Productbeleid 2 Net als mensen bevinden producten zich in een bepaalde fase van hun leven …

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Organisatiekunde.
Advertisements

Marketing Marketingmix
9.2 Productclassificatie
Optimaliseren van het assortiment
Marktvormen Economie.
De marketing-instrumenten
Hoofdstuk 5: Rekeningrijden
Monopolistische concurrentie
Welvaart Hoofdstuk 2.
Agenda  Les  wkn  hs 2 2 marketing
Marketing presentatie
Beleidsvoering naar groei
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Breechpocket- productdossier Laura Danneels. Inhoudstafel  Voorstelling product  Segmentatie  Positionering  POD-POP  4 P’s  Conclusie.
Marketing Hoofdstuk 9 product.
Hoofdstuk 10 Prijsbeleid
Marketingoriëntatie Hoofdstuk 3 Markt en vraag
Hoofdstuk 2.
5.2 Hoe kom je aan die broek? Voordat een product in de winkel ligt gaat er veel werk aan vooraf. © Noordhoff Uitgevers
MARKTVERKENNING Gemaakt door Demy, Reda en Matthijs.
Visie Missie Analyse fase SWOT analyse Strategische fase Operationele
5.1 Hoeveel kost dat? Afzet is het aantal producten dat een bedrijf verkoopt. Vermenigvuldig je de afzet met de verkoopprijs (excl. btw) dan weet je wat.
De Wilde en Heylen Ondernemingsraad Jaarvergadering Jaarcijfers 2010.
Inhoud  Inleiding  Dus er is geen probleem bij jongeren?  De branche heeft toch nood aan een hoge omzet?  Waarom zijn jullie tegen een verbod op alcoholreclame?
Economie H1 Omzet en winst Manager Handel.
3.1 Wat bepaalt je koopgedrag?
Verkoopcijfers H1 Omzet en winst Eerste verkoper.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 9 Prijs.
Ondernemen moet je doen
 A-94 A-94.
J. de Lange ECONOMIE HOE KUN JE DAT NOU MAKEN?. Marktaandeel Ex-BTW en In-BTW Arbeidsproductiviteit Belangrijk PROGRAMMA:
Werken met logistiek Presentatie titel College 2
50.
Les: Ondernemings plan 2. LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
College 3 terugblik H 1 t/m 4 bespreken opgaven H 6: Productbeleid werkvorm: living Graph.
Hoofdstuk 6 Productie.
Marketingstrategie.
Hoofdstuk 6 Productie en markt.
omzet, inkoopwaarde, bedrijfskosten en nettoresultaat
Welkom VWO 5..
Welkom VWO 5..
3.1 PRODUCTIE.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Succesfactoren voor werk Motivatie, kennis en vaardigheden
Lesbrief Markt & Overheid
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Hoofdstuk 5 Les 2: Markten.
Welkom Havo 5..
Break-even-analyse oftewel “quitte spelen”
Distributiebeleid.
Samenvatting Lesbrief Vraag en aanbod
Inleiding Logistiek Periode 3 College 1 Lesplan week 1-1 Tijdschema:
Welkom VWO 5..
Welkom VWO 5..
Welkom havo 3..
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Marketing les 4 Koopgedrag en marktaandeel Product-levens-cyclus
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Welkom Havo 5..
Vmbo 2 economie Ben jij een kritische koper ?
Resultatenrekening prognose
Marketing Week 4 Les 1 De exploitatiebegroting.
Dit is een overzicht van kosten en opbrengsten (omzet)
Hoofdstuk Break-evenpoint
ABSOLUTE AFSTAND = afstand in km’s
Hoofdstuk 5 Les 3: Markten.
Nederland en de rest van de wereld
Marktgedrag.
Marktgedrag.
Transcript van de presentatie:

Productbeleid 2 Net als mensen bevinden producten zich in een bepaalde fase van hun leven …

Productbeleid 2... geboorte, groei, een periode van volwassenheid en aftakeling/einde …

Productbeleid 2... geboorte, groei, een periode van volwassenheid en aftakeling/einde … … dit wordt de productlevenscyclus genoemd …

Productbeleid 2 Productlevenscyclus = het verloop van omzet(en afzet) en winst van een bepaald product in de tijd

Productbeleid 2 Productlevenscyclus = het verloop van omzet(en afzet) en winst van een bepaald product in de tijd sommige producten hebben een lang leven …..

Productbeleid 2 Productlevenscyclus = het verloop van omzet(en afzet) en winst van een bepaald product in de tijd sommige producten hebben een lang leven ….. Rijst Rijst Lucifers Lucifers Krentenbollen Krentenbollen

Productbeleid 2 Productlevenscyclus = het verloop van omzet(en afzet) en winst van een bepaald product in de tijd sommige producten hebben een lang leven …… andere een kort leven.

