Basisarrangement – lezen Guyanne van der Horst 29 mei 2009.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat moeten we verder doen?
Advertisements

Informatieavond 3 Groep 3.
Wat bedoelen we ermee? Hoe volg je dat?
Ambities stellen Onderwijsprofielen in WSNS-ZK
Preventieve instructiemethodiek
Schoolcijfers, een tweede natuur
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
Huiswerk. Ieder zijn/haar manier Van kort naar lang Even leren Methoden In de spotlight Slapen is leren 3x 10 is meer dan 2x 20 Leren wat je NIET kent,
Programma 28 november 2012 Opening Toelichting protocol
Connect Woordherkenning
Passend Onderwijs een korte inleiding
Opbrengstgericht werken
Uitganspunten passend onderwijs
Voortgezet technisch lezen
Raamwerk rekenen/wiskunde mbo
Diagnostische toetsen voor het MBO
- Opbrengstgericht werken in het primair onderwijs -
de denk- en werkwijze voor passend onderwijs
Informatieavond 31 mei 2012 Welkom. Agenda Verbreding van de school en stand van zaken schooltijdentraject Terugkoppeling resultaten oudertevredenheidspeiling.
Saltoschool De Bergen De school voor kinderen groot en klein!
Effectief leesonderwijs
Kunnen wij het samen Passend maken?
Leesonderwijs in de groepen 1 t/m 8
Informatieavond groep 3
Fonemisch bewustzijn & Letterkennis in groep 1 en 2 Mariët Förrer
Workshop Extra Leertijd Conferentie Children’s Zone 6 maart 2014.
Resultaten leesverbeterplan Enschede
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
‘Voorlezen blijft leuk en belangrijk’ groep 5 t/m 8 Groep 5 t/m 8
Kwaliteitsbeleid.
‘Leren lezen doe je samen’ Groep 3 en 4
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek pilot toezicht 2020 De Oranjerie datum onderzoek 12 mei 2015.
Een prachtige kans voor uw kinderen
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Info avond groep 3 17 september 2015
Klas 3. Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool.
Informatie voor ouders van de van Randwijkschool.
Leerplankader kunstzinnige oriëntatie
WELKOM OP DE INFORMATIE AVOND VAN GROEP 3-4. Even voorstellen Op de maandag, dinsdag en vrijdag staat juf Janneke voor de klas. Op woensdag en donderdag.
Ontwikkelingen toezicht speciaal en voortgezet speciaal onderwijs Cindy Ligt Piet van de Pol.
Ambulante Begeleiding Tine Bruijne september 2015.
Informatieavond groep 3/4
Onderwijscontinuüm vs. masterplan Rotterdam,
WELKOM OP DE INFORMATIE AVOND VAN GROEP 3. Even voorstellen Op de maandag, dinsdag, woensdag en donderdag sta ik juf Hilde voor de klas. Op vrijdag staat.
QUICKSCAN BELEID. HELP!!  leerling moet er zelfstandig mee aan het werk kunnen.
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Tekstenweb Tekstbegrip en woordenschat voor 3 en 4 havo/vwo.
Havo 1 keuzes voor het tweede leerjaar Basisarrangement Technasium Kunst en cultuur.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
LEESONDERWIJS OP PCBO DE WYNGERT
Opbrengstwerken met het 4D-model
Welkom in groep 5 Welkom in groep 5 Juf Henriëtte Juf Adriënne Maud – Nikki – Luuk – Mahdi – Mike – Nick – Maria – Femke – Stefan – Pleun – Fenella – Ryan.
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
Welkom Presentatie door Nieuwsbegrip en leesproblemen Zo spreekt de tekst boekdelen Machteld Bakker en Annemarie Moeskops.
Ouder info avond 25 juni 2013 Het Avontuur Sterk in Eigentijds Onderwijs.
Kwaliteitsaanpak Basisonderwijs Amsterdam Goed onderwijs voor elk Amsterdams kind! Marianne Veenhof Ipabo, 8 april 2011.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Leren Leren binnen de Latasteschool
Masterplan technisch lezen zeer intensieve arrangement Anna Veenstra.
Welkom! OuderOnderwijsCafé. Doel: de informatie voor ouders en betrokkenheid van ouders op beleidsmatig & onderwijsinhoudelijk niveau vergroten Hoe: 3x.
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Groep 3 Hoe volgen wij de kinderen?
Leren Lezen op de 1e Amstelveense Montessorischool
Evaluatie onderwijskundig beleid
Informatieavond groep 5
Stichting Lek en IJssel
Circuit en hoeken.
Hoe maak ik een goede samenvatting?
Welkom op onze informatieavond
Transcript van de presentatie:

Basisarrangement – lezen Guyanne van der Horst 29 mei 2009

Inhoud van het Onderwijscontinuüm CED-Groep Onderwijsarrangementen

Leeropbrengsten worden (mede)bepaald door: - instructiekwaliteit leerkracht - voldoende effectieve leertijd - juist gebruik van effectieve lesmethodes - gebruik van leerlingvolgsysteem - tijdig signaleren van potentiële uitvallers - effectieve maatregelen gericht op uitvallers - sterk, inhoudelijk leiderschap - schoolklimaat waarin leren belangrijk is - concrete, toetsbare leerdoelen in gedragstermen

Inhoud van het Onderwijscontinuüm CED-Groep

Van leerlingzorg naar kwaliteitszorg

Inhoud van het Onderwijscontinuüm CED-Groep intensiveren door "stapelen"

Inhoud van het Onderwijscontinuüm CED-Groep intensiveren door "stapelen" intensiveren en reduceren

Stel (per leergebied) standaarden vast

Van leerlingzorg naar kwaliteitszorg

Basisarrangement SO: Groep 4 Technisch lezen Doelen AVI-3/4/5 - Leest vlot korte zinnen die betekenisvol zijn afgebroken en doorlopen op de volgende regel - Leest vlot alle typen eenlettergrepige en tweelettergrepige woorden - Leest alle typen twee, drie- en meerlettergrepige woorden (te-le-vi-sie) - Leest leenwoorden zonder afwijkende tekenklankcombinaties (portemonnee, diskette) - Leest zinnen met 6-8 woorden met de juiste intonatie - Leest met een middelgroot lettertype Methode: Leesweg Leertijd: 2 ½ uur /week Toets: DMT-3 en CILT Intensief arrangement: + 1 uur leertijd

Hoe komen we aan leerstandaarden? Leerstandaarden

Onderwijsraad (1999): - voldoende standaard: wat moet 75% van de leerlingen kunnen? - minimum standaard: wat moeten ze minimaal kunnen (90%) Onderwijsraad (2007): - minimum standaard: haalt 90 % - voldoende standaard: haalt 75 % - gevorderde standaard: haalt 25 % - excellente standaard: haalt % Expertgroep doorlopende leerlijnen (2008): - referentieniveau fundamentele kwaliteit: haalt 75% - referentieniveau streefkwaliteit: haalt 50% Hoe komen we aan leerstandaarden?

20%5%50%25% Vaardigheidsschaal 10%15%50%25% Vaardigheidsschaal

Leerstandaarden

kwaliteit basisarrangement ……………………… kwaliteit intensieve arrangement ……………………….

Leerstandaarden kwaliteit basisarrangement onvoldoende kwaliteit intensieve arrangement voldoende

Leerstandaarden kwaliteit basisarrangement ……………………… kwaliteit intensieve arrangement ……………………….

Leerstandaarden kwaliteit basisarrangement voldoende kwaliteit intensieve arrangement onvoldoende

Dank u wel