Athletics Champs kennismakingswedstrijd
Atletiekunie Inhoud Jeugdvisie Uitgangspunten pupillenwedstrijden Kennismakingswedstrijd Athletics Champs Hand-out beschikbaar
Atletiekunie Het zich ontwikkelende kind staat centraal! Jeugdvisie “De pedagogische potentie van sport kan alleen worden benut wanneer het kind centraal wordt gezet”
Atletiekunie Speels prestatief Vaardigheid en plezier als belangrijkste voorspellers van sportdeelname nu en later (Faigenbaum & Myer, 2012). (lerend) spelen moet, presteren mag! –Negatieve effecten nadruk op winnen! Kinderen willen plezier maken met leeftijdsgenootjes
Atletiekunie LTAD Langere weg, hogere piek
Atletiekunie Traditionele (jeugd)atletiek Technisch & moeilijk Prestatie- gericht Individua- listisch EenzijdigStatisch Traditionele cultuur Confronterend (leuk voor de besten!) Ik wil samen sporten! Het lukt me niet! Veel wachten, weinig beurten! Steeds hetzelfde: saai! Kinderen zijn geen mini volwassenen!
Atletiekunie ? Attractief en laag- drempelig Speels- prestatief Samen betrokken VeelzijdigIntensief Kindgerichte cultuur Iedereen is een winnaar! Samen meer plezier! Veel bewegen! Steeds weer anders! ? ? ? ? ? ? ?? Het gaat goed! Dit is leuk! ? Kindgerichte wedstrijden
Atletiekunie ? Attractief en laag- drempelig Speels- prestatief Samen betrokken VeelzijdigIntensief Kindgerichte cultuur Iedereen is een winnaar! Samen meer plezier! Veel bewegen! Steeds weer anders! ? ? ? ? ? ? ?? Het gaat goed! Dit is leuk! ? Kindgerichte wedstrijden
Atletiekunie Atletieksport vertalen naar pupillen Ontwikkeling van het kind centraal Identiteit van atletiek waarborgen
Atletiekunie Atletieksport vertalen naar pupillen
Atletiekunie Uitgaan van de essentie van atletiek Zo hoog, snel en ver mogelijk!
Atletiekunie Maar wel…
Atletiekunie Met behoud bewegingsprincipes
Atletiekunie Met behoud bewegingsprincipes Slag- werpen Hindernis lopen SpringenEstafetteSlingeren Atletiekecht Ritmisch met behoud snelheid Aanloop met éénbenige afzet Over het hoofd Draaistrek beweging Wisselen op snelheid
Atletiekunie Aanpassing op het gebied van Materiaal Regelgeving Organisatie Atletiekecht: vormen gericht op zo hoog, ver of snel mogelijk gaan met behoud van bewegingsprincipes
Athletics champs Uitgangspunten Steven Gerrits
Atletiekunie Atletiekechte veelzijdige vormen Lopen, werpen en springen in allerlei situaties! Opbouw in vormen die aansluit bij de ontwikkeling van het kind en voorbereid op junioren (LTAD) Leerzame oefenvormen Veilig, uitnodigend en het leggen van een goede (veelzijdige) basis Oudere pupillen zijn erg gevoelig voor het aanleren van complexe vaardigheden (gouden leeftijd)
Atletiekunie Traditionele programma OnderdeelB/C pupillenA pupillenD-junioren Lopen Sprint40 meter60 m60 of 80 m Hordelopen 60/80m Hordelopen (76 cm) EstafetteEstafette (4x60 of 4x80) MiLa600/1000 meter Springen Hoogspringen VerspringenVerspringen vanaf vlak Verspringen op de balk Polsstokhoogspringen Hinkstapsprong Werpen KogelstotenKogelstoten (2 kg)Kogelstoten (2/3 kg) DiscuswerpenDiscuswerpen (0,75/1 kg) Slagwerpen Balwerpen Speerwerpen (400 gram)
