Gert Treurniet Christelijk Gymnasium Sorghvliet Docent wiskunde

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vierde bijeenkomst Kleinste kwadraten methode Lineaire regressie
Advertisements

De natuurwetenschappelijke methode
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Logical Framework Approach
Reflectievaardigheden en instrumenten
Wiskunde D bij Moderne wiskunde
vwo A/C Samenvatting Hoofdstuk 7
De grafiek van een lineair verband is ALTIJD een rechte lijn.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
INTERACTION DESIGN Week 8.
Gerard Koolstra, St. Michael College Zaandam
WELP, wat hebben we geleerd? Implementatie en ontwikkeling afsluiting studie(mid)dag.
Werken met beelden Fontys lerarenopleiding Tilburg
Vwo C Samenvatting Hoofdstuk 15. Formules en de GR Met de GR kun je bijzonderheden van formules te weten komen. Eerst plot je de grafiek. Gebruik eventueel.
Experts werkvorm + begrippentest
H4 Differentiëren.
H2 Lineaire Verbanden.
WildWaterWonen Cees Brederveld. Vernieuwing Onderbouw/school Minder vakken Minder kerndoelen Meer samenhang Eigen invulling Leerling centraal.
Programmahervorming semester 3 van burg ir.. waarom programmahervormingen kwaliteitscultuur –rekening houden met onderwijslandschap en decreten bv bachelor/master.
Vergelijkingen oplossen
Verbanden JTC’07.
Vraag de leerlingen om tijdens de lessen aantekeningen te maken.
De dag van het solliciteren Blok 1
Werken met de TI-84 Lianne Dirven: “Leer je net als auto rijden alleen maar door het (veel) te doen!”
Onderzoeksvaardigheden 3
Lezen: doe het goed voor
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
KTWT module rekenen-wiskunde “Rekenen is leuker als je denkt”
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Lezen: betoog. Spoorboekje 1)Begrippen/theorie 2)Betoog lezen en beoordelen 3)Bespreken Wat gaan we leren? -Je kunt vertellen wat het tekstdoel van een.
Les 1. Wat voor les krijgen we nu? Tijdens de lessen over hoofdstuk 9, 10 en 11 krijg je op een andere manier les. Het doel is om je zelfstandigheid te.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
WDA voor het vmbo Wiskundige Denkactiviteiten
Reken je (niet) rijk.
BEGINNER EV3 PROGRAMMEER Les
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Hoofdstuk 9 M&O + in groepjes Havo3 iPad.
Les 2: tijdpad en dedecaan.net
KEUZE OPDRACHT Kies een van de afbeeldingen uit en teken ze volgens de opdrachten op het werkblad die je van de docent hebt gekregen.
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
© UNIEK IN DE KLAS.
Havo-examen nascholing 2017
Keuzevoorlichting havo wiskunde AB.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
PROEVERIJ.
De grafiek van een lineair verband is ALTIJD een rechte lijn.
beslist geen rocket science
Slim tellen.
3 vmbo-KGT Samenvatting Hoofdstuk 10
Startopdracht! Ga direct voor jezelf aan de slag met de volgende twee opgaven: Los op: x2 - 4x = 5 Los op: x(x + 3) + 2 = 0.
Titel van wetenschappelijk project
Tool IG-2: Onderzoekend leren en waarden in wiskundeonderwijs
Wiskunde en verkeer Johan Deprez
Slim tellen.
Communiceren met knipperen
Feedback Reinier Geurts.
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Hoe leer je geschiedenis?
Hoe kan ik het rendement van mijn leerprestaties verhogen?
<Geef de titel van het probleem op>
Transcript van de presentatie:

Gert Treurniet Christelijk Gymnasium Sorghvliet Docent wiskunde “Mevrouw, doe niet zo moeilijk!” Differentiaalvergelijkingen introduceren bij leerlingen Gert Treurniet Christelijk Gymnasium Sorghvliet Docent wiskunde

Deze workshop Kennismaking Natuurkundig experiment Wiskundig maken Wiskundig oplossen op verschillende manieren Terug naar het experiment Reflectie

Kennismaking Naam School Bovenbouw - onderbouw Soorten wiskunde Ervaring met onderwijzen van dvs? Wat wil je leren van deze sessie? Groepsindeling regelen

Het experiment Metaal Verwarmen Afkoelen Wat valt op? Wiskundig model van afkoelen?

Proberen… Welk soort oplossingen? Vereenvoudigen? Variabelen vervangen? Oplossingen proberen? ?

Vereenvoudigen en oplossingen proberen

Nog een manier om te proberen?

Nog een manier om te proberen? Teken bij elke dv het richtingsveld als volgt: Neem voor elke dv een apart rooster. Kies punten, bereken en teken de hellingen. Maak schetsen van de oplossingen. Vraag hulp eerst in je groepje, daarna aan mij. Tijd: ca. 10 minuten Als je alle schetsen hebt: Vergelijk en geef de oplossing. Controleer de oplossing door in te vullen. Als jullie klaar zijn: Vraag nog een blad en bedenk zelf dvs.

Numeriek: Lineariseren

Numeriek: Lineariseren benaderen met linearisering: Stel de oplossing gaat door (0,1). Stap 1: In dit punt geldt: x y(x) y’(x) y(x+Δx) 1 -1 0,9 0,1 -0,81 Stap 2: Ga Δx=0,1 naar rechts in deze richting en bereken door linearisering . Stap 3: Dus nu in het punt ( 0,1 ; 0,9) Ga naar stap 1. Met de rekenmachine: 1 <enter> Ans-0,1*Ans2 <enter> <enter>, <enter>, … Ga door tot x=1

De exacte waarde bij x=1 De waarde van de oplossing van die door (0,1) gaat, is bij x=1: De waarde van de oplossing van die door (0,1) gaat, is bij x=1:

Richtingsveld met ICT

Benadering met ICT Euler

En nu exact!

Eenvoudige methoden Primitiveren Scheiden van variabelen en primitiveren

Het koelen

‘Ingewikkelde’ methode: Integratiefactor

Enkele andere differentiaal- vergelijkingen Discussie

Wiskundig modelleren Werkelijkheid/concept Mathematiseren -> wiskundig model Oplossen -> oplossing Interpreteren -> verschil met werkelijkheid herhaal…

Aanpak voor wiskundige vragen Begrijp ik het? Probeer een concreet geval. Vereenvoudig de vraag. Waar lijkt de vraag op? Gebruik ICT Na beantwoording: Wat als ik veranderingen in de vraag aanbreng? Wat heb ik geleerd? Zijn er andere oplossingen?

Volledige instructie Wat moet je doen? Hoe moet je dat aanpakken? Hulp, bij wie en waar? Tijd, hoeveel krijg je? Uitkomst, wat doen we ermee? Klaar, wat ga je doen?

Didactiek Context “Slow Math” Differentiëren (gelijktijdige meerdere problemen aanbieden) Cliffhanger

Schoolspullen experiment Sensor Werkbladen en uitwerkingen op papier. Meenemen Schoolspullen experiment Sensor Werkbladen en uitwerkingen op papier. Uitwerkpapier