PILOT ROTTERDAMS CKV: Manifest Professioneel leergemeenschap

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
cultureel kunstzinnige vorming in het vmbo
Advertisements

ORGANISATIE CKV1 Wat betekent het en wat is het?
Wat is CKV CKV staat voor Culturele en Kunstzinnige Vorming. In dit vak maak je kennis met kunst. Tijdens de lessen zie je verschillende vormen van kunst.
ArtEZ cultuurwerkplaats Zwolle 4 december 2012.
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Recht Toe, Recht Aan Architectuur in Rotterdam. Met de Tekenen Bovenbouw klassen zijn we op excursie geweest naar de stad Rotterdam. Leerlingen hebben.
PDA voor BVE bijeenkomst 1 Riemke van der Meer
Conceptpresentatie Project Emerging Media. In week 9 leveren wij een uitgewerkt concept op rond het thema Dating&Kunst. Promise.
Honours communities als motor voor een cultuur van excellentie
NLT modules en excellentiebevordering
1 Cultureel zelfportret
Leren in nieuwe contexten
Welkom bij de dialoogbijeenkomst Introductie gastvrijheid
Een jaar verder Vernieuwing examenprogramma CKV
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
Return to Sender.
‘Doen wat echt het verschil maakt’ John Hattie:
Loth van Veen Annemieke Offerman Joris Borgdorff
“Help mij het zelf te doen”
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 3.
Kunstmap Riemke Jentink VR1A.
Werkvormen in de klas Onderwijsassistent Leerjaar 2 Periode 3, week 1
Oudercontactavond Leerjaar 4. 4V op het Novum 23 september 2015.
CKV Culturele en Kunstzinnige Vorming 1 Beeldende kunst Theater Dans Muziek.
School en samenleving kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa
Cultuureducatie met Kwaliteit in Oldenzaal. Cultuureducatie met Kwaliteit Rijksregeling voor de periode –1 e tranche: 2013 en 2014 –2 e tranche:
K&CV Hoe en wat in de vierde klas?. Klassieke EN Culturele vorming KCV = Klassieke Culturele Vorming CKV = Culturele en Kunstzinnige vorming doel: kennisnemen.
Honoursprogramma BML Februari Een verzameling activiteiten om je verder te ontwikkelen bovenop je bachelor-opleiding. In ieder geval ontwikkeling.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Woensdag16 maart. Een dagdeel met muzikanten van Kytopia Ander dagdeel Buma music academy.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
CULTUUREDUCATIE IN ALBLASSERDAM Bijeenkomst voor Informatie en Opinie over Welstand en Cultuur, Alblasserdam 8 okt
Hoe ontwikkel ik mezelf als leraar?
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
ICC Module Dans op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
ICC Module Drama op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / Instelling.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Het BSc Honours Programme
Het BSc Honours Programme
Cultuureducatie, W&T en wereldoriëntatie
KUNST ALGEMEEN BEELDENDE VORMING
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Van los zand naar hechte groep
Cultuurvrienden De betekenis van vrienden in de cultuursector, een pilot in Tilburg Henk Vinken Werkconferentie Publiek! ‘s-Hertogenbosch.
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Idee en visie ontwikkelen 7 ECTS 7 x 28 = 196 uur
Doel Brede oriëntatie op de doelgroep ouderen
Weet u het nog? Stevig voorbereid de klas in en dan… Leerlingen doen niet wat ik wil … Leerlingen snappen er niets van … Leerlingen reageren heel.
Wat is HZ Cult 65 CULT ACTIVITEITEN GEBRUIK HZ CULT VOOR CKV
Passend onderwijs.
Karel de grote Cultuur en invloed
Het BSc Honours Programme
Honours communities als motor voor een cultuur van excellentie
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Cultureel en kunstzinnige vorming
Het BSc Honours Programme
Mijn visie op onderwijs
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Introductie, filmanalyse verhaal en mise-èn- scene
Coachtraining DOEN?! DAG 2
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
WOLFERT COLLEGE.
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
Visie en inhoud ‘Maken en meemaken’
Bibliotheek en erfgoed
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Transcript van de presentatie:

PILOT ROTTERDAMS CKV: Manifest Professioneel leergemeenschap Complementaire financiering Proeftuinen http://www.openrotterdam.nl/ckv-krijgt-rotterdamse-versie/nieuws/item?832835

BIJEENKOMST 1: MAURICE SPECHT OVER LOKALITEIT

BIJEENKOMST 2: BRUNO SETOLA: FORMULEREN ONDERZOEKSVRAGEN

PROFESSIONEEL LEERGEMEENSCHAP CKV 6 bijeenkomsten in 2016-2017 Gastsprekers Uitwisselen over proeftuinen Netwerk opbouwen Elke keer een andere lokatie DWARS DOOR MUREN VAN SCHOLEN, DWARS DOOR DE VERSCHILLENDE DISCIPLINES VAN CULTURELE INSTELLINGEN.