Atletiekunie Athletics Champs OnderdeelB/C pupillenA pupillenD-junioren Lopen Van rennen naar sprinten40 meter (staande start) 60 m vanuit (3 punts) startblok 60 of 80 m vanuit startblok Van hindernislopen naar hordelopen 40 m hindernislopen (30 cm) 60 m hindernislopen (50cm) 60/80m Hordelopen (76 cm) Hindernis pendelestafette Van overgeven op snelheid naar estafette Teamestafete Estafette (4x60 of 4x80) Van duurlopen naar Mila Meters maken (4 min )Meters maken (6 min ) 600/1000 meter Stadioncross Springen Van springen in de hoogte naar hoogspringen Hurkhoogspringen Hoogspringen Schotse sprong Van springen in de verte naar verspringen Verspringen vanaf matVerspringen voor blokVerspringen op de balk Van springen met een stok naar polsstokhoogspringen Polsstokverspringen Polsstokhoogspringen Van meervoudig springen naar hinkstapsprong Werpen Van stoten naar kogelstoten Medicienbalstoten (frontaal naar zijwaarts) Kogelstoten (2 kg)Kogelstoten (2/3 kg) Van slingeren naar discuswerpenFietsbandslingerenOefendiscus (600 gram)Discuswerpen (0,75/1 kg) Van slagwerpen naar speerwerpenVortexwerpen Speerwerpen (400 gram)
Atletiekunie (Succes)beleving: plezier voorop! Weinig wachten, veel bewegen De beweging moet lukken (iedereen een succesje) Geen selectie, iedereen kan mee (blijven) doen Tegemoet komen aan de bewegingsdwang van jonge kinderen; te gestructureerde sportomgeving verhoogt kans drop- out Kinderen die geen succesbeleving ervaren in wedstrijden en trainingen, verliezen de interesse en motivatie en beëindigen vroegtijdig hun sportcarrière
Atletiekunie21 Teams: samen meer plezier Veilige, vertrouwde omgeving Verbondenheid Sociale vaardigheden Team -en individuele prestaties Iedereen een gelijksoortige beloning, –wel onderscheid op basis van prestaties –geen individuen op het podium Betrokkenheid en verbondenheid als belangrijke voorspeller: teamsporters gemiddeld een jaar langer lid!
Atletiekunie22 Betrokken ouders en trainers Ouders vervullen eenvoudige taken bij eigen team Ouders en trainers beleven de wedstrijd dichtbij de actieve pupil Opgeven als team (verantwoordelijkheid trainer) Ouders en trainers spelen een hoofdrol bij de wedstrijddeelname van jonge kinderen.
Atletiekunie Laagdrempelig kort, toegankelijk en eenvoudig! Korte wedstrijdduur gewaarborgd Hoofdjuryleden sturen aan Weinig regels en eenvoudige meetmethoden en organisatie Goed getest en uitgewerkt product (kaarten en video’s)
Inhoud kennismakingswedstrijd (≠ competitie) dan ook o.a. slingeren, polsstokverspringen Medaille na 4 wedstrijden op basis van prestaties
Atletiekunie Inschrijven team(s) pupillen in een team –indien <6 pupillen: samenvoegen met andere vereniging(en) door organiserende vereniging –jongens en meisjes (mogen) gemixt in één team –teams indelen in 2 categorieën: B/C/mini en A-pupillen. Elk team neemt mee: –één teambegeleider mee (begeleid het team en noteert scores, blijft bij het team) –minimaal één assistent jurylid (vervult eenvoudige meettaken tijdens de wedstrijd en blijft bij het team)
Atletiekunie Onderdeel 1 Onderdeel 2 Onderdeel 3 Pauze 1 Onderdeel 4 Onderdeel 5 Meters maken Estafette 1 Voorbeeldwedstrijd W.u. 1 Teambegeleiders halen vooraf een map met startnummers, chronoloog en scoreformulieren bij wedstrijdsecretariaat
