Masterclass Innovatief Ondernemerschap Healthy Business Marketingstrategie en Implementatie Drs. Frits van Leer 9 april 2015 Marklinq.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Advertisements

9 BOUW STENEN Alex Osterwalder heeft negen bouwstenen ontwikkeld waar dit proces mee is te beschrijven. Deze bouwstenen worden samen het ‘Business model.
De marketing-omgeving
Marketing voor verkeerskunde
Bedrijfspresentatie Promavise
Gerjan, Marijke, Boris, Sam en Mathein
Business Modeling Koppeling - SharePoint & CRM. Value Proposition Breed inzetbare koppeling met veel mogelijkheden, hierdoor is geen maatwerk nodig. Deze.
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Briefing V1, blok 3 Case CC.
Hoofdstuk 2 - Strategy Wat is een strategie?
Strategisch Plan Kempen PLATO EXPERT
Opdracht Strategieontwikkeling
Wat is Customer Relationship Management?
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Hoofdstuk 4, Interactieve marketing
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
College 4, jaar 2, Zomer 2010 Projectles Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
College 4, jaar 2, Winter 2009 Inzoomen op Businessmodellen Aangepast programma Deeltijd Jaar 2 Docent Toine Nagel.
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
Marketing voor verkeerskunde Ir Adriaan Walraad MBA.
Voor ondernemers die durven dromen! Peter Blokland
Business Marketing Management
Business Marketing Management
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
International Business Adviser
[Productnaam] Marketingplan
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
4. Online strategie Internet scorecard
Wanneer doet een bedrijf het goed online?
Naar een optimaal HR - beleid
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Strategische Businesspartner
Informatie management HC2
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Naar een duurzaam HRM beleid
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
stap 6: Unieke toegevoegde waarde bepalen
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Created by BM|DESIGN|ER Klokjes Woonbedrijf default.
Created by BM|DESIGN|ER Ons Idee Ons Idee - kern Generatieleren Business Boost Interim advies.
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
Created by BM|DESIGN|ER Business model Schoonmaakrooster.com default 2e.
Created by BM|DESIGN|ER Esther van Bentum default.
Presentatie voor de Soester Zakenkring - Organisatie & Innovatie - Waarde Winst Inspiratie.
Created by BM|DESIGN|ER Opleiden Waarden leerwerkadvies leer-werk Waarom leertraject community training.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
De marketing van kennis
Kansen en bedreigingen Interne analyse
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Lancering van Marklinq Dr. Karel Jan Alsem 10 september 2013
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Zorg met liefde en lef: de kracht van zorgmarketing
[Productnaam] Marketingplan
Indeling van hoofdstuk 2
Een product of dienst verkopen
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Getting insights in zorgmarketing
Voeg hier het organisatie onderdeel in
Marketing Week 7 les 1.
International Business Practice
Presentatie van: Logo van je bedrijf.
Transcript van de presentatie:

Masterclass Innovatief Ondernemerschap Healthy Business Marketingstrategie en Implementatie Drs. Frits van Leer 9 april 2015 Marklinq

Welkom! PureIMS bv Jan Blommaart Cognitive Technologies 9 april 2015 Lectoraat Marklinq

Frits van Leer even voorstellen… Econ. drs, VU, 13 jaar KLM, 7 jaar NS 11 jaar Hogeschool docent marketing/strategie Commerciële Economie deeltijd Begeleider afstudeeronderzoeken Onderzoeker bij Marklinq Eigen adviesbureau Marketingstrategie&Communcatie

Marklinq Verbinding tussen bedrijfsleven en onderzoekers en studenten Hanzehogeschool

Programma Introductie Wat is marketing Strategisch marketingplanningsproces Externe analyse (oefening) Concurrentieanalyse (oefening) Branding Special: Website analyse Boek: Business Model Generatie en Strategische Marketingplanning van Karel Jan Alsem

Oplossen van een managementprobleem 9 april 2015 Lectoraat Marklinq

The Business Model Canvas key activities value proposition customer relationships key partners customer segments cost structure revenue streams key resources channels http://www.businessmodelgeneration.com/ accessed September 21, 2010. 7 images by JAM

Wat is marketing? Uw antwoorden? Wat is marketing niet? Strategische keuze: segmenten, doelgroepen, positionering, innovaties Inzet van 4, 5 of 6 P’s? Steeds groter belang van/voor het merk (”brand”) Onderzoek naar trends Maar ook klantgericht denken en doen door de gehele organisatie heen!

