Oudercontactavond Leerjaar 3. Prefontale cortex nog niet rijp! Prefontale cortex o.a. is betrokken bij: Nemen van beslissingen Maken van keuzes.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Waarom werken met het programma De baan die bij me past?
Advertisements

Informatieavond.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Presentatie Vereniging VOS/ABB
Welkom.
Oudercontactavond Leerjaar 5. Programma plenair deel Communicatie en Mw. K. H. Hendriks belangrijke datacoördinator lj. 5 en 6 Het vak ANWmw. M. de Jong.
Publieke ruimten, waarom? Jordi Farrando Sara Mispelter en Karolien Noppen.
Intersectoraal Klas 3.
Welkom op de Uilenhof Nieuwe Mavo en Havo Junior
Voorlichting VWO 3 26 september 2011 Joanne Duijvestijn Teamleider VWO 3,4,5 en 6.
Informatie voor nieuwe leerlingen (en hun ouders)
SONDERVICK COLLEGE Informatieavond MAVO XL
SONDERVICK COLLEGE Informatie-avond MAVO XL 1 23 augustus 2012
Leren in nieuwe contexten
Politiek.
Nuborgh-onderwijs… …omdat elk kind verschillend leert!
Paragraaf 1.2 De Renaissance.
INFORMATIE DOCENTENHANDLEIDING Centraal Museum VOORBEREIDENDE LES BAK basis voor actuele kunst.
Beter Onderwijs Nederland
Ouderavond brugklassen.
Welkom op de ouderavond V23 22 september Doel van de avond Kennis maken met de mentor Informatie over school en eerste weken in de klas Uitwisselen.
Oudercontactavond Leerjaar 4. 4V op het Novum 23 september 2015.
3 vwo-gymnasium OUDERAVOND 15 september 2015 WELKOM.
Levensbeschouwing Christendom Religie op de basisschool.
Levensbeschouwing Christendom Religie op de basisschool.
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
Openbaar onderwijs OBS De Carrousel - Foto: John Oud.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendom Keuzemodules: Bijbel Geschiedenis van het christendom - Wereldreligies.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit Levensbeschouwing Humanisme Vervolgcursus Levensbeschouwing Islam Vervolgcursus Levensbeschouwing.
Workshop Identiteit?.
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
Levensbeschouwing Christendom Religie op de openbare school.
Mavo 20 januari Welkom René Fondse teamleider Mavo.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Welkom! voorlichting mavo Vrijdag: vanaf uur ieder half uur Zaterdag: vanaf uur ieder half uur.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Religie het geloof in God of in goden
Oudercontactavond Leerjaar 3. Programma plenair deel Openingmw. M.A.A.M. den Elsen-Laus wnd. rector Diversendrs. H.M. Lelieveld coördinator lj. 2 en 3.
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
Onderwijsveranderingen in Nederland Glazen bol 2.0 ? Fred Verboon 19 mei 2016.
Oudercontactavond Leerjaar 2. Programma plenair deel Openingmw. M.A.A.M. den Elsen-Laus wnd. rector Algemeen drs. H.M. Lelieveld coördinator lj. 2 en.
Keuzebegeleiding 3 Havo. 13 november Op weg naar een profiel. Rol van de school  Rol van de mentor  Rol van de decaan Rol van de ouders.
Profiel- en vakkenkeuze
Pakkketkeuze 3e klas havo
Melanchthon De Blesewic
Paspoort griekse goden
Monniken en ridders 5.4 De opkomst van de Islam
Ouderavond Leerjaar 2 schooljaar
Elke Dag Samen een Beetje Beter.
Cursus 1.3 Reis door de tijd Klas 1 KGT Lesweek 3
Oudercontactavond Leerjaar 3.
Voorlichtingsavond 28 september 2017 Welkom op het Rythovius!
Openbaar onderwijs OBS De Carrousel - Foto: John Oud.
Inhoud Digitale ontwikkelingen op school Actuele zaken Wat vindt u?
Profiel- en vakkenkeuze
Avila College meer dan onderwijs school voor mavo en onderbouw havo
Welkom op de voorlichtingsavond voor de ouders/ verzorgers van GT2
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs
Pilot Maatschappijwetenschappen introductie Han Noordink Marco Veldman
Sociologische paradigma’s
Ontwikkeling van de adolescent Identiteitsontwikkeling
Keuzebegeleiding 3 Havo.
Lezing NKSR Kansen voor persoonsvorming
18 september 2018 Van harte welkom!
PROJECT INTERFACE.
MAA ideale school 1 Beroepsidentiteit .
Levensbeschouwing Ideale school Kwartiel Bijeenkomst 1.
Vormingsvraagstuk HAVO ~ Deel 2 ~ H12.
Transcript van de presentatie:

Oudercontactavond Leerjaar 3

Prefontale cortex nog niet rijp! Prefontale cortex o.a. is betrokken bij: Nemen van beslissingen Maken van keuzes Plannen Vertonen van (het juiste) gedrag Onderdrukken van emoties Herkennen van sociale signalen van anderen.

Mentor Sociaal- emotioneel Cognitief Mw. Hollander Zorgcoördinator Mw. Werkman Mw. Nieuwenhuizen Counselors Externe deskundige Vakdocent Mw. Muller Studiecoördinator

De reis naar Dieppe of Trier 8 t/m 11 mei (3 klassen gaan naar Duitsland en 2 klassen gaan naar Frankrijk) Novumdagen: 3 en 4 november 26 en 27 januari Verder: Jaaragenda op de website voor belangrijke data

3A: lokaal 004 –mw. De Heer 3B: lokaal 005 – dhr. G. Nieuwstad 3C: lokaal 006 –mw. P.J. Ouwehand & mw. Casteel 3D: lokaal 007 –dhr. De Bruin 3E: lokaal 008–dhr. De Niet

In klas 3 (en 4) door Martina Trommels

 2 november NRC HandelsbladNRC Handelsblad vanuit een onafhankelijke, kritische blik op de rol van religie in onze wereld “Er is iets vreemds aan de hand met religie in Nederland. Met grote regelmaat vliegen half geïnformeerde stellingen over Mohammed en ‘de islam’, over de joods-christelijke wortels van Nederland en over de al dan niet progressieve aard van paus Franciscus ons om de oren. Ondanks dit alles is religie op onze scholen vaak het ondergeschoven kindje. Leerlingen in het openbaar onderwijs krijgen nauwelijks les over religie, terwijl de scholen die godsdienst wel onderwijzen dit doen vanuit een levensbeschouwelijke visie, en niet vanuit een onafhankelijke, kritische blik op de rol van religie in onze wereld. Als we jonge Nederlanders willen voorbereiden op een geglobaliseerde maatschappij, waarin religie steeds nieuwe rollen krijgt toebedeeld, zal er snel iets moeten veranderen.” Religieonderwijs is juist nu heel hard nodig

  Voorheen: West-Europese Christelijke Cultuur;  Nu: meer aandacht voor andere religies;  Klas 3: (2 modules)  Klas 4: (4 modules)  portfolio  Elke module wordt gegeven door een andere docent. “religie en samenleving”

 Klas 3: religie in de bouwkunst Wat is de geschiedenis van deze plek? wat is de huidige functie? Wat is de betekenis van dit gebouw voor (niet-) gelovigen? Waarom ziet hij er zo uit? Wie staan er bovenop? waarom is er een koepel op? Voorbeeld: St. Pieter te Rome

  Op reis met ouders/ school bezoekt leerling religieuze gebouwen. Vb. Rome  Herkenning symboliek… … Mythologie oudheid wel bekend  Christelijk, Joods, Islamitisch… … Deelname leerling in actueel debat. Waarom bouwkunst?

 Klas 3: religie in de actualiteit  Centrale vraag  Centrale vraag : op welke manier zien we religie terug in de actualiteit?  Lessen steeds anders, zelfde vraagstukken:  vrijheid van godsdienst tegenover verbod op discriminatie  de pluriforme en/ of multiculturele samenleving en religieuze onderwerpen in politiek  Ethische problematiek

 Voorbeeld Netanyahu als Goliath en Arafat als David met een slinger. De tekenaar wil zeggen: Israël (Goliath) met haar wapens en macht zal niet winnen van Arafat (David) met zijn slingertje. context (het Bijbelverhaal) moet bekend zijn om deze prent te begrijpen.

 Klas 4  Religie in de beeldende kunst  Religie in de muziek  Religie in de literatuur  (Religieuze) denkstromingen