerte 9H. Mijn probleem wordt snel en in één keer goed verholpen 7H. Ik krijg de maatregel tijdig en met de juiste kwaliteit opgeleverd 2G. Ik begrijp de voordelen die energiebesparing voor mijn woonsituatie kan opleveren (rendement, milieu, comfort) 5H. Ik kan de financiering gemakkelijk aanvragen 6I. Ik ontvang een duidelijke, complete en betrouwbare offerte die mij in mijn vraag beantwoordt 4H. Ik heb voldoende zekerheid (garantie) met betrekking tot het verwachte rendement 9I. Ik kan de voortgang van het oplossen van mijn probleem goed volgen (track/trace) 7I. Het project rond ik samen met de leverancier naar voldoening af (vragen/ contactmogelijkheid) 4I. Ik heb voldoende inzicht om goed te kiezen tussen verschil-lende producten binnen de geselec-teerde maatregel(en) 6J. Ik heb vertrouwen in het merk en de belofte van de leveranciers 2H. Ik kan in de praktijk zien of ervaren hoe energiebesparing werkt 9J. Ik hoef niet te betalen voor het op-lossen van mijn vraag 6K. Ik wil zelf de leveranciers kunnen kiezen 7J. De uiteindelijk af te rekenen prijs is conform begroting 9K. Ik kan maatregelen ongedaan maken, retourneren of voldoende compen-satie ontvangen bij ontevredenheid 2I-3E. Ik krijg de tijd die ik nodig heb om erover na te denken 4J. Ik ken de eenmalige impact ("gedoe") van installatie op mijn woon- en leefsituatie 7K. Ik kies zelf de wijze van betalen en begrijp de consequenties 2J-3F. Ik krijg de kans mee te doen aan een gezamenlijke aanpak met bewoners

Leverancier selecteren Installeren en betalen Klantreis positieve en negatieve ervaringen gedurende de klantreis (heatmap) Status Ik ben er niet mee bezig Ik ben me ervan bewust Ik ben geïnteresseerd Ik heb de behoefte en intentie Ik weet welke maatregel ik ga nemen Ik heb een keuze gemaakt hoe en bij wie ik deze maatregel ga financieren Ik neem het nieuwe product in gebruik Ik doe de aankoop Ik heb een probleem/vraag Ik evalueer en oordeel Ik ben ambassadeur/ criticaster Ik heb de behoefte en intentie 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 Fase Leverancier selecteren Klantbehoefte Bewust worden Interesse krijgen Actief worden Opties overwegen Financieren Installeren en betalen Ervaren Service zoeken Ervaringen delen Meer willen 1A-2A. Ik ontvang informatie over energiebesparing op een relevant moment 3A. Het is mij duidelijk waarom energiebesparing urgent is 4A-11A. Ik heb de beschikking over een onafhankelijke contactpersoon / professioneel adviseur (digitaal) die mij van begin tot eind in het proces ontzorgt 4B-5B. Ik ken de voordelen op korte en lange termijn inclusief het financieel rendement 6B. Ik heb een overzicht van de aanbieders en kan ze eenvoudig vergelijken op mogelijkheden, prijs en kwaliteit en garanties 7B. Ik kies een voor mij passend installatiemoment 8B. Ik verkrijg eenvoudig inzicht in het werkelijke effect van de maatregelen op mijn energieverbruik en -kosten 9B. Ik kan een service-/onderhoudscontract krijgen 10B. Ik word gestimuleerd om ervaringen te delen 11B. Ik word op de hoogte gehouden van actuele ontwikkelingen op het gebied van energiebesparing 1B-2B. Ik ontvang informatie over energiebesparing van een voor mij vertrouwde partij (bv. gemeente, eigen aannemer, etc.) 3B. Ik word geprikkeld om tot actie over te gaan (warmtefoto, subsidie, uitnodiging wijkbijeenkomst) 4C-5C. Ik weet dat ik de maatregel(en) kan betalen/financieren 7C. Ik voel me begrepen en ervaar de uitvoering op een prettige manier 9C. Ik ontvang advies of tips om het beste uit mijn product te blijven halen 10C. Ik kan mijn ervaring gemakkelijk delen met een bredere community 1C-2C. Ik ontvang informatie over energiebesparing van mijn sociale omgeving (social media, vrienden, buren, etc.) 4D. Ik verkrijg eenvoudig betrouwbaar inzicht in eigenschappen, gebruik en prijs van de maatregel(en) 5D. Ik beschik over een betrouwbare prijsindicatie 6C. Ik kan mijn keuze mede baseren op ervaring en adviezen van andere gebruikers 8C. Ik kan mijn feedback eenvoudig en volledig geven 11C. Ik ontvang relevante informatie over uitbreiding en nieuwe maatregelen 7D. Ik ervaar