Marketing in uw organisatie? Vooral communicatie? Website beheer? Klantrelaties (B2B of B2C) onderhouden? Prijsbeleid vaststellen? Productontwikkeling? Onderzoekstaak? Strategische rol? 9 april 2015 Lectoraat Marketing

Van missie via strategie naar implementatie | 10 9 april 2015 Lectoraat Marklinq

Ondernemingsstrategie | 11 Vloeit voort uit de missie en de visie Maakt keuzes in producten en markten Bepalend voor het verdedigbaar concurrentievoordeel Onderdelen: Groeistrategie Waardestrategie: maatwerk, operational excellence of productleiderschap?

Marketinghiërarchie 9 april 2015 Lectoraat Marklinq

Meer marketingfuncties 9 april 2015 Lectoraat Marklinq

Analytisch en creatief: het zandlopermodel | 14 9 april 2015 Lectoraat Marklinq

Dit is het boek, dit is de auteur | 15 9 april 2015 Lectoraat Marklinq

Van missie via strategie naar implementatie | 16 9 april 2015 Lectoraat Marklinq

Externe en interne analyse | 17 Externe analyse: - trends vaststellen in de organisatie-omgeving die een kans of bedreiging (gaan) vormen - concurrentieanalyse - klantanalyse Interne analyse: - relevante sterke en zwakke punten ontdekken Samen vormen ze de input voor strategiebepaling 9 april 2015 Lectoraat Marklinq

Externe analyse: Scan de omgeving! Marktkrachten Branchekrachten Kerntrends en macro-economische krachten En vertaal deze in een kans of bedreiging! Bron: Business Model Generatie hoofdstuk 4 strategie, p. 200 9 april 2015 Lectoraat Marketing

Marktkrachten Wat zijn de klantbehoeftes, welke worden niet vervuld? Belangrijkste klantsegmenten? Welke ontwikkelingen daarbij? Welke binding hebben klanten, hoe gemakkelijk om te switchen? Welke opofferingen doen klanten? 9 april 2015 Lectoraat Marklinq

Marktomvang Hoe definieert u de markt? Maak onderscheid in Huidige marktomvang (alle aanbieders) Potentiele markt (maximaal haalbaar voor alle aanbieders) In aantallen en omzet Uw marktaandeel? 9 april 2015 Lectoraat Marklinq

Branchekrachten Wie zijn de concurrenten en waarom? Welke nieuwkomers en wat bieden zij meer? Welke substituten zijn er? Uw positie in de waardeketen? Wie zijn de stakeholders? 9 april 2015 Lectoraat Marketing

Kerntrends Demografische trends Economische trends Sociaal-culturele trends Technologische trends Ecologische trends Politiek-juridische trends 9 april 2015 Lectoraat Marklinq

DESTEP onderzoeksmethode Continue scannen van signalen in de omgeving Internet als belangrijkste bron. Lezen, luisteren, analogieën ontdekken, ook internationaal oriënteren Alleen relevante trends Vertalen in een kans en/of bedreiging in relatie tot eigen sterke of zwakke punten 9 april 2015 Lectoraat Marklinq

Oefening Business Model Omgeving Benoem zes trends die voor uw organisatie zeer relevant zijn of worden Geef vervolgens aan waarom dit een kans of een bedreiging voor de organisatie kan gaan vormen Daarna verslag per duo en feedback van andere deelnemers Gebruik het formulier 9 april 2015 Lectoraat Marklinq

Concurrentie analyse Doel: Inzicht krijgen in sterke en zwakke punten van de concurrenten Inzicht krijgen in hun toekomstig gedrag En daarop anticiperen Middel: Systematische analyse van gedrag en beleid van de concurrenten 9 april 2015 Lectoraat Marklinq

Opbouw Een concurrent voorziet in dezelfde behoefte van de doelgroep. a. selectie: wie is/wordt een concurrent en waarom? b. wat zijn de succesbepalende factoren? c. hoe scoort u en uw concurrent? Input van klanten, niet-klanten en eigen data 9 april 2015 Lectoraat Marklinq

Oefening concurrentieanalyse Bepaal uw belangrijkste product/dienst Benoem de drie belangrijkste concurrenten Stel de succesbepalende factoren vast Geef een score per SBF aan de concurrent en aan uw eigen organisatie 9 april 2015 Lectoraat Marklinq

Branding https://www.youtube.com/watch?v=DTASQjJlTfs 9 april 2015 Lectoraat Marketing

