Ethische Visies.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Utilisme gebaseerd op het hedonisme:
Advertisements

Verlichtingsdenker: vertrouwen in de rede
Filosofie Op HAVO en VWO.
Ethiek Welkom! Waarden & normen kritisch bekeken.
Alles wat een begin heeft, heeft ook een einde
Libertarisme Sartre Quantum mechanica Kant.
Ethiek van de techniek Jan van der Stoep.
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
ETHIEK: What’s in a name?
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
Zijn mensen vrij of is dat een illusie?
Zelfverwerkelijking en karakter
De Toekomst van Trotse Mensen
Als we nou een definitie van rechtvaardig-
Egoïsme Trasymachus: immoreel gedrag uit eigenbelang
Existentialisme (Sartre) Hume Logisch positivisme Cultuurrelativisme
Moraliteit Les 2 Ethiek – Moraliteit – Les 2 Datum:
Culturele stromingen Culturele ontwikkeling is een proces van opeenvolging en afzetten tegen. Literatuur is het product van een cultuur: het geeft (indirect.
Wat is het goede om te doen?
B Het goede ….(en het kwaad)
Begrip B Een handeling uit vrije wil is een handeling waarin tot uitdrukking komt wat de handelende persoon zelf belangrijk vindt. Om een vrije wil te.
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
Hoofdstuk 4 Argumentatieleer
Hoofdstuk 3 Normatieve ethiek
Wat is het goede om te doen?
Achttiende en negentiende eeuw
Powerpoint Christine Gedicht blauwhartje Hoop doet leven
Goed voorbereid naar de Pabo! Studiemateriaal: - Studiopabo - Studiewijzer.
Ethiek en besturen.
Bouwstenen voor christelijk ethisch denken

Renaissance en Opstand
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
Ontwikkeling en de basisschool
 - Inleiding  - Monotheisme  - Twee Naturen  - Als Rechter  - Als Verlosser  - Als Mens, Leraar en Vriend  - Als Idool.
Plichtethiek (deontologie) We noemen sommige dingen of handelingen goed en andere slecht Dit is niet zomaar een gevoel (toch?), we vinden dit ook echt.
U TI LI TA RI A NIS ME. Zijn mensen van nature goed?
Plancyclus, les 2 Actualiteit
De post-kritische geloofsschaal Een nieuwe manier van omgaan met geloof…?
Tijdvak 7- Tijd van pruiken en revoluties ( ) Achttiende Eeuw
Beroepshouding en beroepscode
Boedhisme: Het Leven van Sidartha Gautama De Dharma: De Leer.
Beroepsethiek Les 1.
Morele opvoeding en fatsoen. Fatsoen en moraliteit Onderscheid tussen morele normen (grote waarden bv. rechtvaardigheid) en conventionele gedragsregels.
H3 Financiering van een bedrijf
ZGK les 6 Ethiek: verschillende benaderingen
Thema Leven Les 2 Wat is ethiek?.
Studiedag FEBE Weldoen bij persoonlijke dilemma’s…
WINTERSE GEDACHTEN.
De Betekeniseconomie in de klas
Pruiken en revoluties 3.1 De pruikentijd
Pruiken en revoluties 4.1 De pruikentijd
De God van de Schriften.
Onderzoek Morele kwesties
Agressie Les 2.
Tijdscharnier 1500    1 Middeleeuwse christenen geloofden dat je na je dood op je daden werd beoordeeld en dat God je eeuwig strafte (in de hel) of eeuwig.
Die Aufklärung Commanderij College Duits
Posters voor in het geschiedenislokaal
Humanisme en ethiek Verschillende soorten ethiek? Op zich: waardevol…
Onderzoek Morele kwesties
Gedragsproblemen en stoornissen
Hoe verhoudt filosofie zich tot wetenschap?
In de vuurlinie van een pos
dood, eeuwig leven en toekomst
dood, eeuwig leven en toekomst
Transcript van de presentatie:

