Netwerkmoment wagenparkbeheerders 12 mei 2017 Jelle De Ketelbutter
Agenda Omzendbrief + financiële procedure zero emissie voertuigen: Robby Verbeeck en Jelle De Ketelbutter Raamcontracten mobiliteit: Anneleen Cosijn & Carl Vranken TCO tool: Peggy Excelmans Mobiliteitsprofielschets: Peggy Excelmans Laadfaciliteiten EV – actieplan laadpalen: Stefan De Fraine en Sven Peeters Stand van zaken ecodriving: Stefan De Fraine Nieuwe voertuigentoepassing + datakwaliteit binnen wagenparkbeheer: Luc De Cock Q&A Netwerkmoment (Balkon 2 links)
Actualisatie omzendbrief 12 mei 2017 Robby Verbeeck
Actualisatie Omzendbrief Vervanging van de omzendbrief BZ 2013/3 van 13 juni 2013: omzendbrief betreffende de verwerving en vervreemding, gebruik en beheer van dienstvoertuigen Actualisatie strategische doelstelling rond milieuzorg wordt uitgebreid naar ‘milieuzorg en duurzaamheid’ elementen uit het actieplan mobiliteit van het klimaatplan opgenomen keuze voor een ontdieseling verhogen van de ecoscores verdere elektrificatie van het wagenpark VO (vanuit het klimaatfonds subsidiëring van zero- emissievoertuigen)
Actualisatie Omzendbrief * wagens die in klasse 11 ingeschreven worden als personenwagen, kunnen ook niet met brandstof diesel aangekocht, noch geleased worden
Actualisatie Omzendbrief berekening van de ‘total cost of ownership’ Momenteel nog berekening via Excel-tool Project tot webtoepassing berekening TCO (zowel benadering vanuit voertuig als vanuit klasse) ecoscores volgens de indeling in de voertuigklasse
Actualisatie Omzendbrief Omzendbrief goedgekeurd door de Vlaamse Regering op 24 februari 2017 – zie link:
Actualisatie Omzendbrief Uitbreiding en actualisatie aanbod voertuigen TCO-(web)tool als ondersteuning Subsidiëring van zero-emissievoertuigen Nieuwe vlootbeheerstoepassing Laadinfrastructuur…. …..
Subsidiëring 12 mei 2017 Jelle De Ketelbutter
Interne subsidiëring: doel Het Facilitair Bedrijf, voorziet in haar mobiliteitsactieplan (goedgekeurd door de Vlaamse Regering op 15 juli 2016), als onderdeel van het klimaatprogramma, financiële ondersteuning voor de aankoop van zero emmissie voertuigen in 2017, 2018 en 2019.
Wie komt in aanmerking voor financiële ondersteuning? Alle entiteiten die onder het toepassingsgebied van het klimaatprogramma vallen zoals goedgekeurd op de Vlaamse Regering dd 15 juli 2016 (lijst wordt gepubliceerd op website)
Welke voertuigen komen in aanmerking? Vervanging van een voertuig met een lage ecoscore door een zero-emissie voertuigen. Dit betekent in praktijk enkel 100% elektrische voertuigen of voertuigen op waterstof Komen niet in aanmerking: quadricycles (zoals de Renault Twizzy) hybride wagens plug-in hybrides wagens op CNG Tweewielers Zowel leasing als aankoop
Bedragen financiële ondersteuning De bedragen zijn zowel voor leasing als voor aankoop dezelfde 5.000 euro per voertuig bij in 2017 5.000 euro per voertuig bij in 2018 2.500 euro per voertuig bij in 2019
Hoe aanvragen? Huidige situatie Het voertuig verwerven: via een raamcontract of een OPZB van het Facilitair Bedrijf End-to-end klanten krijgen een intakegesprek: noden, wensen, inzet Bestelling voertuig Betalingsproces starten: betaling moet gefinaliseerd zijn alvorens financiële bijdrage kan gestort worden Noodzakelijke info bezorgen via sjabloon (website) + kopie van de factuur Betalingsbewijs, duplicaat factuur, naam entiteit, chassisnummer, kenteken, merk- model,… Jaarlijks 2 momenten waarop kan aangevraagd worden: april en oktober Betaling dotatie gebeurt in mei of november na goedkeuring
