LOB als rode draad in ons onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
LOB-middag Haaglanden
Advertisements

Jacqueline Kerkhoffs april ’17 Jacqueline Kerkhoffs
Loopbaanoriëntatie en -begeleiding
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Welkom bij deel 2.
© team 3 Ouderavond 2013 Dinsdag 24 september 2013.
Voorlichting keuzes klas 2
Kennismakingsavond Leerjaar 1 dinsdag 1 oktober 2013
Van, voor én door het onderwijs.
Studieloopbaanbegeleiding binnen Windesheim
Welkom! op de informatie-avond voor leerjaar 3 van.
Kennismakingsavond leerjaar 2 Dinsdag 17 september 2013.
Welkom op schoolgemeenschap Newton!
Voorlichting keuzes Ouderavond klas 2 8 maart 2010.
Baanderheren, de school voor Loopbaanleren
Competentiegericht leren vmbo
Pilot Economie & Ondernemen Vernieuwing in het VMBO
Samenhangende LOB-activiteiten de LOB-Matrix
Algemene informatie examenprogramma Groen Wageningen, 28 mei 2014
Online leergang LOB stimulans voor LOB-ontwikkeling
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
VAKSCHOOL Werkmiddag
Instroom klas 3 vmbo.
Dinsdag 9 september 2014 INFORMATIEAVOND. Ik ben iemand Ik kan wat Ik hoor erbij.
Dare to discover, … de wereld om je heen! Dare to be you, … durf jezelf te zijn! Dare to be a winner, … zet je talenten in! 1.
MEER LLN KIEZEN VOOR HET WERKEN IN DE TECHNIEK IN FRIESLAND.
WELKOM. Loopbaanorientatie en begeleiding in VMBO-2.
Dare to discover, … de wereld om je heen! Dare to be you, … durf jezelf te zijn! Dare to be a winner, … zet je talenten in! 1.
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond H3/A3 21 september 2015.
Donderdag 17 september 2015 INFORMATIEAVOND. Dare to DISCOVER Dare to be a WINNER Dare to be YOU!
Dare to discover, … de wereld om je heen! Dare to be you, … durf jezelf te zijn! Dare to be a winner, … zet je talenten in! 1.
LOB binnen Taalbrug DG.
Basiskennis LOB.
Voorlichting keuzes klas 2 Thilly Janssen, decaan onderbouw Dennis Snoeks, decaan bovenbouw.
Loopbaanoriëntatie en vakkenkeuze leerjaar 3. LOB Loopbaanoriëntatie en begeleiding Begeleiding noodzakelijk van:  ouders(coach)  mentor  decaan.
Welkom Presentatie Sport Dienstverlening & Veiligheid 2 december 2015.
Allround Talent Factory Talent Factory 1 Dare to be you! Dare to be you! Dare to be a winner ! Dare to be a winner !
Het leernetwerk vmbo sector economie 8 december 2009.
Het Technisch College Velsen De Technologie route.
INFORMATIEAVOND Leerjaar 1 Dinsdag 8 september 2015.
EVENTZ Nieuw profiel, nieuw voorbeeldlesmateriaal
DE TALENTENMAP Auteurs CS Vincent van Gogh Inez Barmentloo VMBO-Assen
Breed Talent Factory.
Informatieavond vakkenpakketten Welkom. Informatieavond vakkenpakketten Welkom.
Samen op reis ! GO! Barcelona, mei Samen op reis ! GO! Barcelona, mei 2015.
Netwerkmiddag ronde Welkom.
LOB in het PTA van het VMBO
Studiekeuzes van uw kind
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Coaching in regioleren
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Talent in beeld.
Netwerkbijeenkomst Decanen
LOB als doorlopende lijn
Analyse van het studiekeuzeadvies binnen het Ichthus Lyceum
Welkom op de voorlichtingsavond voor de ouders/ verzorgers van GT2
Welkom bij de aanvullende informatieavond
DIENSTVERLENING & PRODUCTEN
Welkom op het Saenredam College
Welkom op het Saenredam College
Studiekeuzes van uw kind
Presentatie VMBO Trivium College
Mavo Informatie Algemeen
Ouderavond VMBO 2: Keuzemogelijkheden VMBO 3 Leerlingen nemen zo veel mogelijk plaats bij ouder(s)/verzorger(s) Dinsdag 26 februari
School & Jobs Kesteren Netwerk voor beter voorbereidend beroepsonderwijs dat nauw aansluit bij de vraag van de plaatselijke arbeidsmarkt
Basiskennis LOB.
Samenwerking Mentoraat - LOB - Vaardigheden Educatie
Welkom Ouderavond BBL3/KBL3.
Welkom in ons huis! Profiel: Economie & Ondernemen
Ouderavond leerjaar 3 Centraal Deel 1 Centraal Deel 2 de mentor
Transcript van de presentatie:

LOB als rode draad in ons onderwijs Dare to discover, …de wereld om je heen! Dare to be you, …blijf bij jezelf! Dare to be a winner, … zet je talenten in!

