Ouderbetrokkenheid Sander Van Acker Maart 2016
3/2016 RZL3 – opdracht2 – presentatie 2 Scheiding tussen gezin en school en ouderbetrokkenheid
John Hattie: de invloed van ouderbetrokkenheid is klein op studiesucces Ouders die stimuleren en aanmoedigen is matig positief Controlerend gedrag van ouders op huiswerk en vrijetijdsbesteding is negatief Geven van beloningen is negatief Want verlaagt de zelfregulatie van de leerling. 3/ Scheiding tussen gezin en school en ouderbetrokkenheid RZL3 – opdracht2 – presentatie
Voorstelling van het gezin 03/2016RZL3 – opdracht2 – presentatie 4
23/ Scheiding tussen gezin en school en ouderbetrokkenheid RZL3 – opdracht2 – presentatie
Leerkrachten nemen een hele hap uit de ‘vrije’ tijdsbesteding van het gezin: huiswerk en studeren. ‘Time on task’ - veel leertijd wordt verloren in de school en lijkt te moeten worden ingehaald thuis. Leerlingen zijn niet content. De meeste ouders vinden het niet fijn dat de school de tijdsbesteding van hun kinderen bepaalt. Het is vaak een bron van conflict en zorg. Huiswerk verhoogt de ongelijkheid tussen kinderen. 3/ Scheiding tussen gezin en school en ouderbetrokkenheid RZL3 – opdracht2 – presentatie
Wat vind jij over de invloed die de school op het gezin mag uitoefenen? Vind je dat we huiswerk beter zouden beperken of zelfs afschaffen? Verhoogt het werken thuis nog niet veel meer de ongelijkheid tussen kinderen? 3/2016 RZL3 – opdracht2 – presentatie 7 Scheiding tussen gezin en school en ouderbetrokkenheid