Ethische Visies

3 Ethische Stromingen Deugdenethiek Plichtenethiek Utilisme Aristoteles (384 - 322 BCE) Verwerven van een deugdzaam karakter Plichtenethiek Emanuel Kant (1724 – 1804 CE) Mensen ervaren een innerlijke plicht Utilisme John Stuart Mill (1806 – 1873) Handeling is juist als ze bijdraagt aan het vergroten van het geluk van zoveel mogelijk mensen

Het Utilisme Het Begin: Epicurus Het Hedonisme: 'Waar het om gaat in de filosofie is het persoonlijk geluk, volgens Epicurus het hoogste goed in het menselijk leven. Centraal hierbij staat het vermijden van pijn en verdriet. Als de filosofie ons niet van onze angsten zou bevrijden, met name van onze angst voor de goden en voor de dood, dan zou er geen reden zijn om haar serieus te nemen.'

Epicurus Het Hedonisme: Niet streven naar direct geluk Streven naar uiteindelijk geluk → op de lange termijn Niet kweken van nieuwe verlangens

Jeremy Bentham Geinspireerd door Epicures 2 intrinsieke waarden: PIJN GENOT "de natuur heeft de mensheid onder het bestuur van twee soevereine meesters, pijn en genot."

John Stuart Mill Opgevoed door James Mill in visie van Bentham Publiceert het boek: Utilitarianism

Utilisme Niet letten op de handeling, maar op het gevolg van de handeling Gevolg moet nuttig zijn: Levert zoveel mogelijk mensen geluk op Egoisme is moreel onjuist

Kritiekpunten Utilisme Kijken naar totaal van geluk → minderheid die ongelukkiger wordt Het doel heiligt de middelen → mag je een slecht middel gebruiken om een goed doel te realiseren?

3 Ethische Stromingen Deugdenethiek Plichtenethiek Utilisme Aristoteles (384 - 322 BCE) Verwerven van een deugdzaam karakter Plichtenethiek Immanuel Kant (1724 – 1804 CE) Mensen ervaren een innerlijke plicht Utilisme John Stuart Mill (1806 – 1873) Handeling is juist als ze bijdraagt aan het vergroten van het geluk van zoveel mogelijk mensen

De Verlichting 'In deze periode ontstond een culturele stroming of beweging van intellectuelen in Europa met als doel het gebruik van de rede en het filosoferen te bevorderen. De rede gaat alleen maar af op feiten hoe verborgen die ook zijn. Verlichting stond aldus voor bevordering van de wetenschap en intellectuele uitwisseling. De propagandisten van de Verlichting bestreden het bijgeloof, misbruik van recht in kerk en staat, intolerantie en kwamen op voor zekere grondrechten.'

Immanuel Kant 'Kritik der reinen Vernunft' - Algemene Metafysica * Empirisch te controleren → komt voort uit “zuivere rede” - Speciale Metafysica * Eigenlijke doel metafysica → bv. 'Is er een God?' * Neemt afstand hiervan in zijn kritische periode

Centraal: 'mensen ervaren een innerlijke plicht' Plichtenethiek Centraal: 'mensen ervaren een innerlijke plicht' - Niet 'plicht' door iemand opgelegd - Wel 'autonome' ervaring → 'je geweten gebiedt je' Autos → zichzelf Nomos → wet Zelf handelen naar wat de algemene morele wet voorschrijft

'Hoe kun je weten waarin je plicht bestaat?' Wat is mijn plicht? 'Hoe kun je weten waarin je plicht bestaat?' - Ratio → je verstand - Jouw handelen → algemene wet - Niet gevolg van handelen → daad wel/niet goed hangt niet af van het gevolg Nut of geluk BEPAALD NIET moreel van handeling Alleen GOEDE WIL is van belang

Kritiekpunten Plichtenethiek - Houdt geen rekening met de omstandigheden waarbinnen gehandeld wordt bv. niet liegen als algemene wet → zijn er geen uitzonderingen te bedenken? - Er is veel aandacht voor de plicht van de mens → geen aandacht voor het karakter bv. de mens wordt niet alleen beoordeeld op zijn daden, maar ook om wie hij is → hij 'deugt wel' Als je eens een keer iets doet wat niet goed is, wat zegt dat dan over jou?