PILOT ROTTERDAMS CKV: Manifest Professioneel leergemeenschap Complementaire financiering Proeftuinen http://www.openrotterdam.nl/ckv-krijgt-rotterdamse-versie/nieuws/item?832835
BIJEENKOMST 1: MAURICE SPECHT OVER LOKALITEIT
BIJEENKOMST 2: BRUNO SETOLA: FORMULEREN ONDERZOEKSVRAGEN
PROFESSIONEEL LEERGEMEENSCHAP CKV 6 bijeenkomsten in 2016-2017 Gastsprekers Uitwisselen over proeftuinen Netwerk opbouwen Elke keer een andere lokatie DWARS DOOR MUREN VAN SCHOLEN, DWARS DOOR DE VERSCHILLENDE DISCIPLINES VAN CULTURELE INSTELLINGEN.
INTERVISIE OVER ERVARING PROEFTUINEN
RELATIES OPBOUWEN
PILOT ROTTERDAMS CKV: Complementaire financiering Proeftuinen
Proeftuin CKV Samenwerking tussen: Melanchthon Schiebroek Rotterdams Philharmonisch Orkest Maas theater en dans
Proeftuin rond Stadsklanken Uitgangspunt – is de voorstelling Rotterdamse stadsklanken. thema ‘Stadsklanken’ de onderlinge inspiratie van verschillende kunstvormen, in dit geval theater, dans, muziek en architectuur. https://www.youtube.com/watch?v=EFlOHqPHzO4
Domeinen en dimensies Domeinen en dimensies. Er zijn vier domeinen, die we volgens mij alle vier doorlopen in het hele project; Verkennen; culturele activiteiten Verdiepen; kennis van kunst en cultuur Verbreden; praktische activiteiten Verbinden; reflectie Dimensies Mono-, multi- en interdisciplinair Herkenning en vervreemding Amusement en engagement Traditie en innovatie
Profiel groepen Er doen 2 klassen mee aan het CKV proeftuin. 2 klassen vwo 4 Docent – CKV – Fleur Doelman
Verkennen Verkennen - Bezoek culturele instellingen Repetitiebezoek van RPhO- Ontmoeting met pianist Arthur Jussen Repetitiebezoek van Maas - Sell me your Secret
Bezoek Maas
Bezoek RPhO
Ontmoeting pianist
Verdiepen- Onderzoek Onderzoeksvragen formuleren door leerlingen De onderzoeksvragen zijn op basis van dimensies, later indelen in kunstrichting (muziek, dans, theater, architectuur) Onderzoek – vragen, antwoorden via interviews met makers Werkvorm vloggen( voortgang vlog bijhouden) presentatie onderzoeken
Voorbeelden onderzoeksvragen Hoe is de traditie nog te herkennen in de moderne architectuur? Wat was voor de oorlog innovatie en nu traditie? Wat is het verschil in inspiratie binnen amusement en engagement hetzelfde doel van een film? Hoe komt een goed toneelstuk tot stand? Hoe valt er aan de hand van de geschiedenis van onze stad een amusement/engagement film te maken? Welke amusement en engagement films zijn er al gemaakt over onze stad? Is er ooit een prijs gewonnen door een amusement/engagement film over Rotterdam? Zouden wij een betere amusement/engagement film kunnen maken?
Verbreden De ll werken in groepjes aan een theatrale presentatie van hun onderzoeksresultaten. Workshops op school door makers/spelers van Stadsklanken
Verbreden - presentatie Bezoeken voorstelling Rotterdamse Stadsklanken Gevolgd door presentaties van verbredingsperioden in de kleine zaal van Maas Beoordeling op creativiteit/inzet van kunstdisciplines mede door workshopdocenten
Reflectie en vastlegging Nog uit te werken! Document overdraagbaarheid CKV model
CKV proeftuin Museum Boijmans Van Beuningen Scapino ballet Wolfert Dalton – vwo 5 Museumbezoek 29 september 2016
Gezamenlijke introductie Bewegen/ruimtelijke beleving Videokunst ervaren en bespreken Kunst vanuit embodiment beschouwen ga Gezamenlijke introductie Gezamenlijk afronden
intro Onderwerp schoonheid en lelijkheid. Welke vraag hebben ze al geformuleerd? Samen verder onderzoeken.
Pipilotti Rist, I’m not a girl who misses much, 1986 Moet kunst mooi zijn? Is deze video prettig om naar te kijken? Is hier sprake van schoonheid/lelijkheid? In wat voor zin? Pipilotti Rist, I’m not a girl who misses much, 1986
Bruce Nauman, Dance or Exercise on the Perimeter of a Square, 1968 Vinden je het aantrekkelijke bewegingen die hij maakt? Wat doet het met je als je de bewegingen imiteert, ervaar je het kunstwerk dan anders? (is het plezierig om te doen?) Bruce Nauman, Dance or Exercise on the Perimeter of a Square, 1968
Fysieke beleving: trekt iets aan of stoot iets af? Waardoor komt dat?
Pablo Picasso, het paar, 1970
August Rodin, Pierre de Wissant (Bourgeois de Calais), 1885-1886
terugblik -Hoe hebben ze het ervaren? -Welk onderdeel maakte indruk? -Hoe willen ze hun onderzoeksvraag herformuleren?