Productbeleid 2 Productlevenscyclus = het verloop van omzet(en afzet) en winst van een bepaald product in de tijd sommige producten hebben een lang leven …… andere een kort leven. CD van Robbie Williams CD van Robbie Williams Rage bij speelgoed Rage bij speelgoed Producten bij sportevenement Producten bij sportevenement

Productbeleid 2 Productlevenscyclus = het verloop van omzet(en afzet) en winst van een bepaald product in de tijd Voor het goed uitvoeren van de marketingstrategie is het voor een ondernemer van groot belang te weten in welke fase van de levenscyclus een product zich bevindt.

Productbeleid 2 Productlevenscyclus = het verloop van omzet(en afzet) en winst van een bepaald product in de tijd Voor het goed uitvoeren van de marketingstrategie is het voor een ondernemer van groot belang te weten in welke fase van de levenscyclus een product zich bevindt. Daarom wordt het leven van een product wel ingedeeld in vier fasen: 1. Introductiefase/beginfase 2. Groeifase/expansiefase 3. Verzadigingsfase 4. Eindfase/neergangfase

Productbeleid 2 Productlevenscyclus = het verloop van omzet(en afzet) en winst van een bepaald product in de tijd Voor het goed uitvoeren van de marketingstrategie is het voor een ondernemer van groot belang te weten in welke fase van de levenscyclus een product zich bevindt. Daarom wordt het leven van een product wel ingedeeld in vier fasen: 1. Introductiefase/beginfasebijvoorbeeld palmolie-installatie in een auto 2. Groeifase/expansiefase 3. Verzadigingsfase 4. Eindfase/neergangfase

Productbeleid 2 Productlevenscyclus = het verloop van omzet(en afzet) en winst van een bepaald product in de tijd Voor het goed uitvoeren van de marketingstrategie is het voor een ondernemer van groot belang te weten in welke fase van de levenscyclus een product zich bevindt. Daarom wordt het leven van een product wel ingedeeld in vier fasen: 1. Introductiefase/beginfase 2. Groeifase/expansiefasebijvoorbeeld portable DVD speler/I-pod 3. Verzadigingsfase 4. Eindfase/neergangfase

Productbeleid 2 Productlevenscyclus = het verloop van omzet(en afzet) en winst van een bepaald product in de tijd Voor het goed uitvoeren van de marketingstrategie is het voor een ondernemer van groot belang te weten in welke fase van de levenscyclus een product zich bevindt. Daarom wordt het leven van een product wel ingedeeld in vier fasen: 1. Introductiefase/beginfase 2. Groeifase/expansiefase 3. Verzadigingsfasebijvoorbeeld GSM, personal computer 4. Eindfase/neergangfase

Productbeleid 2 Productlevenscyclus = het verloop van omzet(en afzet) en winst van een bepaald product in de tijd Voor het goed uitvoeren van de marketingstrategie is het voor een ondernemer van groot belang te weten in welke fase van de levenscyclus een product zich bevindt. Daarom wordt het leven van een product wel ingedeeld in vier fasen: 1. Introductiefase/beginfase 2. Groeifase/expansiefase 3. Verzadigingsfase 4. Eindfase/neergangfasebijvoorbeeld videorecorder, huistelefoon

Productbeleid 2 = hieronder is de het verloop in de tijd van de omzet en de winst van een product grafisch weergegeven omzet omzetwinsttijd

Productbeleid 2 omzet omzetwinsttijd Introductiefase Groeifase Verzadigingsfase Eindfase Introductiefase Groeifase Verzadigingsfase Eindfase In deze fase wordt een nieuw product op de markt gebracht. De kosten zullen hoog zijn. In deze fase wordt weinig winst of verlies gemaakt.

Productbeleid 2 omzet omzetwinsttijd Introductiefase Groeifase Verzadigingsfase Eindfase Introductiefase Groeifase Verzadigingsfase Eindfase In deze fase wordt een nieuw product op de markt gebracht. De kosten zullen hoog zijn. In deze fase wordt weinig winst of verlies gemaakt. ontwikkeling van product ontwikkeling van product promotie promotie

Productbeleid 2 omzet omzetwinsttijd Introductiefase Groeifase Verzadigingsfase Eindfase Introductiefase Groeifase Verzadigingsfase Eindfase Marketingdoelstelling in deze fase is het behalen van een bepaalde naamsbekendheid of een bepaald marktaandeel

Productbeleid 2 omzet omzetwinsttijd Introductiefase Groeifase Verzadigingsfase Eindfase Introductiefase Groeifase Verzadigingsfase Eindfase De prijs zal meestal hoog zijn, het distributiekanaal nog onvoldoende en de reclame richt zich vooral op het (materiele) product zelf.