INTERVISIE OVER ERVARING PROEFTUINEN

RELATIES OPBOUWEN

PILOT ROTTERDAMS CKV: Complementaire financiering Proeftuinen

Proeftuin CKV Samenwerking tussen: Melanchthon Schiebroek Rotterdams Philharmonisch Orkest Maas theater en dans

Proeftuin rond Stadsklanken Uitgangspunt – is de voorstelling Rotterdamse stadsklanken. thema ‘Stadsklanken’ de onderlinge inspiratie van verschillende kunstvormen, in dit geval theater, dans, muziek en architectuur. https://www.youtube.com/watch?v=EFlOHqPHzO4

Domeinen en dimensies Domeinen en dimensies. Er zijn vier domeinen, die we volgens mij alle vier doorlopen in het hele project; Verkennen; culturele activiteiten Verdiepen; kennis van kunst en cultuur Verbreden; praktische activiteiten Verbinden; reflectie Dimensies  Mono-, multi- en interdisciplinair Herkenning en vervreemding Amusement en engagement Traditie en innovatie 

Profiel groepen Er doen 2 klassen mee aan het CKV proeftuin. 2 klassen vwo 4 Docent – CKV – Fleur Doelman

Verkennen Verkennen - Bezoek culturele instellingen Repetitiebezoek van RPhO- Ontmoeting met pianist Arthur Jussen Repetitiebezoek van Maas - Sell me your Secret

Bezoek Maas

Bezoek RPhO

Ontmoeting pianist

Verdiepen- Onderzoek Onderzoeksvragen formuleren door leerlingen De onderzoeksvragen zijn op basis van dimensies, later indelen in kunstrichting (muziek, dans, theater, architectuur) Onderzoek – vragen, antwoorden via interviews met makers Werkvorm vloggen( voortgang vlog bijhouden) presentatie onderzoeken

Voorbeelden onderzoeksvragen Hoe is de traditie nog te herkennen in de moderne architectuur? Wat was voor de oorlog innovatie en nu traditie? Wat is het verschil in inspiratie binnen amusement en engagement hetzelfde doel van een film? Hoe komt een goed toneelstuk tot stand? Hoe valt er aan de hand van de geschiedenis van onze stad een amusement/engagement film te maken? Welke amusement en engagement films zijn er al gemaakt over onze stad? Is er ooit een prijs gewonnen door een amusement/engagement film over Rotterdam? Zouden wij een betere amusement/engagement film kunnen maken?

Verbreden De ll werken in groepjes aan een theatrale presentatie van hun onderzoeksresultaten. Workshops op school door makers/spelers van Stadsklanken

Verbreden - presentatie Bezoeken voorstelling Rotterdamse Stadsklanken Gevolgd door presentaties van verbredingsperioden in de kleine zaal van Maas Beoordeling op creativiteit/inzet van kunstdisciplines mede door workshopdocenten

Reflectie en vastlegging Nog uit te werken! Document overdraagbaarheid CKV model

CKV proeftuin Museum Boijmans Van Beuningen Scapino ballet Wolfert Dalton – vwo 5 Museumbezoek 29 september 2016

Gezamenlijke introductie Bewegen/ruimtelijke beleving Videokunst ervaren en bespreken Kunst vanuit embodiment beschouwen ga Gezamenlijke introductie Gezamenlijk afronden

intro Onderwerp schoonheid en lelijkheid. Welke vraag hebben ze al geformuleerd? Samen verder onderzoeken.

Pipilotti Rist, I’m not a girl who misses much, 1986 Moet kunst mooi zijn? Is deze video prettig om naar te kijken? Is hier sprake van schoonheid/lelijkheid? In wat voor zin? Pipilotti Rist, I’m not a girl who misses much, 1986

Bruce Nauman, Dance or Exercise on the Perimeter of a Square, 1968 Vinden je het aantrekkelijke bewegingen die hij maakt? Wat doet het met je als je de bewegingen imiteert, ervaar je het kunstwerk dan anders? (is het plezierig om te doen?) Bruce Nauman, Dance or Exercise on the Perimeter of a Square, 1968

Fysieke beleving: trekt iets aan of stoot iets af? Waardoor komt dat?

Pablo Picasso, het paar, 1970

August Rodin, Pierre de Wissant (Bourgeois de Calais), 1885-1886

terugblik -Hoe hebben ze het ervaren? -Welk onderdeel maakte indruk? -Hoe willen ze hun onderzoeksvraag herformuleren?