Hoe aanvragen? In de toekomst In de toekomst zijn extra stappen vereist: een profielschets, een vervoersbehoefteplan en een vervangingsplan opstellen
Stand van zaken? Eerste maal uitbetaling van dotatie: november 2017 Eind mei staat sjabloon ter beschikking op de website van het klimaatprogramma Alle informatie vindt u hier: https://overheid.vlaanderen.be/financi%C3%ABle- ondersteuning Verdere actiepunten ter ondersteuning: Raamcontract consultancy mobiliteit: bestek klaar, maar moet nog gegund worden Raamcontract ecodriving Andere actiepunten komen aanbod: TCO tool, mobiliteitsprofielschets, raamcontracten, laadinfrastructuur en voertuigentoepassing
Raamcontracten 12 mei 2017 Anneleen Cosijn en Carl Vranken
Raamcontracten mobiliteit: aanbod en planning Voertuigen: Elektrische wagens Hybride en cng wagens Personen-, station- en volumewagens Bestelwagens Vrachtwagens Fietsen Tankkaarten Bestickering
Elektrische voertuigen Type Ecoscore (allen ≥ 85) Maximale autonomie Verwerfmethode Aankoop Leasing Combi Stadswagen – Renault Zoe 87 370 km Ja Middenklasse – Nissan Leaf 86 250 km Nee Kleine volumewagen – BMW i3 88 85 met range extender 200 à 230 km / 310 km met range extender
Elektrische voertuigen Type Ecoscore (allen ≥ 85) Maximale autonomie Verwerfmethode Aankoop Leasing Combi Compacte volumewagen – KIA Soul 86 212 km Ja Nee Kleine bestelwagen – Renault Kangoo 170 km Compacte bestelwagen – Nissan e-NV200 85 163 km
Hybride en CNG voertuigen Type Ecoscore Brandstoftype Kleine bestelwagen – gemengd gebruik – Opel Combo Tour 75 CNG en benzine Stadswagen – Fiat 500 78 CNG en benzine Stadswagen – Toyota Yaris 80 Hybride Middenklasser – Skoda Octavia Middenklasser – Toyota Auris 79 Afstandswagen – Opel Zafira Afstandswagen – Toyota Prius
Bestelwagens Huidig aanbod loopt tot juni 2017 Wordt vernieuwd (bestek gepubliceerd) 10 percelen – benzine, cng, diesel Verplichte opties – niet verplichte opties – vrije opties Nieuw: Catalogus per perceel Aanbod aangeboden merk en model Aanbod fabrieksopties, fabriekspacks en modelaccessoires => ruim aanbod als aanvulling op basisvoorstel
Personenwagens – stationwagens - volumewagens Huidige contracten nog tot juni 2017 (werden verlengd) Worden vernieuwd In één bestek publicatie bestek 2e kwartaal sluiting 4e kwartaal Ook beoordeling van catalogus (cfr. Bestelwagens) onder voorbehoud akkoord IF Ecoscores binnen de omzendbrief
Vrachtwagens Huidig contract loopt nog tot einde 2018 en kan verlengd worden tot half 2019 Verplichte opties – niet verplichte opties –vrije opties Hoofdaannemer – onderaannemer
Blue-bike abonnementen Huidig contract loopt tot juli 2017 Uit aanbod als raamcontract Fietsen Plooifietsen: loopt nog tot 2018 en kan tot 2020 verlengd worden Dienstfietsen (gewoon en elektrisch): wordt vernieuwd Gewone fietsen en elektrische fietsen Nieuw: alle terrein fietsen Accessoires zoals aanpiktas, slot, helm,… Niet via raamovereenkomst: elektrische alle terreinfietsen, elektrische steps,…
Tankkaarten Huidig contracten lopen tot oktober 2018 Tankkaarten België – benzine, LPG, diesel Tankkaarten België en buurlanden – bezine, LPG, diesel Tankkaarten België – diesel, benzine, CNG In onderzoeksfase: tankkaarten voor elektrisch laden
Bestickering Nieuw in het aanbod Klantenbevraging volgt Interesse?
