"One of the men grabbed my father by the shoulder and spit in his face. They tore his World War I medals from his shirt and stomped them into the ground.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Maatregelen Verbod op lichamelijk geweld tegen Joden.
Advertisements

Vragend en Ontkennend maken
De eeuw van de Holocaust
Hitler aan de macht Paragraaf 2.
Hoofdstuk 3.
Historische context Duitsland 3
De tijd van de wereldoorlogen
Instructie grammatica
Directe rede  Indirecte rede
De gevolgen voor leerlingen en docenten Door Wibe Balt en Esther Koops
Par. 3.3 Jodenvervolging.
Wereldoorlogen Kenmerk 41 Racisme en discriminatie die leidden tot genocide, in het bijzonder op de Joden Les 40 – Terreur en Rassenpolitiek.
Historisch overzicht hoofdstuk 4 WO II
Hitler!.
Polenaktion In oktober 1938 sturen de Duitsers Poolse Joden uit Duitsland. De Polen willen er slechts 3000 opnemen. Er blijven Joden in niemandsland.
Vorige keer: Verleden tijd: (To be) I am in London. I was in London.
Woordvolgorde Bepaling van tijd.
Opkomst van het nationaal-socialisme
Hoofdstuk 1: De Eerste Wereldoorlog en verder
The future  vorm 1: een voorspelling doen  Will + hele ww : I will see you soon  Let op: will + not = won't  Shall + hele ww: Shall I help you? 
Kristallnacht 1938.
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Paragraaf 3.4 Historisch Overzicht
3.6, Onderdrukking, vervolging, moord, genocide
PARAGRAAF 3.4 HISTORISCH OVERZICHT Nazi Duitsland.
Belangrijke kenmerken
Hoofdstuk 4 Paragraaf 1. Agressieve politiek van Hitler Hitler aan de macht in 1933 Er was veel armoede dus; Hitler beloofde een einde te maken aan het.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
De synagoge van de Joden in het Ruhrgebied werd door de Nazi’s in brand gestoken.
The Future Hoe spreek je over toekomstige activiteiten in het Engels?
De Tweede Wereldoorlog
De Tweede Wereldoorlog
Democratie maakt plaats voor fasciscme
De Tweede Wereldoorlog
SPECIAL EDITION: DE TWEEDE WERELDOORLOG Speciale editie: de Tweede Wereldoorlog.
Poort ‘Arbeit macht frei’ gestolen (nrc.nl 3 november 2014)
1935: Rassenwetten van Neurenberg
“I am not a pacifist. That is not my attitude. But all my impressions of war are so bad that I could be for it only under the sternest necessity — the.
Darwinisme en de Nazi-Holocaust Door Cédric De Ruyck.
"We regard the agreements signed last night as symbolic of the desire of our two peoples never to go to war with one another again.“ (Chamberlain, over.
Duitsland Hoofdstuk 5 Het Derde Rijk I
9§3 Totalitaire ideeën in de praktijk II Fascisme
CSE 2016 Havo tijdvak I Vragen CE 2016 en KA Drs. Robert de Oude namens de havo/vwo commissie van de VGN.
Verzet in Duitsland K.A. 39: het in praktijk brengen van de totalitaire ideologieën communisme en fascisme/nationaal-socialisme.
Allesvoorengels.nl. 1. Wat betekenen aangeplakte vragen? 2. Aangeplakte vragen na am, is, are, can, could, will, have 3. Aangeplakte vragen na andere.
Het interbellum Duitsland: van democratie naar dictatuur
Blok 2 Tweede Wereldoorlog
Context 2: Duitsland Les 6 – Nazi’s aan de macht.
De Tweede wereldoorlog Deel III
Het interbellum De opkomst van Adolf Hitler
Context 2: Duitsland Les 10 – Verloop van Wereldoorlog Twee.
Les 1 – Hitler grijpt de macht
Context 2: Duitsland Les 8 – Verzet.
Toekomende tijd: met “going to”
ExArte Bezoek aan Antwerpen: Naar de Joodse wijk 2. In de synagoge 3
ExArte Bezoek aan Antwerpen: Naar de Joodse wijk 2. In de synagoge 3
Vragen in de Present Simple (t.t.)
HOOFDSTUK 4 DE TWEEDE WERELDOORLOG
Als ik kon zijn waar jij bent If I could be where you are
Als ik kon zijn waar jij bent If I could be where you are
Wereldoorlogen Kenmerk 41 Racisme en discriminatie die leidden tot genocide, in het bijzonder op de Joden Les 1 – Terreur en Rassenpolitiek.
Wereldoorlogen Kenmerk 38 het in praktijk brengen van de totalitaire ideologieën communisme en fascisme/nationaal-socialisme Les 2 – Nazificatie.
Context 3: Koude Oorlog Les 8 – Streven naar Détente.
Chapter 2 What’s up? Grammar Stepping Stones 2 t/hv.
Living in the Promised Land Leven in het Beloofde Land
Matthew 16 “But who do you say that I am?”  Simon Peter replied, “You are the Christ, the Son of the living God.”  And Jesus answered him, “Blessed are.
§4.3 De Holocaust In deze presentatie leer je over: Racistische ideeën
Aantekening: - Hitler aan de macht
Hoofdstuk 1: De Eerste Wereldoorlog en verder
Transcript van de presentatie:

