Jeugd in het Strafrechtelijk kader laatste les grote lijn

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SG-LVB Behandeling EFP, Den Dolder Teunis van den Hazel
Advertisements

Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Presentatie bij Lezing prof.dr. H. Swaab
Schaamte Zelfbeeld en Agressie
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Doorgaande zorg na de Jeugdzorg Rietveld-van Wingerden, M. (2005),Jeugdzorg.Protestant.nu.
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
Het belang van vroegtijdig ingrijpen bij jeugdcriminaliteit
Voorspellen van recidive onder jeugdige delinquenten
Welkom bij de mastervoorlichting van Forensische orthopedagogiek
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
LVG en verslaving Vermaatschappelijking
Begeleiding door de SPV
het risk - needs - responsivity principe
Ik heb iets van autisme of zo
Gesloten residentiële jeugdzorg als veilige haven
Doorgaande zorg na jeugdzorg
DE OPVANG VAN NABESTAANDEN NA EEN SUÏCIDE
Dossier Empowerment.
Ontwikkeling gedragsinterventie middelengebruik jeugdige delinquenten IVO: Elske Wits, Soenita Ganpat, Tim Schoenmakers, Anke Snoek Tactus: Judith Boonstra.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie Geen tucht en discipline, maar oudertraining en therapie Door Leonieke Boendermaker en Deniz Ince.
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat
De domeinen & Niveau bij ABB.
Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink m. d. nl med
Ontwikkeling van het jonge kind
Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink m. d. nl med
Week 6 GGZ Preventie en psycho-educatie
ONTWIKKELING VAN HET JONGE KIND College 1 Inleiding module.
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
Kind en omgeving Het individu in de context
Minor agoog in de GGZ outreachend werken, tweede bijeenkomst.
Levenslooppsychologie werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Oriëntatie op het beroep Kwartaal 1 Week 4
Sociologie en Diversiteit hoorcollege 4
Criminele kinderen en toekomstige misdadigers: de kernvragen Sarah Silverans.
JONGEREN MET CRIMINEEL OF ANTISOCIAAL GEDRAG Effectieve of kansrijke vormen van behandeling en begeleiding Annelies Nuytten – 1BaTP B1.
Sociale steun voor drugsverslaafden in behandeling ARTIKEL VAN VEERLE SOYEZ.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Presentatie Wilster 2012 Onderzoek gesloten Zorg Behandelmilieu/leefklimaat : leefklimaat in ontwikkeling Hogeschool Leiden & UvA prof.Dr. Geert-
JAN PIETER HEIJE Cheyenne Cubuk & Erwin Duits. ● VOBC, LVB behandelcentra in Nederland ● Pluryn  Hietveld, Beele, Hoenderloo Groep, JOBSTAP, Werkenrode,
De grote lijn m.b.t. Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 1.
Recht op effectieve behandeling Prof.dr. Bram Orobio de Castro Ontwikkelingspsychologie, Universiteit Utrecht.
De grote lijn m.b.t. Jeugd in het Strafrechtelijk kader de laatste.
Pak ‘t samen op. Huidige Situatie Toeleiding Zorg begeleidt zwerfjongeren de eerste 12 weken. TZ heeft gemiddeld 30 aanmeldingen per jaar. 25 jongeren.
De grote lijn m.b.t. Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 2 deel 1 1.
Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 2, deel 2.
Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 6. Leerdoelen Module: Je weet wat je waarom en hoe wel en niet met jongeren en hun omgeving moet aanvangen om ze.
Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 3. Leerdoelen Module: Je weet wat je waarom en hoe wel en niet met jongeren en hun omgeving moet aanvangen om ze.
De grote lijn m.b.t. Jeugd in het Strafrechtelijk kader
Richtlijn Ernstige gedragsproblemen
De Nieuwe Kans Rotterdam.
Participatiebijeenkomst Donderdag 23 februari 2017
Minor: Werken in gedwongen kader
Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 2, deel 2
Forensische Psychopathologie
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over het onderwerp: “Waarom straffen we”. De powerpoint bevat de basisstof die je moet kennen om het centraal schriftelijk.
Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 5, 2016 ‘Needs’ en responsivity
Groepsdruk Sarah Benabdallah 2015/2016.
Prof. dr. Maas Jan Heineman
Risk Need Responsivity Prncipes
Visie op Forensische Verslavingszorg
levensloopfunctie en beveiligde intensieve zorg
Het werkmodel LVB: kan dit nog mee?
Methodisch werken in de dagelijkse werking
Kenniskring jobcoaching SBCM
Lectoraat Verslavingskunde
ASS en seksualiteit Dorinda Altena Behandelzaken 15 februari 2019.
Transcript van de presentatie:

Jeugd in het Strafrechtelijk kader laatste les grote lijn

Leerdoel module Je weet wat je waarom en hoe wel en niet met jongeren en hun omgeving moet aanvangen om ze binnen het kader van het strafrecht niet opnieuw met het strafrecht in aanraking te laten komen

Agenda vandaag Theorie het geheel samenvatting en (nieuw) inzoomen op interventies Pauze ? Toets, vooruitkijken Thermometer en evalueren

Internationaal Verdrag inzake de Rechten van het Kind (IVRK) Vier basisbeginselen: het belang van het kind (art. 3) het non-discriminatiebeginsel (art. 2) het recht op leven, overleven en ontwikkeling van het kind (art. 6) het recht van het kind op participatie (art. 12) Kennen: http://www.ivrk.nl/

What Works-beginselen 1. Risicobeginsel: wie (interventie afhankelijk van recidiverisico) 2. Behoeftebeginsel: wat (veranderbare factoren) 3. Responsiviteit: hoe (motivatie, leerstijl en (on-)mogelijkheden hiervan te profiteren) 4. Behandelmodaliteit (evidencebased) 5. Programma-integriteit (getoetste theorie uitgevoerd volgens programma) 6. Professionaliteit (opleiding, training inter- en supervisie) RNR-Model, Risks, Needs Responsivity Assessement

Belang van recidive beginsel Geen behandeling Intensieve behandeling Recidive van hoog risico daders 51% 32% Recidive van laag risico daders 15% Bonta et al, 2000

Mogelijk schadelijke effecten van sancties/interventies? Criminalisering en stigmatisering Deviantie training: het bij elkaar brengen van criminele jongeren werkt criminogeen In JJI’s (en gesloten jeugdzorg?): Victimisering (helaas te veel onderling geweld, zie boek ww in gesloten jeugdzorg) Hospitalisering (het is daar moeilijk om aan je ontwikkeltaken te werken)

Recidive onder jongeren http://www.wodc.nl/onderzoek/cijfers-en-prognoses/Recidive-monitor/Repris/index.aspx Statische risico factoren : Leeftijd, aantal delicten in het verleden, leeftijd eerste delict Deze zijn dus niet meer veranderbaar of beïnvloedbaar

Dus mbt WW? Wat leerde het risico beginsel ons ook alweer? Grijp niet te zwaar maar ook niet te licht in Risico wordt bepaald door statische factoren En door veranderbare/dynamische factoren Het risico profiel bepaalt de intensiteit van het ingrijpen

Binnen de criminogene delict- en schade gerelateerde factoren Algemeen en specifiek Statisch en dynamisch Stabiel en acuut Denk bij de schade ook aan de schade voor de jongere zelf (IVRK).

Stabiele delictgerelateerde criminogene factoren: The big four Antisociale cognities (normen, attitude, gevoelens als haat, wrok) Antisociaal netwerk Antisociaal gedrag (incl. verslaving) Antisociaal persoonlijkheidscomplex (agressief egocentrisch temperament, psychopathie, zwakke probleemoplossing)

Dus dit waren de Risc’s en Needs Daarna gingen we naar de Responsiviteit We keken naar LVB (Hendrien Kaal) en naar groepen (Jan Dirk) Aansluiten bij motivatie en vaardigheden/kracht en individu

Responsiviteit LVB was geen risico factor, zoals ook etnische achtergrond of ‘straattaal’ geen risicofactor is Maar wel belangrijke factoren om rekening mee te houden in het interveniëren, vandaar: responsiviteit

Straatgroepen (Jan Dirk) Companions in Crime (Mark Warr, 2002) Angst voor ridiculisering (afwijzing, uitsluiting) Vrienden en loyaliteit (vgl. neutralisering) Behoefte aan status onder ‘peers’ (statusangst) Aanvullende factoren bij groepsdruk Negatief zelfbeeld (onzekerheid), beperkte mogelijkheden, beperkte vaardigheden… Zie ook: Samenplegen (Frank Weerman, 2001)