Stand van zaken 2008, onze ijsschots smelt… … onduidelijk profiel, de concurrenten wonnen terrein! … een onbetaalbaar programma, de techniekvleugel stond leeg! … een zorgelijk leer- /werkklimaat, frustratie bij docenten/ leerlingen! … hoge uitvalcijfers mbo zelfinzicht & realistisch beroepsbeeld ? … een slechte naam, het leerlingenaantal daalde…  

Een nieuwe start: -teambesluit: We gaan voor breed! -TalentFactory lj. 1+2 al ingevoerd -Keuze voor intersectoraal onderwijs met Talentfactory 1 tm 3, uitstel keuze tot lj. 4, brede uitstroom, portfolio -LOB als rode draad in ons onderwijs

Veranderende omstandigheden Vraag maatschappij Opdracht aan onderwijs breed inzetbare en flexibele werknemers Vereisten: flexibel met kennis en vaardigheden omgaan/exploreren/ reflectie en netwerken Voorkomen van foute keuzes Voorkomen van vroegtijdig schooluitval Basisvaardigheden/-kennis op niveau

LOB was noodzaak vertrekpunt: LOB scan! Waarom? Opbrengst snel en in één oogopslag de stand van zaken bieden basis voor het verbeteren van de kwaliteit van LOB

Beleid maken Werkgroep: locatiedirecteur, teamleider OB en BB en twee docenten onderwijsontwikkeling en decaan Acht bijeenkomsten in drie maanden Format: van schoolvisie naar LOB visie, naar doelen, naar samenhang, naar dialoog, naar evaluatie, naar eindbestemming - Buitenkring

Resultaat 1. Visie en visie vertaald 2. Gewenste situatie per leerjaar omschreven 3. Indeling LOB activiteiten (kalender) 4. Invullen rollen team 5. LOB coördinator

Visie Sg Newton Breed onderwijs, veel ervaringen beleven om de wereld en zichzelf te leren kennen Ondernemend, veelzijdig en verrassend Ik ben iemand (autonomie) Ik kan wat (competentie) Ik hoor erbij (relatie)

Doelen Sg Newton Leerling centraal Voortdurend keuzes maken in TalentFactory Reflecteren op keuzes dmv portfolio Veel ervaringen: workshops, gastlessen, stages Aansprekend onderwijs Dus: LOB is de De vijf loopbaancompetenties zijn uitgangspunt

Vertaling Visie: Loopbaancompetenties (M. Kuijpers 2005) Niet de éénmalige keuze maar het keuzeproces/leren kiezen staat centraal: 1.Motievenreflectie (wensen en waarden) 2.Kwaliteitenreflectie (wat kan ik wel/niet?) 3.Werkexploratie (eisen/waarden van het werk en dit verbinden met eigen wensen) 4.Loopbaansturing (plannen/beïnvloeden) 5.Netwerken (contacten opbouwen/houden)

Rollen Gezamenlijk proces van: -Leerling: voert uit en heeft regie -Ouders: participeren: speeddate/portfolio -School: biedt LOB programma en coacht bij begeleiding, portfolio-opbouw en portfoliogesprekken, uitwerking ….

Technologie & Commercie Dienstverlening & Commercie   lj. 4 Technologie & Commercie Dienstverlening & Commercie AVO vakken: Nederlands, Engels, wiskunde, gym……enz.   L o p b a n r i ë t e  Techno Skills Cooking Skills Theater Skills Beauty, health & care Sports Skills E minds Art Studio lj. 3 Talentfactory! 3 uur Nederlands, Engels, wiskunde, gym……enz. enz. 24 lesuren lj. 2 AVO=  Nederlands, Engels, wiskunde, gym……enz. enz. 33 lesuren lj. 1 3 uur AVO= Nederlands, Engels, wiskunde, gym……enz. enz. 32 lesuren 2

Bijlage 1 Situatie per leerjaar Onderbouw klas 1 Onderbouw klas 2 Kwaliteiten- en motievenreflectie Competenties: samenwerken, plannen/ organiseren Portfoliogesprekken met coach Elke docent besteedt planmatig aandacht aan LOB Idem + start werkexploratie Lessencyclus loopbaancomp Aandacht competenties: Presenteren, zelfstandig werken en reflectie AMN insight: kiezen, studie- en beroepsinteresse enz Speeddate Elke docent besteedt planmatig aandacht aan LOB

Bijlage 2 Situatie per leerjaar Bovenbouw klas 3 Bovenbouw klas 4 Alle vijf loopbaancomp. Elke docent besteedt planmatig aandacht Coachuur: portfolio Bittest, carroussel breed Beroepsveldgerichte stage Veel ervaringen isp Bezoeken mbo Curriculum intersectoraal 3 portfoliogesprekken MBO bezoekdag Extra keuzeondersteuning Portfolio afronden tot doorstroomdocument

Bijlage 3 Ondersteuning Coördinatie door LOB coördinator vanuit LOB centrum LOB coördinator: leerplanontwikkeling, coördinatie, professionalisering, ondersteuning, advisering, monitoring Coördinator inhoud Talentfactory: naam Coördinator ISP: naam