Brunssum op eigen kracht Beleidskader 2014-2017 Rekenkamercommissie Brunssum 7 januari 2014 Etienne Lemmens Jean-Paul Essers.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De decentralisaties in het sociale domein staatsrechtelijk bekeken
Advertisements

Amaryllis: landingsbaan voor de decentralisaties.
Martine Meijers Hester Tjalma
Maatschappelijk Aanbesteden
Nieuwe Wmo – Platform VO
Zorg en Welzijn in (naam van uw gemeente) voor raadsleden.
Samen werken aan betere dienstverlening VERA gebruikersdag Leuven 14 september 2007.
Gebieden/Regisseurs Wijkaanpak nieuwe stijl & Transformatie Sociale Domein.
Dementie Zorg voor later, nu Joan Veldhuizen Hein van der Reijden.
Sociale Agenda 2020 Gesprek met de raad 3 en 4 april 2012.
Gemeenten, Wmo en GGZ Bob van der Meijden VNG 9 februari 2006.
Zorg nieuwe stijl.
Wet Maatschappelijke Ondersteuning Januari Achtergronden (1) Vermaatschappelijking van de zorg. Mensen met veel zorgbehoeften willen in de maatschappij.
Decentralisatie en lokaal keuzes maken Linze Schaap.
Risicomanagement binnen de decentralisaties
Welkom Arie Jongejan directeur Carans / Scoop
Van zorgen voor naar zorgen dat
Leiden Grip op nieuwe taken Gevolgen, risico's en sturingsmogelijkheden bij de decentralisatie van de jeugdzorg en de AWBZ.
Wet Maatschappelijke Ondersteuning 24 mei Hoe het was… Welzijnswet Wet voorzieningen gehandicapten (Wvg) Aantal subsidieregelingen uit.
Decentralisatie van de jeugdzorg  decentralisatie jeugdzorg  Per 1 januari 2015 gaan in één keer alle taken en  verantwoordelijkheden naar de gemeenten.
: VNG programma Energie en rol VNG inzake EED/energieaudit door Rommy Bakker bijeenkomst Friese gemeenten en FUMO op 4 februari 2016.
Financiën en sturing Krijgt u wat u wilt met de beschikbare middelen en welke risico‘s loopt u?
Decentralisatie gaat over mensen! Decentralisatie gaat over wetten en regels, maar moet gericht zijn op mensen. Dat vraagt om betrokkenheid en inzet.
Informatie Stand van Zaken 3 decentralisaties Commissie CSWO
Samen leven, zorg voor elkaar. Waar gaat het over? Met de decentralisaties worden gemeenten verantwoordelijk voor de zorg voor en het welzijn van hun.
Samenhang in het sociaal domein Sociale visie, decentralisaties Commissie S&V 17 april 2012.
Bijeenkomst medewerkers 22 en 24 april Programma 1 e deel: Plenair informeren doel programma en werkwijze 2 e deel: Workshops werkgroepen 3 e deel:
Samenwerken met Sociale wijkteams Pieternel Ermen projectmedewerker binnenlands diaconaat i.s.m. Margreet Keesman, Jan de Boer en Theo Visser Diaconie.
Regiovisie huiselijk geweld en kindermishandeling Veilig Thuis in Weststellingwerf Commissie Sociaal Domein 9 december 2014.
Informatiebijeenkomst project de Kanteling CG-Raad, CSO en Programma VCP.
Bedrijfsplan 1.  Proces en invloed  De centrumgemeentevariant  Democratische legitimatie  Dichtbij burger (dienstverlening)  Efficiencywinst, financiële.
Raadsinformatiebijeenkomst decentralisaties sociaal maatschappelijk domein Datum: 27 augustus 2013 Gemeente: Dordrecht.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Sociaal Domein Kop van Noord Holland Samenwerking tussen gemeenten Texel, Den Helder, Schagen en Hollands Kroon.
