Programmeren met kinderen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Mitchel Brunings Kristian Thijssen
Advertisements

Het pakket in het kort Eenvoud, gebruikersvriendelijkheid en overzicht Gebruiker betrokken houden bij TRA’s Laagdrempeligheid bij opzetten van TRA’s Snelheidswinst.
Henk te Ronde ICT coördinator CSV. Inleiding  Onderwijs concept “Levensecht leren” Meer zelfwerkzaamheid minder doceren Samenwerken van leerlingen Combinatie.
Website maken met WordPress
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Leren programmeren door spelletjes te maken
Programmerend denken Algoritmen.
Frank Stalpers en Ad Baars
Informatica in de Tweede fase Havo en VWO. De uitgangspunten Informatica is een vak in de vrije ruimte voor de havo 240 slu (voor het vwo 280 slu) het.
Informatica op het Kalsbeek College. Informatica op het Kalsbeek College.
CinekidStudio: zelf doen geeft inzicht!. Introductie Games (serious games / cots games) Virtuele werelden Playful digital tools Onderzoek naar het gebruik.
Voorlichtingsavond groep 3
Maar HOE kan je nu twee BINAIRE getallen optellen?
Raden, regels, redeneren
Ervaringen van kinderen in woorden vangen
Met de Kennisbasis in zee!
Etalage Domotica. Afspraak met de klant maken Bereid samen het telefoongesprek voor. Voer het telefoongesprek Juiste toon spreken, duidelijk en verstaanbaar.
Programmeren.
1 Op het Zuyderzee College Informatica. 2 Informatica Wat is het niet ? Wat is het niet ? Wat is het wel ? Wat is het wel ? Is informatica wel iets voor.
Programmeren. programmeren unplugged programmeren Deel 1: unplugged programmeren.
Programmeren Spreekbeurt Joris.
NIEUW: Doorlopende leerlijn Klik hier voor de lessen. Doorlopende leerlijn Mediawijsheid voor groep 1 t/m 8 Gratis toegang tot materiaal na aanmelding.
Programmeren met kinderen NWT-conferentie basisonderwijs SPANNING & SENSATIE.
BOMBERBOT Programmeerlessen in het PO
Leerlijn programmeren in het basisonderwijs
Programmeren, computational thinking en 21e eeuwse vaardigheden
Agenda  Lesuur minuten  Wat kun je met programmeren?  Wat is code en hoe werkt het?  Code schrijven: de basis  Lesuur minuten  Zelf.
Verkeersborden leren hoe werkt dat?
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
I NFORMATIEAVOND P ROJECTGROEP. D OELEN VAN DE AVOND : Aan het eind van de avond weet u: Wie de begeleiders van de projectgroep zijn Vanuit welke theorie.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Socrative 1 Wat is Socrative? 2 Ervaren van de tool als student 3 Maken van een quiz: stappenplan 4 Bruikbaarheid 5 Reflectie bij assessment 6 Kader UDL.
De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
21 e eeuwse vaardigheden in de biologie les Maaike Rodenboog, SLO
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Algodoo als katalysator voor ontdekkend en ontwerpend leren Fontys Lerarenopleiding Sittard, Jos Smits, vakgroep natuurkunde.
Het proces om te komen tot een leerlijn programmeren in het basisonderwijs Programmeren is geen taal, het is materiaal om mee te bouwen Mark Vrolijk, Directeur-Bestuurder.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Computational Thinking in het curriculum Utrecht, 25 mei 2016 Allard Strijker.
Samenwerken en communicatie Hoofdstuk 4 21e-eeuwse vaardigheden.
Programmeren. Wat is programmeren? Het schrijven van opdrachten voor de processor De processor “spreekt” machinetaal:
Programmeren met kinderen
Programmeren.
TopOndernemers op de Springplank
BEGINNERS EV3 PROGRAMMEERLES
Denken als een computer
Computational Thinking Leren op je Eigen Niveau
Kennismaking met programmeren
Computational Thinking Leren op je Eigen Niveau
Gevorderde EV3 PROGRAMMEER LES
Gevorderde programmeer Les
Know and Understand Maker Education ‘ Leren door maken ’
Kennismaking met programmeren
Maker Education Know and Understand ‘Leren door maken’
Robots voor Ukkies Het Nationale Bibliotheekcongres
Goedemorgen.
Differentiatie bij computational thinking lessen van Hello Ruby
Kennismaking met programmeren
Digitale geletterdheid
ICT ICT & MEDIADESIGN INFORMATICA
Computational thinking != Programmeren != Coderen
Samenwerken en communicatie
Workshop: 21e-eeuwse vaardigheden in de les? Hoe dan?
startkaart wat? waarom? hoe? tips!
Activernde didactiek & passende werkvormen
Digitale geletterdheid
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
Cijferloos lesgeven bij talen
Transcript van de presentatie:

Programmeren met kinderen Aandacht voor computational thinking in de bovenbouw

Opzet Ongestructureerde workshop! Speel wat met de Mindstorms, WeDo, Cubetto, BeeBot, unplugged programmeerlessen! Ik zal tussendoor mijn verhaal vertellen, maar voel je vrij om zelf te ontdekken! De planning van deze workshop

Software LEGO Education LEGO MINDSTORMS Education EV3 Programming LEGO Education WeDo 2.0 Of pak één van de iPads, daar staat de software al op!

