Respect is…………… De ander de ruimte geven, maar ook zelf die ruimte mogen innemen. Dat betekent dat je open staat voor de ander, hoe anders hij of zij ook is. Zelfrespect is belangrijk, want hoe wil je zelf behandeld worden?
Respect is……………………… Niet discrimineren; op geloof, op ras, op geslacht, op handicap, op leeftijd, op seksuele geaardheid. We zijn allemaal gelijkwaardig en willen zelf ook als gelijkwaardig gezien worden.
Respect is………………… Aardig en beleefd zijn. Wanneer je op een open en vriendelijke manier met de ander omgaat, zul je merken dat je meestal zelf ook zo wordt behandeld.
Respect is…………………… Goed zijn voor natuur en milieu. We proberen met elkaar verantwoord om te gaan met ons milieu. We zijn zuinig met water en elektriciteit, we zorgen voor de dieren, we respecteren de natuur oftewel we gooien geen rommel in de natuur en pakken vaker de fiets, we gebruiken niet teveel plastic zakken.
Aktiviteiten rondom dag van respect: Respectmuur: Respectloos versus respectvol; verzamel krantenknipsels, tekeningen, plaatjes rondom dit onderwerp Respectkids: elke week 2 nieuwe kids; waar zijn ze voor en waar letten ze op? Respectkrant: interviews, foto’s, enquete, column van respectkid(s), meest respectvolle persoon die je kent + foto
Les 1: Wat is respect? Zie lesboek opdr.1 Les 2: Respect voor jezelf en elkaar; profiel op website maken. Lesboek opdr.2 Les 3: Respect voor de samenleving. Lesboek opdr. 3. Discussiëren in 2 kringen Lesboek opdr. 4 Les 4: Respect voor natuur en milieu. Lesboek opdr. 5
Zang: Cd inzingen met Nico Hovius. Alles wat ik wil en Respect! Respectkrant maken: interviews met respectvolle mensen, foto’s, cartoons over respect, respectenquête, interview met burgemeester of wethouder, interview medeleerlingen, column van respectkid etc.
Toneel: Bedenk met elkaar een sprookje en speel deze uit. Taal: Schrijf een verhaal/ gedicht over respect. 10 regels van respect: bedenk een leuke activiteit rond deze regels.
Donderdag 10 november: 9.00 uur: gastspreker op school. Wat vragen we hem/haar? Aantal kinderen zorgen voor verslag: Krant, video, PowerPoint, stukje nieuwsbrief of website. Lied(eren) laten horen over respect: Alles wat ik wil en Respect!