Van Toorn & LVB meten bleek een hachelijke kwestie: (2010): 49 mannen met vermoeden van LVB (rond de 30 jaar) met 3 sten getest Range Hoogste uitkomst WAIS GIT KAIT WAIS-GIT -23 tot +19 36x 13x - WAIS-KAIT -14 tot +25 43x 6x GIT-KAIT -30 tot +30

sociale informatieverwerking (SIV) inadequate SIV Kinderen inadequate SIV en externaliserend gedrag nemen informatie anders waar en tonen vaak een agressieve probleem oplossingsstijl. Gevolg: problemen met andere mensen

Model LVG-problematiek van LKC-LVG (Vermeulen et al., 2007) LVG-specifieke kenmerken: en bijkomende kenmerken / problematiek: komen tot uiting in: INTELLIGENTIE IQ 50 - 85 LEERPROBLEMEN ERNSTIGE GEDRAGSPROBLEMEN BEPERKT SOCIAAL AANPASSINGS- VERMOGEN (SAV) PSYCHIATRISCHE STOORNIS MEDISCH- ORGANISCHE PROBLEMEN PROBLEMEN IN GEZIN EN SOCIALE CONTEXT en leiden tot: CHRONICITEIT / LANGDURIGE BEHOEFTE AAN ONDERSTEUNING

Van de client naar Effectief interveniëren 1.Behandelmodaliteit (evidencebased) 2. Programma-integriteit (getoetste theorie uitgevoerd volgens programma) 3. Professionaliteit (opleiding, training inter- en supervisie)

hoe er behandeld wordt Op de website van het NJI staan de effectief bevonden interventies beschreven. Die zijn in elk geval allemaal theoretisch goed onderbouwd en voldoen aan de WW beginselen. Er zijn ook indicaties en contra indicaties verwoord. Voor de toets: Zoek voor iedere jongere op verschillende momenten in de behandeling passende interventies.

Een mogelijke interventie is plaatsing in een JJI of gesloten jeugdinrichting Jongeren ervaren dit als een grote straf, en we weten: aansluiten bij mogelijkheden vaardigheden en motivatie (responsiviteit beginsel) is belangrijk. Vraag voor ons gaat maar over een deel van het doel van straffen

Strafrechtelijke paradox Vergelden herstel morele breuk met samenleving Proportioneel Verdiend Schuldvereffening Voorkomen Instrumenteel gebruik strafrecht Afschrikken Behandeling

Stanford Prison Experiment, Zimbardo 1971 side effecten opsluiting beperken ons resultaat

Invloedrijk onderzoek toont aan dat effect toeneemt met afname van dwang Parhar et al., 2008

Leefklimaat en Coping “Good is Stronger than Bad” Repressief Klimaat + Behandel- Motivatie Passieve Coping + Actieve Coping + + Open Klimaat +

“Jongeren kunnen door hun ervaringen, problemen en/of stoornis vaak niet adequaat reageren op een interventie. Een jongere met beperkte leercapaciteiten dwingen in plaats van ondersteunen zal frustratie en agressie tot gevolg hebben. Behandelmotivatie gevoed door een gevoel van ertoe doen, erbij horen, gezien worden (Van der Helm, Wissink, de Jongh, & Stams, 2012) zijn belangrijke voorwaarden voor opvoeding, behandeling, oftewel, om te leren. Met andere woorden, contact (je openstellen voor de ander), gaat vooraf aan interactie (je aanpassen en invloed uitoefenen). Behandelmotivatie kan bij geïnterneerde jongeren niet worden afgedwongen (Deci & Ryan, 2007), maar zal moeten worden verworven, stapje voor stapje vooruit en regelmatig met een stapje terug. Dit kan alleen in een goed klimaat of milieu dat intrinsieke motivatie stimuleert (Van der Helm, 2009).” Bron: De invloed van het orthopedagogisch klimaat in de residentiële justitiële jeugdzorg: recidivevermindering door opvoeding,behandeling en scholing. Een wetenschappelijke onderbouwing.Dr. G.H.P. van der Helm, hogeschool Leiden, Nico van Tol, Bsc, hogeschool Leiden, Prof. dr G.J.J. Stams, Universiteit van Amsterdam (april 2013).

Welke interventies voldoen aan WW- normen? Wie kent interventies? Hoe verhoudt dat voorbeeld zich tot WW? We gaan naar het NJI: De data bank Effectieve jeugdinterventies

Leerdoel module Je weet wat je waarom en hoe wel en niet met jongeren en hun omgeving moet aanvangen om ze binnen het kader van het strafrecht niet opnieuw met het strafrecht in aanraking te laten komen