Binaire codering van Tekst, Beeld & Geluid ASCII (8 bits, 256 tekens) UNICODE (16 bits, tekens) InformatieInformatie WatteWatte I N V O E RU I T V O E R ASCII-code Binaire code Tekst: Ga verder met een muisklik.
Picture element (beeldpunt). Dichtheid (bijv. 300 dpi). Beeldpunten (bijv. 800x600 pixels). Kleurmenging (rood, groen, blauw). Traploze toe- en afname. Stapsgewijs, geen tussenliggende waarden. Pixel: Resolutie: Bitmap: RGB: Continu: Discreet: Begrippen: Beeld & Geluid
Digitaal opslaan van beelden Programma’s die beelden digitaal opslaan worden onderverdeeld in twee categorieën, veelal aangeduid met ‘Paint’ en Draw’: -PAINT: het beeld wordt opgedeeld in vierkantjes van gelijke grootte (pixels). Zulke beelden noemen we bitmapbeelden (bitmaps) of rasterbeelden. Per pixel wordt vastgelegd wat de individuele kleur- of grijswaarde is. -DRAW: werkt met vectoren die richting, vorm en lengte van lijnstukken en beeldvlakken beschrijven. Punten in hetraster zijn slechts van belang voor zover zij functioneren als ankerpunten. Zo behoeven van een rechthoek alleen maar de linkerboven- en rechteronderhoek bekend te zijn.Een cirkel wordt vastgelegd d.m.v. middelpunt en straal. Een bitmap vereist veel meer opslagcapaciteit dan een vergelijkbaar vectorbeeld.
Beeldbewerking: kleur Voor de weergave van kleuren wordt gebruik gemaakt van de RGB-methode, d.w.z. dat alle kleuren kunnen worden samengesteld uit de drie basiskleuren Rood, Groen en Blauw. -Elk van de drie basiskleuren wordt gerepresenteerd door één byte (=8 bits) en kan dus 2 8 = 256 verschillendewaarden aannemen (van 0 t/m 255) -Op deze manier zijn met behulp van drie bytes (= 24bits) dus (= ruim 16 miljoen) kleuren te coderen. -De afmetingen van een beeld worden uitgedrukt in het aantal pixels in horizontale en in verticale richting.
Beeldbewerking: opslagcapaciteit -Opgave: Bereken de opslagcapaciteit in kiloBytes die nodig is voor een kleurenfoto van 600 × 400 pixels. - Uitwerking: 600 × 400 = pixels × 24 = bits : 8 = bytes : 1024 = 703 Kb Maak eerst zelf de berekening, klik dan nogmaals om je antwoord te controleren.
Digitale opslag: bestandsformaten In de loop van de tijd zijn er een groot aantal beeldformaten (image file formats) ontwikkeld. De belangrijkste zijn: BMP : (Bitmapped) Standaard beeldformaat, ondersteund door vrijwel alle Windows-applicaties. JPEG : (Joint Photographic Experts Group), hiermee worden bitmap-afbeeldingen gecomprimeerd waardoor bestanden aanzienlijk kleiner worden. Dit werkt als volgt: de foto wordt verdeeld in blokken van 8 bij 8 pixels en deze krijgen als kleurwaarde het gemiddelde van de kleuren van al deze pixels. Veel gebruikt in Internet- toepassingen. GIF : (Graphics Interchange Format)maakt gebruik van een compressiemethode waarbij geen informatie verloren gaat. De achtergrond is transparant te maken. Een Animated Gif is een filmpje van meerdere gif-plaatjes achter elkaar.
Geluid -Geluid bestaat uit golven. De geluidsgolf kun je digitaliseren door op regelmatige intervallen de hoogte van de golf te meten. Dit is in de afbeelding weergegeven door de paarse balken. De hoogte van de balk is een getal. Op deze manier kan geluid worden voorgesteld door een reeks van getallen. -Deze techniek voor het digitaliseren van geluid wordt ook toegepast in audio-CD's.
Geluidsgolven Sampling
Geluidsbestanden kunnen worden onderverdeeld in twee categorieën: Golfvormbestanden: Hierin worden gegevens van de golfvorm opgeslagen. Bij het afspelen worden de geluidsgolven gereconstrueerd. (bijvoorbeeld WAVE-bestanden) Niet - Golfvormbestanden: Er worden geen geluidsgolven maar instructies opgeslagen die nodig zijn om de muziek te laten horen, bijv. de noten, de tijdsduur van de noten, speciale effecten etc. (bijvoorbeeld MIDI-bestanden)
Einde © t.staal PSG DaVinci Purmerend
Deze presentatie is beëindigd. Sluit dit venster om terug te gaan naar de site.