Save the date: 1e dag van de duurzame mobiliteit Wanneer: 26 september 2017 Waar: Tour & Taxis – Herman Teirlinckgebouw Uitnodiging volgt Hou onze website in de gaten voor het programma en inschrijvingen: https://overheid.vlaanderen.be/dag -van-de-mobiliteit
TCO WEBTOOL OMZENDBRIEF 12 mei 2017 Peggy Excelmans
Procesplanning Fase 1: voorbereiding Fase 2: development 2d Freeze 17/4 24/4 1/5 8/5 15/5 22/5 29/5 5/6 12/6 19/6 26/6 3/7 Fase 1: voorbereiding Fase 2: development 0. PM & evaluatie 1a. Functionaliteit bepalen 2d Freeze Final 1b. Mockups 1d 2a. Wireframes 1d Kickoff 2b. Functionele analyse 2d 3. Design 4. Development Kick-off webtool TCO dienstvoertuigen
Mobiliteitsprofielschets 12 mei 2017 Peggy Excelmans
Laadinfrastructuur 12 mei 2017 Stefan De Fraine en Sven Peeters
Actieplan laadpalen
0. Organisatie & coördinatie Nr. Actie Timing 0.3 Uitwerken strategisch plaatsingsbeleid - KT Tegen zomer 2017 0.4 Uitwerken strategisch plaatsingsbeleid - LT 0.5 Uitwerken parkeerbeleid voor elektrische voertuigen (grote gebouwen HFB) 0.6 Uitwerken PvA opvolging, monitoring en evaluatie van de beleidsvisie en actieplan 3de kwartaal 2017 Actieplan plaatsen oplaadpalen
1. Faciliteiten Nr. Actie Timing 1.1 Aanbieden van kwalitatieve oplaadinfrastructuur door het opstellen van een uitgebreid raamcontract Timing te bepalen 1.2 Feitelijk installeren van laadpalen – KT* Lopend, eerste installaties eind juni 1.3 Feitelijk installeren van laadpalen – LT Nog te bepalen 1.4 Aanbieden van de toegang tot een uitgebreid laadnetwerk (via bv. laadpassen) Tegen zomer 2017 * Via bestaand raamcontract met Blue Corner Actieplan plaatsen oplaadpalen
2. Infrastructuur Nr. Actie Timing 2.1 Technische voorbereiding voor het realiseren van oplaadinfrastructuur - KT ASAP 2.2 Technische voorbereiding voor het realiseren van oplaadinfrastructuur - LT Nog te bepalen, draft beschikbaar 2.3 Technisch beheer van de oplaadinfrastructuur Nu (KT) en begin 3de kwartaal 2017 Actieplan plaatsen oplaadpalen
3. Sensibilisatie & communicatie Nr. Actie Timing 3.1 Uitwerking van een communicatieplan Tegen zomer 2017 3.2 Specifieke handleidingen ter beschikking stellen 3.3 Poolwagens: ondersteuning bieden bij de keuze Begin 3de kwartaal 2017 4. Juridisch kader Nr. Actie Timing 4.1 Uitwerken van een e-car policy Einde 3de kwartaal 2017 4.2 Kader uitwerken voor facturatie Tegen zomer 2017 4.3 Kader uitwerken voor thuisladen Begin 3e kwartaal 2017 Actieplan plaatsen oplaadpalen
Startproject Laadinfrastructuur Stand van zaken Agentschap Facilitair Bedrijf Afdeling Technisch Beheer
Soorten laadinfrastructuur
Soorten laadinfra De snelheid van laden hangt af van het soort lader en het beschikbare vermogen http://www.sibelga.be/nl/aansluitingen-en- meters/elektrische-wagen/laadtijden
Overal snelladen? Het elektrisch net en de productie moeten dit aankunnen! Beschikbaar vermogen Slim laden (smart charging) = spreiden van laad-cycli
De laadmix
Verschillende rollen in een laad-cyclus MSP : Mobility Service Provider – geeft toegang tot (meerdere) laadnetwerken, verdeelt laadpassen, groepeert alle laadsessies op 1 factuur CPO : Charge Point Operator – installeert, beheert en onderhoud de laadinfrastructuur Enige gelijkenis met de start van de telecom liberalisatie is niet ver weg … een lijn van Proximus (toen nog Belgacom) kon gebruikt worden om te bellen via bijv. Vodafone OCPP : Open Charge Point Protocol = interoperabiliteit van laadpas-merken, zodat laden bij elkaars laadpaal mogelijk is
Rollen in een laad-cyclus
Rollen in een laad-cyclus
Proefbestek Focus op versneld laden 2 soorten laadobjecten : * wallbox * laadpaal Steeds in dubbele uitvoering (links – rechts) CPO en MSP functie in 1 hand : laadpaal installateur en laadpas leverancier zijn 1 en dezelfde firma : eenvoud van beheer
Bestek Uitvoerder Blue Corner – Antwerpen http://www.bluecorner.be/