dat de partijen goed op de hoogte zijn van mijn wensen en gemaakte afspraken 1D. Het is duidelijk waarom energiebesparing belangrijk is 2D. Ik heb informatie die inspeelt op wat voor mij belangrijk is (status, comfort, milieubewustzijn, financieel rendement) 9D. Ik heb de beschikking over informatie & updates m.b.t. de door mij gekozen maatregel 3C. Het is mij duidelijk waarom investeren in energiebesparing voor mij prioriteit heeft boven andere uitgaven zoals vakantie, badkamer etc. 5E. Ik heb inzicht in hoeverre ik dit zelf kan betalen 6D. Ik kan kiezen voor full-service leverancier(s) 8D. Ik ervaar betrokkenheid van leverancier/ installateur bij mijn gebruikservaring 11D. Ik weet of en waarom het zinvol is om de energiebesparing van mijn woning verder te verbeteren 4E. Ik heb de beschik-king over iemand die mij adviseert over welke maatregel het beste bij mij past 5F. Ik heb een goed beeld van financierings-mogelijkheden en hoe ik daar gebruik van kan maken 1E. Ik krijg vertrouwen in de beloften die gedaan worden in het kader van energiebesparing (rendement, milieu, comfort) 6E. Ik kan kiezen voor (gedeeltelijke) zelfinstallatie 7E. Ik beschik over volledige en begrijpelijke informatie voor zelfinstallatie 9E. Ik kan ergens terecht met vragen 2E. De financiële voordelen voor mij zijn duidelijk 8E. Mijn wooncomfort is waarneembaar vergroot 6F. Ik heb een prettig eerste contact met de leverancier(s) 9F. Mijn contact- / servicepunt kent mijn persoonlijke situatie 4F. Ik kan leren van de ervaring van kennissen of vrienden 7F. De leverancier speelt tijdens de installatie in op mijn persoonlijke situatie en behoefte 11E. Ik word geprikkeld om de volgende stap op het gebied van energiebesparing te nemen 2F. Ik weet of en in hoeverre er in mijn huis nog energie bespaard kan worden ("ik bespaar al energie, ik doe het al") 3D. Ik heb een beeld van de maatregelen en de aanbieders 5G. Ik kan gebruikmaken van een passende financierings-mogelijkheid (bv. energieprestatie-contract, gunstige lening, subsidie) 8F. Ik ervaar de voordelen van de werkzaamheden naar verwachting 4G. Ik weet in hoeverre de energiebesparingsmaatregelen aansluiten op mijn situatie (woning, budget, kwaliteitsgarantie) 6G. Ik weet hoe en wanneer de aanbieder(s) de maatregel(en) kan uitvoeren 9G. Ik heb één aanspreekpunt totdat mijn probleem is opgelost 7G. Ik word niet verrast door “gedoe” tijdens de installatie 6H. Ik ontvang op tijd een offerte 8G. Ik heb inzicht in welke gegevens verzameld worden, hoe die gebruikt worden en kan dat beïnvloeden 9H. Mijn probleem wordt snel en in één keer goed verholpen 2G. Ik begrijp de voordelen die energiebesparing voor mijn woonsituatie kan opleveren (rendement, milieu, comfort) 7H. Ik krijg de maatregel tijdig en met de juiste kwaliteit opgeleverd 5H. Ik kan de financiering gemakkelijk aanvragen 4H. Ik heb voldoende zekerheid (garantie) met betrekking tot het verwachte rendement 6I. Ik ontvang een duidelijke, complete en betrouwbare offerte die mij in mijn vraag beantwoordt 9I. Ik kan de voortgang van het oplossen van mijn probleem goed volgen (track/trace) 7I. Het project rond ik samen met de leverancier naar voldoening af (vragen/ contactmogelijkheid) 2H. Ik kan in de praktijk zien of ervaren hoe energiebesparing werkt Sterk pijnpunt Pijnpunt Sterk positieve ervaring Positieve ervaring 4I. Ik heb voldoende inzicht om goed te kiezen tussen verschil-lende producten binnen de geselec-teerde maatregel(en) 6J. Ik heb vertrouwen in het merk en de belofte van de leveranciers 9J. Ik hoef niet te betalen voor het op-lossen van mijn vraag 2I-3E. Ik krijg de tijd die ik nodig heb om erover na te denken 6K. Ik wil zelf de leveranciers kunnen kiezen 7J. De uiteindelijk af te rekenen prijs is conform begroting 9K. Ik kan maatregelen ongedaan maken, retourneren of voldoende compen-satie ontvangen bij ontevredenheid 2J-3F. Ik krijg de kans mee te doen aan een gezamenlijke aanpak met bewoners 4J. Ik ken de eenmalige impact ("gedoe") van installatie op mijn woon- en leefsituatie 7K. Ik kies zelf de wijze van betalen en begrijp de consequenties