Opzet Theorie computational thinking Unplugged programmeerlessen Lego Mindstorms en WeDo Cubetto en BeeBot Vragenronde De planning van deze workshop

Inhoud Wat is computational thinking? Wat is de meerwaarde van computational thinking? Op welke manier kan het onderwijs van computational thinking in de bovenbouw van het primair onderwijs worden vormgegeven?

Theorie Wat is computational thinking? Denken als een computer scientist Toevoeging aan het probleemoplossend vermogen Stapsgewijs werken Problemen opdelen in kleine stukjes Algoritmisch denken Gegevensverwerking

Theorie Wat is computational thinking niet? Omgaan met Word, PowerPoint en Excel Veilig internetten Programmeren

Theorie Wat is computational thinking? Verzameling denkstrategieën waarmee kinderen stapsgewijs en effectief oplossingen kunnen vinden voor problemen, die in sommige gevallen door een computer uitgevoerd kunnen worden

Theorie Wat is computational thinking? gegevens verzamelen algoritmes en procedures gegevens analyseren automatisering gegevens visualiseren simulatie en modellering probleem decompositie paralellization abstractie bron: curriculumvandetoekomst.slo.nl

Theorie Een aantal onderdelen van computational thinking Algoritmisch denken Decompositie Abstractie

Theorie Algoritmisch denken Oplossing kunnen uitbeelden in een logisch stappenplan Systematisch werken Korte duidelijke stappen Uitkomst is voorspelbaar

Theorie Algoritmisch denken, voorbeelden Boterhamrobot Recept Handleiding (TV, Ikea, Lego)

Theorie Decompositie Groot probleem opdelen in kleinere problemen Oplossen van de afzonderlijke problemen

Theorie Decompositie, voorbeelden Bouwen van een huis (bouwtekening, fundering, muren, dak, gas/water/elektriciteit) Mens in de ruimte (raket, zwaartekracht, geen zuurstof, temperatuur, energie opwekken, communicatie met de aarde)

Theorie Abstractie Kern van computational thinking Systematisch weergeven van de probleemsituatie Modelleren, simuleren, abstraheren… Versimpeling van de probleemsituatie door weglaten details Vertalen van de oplossing in een ‘tussentaal’ (tekening, model, code)

Theorie benen trappers ketting achterwiel Abstractie, voorbeelden Stroomschema van hoe beweging in een fiets verloopt benen trappers ketting achterwiel

tel de twee getallen bij elkaar op Theorie START Abstractie, voorbeelden Beslisboom bij optellen tel de twee getallen bij elkaar op ja groter dan 10? nee ‘1’ onthouden cijfer opschrijven

Theorie Abstractie Overlap met decompositie, algoritmisch denken, simulatie, gegevens-analyse, etc. Schematische weergave van de probleemsituatie Meerwaarde voor andere vakken

Theorie naar praktijk De rol van programmeren Als je gaat programmeren, maak je gebruik van computational thinking Maar je kan ook op andere manieren aan computational thinking werken Programmeren is dus niet hetzelfde als computational thinking: programmeren is een vaardigheid, CT een manier van denken

Unplugged programmeren Lessen voor bovenbouw PO

Unplugged programmeren Lessen voor bovenbouw PO Concepten van programmeren leren, zonder te programmeren op de PC Variabelen, herhalingen, voorwaarden, binair tellen Online uitloopopdrachten Evolutie van lesmateriaal van vorig jaar (NWT Conferentie Lunteren) Gratis te downloaden: www.hanze.nl/programmeren

Unplugged programmeren Lessen voor bovenbouw PO Binair tellen (als abstractie van ‘gewoon’ tellen) Sequenties (algoritmisch denken, decompositie) Variabelen (abstractie, gegevens visualiseren) Herhalingen (abstractie, decompositie, algoritmisch denken) Voorwaarden (abstractie, decompositie, algoritmisch denken) Wij zijn de computer (automatisering, simulering, decompositie)

Unplugged programmeren Lessen voor bovenbouw PO, deel twee Concepten, die geleerd zijn tijdens de unplugged lessen, in een programmeeromgeving toepassen Cursus HTML en JavaScript, bouw je eigen website, ook buiten de klas! Naast programmeren ook schrijven, creatief werken, samenwerken, etc. Vanaf begin 2017 online beschikbaar: www.hanze.nl/programmeren

LEGO WeDo en Mindstorms Lessen voor bovenbouw PO

LEGO WeDo en Mindstorms Lessen voor bovenbouw PO Robots gemaakt door LEGO Education Grafische programmeeromgeving Compleet lespakket inbegrepen, programmeren via iPad of PC

Cubetto en BeeBot Lessen voor onderbouw PO

Cubetto en BeeBot Lessen voor onderbouw PO Programmeren voor de allerjongsten Concepten op een heel basaal niveau aanbieden Aankleden, boterham smeren is eigenlijk ook een algoritme Hoe komt Cubetto op de maan? (werken met de mat) Meer weten? 15:40u – 16.55u W34 “Met Ruby op avontuur” Infotheek, derde verdieping

Vragen

Hylke Faber Junior onderzoeker h.h.faber@pl.hanze.nl