Atletiekunie27 Teamestafette (alle pupillen) Eerst A, dan BC pupillenopstellen achter pylon met teamnummer 12x lopengelopen? doorlopen! assistent jurylid klokt tijden worden verzameld
Atletiekunie Roulatieschema Meerdere teams verdelen zich op kleur bij een onderdeel –Kleur met sticker op startnummer 20 min. de tijd een zo goed mogelijke prestatie neer te zetten –Kwantiteit versus kwaliteit –5 minuten wisselpauze (behalve bij hoog op mat) Hoofdjurylid (hesje) stuurt aan, houdt toezicht op veiligheid, juist meten en geeft indien nodig aanvullende instructie Teambegeleider/notulist roept pupillen op en noteert prestaties Assistent-jurylid meet, klokt en leest af en geeft score Einde ronde met dubbel toetersignaal aangegeven –Scoreformulier inleveren in inleverbus (op bak polsstokhoogspringen) –Volgend onderdeel start op enkel toetersignaal
Atletiekunie Looponderdelen Hordelopen (alle pupillen) –Elk team 1 baan: stel kinderen op achter markering (juiste kleur) –Starten met startklapper vanuit staande start –Ass. Jurylid klokt, teambegeleider noteert 40 meter sprint (B/C pupillen) –Idem
Atletiekunie Let op: juiste scoreformulier bij onderdeel
Atletiekunie Hoogspringen (A-pupillen) 20 min tijd 1 bed per team 3 aanloop afstanden Teambegeleider geeft per pupil aan op welke hoogte wordt gesprongen Ass. Jurylid en hoofdjurylid verhogen/verlagen steeds de lat Flop toegestaan, 1 been afzetten Teambegeleider noteert prestaties Tip: start ± 10 cm onder PR van pupil Pupil kan niet afgaan, maar tijd is beperkend!
Atletiekunie Springen zandbak Verspringen (A pupillen) –Afzetten voor blok –Indien volledig op blok ongeldig –Meten op 5 cm middels hark bij afdruk dichtst bij afzet –Daarna bak vlak harken Hurkhoog (BC pupillen) –Enkele malen springen in stroomvorm op lage hoogte –Aansluitend individuele hoogtes (zoals bij hoog A-pupillen)
Atletiekunie Vortexwerpen Vortexwerpen (alle pupillen) –2 teams per mat –Materiaal in bak voor –Afwerpen voor blok (dikke deel vasthouden) –Meten op 50 cm nauwkeurig bij neerkomen m.b.v. meetmat –Beide bakken leeg? Vortexen terug dragen –Tip: extra ouders vragen om te helpen meten
Atletiekunie Stoten Stoten kogel (A pupillen) –Vanuit ring, meten op 10 cm nauwkeurig met meetmat –Assistent jurylid rolt kogel/medicienbal terug –Eerst meten, dan terugrollen (tijd genoeg!) Stoten medicienbal (BC pupillen) –2 handig starten (frontaal vanaf borst of zijwaarts boven schouder) –2 teams per mat: gelijktijdig stoten
Atletiekunie35 2 series (4/6 min)2 startgroepen op kleur teambegeleider turft rondes Toeter? doorlopen tot volgende pylon Afstand op start nr.400 x aantal rondes + waarde startnr.
Atletiekunie36 Afsluiting Bekers voor beste teams per categorie –BC pupillen (C krijgen bonus) –A pupillen (meisjes krijgen bonus t.o.v. jongens) Diploma’s voor iedereen –Af te halen bij wedstrijdsecretariaat Teammappen e.d. graag inleveren Tips / tops noteren
Atletiekunie Meet eerlijk 37
Atletiekunie IMPRESSIE 38
Atletiekunie Athletics Champs! Attractief en laag- drempelig Speels- prestatief Samen betrokken VeelzijdigIntensief Kindgericht Iedereen is een winnaar! Samen meer plezier! Het gaat goed! Dit is leuk! Veel bewegen! Steeds weer anders!
Atletiekunie Bedankt !