Productbeleid 2 omzet omzetwinsttijd Introductiefase Groeifase Verzadigingsfase Eindfase Introductiefase Groeifase Verzadigingsfase Eindfase Deze fase (ook wel expansiefase) wordt gekenmerkt door snel groeiende omzet en winst

Productbeleid 2 omzet omzetwinsttijd Introductiefase Groeifase Verzadigingsfase Eindfase Introductiefase Groeifase Verzadigingsfase Eindfase Door de winstmogelijkheden komen er nieuwe concurrenten en meestal zie je dan ook een daling van de prijs De promotie bestaat vaak uit vergelijkende reclame.

Productbeleid 2 omzet omzetwinsttijd Introductiefase Groeifase Verzadigingsfase Eindfase Introductiefase Groeifase Verzadigingsfase Eindfase In deze fase (rijpheidfase)treedt verzadiging van de markt op. Er komen minder/geen nieuwe gebruikers. De afzet bestaat uit herhalingsaankopen.

Productbeleid 2 omzet omzetwinsttijd Introductiefase Groeifase Verzadigingsfase Eindfase Introductiefase Groeifase Verzadigingsfase Eindfase Kenmerkend voor deze fase is stabiliteit

Productbeleid 2 omzet omzetwinsttijd Introductiefase Groeifase Verzadigingsfase Eindfase Introductiefase Groeifase Verzadigingsfase Eindfase Kenmerkend voor deze fase is stabiliteitafzet/concurrenten/kosten

Productbeleid 2 omzet omzetwinsttijd Introductiefase Groeifase Verzadigingsfase Eindfase Introductiefase Groeifase Verzadigingsfase Eindfase De winst stijgt minder of blijft gelijk..

Productbeleid 2 omzet omzetwinsttijd Introductiefase Groeifase Verzadigingsfase Eindfase Introductiefase Groeifase Verzadigingsfase Eindfase Het distributiebeleid is erg belangrijk in deze fase. De promotie is vooral gericht op themareclame

Productbeleid 2 omzet omzetwinsttijd Introductiefase Groeifase Verzadigingsfase Eindfase Introductiefase Groeifase Verzadigingsfase Eindfase De verzadigingfase wordt in sommige schoolboeken/opgaven onderverdeeld in twee aparte fasen

Productbeleid 2 omzet omzetwinsttijd Introductiefase Groeifase Verzadigingsfase Eindfase Introductiefase Groeifase Verzadigingsfase Eindfase De verzadigingfase wordt in sommige schoolboeken/opgaven onderverdeeld in twee aparte fasen Rijpheidfase/volwassenheidsfaseVerzadigingsfase daling groeistabiliteit

Productbeleid 2 omzet omzetwinsttijd Introductiefase Groeifase Verzadigingsfase Eindfase Introductiefase Groeifase Verzadigingsfase Eindfase Tenslotte belandt een product in de eindfase (neergangfase)..

Productbeleid 2 omzet omzetwinsttijd Introductiefase Groeifase Verzadigingsfase Eindfase Introductiefase Groeifase Verzadigingsfase Eindfase..de omzet/afzet daalt …

Productbeleid 2 omzet omzetwinsttijd Introductiefase Groeifase Verzadigingsfase Eindfase Introductiefase Groeifase Verzadigingsfase Eindfase … er is geen behoefte meer aan het product/er is een substituut op de markt

Productbeleid 2 omzet omzetwinsttijd Introductiefase Groeifase Verzadigingsfase Eindfase Introductiefase Groeifase Verzadigingsfase Eindfase …in deze fase zijn een aantal mogelijkheden..

Productbeleid 2 omzet omzetwinsttijd Introductiefase Groeifase Verzadigingsfase Eindfase Introductiefase Groeifase Verzadigingsfase Eindfase …in deze fase zijn een aantal mogelijkheden.. 1. alleen de winstgevende productvariëteiten behouden(de rest afstoten)

Productbeleid 2 omzet omzetwinsttijd Introductiefase Groeifase Verzadigingsfase Eindfase Introductiefase Groeifase Verzadigingsfase Eindfase …in deze fase zijn een aantal mogelijkheden.. 1. alleen de winstgevende productvariëteiten behouden 2. staken van de productie

Productbeleid 2 Opmerking De productlevenscyclus wordt soms gebruikt voor een product soms voor een gehele productsoort

Productbeleid 2 Opmerking De productlevenscyclus wordt soms gebruikt voor een product … Siemens 600

Productbeleid 2 Opmerking De productlevenscyclus wordt soms gebruikt voor een product soms voor een gehele productsoort GSM GSM