Verkenning Informatievoorziening Sociaal Domein Decentralisaties Jeugd, WMO, Participatie Hans Versteeg - VNG Expertmeeting Informatievoorziening GGD-NL.
Grip op samenwerken Sturing door de raad Jeroen van Gool, ondersteuningsprogramma Slim Samenwerken.
Transformatie/transitie jeugdzorg Zeeland Cora Schout 16 april 2013.
OP DE TOEKOMST VOORBEREID investeringen in vernieuwing van het sociaal domein Adviescommissie 19 maart 2013.
Informatiebeleid, een basis voor beleidsresultaten Onderzoek door de Delftse Rekenkamer naar het informatiebeleid van de gemeente Delft 16 mei 2012.
Overheveling begeleiding van AWBZ naar WMO Janny Bakker-Klein Wethouder gemeente Huizen Lid VNG commissie Gezondheid en Welzijn 24 maart 2011.
De Wmo 2015 en Jeugdwet in Brunssum 16 september 2014.
Transformatie van het sociale domein Maatschappelijke kansen en risico’s Decentralisatie-conferentie Provincie Limburg 24 oktober 2013.
Decentralisatie - Awbz-begeleiding. Hoe is het nu? De Kanteling; de vraag achter de vraag Eigen verantwoordelijkheid ook in financiële zin Sociale netwerk.
Workshop door Emmy van Brakel en Petra van der Horst d.d. 9 december 2010 Project de Kanteling CG-Raad, CSO en Programma VCP.
Jeugdhulp: zo doen we dat in de gemeente Brunssum, samen in Parkstad Limburg én Zuid-Limburg! Presentatie raadsinformatieavond 16 september.
Regio Nijmegen Presentatie Decentralisatie AWBZ & Jeugdzorg en het gedwongen kader 4 november 2013.
C liëntondersteuning in de Wmo. Definitie 1.Ondersteuning gericht op het versterken van de zelfredzaamheid en participatie 2.Ondersteuning bij het verkrijgen.
Positie, rol en functie van de rekenkamercommissie XX-XX-XXXX Plaats.
Rijk geschakeerd! Decentralisatie en participatie: trends, relaties en gevolgen Prof. dr. Kim Putters Waalwijk, 7 november 2014.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
De rode draad en de lokale aanpak Beleidsplannen decentralisaties.
Actualiteiten decentralisatie jeugdzorg 2 april 2013.
Decentralisatie jeugdzorg: transitie en transformatie Informatiebijeenkomst gemeenteraden en WMO-raden Parkstad 21 en 27 mei 2014.
Het sociale domein Beleidsstukken en concept- verordeningen – WMO 2015 en Jeugdhulp Rekenkamercommissie Brunssum Etienne Lemmens 30 september 2014.
Samenwerking: structuur, inhoud en proces Een goed begin is het halve werk! 1.
Decentralisaties Werk, Wmo en Jeugd - Gevolgen situatie in Den Haag - Beleidskader Sociale Agenda ABR.
Maatwerk is goedkoper dan standaard GEMEENTE ROTTERDAM Bestuurs- en Concernondersteuning.
In gesprek met de Raad Transitie Jeugdzorg Remko Iedema
MEE maakt meedoen mogelijk
Congres “Op weg naar nieuw evenwicht” 9 december 2010
Subsidies met effect Commissie FIRAP 22 mei 2012.
Subsidies met effect Commissie FIRAP 22 mei 2012.
Decentralisaties en de gemeentelijke inkoop 2014, 2015, 2016 ….
Naar een nieuw decreet lokaal sociaal beleid
Kadernota sociaal domein
Eigen regie: niets voor deze doelgroep? Natuurlijk wel!
Toezicht Wmo Toezicht WMO
Kansen van de Wmo voor de installatiebranche
Algemeen toegankelijke groepsbegeleiding ouderen
Opgaven in het sociale domein
Transcript van de presentatie:

Brunssum op eigen kracht Beleidskader Rekenkamercommissie Brunssum 7 januari 2014 Etienne Lemmens Jean-Paul Essers

Programma Korte inleiding op de decentralisaties in het sociale domein Beleidskader Blik op beleidskader Aandachtspunten Rekenkamerbrief Gelegenheid voor vragen

Inleiding decentralisaties Per taken kwetsbare groepen naar gemeenten, bedoeling wetgever: dicht bij de burger effectiever en efficiënter Jeugdzorg/hulp – Werk & inkomen – Zorg & welzijn Centraal: eigen verantwoordelijkheid burgers – integrale aanpak – kanteling Risico’s én kansen Dynamisch proces met veel onduidelijkheden op financiën en taken

Beleidskader Reeds veel in de steigers in Brunssum Thema’s beleidskader: Verantwoordelijkheidsverdeling overheid – burgers Sturingsmodel en opdrachtgeverschap Integrale aanpak toegang en ondersteuning Uitvoeringsstructuur – kanteling en schaal Maatschappelijk vastgoed Financiën Evaluatie en verantwoording Risico’s

Blik op beleidskader 1 - sturingsmodel Sturingsmodel: gemeente Brunssum als regisseur Opdrachtgeversrol: uitvoeringsmodel > strakke regie door gemeente > zware expertise in eigen huis nodig > zelfredzaamheid en informele zorg ‘opgelegd’ > weinig ‘drive’ tot initiatieven van onderop > innovatie is niet vanzelfsprekend Overgang naar ander model mogelijk: wanneer en onder welke voorwaarden? Aandachtspunt: consequente doorvertaling sturingsmodel

Blik op beleidskader 2 – kwaliteit en dekking van aanbod Democratische besluitvorming op omvang en aard van voorzieningen Veel nieuwe klanten en nieuwe aanbieders Op verschillende niveaus georganiseerd en aanbesteed (Brunssum, Parkstad, Zuid-Limburg, Limburg, landelijk) Monopolisten en/of concurrentie Onderaanneming voor ondernemers en zzp-ers PGB’s en individuele dienstverlening Aandachtspunt: bewaking en borging van de kwaliteit van het aanbod

Blik op beleidskader 3 – financiële middelen Nog veel onduidelijkheid wat betreft financiële kaders 0-meting omvang en aard kwetsbare groepen Effecten van langdurige crisis op omvang en aard doelgroepen Effecten van mogelijke jurisprudentie met betrekking tot ongelijke behandeling tussen gemeenten Aandachtspunt: beheersbaarheid van gemeentelijke financiën

Blik op beleidskader 4 – preventie en integrale toegang (ketensamenwerking) Zorgmijders en vraagonwetenden zijn en blijven problematisch met betrekking tot voorkomen van zware en dure ondersteuning Gegevensdeling tussen ketenpartijen soms gebrekkig, niet adequaat ondersteund door ICT Geen gezamenlijke targets in de keten, waardoor onvoldoende wordt samengewerkt of tegengewerkt Dezelfde (lichte) dienstverlening, informatie en kennis in de 5 verschillende wijkloketten aanwezig voor preventie en doorverwijzing Aandachtspunt: gerichte afspraken over ketensamenwerking

Blik op beleidskader 5 – risico’s Context raad: Gebrek aan toezicht (controleren) door raad Wijzigende wet en regelgeving, risico onrechtmatig handelen Onrust zorgvragers, zorgaanbieders: juridisch, maatschappelijk? Onvoldoende afstemming regio/bovenregionaal Focus doelmatigheid versus acceptabele mate van kwaliteit (balans)? Pas in uitvoering afspraken maken over risicomanagement: rol raad? Informatievoorziening Raad, in 2014 informatiesysteem inrichten

Aandachtspunten Consequente doorvertaling sturings- en opdrachtgeversmodel Bewaking en borging van de kwaliteit van het aanbod Beheersbaarheid van gemeentelijke financiën Gerichte afspraken over ketensamenwerking Adequaat risicomanagement Kaderstellende en controlerende taak gemeenteraad

Rekenkamerbrief Brief is instrument voor raadsleden, ter ondersteuning van mening- en besluitvorming Bandbreedte van keuzen, consequenties en risico’s geschetst aan de hand van vragen Rekenkamercommissie graag bereid deze aan te passen en toe te lichten binnen dynamisch proces van decentralisaties