"One of the men grabbed my father by the shoulder and spit in his face. They tore his World War I medals from his shirt and stomped them into the ground. They started beating my father. Furniture started flying through the windows. My mother was screaming: 'Let's get out of here. They are killing us.' We slipped out a back street, hoping the men would be finished soon and we could go back home," he said. (Two survivors recall horrors of Kristallnacht) 37De rol van moderne propaganda- en communicatiemiddelen en vormen van massaorganisatie 38Het in praktijk brengen van de totalitaire ideologieën communisme en fascisme/nationaalsocialisme 41Racisme en discriminatie die leidden tot genocide, in het bijzonder op de joden Voorbeelden stofomschrijving Ingebruikname concentratiekamp Dachau (1933) (KA 38 & 41) Neurenberger wetten (1935) (KA 38 & 41) Wannseeconferentie (1942) (KA 38 & 41)

Al vóór de komst van de Nazi’s NSDAP aan de macht Direct anti-joodse maatregelen Doel isoleren der Joden in de maatschappij om het Arische ras te beschermen tegen vreemde smetten Wettelijke regels sociale dwang propaganda verder opgevoerd Nuremberger wetten, 1935

Joden raken hun staatsburgerschap kwijt. Maar wie is nu Joods is wordt verder geïsoleerd, geterroriseerd en steeds vaker opgesloten 1.De Burgerschapswet gaf regels rond het Duitse staatsburgerschap en bepaalde wie Duitser was en wie niet. Duitser was hij/zij die Duits bloed had, en die door zijn daden het vaderland diende. 2.De Wet ter Bescherming van het Duitse Bloed en de Duitse Eer verbood alle seksuele relaties, huwelijken, tussen niet-Joodse Duitsers en Joden. Bestaande huwelijken bleven geldig. >> Zie schema

Anti-Joodse maatregelen

Kristalnacht Nadat een Joods-Duitse vluchteling in Parijs een Duitse diplomaat neerschoot ontketende de Nazi’s een ware terreur tegen Joden (november 1938). Zogenaamd door oproerkraaiers gooiden ruiten in bij Joodse winkels, woningen, synagogen werden in brand gestoken en Joodse mensen gemolesteerd. Verdere isolatie Deportatie naar reeds bestaande kampen of opsluiting in wijken

Kristalnacht 9 november 1938

Etnische terreur Joden uit Baden- Baden arriveren (na de Kristalnacht) Himmler op inspectie (8 mei 1936)

Standplaatsgebondenheid

Wat gebeurt hier?

Propaganda

Lees: p Wannsee Conferentie