Bestek Waar ? Samenwerking tussen entiteiten VAC met parking in eigen beheer & vrijheid van installatie Brussel + Leuven & Hasselt 6 VDAB locaties 5 AWV locaties Vermogen ? Driefasige aansluiting – 32 A, 22kW. Afhankelijk van beschikbaar vermogen wordt er beperkt tot 7 kW Aantal ? +/- 75 dubbele laadobjecten Start : Ferraris + Ellips (begin juli)
Vragen van ons Hebben jullie laadpunten? Hoeveel elektrische wagens/hybride gaan jullie aankopen hoeveel laadpalen hebben jullie nodig? Concessie in raamcontract nuttig? Welke plaatsen? Laadpalen publieke plaatsen nodig? Welke behoeften hebben jullie nog mbt laadpalen Antwoorden doormailen sven.peeters@kb.vlaanderen.be
Raamovereenkomst Milieuvriendelijk rijgedrag Stand van zaken Agentschap Facilitair Bedrijf Afdeling Technisch Beheer 12 mei 2017 Stefan De Fraine en Sven Peeters
Wat? Stimuleren van milieuvriendelijk rijgedrag door theoretische en praktische opleiding en training Monitoring en anoniem rapporteren van resultaten Kadert in actieplan ‘Mobiliteit’
Voor wie? 1 e doelgroep: alle personeelsleden die regelmatig rijden met een (toegewezen) dienstvoertuig of bedrijfsvoertuig 2 e doelgroep: alle personeelsleden die regelmatig poolvoertuigen gebruiken
Hoe? Opleidingstraject: Theorieles (groep) Praktijkoefening (individueel) Opvolging en evaluatie (individueel en groep) Opfrissingstraining praktijk Modulair samen te stellen op aangeven van de dienstverlener afhankelijk van de doelgroep
Voor welke entiteiten? de RP Vlaamse Gemeenschap en/of Vlaamse Gewest: departementen en IVA’s zonder rechtspersoonlijkheid de kabinetten van de Vlaamse ministers het Vlaams Parlement; Extern of Intern Verzelfstandigde Agentschappen Strategische Adviesraden de eigen vermogens; alle Vlaamse openbare instellingen (VOI’s) het gemeenschapsonderwijs betreft kan enkel het centrale bestuursniveau een beroep doen op deze raamovereenkomst. de Vlaamse Gemeenschapscommissie
Timing? Sluiting raamovereenkomst voorzien in derde kwartaal 2017
Vragen?
Voertuigen & Data 12 mei 2017 Luc De Cock
Voertuig toepassing Publicatie 22 april 2017 Bekendmaking afsluiten 22 mei 2017 Onderhandeling 22 juni 2017 Installatie (na verhuis) Eind augustus Organisatie van data !
Chassisnummer VF34H9HXC55300577 Kenteken Entiteit OVO000029 Eigendomsstatus Aankoop/Huur/Lease Van – Tot Inschrijving - Gebruik Dienstvoertuig EC-Categorie N1/M1 Type 0 (minister) 1 (status) X (adhv gegevens)
Chassisnummer 17 karakters voor alle voertuigen EC Categorie N1 of M1. Geen extra zoals (01) Geen O – altijd nul! Check http://www.mobilit.fgov.be:7082/WebdivPub/wmvpstv1?SUBSESSIONID=8554305
Het chassisnummer bezorgt ons Basis gegevens Uitgebreide technische gegevens Milieugegevens Zero-emissie Categorisering van wagen voor 2 tot 13 aan de hand van technische gegevens. Ecoscore
Kenteken Maximum 10 karakters Geen - Inschrijving Schrapdatum Bezorgt ons Inschrijving Schrapdatum Volgende keuringsdatum en kilometerstand Koppeling naar tankbeurten Koppeling naar kosten Ora-fin Chassisnummer & kenteken : asset in Ora- fin
Entiteit OVO-sleutel - Wegwijs Wegwijs – Toepassingsgebied beschikbaar agentschap Facilitair Bedrijf OVO001834 Afdeling ICT OVO001882 Afdeling Klantenbeheer OVO001881 …
Eigendomsstatus Aankoop – gegevens van DIV Huur = Lease zonder overname Lease = Lease met overname mogelijkheid Financieel
Van - Tot Chassisnummer – Kenteken combinatie Aankoop : in & uitschrijving DIV Huur : in & uit gebruik Lease : in & uit gebruik Verandering van KBO nummer = opnieuw inschrijven
Dienstvoertuig EC-Categorie N1/M1 = Dienstvoertuig
Categorie Vlaamse overheid Chassisnummer & kenteken Ministerieel 1 Status Technische gegevens N1 of M1 Aankoopprijs Bodyworktype Categorie 2 tot 13 + 0 of 1 Bepaald bij aankoop
Chassisnummer VF34H9HXC55300577 Kenteken Entiteit Eigendomsstatus Chassisnummer VF34H9HXC55300577 Kenteken Entiteit Eigendomsstatus Van – Tot EC-Categorie Type : 0 – 1 – Andere
Q&A 12 mei 2017