Basisarrangement – lezen Guyanne van der Horst 29 mei 2009
Inhoud van het Onderwijscontinuüm CED-Groep Onderwijsarrangementen
Leeropbrengsten worden (mede)bepaald door: - instructiekwaliteit leerkracht - voldoende effectieve leertijd - juist gebruik van effectieve lesmethodes - gebruik van leerlingvolgsysteem - tijdig signaleren van potentiële uitvallers - effectieve maatregelen gericht op uitvallers - sterk, inhoudelijk leiderschap - schoolklimaat waarin leren belangrijk is - concrete, toetsbare leerdoelen in gedragstermen
Inhoud van het Onderwijscontinuüm CED-Groep
Van leerlingzorg naar kwaliteitszorg
Inhoud van het Onderwijscontinuüm CED-Groep intensiveren door "stapelen"
Inhoud van het Onderwijscontinuüm CED-Groep intensiveren door "stapelen" intensiveren en reduceren
Stel (per leergebied) standaarden vast
Van leerlingzorg naar kwaliteitszorg
Basisarrangement SO: Groep 4 Technisch lezen Doelen AVI-3/4/5 - Leest vlot korte zinnen die betekenisvol zijn afgebroken en doorlopen op de volgende regel - Leest vlot alle typen eenlettergrepige en tweelettergrepige woorden - Leest alle typen twee, drie- en meerlettergrepige woorden (te-le-vi-sie) - Leest leenwoorden zonder afwijkende tekenklankcombinaties (portemonnee, diskette) - Leest zinnen met 6-8 woorden met de juiste intonatie - Leest met een middelgroot lettertype Methode: Leesweg Leertijd: 2 ½ uur /week Toets: DMT-3 en CILT Intensief arrangement: + 1 uur leertijd
Hoe komen we aan leerstandaarden? Leerstandaarden
Onderwijsraad (1999): - voldoende standaard: wat moet 75% van de leerlingen kunnen? - minimum standaard: wat moeten ze minimaal kunnen (90%) Onderwijsraad (2007): - minimum standaard: haalt 90 % - voldoende standaard: haalt 75 % - gevorderde standaard: haalt 25 % - excellente standaard: haalt % Expertgroep doorlopende leerlijnen (2008): - referentieniveau fundamentele kwaliteit: haalt 75% - referentieniveau streefkwaliteit: haalt 50% Hoe komen we aan leerstandaarden?
20%5%50%25% Vaardigheidsschaal 10%15%50%25% Vaardigheidsschaal
Leerstandaarden
kwaliteit basisarrangement ……………………… kwaliteit intensieve arrangement ……………………….
Leerstandaarden kwaliteit basisarrangement onvoldoende kwaliteit intensieve arrangement voldoende
Leerstandaarden kwaliteit basisarrangement ……………………… kwaliteit intensieve arrangement ……………………….
Leerstandaarden kwaliteit basisarrangement voldoende kwaliteit intensieve arrangement onvoldoende
Dank u wel