Branding: Positionering (1) Plaats van het merk in het hoofd van de doelgroep Welke belofte wordt gedaan? 9 april 2015 Lectoraat Marklinq

Positionering Vloeit voort uit missie, visie, concurrentiepositie en strategie Positie in de mindset bij uw klanten en niet-klanten Belangrijke input voor inzet marketinginstrumenten: product, prijs, distributie, communicatie, maar ook personeel 9 april 2015 Lectoraat Marklinq

Beloften die gedaan worden Keuzeproces van de klant Externe analyse

Functies van het merk Herkenbaarheid Vertrouwen en kwaliteitsbeleving Identificatie met het merk (vooral bij consumenten) 9 april 2015 Lectoraat Marklinq

Welke positie neemt uw merk in? Onderscheidend? Associaties: kwaliteit, vriendelijkheid, innovatief, snelheid, bereikbaar, enz. Dus: welke kernwaarden? Wie bepaalt die positie? Hoe beïnvloed je die positie? 9 april 2015 Lectoraat Marklinq

Website: doel en vindbaarheid Doel: informatie, verkoop en/of communicatie? Vindbaarheid op google belangrijk Trefwoorden, wederkerige links maken, nieuws en vernieuwen Eventueel betaalde Google ads toevoegen 9 april 2015 Lectoraat Marklinq

Website inhoud (1) Welke communicatieboodschap? Product- of klantgedreven? Hoe persoonlijk is de website? Kleuren en teksten overeenkomstig andere uitingen? Passend bij de strategie? Foutloos Nederlands of andere talen 9 april 2015 Lectoraat Marklinq

Website inhoud (2) Conform strategie en gewenste positionering? Actualiteit om bezoekers te binden Inleving met uw doelgroep in woord en beeld Uitleggen hoe een product tot stand komt, de vakmanschap benadrukken (Bestel)proces noemen 9 april 2015 Lectoraat Marklinq

Website “over ons” Maak het persoonlijk Medewerkers laten zien Een stukje historie Missie en visie, waarden en normen MVO aspecten en evt. sponsoring noemen 9 april 2015 Lectoraat Marklinq

Perceived risks Het gevoel van onzekerheid en risico bij een (toekomstige) klant over: Wordt de (functionele) belofte nagekomen? Betaal ik niet te veel? Service en garantie? Hoeveel tijd en moeite kost me dit? Kan voor een deel door een goede inhoudelijke website worden weggenomen 9 april 2015 Lectoraat Marklinq

Klanten centraal Referenties en testimonials: laat klanten aan het woord, vgl. booking.com Introduceer een digitale nieuwsbrief voor klanten en niet-klanten met nieuwtjes niet alleen van het bedrijf maar ook van de branche 9 april 2015 Lectoraat Marklinq

Communicatie via website E-mail en/of contactformulier Snel, persoonlijk en inhoudelijk antwoorden Dat geldt ook voor social media Vragen, ook per telefoon, bijhouden, evt. later toevoegen bij FAQ Website leesbaar en passend voor PC, tablet en smartphone maken 9 april 2015 Lectoraat Marklinq

Organisatie van de website Marketingfunctie dus geen ICT-functie Doelstellingen maken Resultaten kunnen meten Google analytics installeren 9 april 2015 Lectoraat Marklinq

Jullie websites Pure Inhalation Medication Systems: niet gevonden ECM technologies: www.electrochemicalmachining.com toegang verboden! Van Smaak: http://www.vansmaak.nl/ Symbiotic.nl http://www.medusa-systems.com/ http://www.ddelan.eu/ 9 april 2015 Lectoraat Marketing

Voorbeeld topsite The Export Network Persoonlijk, informatief, prachtige lay-out en foto’s Klanten en referenties Actueel en goed geschreven teksten Kijk op www.theexportnetwork.nl 9 april 2015 Lectoraat Marklinq

Wat kan de Hanzehogeschool u bieden? Gemotiveerde studenten voor stages Idem voor afstudeeronderzoek Wordt lid van het ondernemerspanel van Marklinq en krijg als eerste inzicht in de uitkomsten van interessante onderzoeken: www.marklinq.nl 9 april 2015 Lectoraat Marketing

Om af te sluiten… Dank voor uw aandacht Veel succes met de volgende lessen Vragen of opmerkingen: f.a.van.leer@pl.hanze.nl 9 april 2015 Lectoraat Marketing