Mylène Böhmer, Promovendus Marlies Valstar, AVG, PhD

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kibboets-opvoeding: Nachtelijk huilen en gehechtheid
Advertisements

REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
EEN PRESENTATIE Hoe ziet er een presentatie (niet) uit? Wat zijn de hulpmiddelen? H v BreugelA vdr Coelen ZWIJSEN COLLEGE VEGHEL Wat zijn de soorten?
between en among  between betekent tussen twee:  I was sitting between Pete and Rob  among betekent tussen meer dan twee:  I was among friends.
anti-vortex Windmetingen Gustiness & vortex compensation.
Rational Unified Process RUP Jef Bergsma. Iterations –Inception –Elaboration –Construction –Transition De kernbegrippen (Phases)
Reflections on life Sound on Reflecties op het leven. Geluid aan.
Sociale Media – Best Belangrijk Daniel
Tel de zwarte stippen. Tel de zwarte stippen Lopen de horizontale lijnen evenwijdig of niet?
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
‘WAIT FOR ME’ Lees met elkaar de songtekst Klik door naar volgende scherm.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Deltion College Engels A2 Lezen [Edu/001] thema: What about smoking in this B&B? can-do : kan specifieke informatie vinden en begrijpen in eenvoudig, alledaags.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/006] thema: Dear editor,
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/001]/ subvaardigheid lezen thema: What a blooper…. can-do : kan taal flexibel en effectief gebruiken voor.
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Criteria for Invasive management Acute Coronary Syndromes (ACS) in patients presenting without persistent ST-segment elevation Eduard van den.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
The scope of bare nominals    ◊ < > Bert Le Bruyn (joint work with Min Que & Femke Smits) BKL-Taaldag ’09.
Sociale ongelijkheid in het leerplichtonderwijs, met specifieke aandacht voor het secundair onderwijs Studiedag VFO/SSL - 22 november Jan Van Damme,
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Semantic Web and Library Applications Workshop Presented by Luit Gazendam.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
17 november 2010 Internet Therapy versus Internet Self-help for Problem Drinking: A Randomized Controlled Trial Matthijs Blankers Academisch Medisch Centrum.
G2020 Dr. T.G.J. Derks, kinderarts metabole ziekten Prof. Dr. DJ Reijngoud, biochemicus Duurzame Zorg/Intramurale Zorg
Time management Howdoyouset priorities?. Priorities:thingsthatyouthinkare important.
OpleidingsCentrum voor Bowlers Clinic Appingedam KISS.
Titeldia ENTRADA: The Impact of a TTL Change at the TLD Level Maarten Wullink| DNS-OARC Spring 2016 workshop March 31 st 2016.
De incidentie-trend van dementie Analyse van Nederlandse eerstelijns data Emma F. van Bussel PhD student en huisarts in opleiding.
NINE TRUTHS ABOUT EATING DISORDERS Truth #1: Many people with eating disorders look healthy, yet may be extremely ill. Truth #2: Families are not to blame,
1 functie Presentation TEEB-stad tool The value of green infrastructure in cities Lian Merkx Platform31.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Association between Advanced Glycation End products
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Presteren onder druk.
Inhoudsopgave Fasering Product Clearing & Settlement
Toekomende tijd: met “going to”
Joint Leiden-Delft-Erasmus project on Cyber Insurance
Past Simple vs Present Perfect
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
LIGHT & CHILDREN LICHT & KINDEREN
“Conquest of Paradise”
De taaltaak
Today: Chapter 2 Discuss SO 2 What to study for your test?
Als ik kon zijn waar jij bent If I could be where you are
Als ik kon zijn waar jij bent If I could be where you are
Gillian Jessurun Scheper Ziekenhuis, Emmen
Sneller een beter personeelsrooster voor de gynaecologieafdeling van het JBZ Maartje van de Vrugt PhD.
Disclosure belangen NHG spreker
“Conquest of Paradise”
KWADRATEN EN WORTELS Waar wortels woeden en varkens wroeten koester ik mijn sproeten in algebraïsch vergelijk wis, mijn kunde en leven lieve lusten en.
Toekomende tijd: met “will”
NEW INTERFACE UNIT 2 : GRAMMAR
how to create an Optimal Classroom Experience
English 23 April 2018.
Assignment: calling for a meeting about internet use at work
Exams at KU Leuven Campus Sint-Andries.
“Conquest of Paradise”
A realistic basic income policy needs two pillars
Living in the Promised Land Leven in het Beloofde Land
DE NAYER INSTITUUT Hogeschool voor Wetenschap & Kunst
“I find the following assumptions about creativity to be plausible if not compelling: (1) Both nature and nurture are important determinants of creative.
Renske Koordeman, Researcher Marieke Fokkink, Behavioral scientist
Transcript van de presentatie:

Bright: onderzoek naar omgevingslicht als behandeling van slaapproblemen bij VG-ouderen Mylène Böhmer, Promovendus Marlies Valstar, AVG, PhD Prof. Eus van Someren, Iris Piket-Kuiper, MSc Dederieke Maes-Festen, AVG, PhD

de prevalente en ernstige slaapproblemen in VG-ouderen, De oplossing voor de prevalente en ernstige slaapproblemen in VG-ouderen, ligt in het aanpakken van lage dagelijkse lichtblootstelling. Weinig evidence based onderzoek in VG Bright probeert de kennis uit de algemene populatie te vertalen naar

Inhoud Onderzoek 1: GOUD vs. ERGO Inzicht in prevalentie en ernst van slaapproblemen in VG-ouderen, Onderzoek 2 : Bright-2 inzicht in dagelijkse lichtblootstelling bij VG-ouderen.

Slaap problemen: Inslaap probleem Vroeg wakker worden Doorslaap probleem Kort slapen Sleepproblems are very common in people with intellectual disabilities. Prevalence ranges between 80% in children with Id and 72% in elderly with ID. When I talk about sleep problems, I mean the following sleep problems: Settling problem, Early waking problem Night waking problem Short sleep problem.

Effect slaapproblemen bij VG:

vs. Doel van de vergelijking is om inzicht te krijgen in ernst van slaapproblemen

Actiwatch

9

p1 Stabiliteit .702 (.17) .799 (.10) <.001 * Fragmentatie .547 Circadiaan ritme 50+ VG 50+ algemene populatie p1 gem. (SD) Stabiliteit (0 – 1) .702 (.17) .799 (.10) <.001 * Fragmentatie (0 – 2) .547 (.26) .422 (.14) * p < .05 1 Multiple regressie, gecorrigeerd voor geslacht en leeftijd

p1 11 Slaap problemen 50+ VG 50+ Algemene populatie Tenminste 1 probleem 67.0 % 39.5 % < .001 * Doorslaap probleem 63.0 % 17.6 % .001 * Tijd wakker 150 min 112 min < .001 *2 Korte slaap 20.7 % 30.6 % Totale slaaptijd 307 min 322 min .028 *2 * p < .05 1 Chi-kwadraat toets, tenzij anders vermeld 2 T-test 11

Lichtblootstelling, lichtintensiteit en lux 50 min 08.00 uur - 12.00 uur

Lichtblootstelling n = 35 lux Min Ochtendlicht 08.00 – 12.00 uur < 1000 41.44 > 1000 18.56 Nacht licht 20.00 – 08.00 uur 591.64 1-100 66.67 >100 61.69 - 1000 lux - 50 min - 08.00 uur - 12.00 uur The timing of the light exposure is of great importance, to be effective, exposure to bright light should be in the morning, somewhere between 08.00-12.00 h In this timeframe, elderly with ID spend on average 18,56 min light intensities of more than 1000 lux. Only 2 participants met the 50 minutes, 5 others reached on average 43 minutes of >1000lux. The other 28 participants 0-20 minutes. Light at night seemed not to be a problem in this sample, most time (almost 10 hours) was spend in proper dark. Based on these results it is concluded that daily light exposure in elderly with ID are low.

Conclusie Slaapproblemen in VG-ouderen zijn ernstiger dan slaapproblemen bij ouderen uit de algemene populatie. Lichtblootstelling in de ochtend haalt de aanbevolen hoeveelheid van 50 minuten boven de 1000 lux niet.

Bright

Zonlicht

Bright-onderzoeksopzet

de prevalente en ernstige slaapproblemen in VG-ouderen, De oplossing voor de prevalente en ernstige slaapproblemen in VG-ouderen, ligt in het aanpakken van lage dagelijkse lichtblootstelling. We come to the conclusion. We aimed to gain more insight in the severity of sleep problems in ID, and based on the preliminary results of the comparison of the HA-ID study and the Rotterdam study it is concluded that sleepproblems in ID are more severe than sleep problems in elderly from the general population. The bright study focusses on inadequate light exposure as possible cause for the disrupted CR and sleep problems. Therefore we studied the daily light exposure and concluded that the morning light exposure does not meet the required 50 min above 1000 lux. Weinig evidence based onderzoek in VG Bright probeert de kennis uit de algemene populatie te vertalen naar

Mylène Böhmer, promovendus m.bohmer@erasmusmc.nl Dank voor uw aandacht Mylène Böhmer, promovendus m.bohmer@erasmusmc.nl

Hier ziet u een afbeelding van de verpringing van de kleuren licht bij het opkomen en ondergaan van de zon. De lichtinstallaties die wij zullen plaatsen zullen dit volgen. Hier ziet u een afbeelding van de toepassing van dit soort dynamisch licht in een klaslokaal. Bright onderzoekt dus of deze lichtinstallaties effectief zijn in het verbeteren van het CR en slaap.