Leesvaardigheid Tekststructuren. Vandaag: Inleiding https://www.youtube.com/watch?v=Xu5Q46A4NJYhttps://www.youtube.com/watch?v=Xu5Q46A4NJY Tekststructuren.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schrijfvaardigheid en argumentatie
Advertisements

De leesstrategie voor begrijpend lezen
Schrijfplan Globalisering
Tekstdoelen Wat wil de tekst?.
BLOK 5 WOORDEN + OPDRACHT 1.
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
VWO 5 Blok 1: Schrijven
Zakelijk lezen Nederlands.
tekstsoort, -doel + tekstvorm
Nederlands Gymnasium Centraal examen 2011.
Cursus Lezen 5 vwo.
Proeftoets periode 1 4 havo.
Vragenlijst groepje 3 Wiki.
4. Leesvaardig Blz. 144 t/m 150 Blok 6. Leesvaardig Leerdoel (2f): Je weet uit de tekst de halen wat een feit of een mening is. Je kunt uit een tekst.
Hoofdstuk 3 terugblik.
Samenvatting h1-h3.
Leesvaardigheid Hoofdstuk 1 t/m 3
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
Teksten schrijven. Teksten schrijven Teksten schrijven – Waar gaat het over Onderwerp Titel Lead Tussenkopjes Illustraties Woorden vet/cursief.
Tekstsoort en tekstdoel
Hoofdstuk 2 par 1 Schrijfdoelen.
SET schrijfvaardigheid H5
LAATSTE LES! 13 JANUARI WAT GAAN WE VANDAAG DOEN? Lesdoelen Leesvaardigheid Feedback geven Verrassingsles!
Leesvaardig Examentraining.
Leespubliek. Spoorboekje Even opfrissen Oefening leespubliek Bespreken oefening Wat gaan we leren?: Je kunt vertellen wat een leespubliek is en naar welke.
Het schrijven van een betoog
DE UITEENZETTING schrijfdoel lezers uitleggen hoe iets in elkaar zit of hoe iets is, vertellen wat er gebeurd is of gebeuren.
De tekstsoorten en hun kenmerken 1. HET BETOOG Doel = publiek overtuigen van een mening of activeren om iets te doen (=overhalen / tot handelen aansporen)
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
LEZEN 3.4 FUNCTIES VAN TEKSTGEDEELTEN. KLAAR MET DE TOETS? Kijk de paragraaf lezen 3.4 na (zie antwoorden in je ) Meld jezelf aan op Google Classroom.
LEZEN 5.2 SOORTEN SAMENVATTINGEN. AAN HET EINDE VAN DEZE LES WEET/KUN JE.. Welke soorten samenvattingen er zijn. Hoe je deze samenvattingen moet maken.
LEZEN 5.4 BESCHOUWING. DEZE LES LEER JE: Wat de tekstvorm ‘beschouwing’ is. Welke tekstdoel een beschouwing heeft. Hoe een beschouwing is opgebouwd. Wat.
Schrijfvaardigheid en argumentatie
Lezen, schrijven en argumenteren
Cursus Leesvaardigheid
SET schrijfvaardigheid H5
Leesvaardigheid 2 Klaar voor je toekomst!.
Schrijven beschouwing.
Overtuigende tekst/betoog
Tekstsoort en tekstdoel
Essay Een essay is een beschouwende tekst over een literair, maatschappelijk of wetenschappelijk onderwerp, met een duidelijk persoonlijke inslag. Een.
Vaste tekststructuren
7 lessen tot het eindexamen – Tips en Tricks
Een beschouwing schrijven
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Voorbereiding examen Stap 1: Noteer in het midden van je A3-papier jouw visie op het onderwerp. Stap 2: Vul jouw visie aan met trefwoorden/citaten uit.
Les 1 Doelgroep: mbo niveau 4 – taalreferentieniveau 3F Docent: Anja Vergeer-Negenman Nederlands leesvaardigheid.
Mika, noortje, wouter, ruben en emma
5 havo eindexamenvoorbereiding
Lezen Onderwerp en hoofdgedachte
Doel en publiek Hoe weet ik wat de schrijver met zijn tekst wil bereiken en voor wie de tekst bedoeld is? NU Nederlands 2F.
De indeling van teksten
Betoog Hoe herken ik een betoog en hoe weet ik hoe de schrijver mij probeert te overtuigen? NU Nederlands 2F.
Informatieve teksten Hoe herken ik informatieve teksten en weet ik waarover de schrijver mij wil informeren? NU Nederlands 2F.
4 havo Schrijflijn les 2
Inleiding, slot, functies, samenvattend tekstverband
Informatieve teksten, interviewverslag
VASTE TEKSTSTRUCTUREN
De betogende voordracht
4 havo Schrijflijn les 3
Betoog.
Betoog 1e versie Woensdag 19 oktober 2016 SCHM.
4 havo Schrijflijn les 5
diagnostische toets leesvaardigheid
Gerben Scholman, Davy Westra, Stef kaptein, Matthijs Roozendaal
Van alle markten thuis Perron 1 – les 1.
De leesstrategie voor begrijpend lezen
Schrijven 2.7 en 2.8 Formuleren en stijl 3.1
Belangrijke begrippen ‘Lezen’
OVERTUIGEN.
Transcript van de presentatie:

Leesvaardigheid Tekststructuren

Vandaag: Inleiding Tekststructuren Huiswerk

Tekstdoelen Schrijvers hebben altijd een doel met hun tekst. Er zijn vijf tekstdoelen: Informeren > lezer informatie geven of uitleggen hoe iets in elkaar zit (uiteenzetting). Amuseren > lezers vermaken. Opiniëren > lezers de gelegenheid geven een mening te vormen over een onderwerp door verschillende kanten te benoemen (beschouwing). Overtuigen > lezers overhalen tot een bepaalde mening door argumenten te geven (betoog). Activeren > lezers aanzetten om iets te gaan doen.

Structuurmodellen Een tekst kan zijn opgebouwd op verschillende manieren. Dit zijn de zeven meest voorkomende structuren: Voor- en nadelenstructuur Tekst bespreekt voor en nadelen van een onderwerp. Vroeger-nu-structuur Tekst bespreekt een verandering: hoe was iets vroeger? Hoe is iets nu? Hoe gaat iets worden? Probleem-oplossingstructuur Tekst legt een probleem voor en bespreekt verschillende oplossingen.

Structuurmodellen Verklaringsstructuur Tekst noemt een verschijnsel en geeft er verschillende verklaringen voor. Argumentatiestructuur Argumenten voor en tegen een bepaalde stelling. Aspectenstructuur Tekst bespreekt verschillende kanten van een bepaald verschijnsel. Vraag/antwoordstructuur Tekst begint met een vraag en geeft een aantal antwoorden.

Bedenk: Per structuurmodel een tekstonderwerp waar dat model goed bij zou passen. Licht je onderwerp goed toe! Voorbeeld: Structuurmodel: probleem-oplossingstructuur. Onderwerp: Alcoholgebruik onder jongeren neemt toe. Toelichting: de tekst bespreekt verschillende oplossingen voor het toegenomen alcoholgebruik onder jongeren.