GGD Voorbereid Ontwikkeling van een OTO-infrastructuur voor GGD’en
Project GGD Voorbereid Startbijeenkomst GGD Contactpersonen 30 oktober 2008 Joek Boomsma en Therese Claassen
Doel vandaag 1: Kennismaking met het project: Inzicht in doel en werkwijze 2: Kennismaking met elkaar en eerste stappen naar productontwikkeling: GROP, OTO en de toolkit Inventarisatie taken en verantwoordelijkheden Samenstellen schrijfgroepen Vaststellen eindtermen
Deel 1: Het project Achtergrond Doel van het project en doelgroep Werkwijze en planning Compensatieregeling Communicatie Doel van vanmiddag Werkvorm
Achtergrond : Quick scan Nivel + GGD’en kennen duidelijke taak bij grieppandemieën - Onvoldoende oefening - Eigene van de GGD in opgeschaalde zorg is nauwelijks zichtbaar (en ontbreekt op de GGD begroting) -> Behoefte aan duidelijk profiel VWS: GGD’en zijn v.w.b. OGZ en PSH onvoldoende voorbereid
Veranderd? - Wettelijk kader: - wet op de veiligheidsregio’s - wet publieke gezondheidszorg - OTO-stimuleringsgelden via ROAZ
Wettelijk kader Wet op de Veiligheidsregio’s: - Schaalvergroting en 25 regio’s - Beleidsplan (incl OTO) en regionaal crisisplan - Directeur GHOR in directie GGD en lid ROAZ - Inzet en voorbereiding zorginstellingen in jaardocument maatschappelijke verantwoording - Financiële injectie voor OTO, incl. ontwikkeling leidraad
Wet Publieke Gezondheidszorg - Nieuwe internationale afspraken op het gebied van infectieziektebestrijding - Burgemeester meer bevoegdheden: Het college van burgemeester en wethouders bevordert de totstandkoming en de continuïteit van en de samenhang binnen de publieke gezondheidszorg en de afstemming ervan met de curatieve gezondheidszorg en de geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen. 2. Ter uitvoering van de in het eerste lid bedoelde taak draagt het college van burgemeester en wethouders in ieder geval zorg voor: a. het verwerven van, op epidemiologische analyse gebaseerd, inzicht in de gezondheidssituatie van de bevolking, b. het elke vier jaar, voorafgaand aan de opstelling van de nota gemeentelijke gezondheidsbeleid op landelijk gelijkvormige wijze verzamelen en analyseren van gegevens over deze gezondheidssituatie, c. het bewaken van gezondheidsaspecten in bestuurlijke beslissingen, d. het bijdragen aan opzet, uitvoering en afstemming van preventie- programma’s, met inbegrip van programma’s voor de gezondheidsbevordering, e. het bevorderen van medisch milieukundige zorg, f. het bevorderen van technische hygiënezorg, g. het bevorderen van psychosociale hulp bij rampen. - De wet PG regelt ook de digitaliseringsplicht voor de jeugdgezondheidszorg en sanitaire certificaten -> Informatie bij RIVM
ROAZ Convenant inzake OTO ter voorbereiding op rampen en crises: - Structureel € 10 miljoen OTO zorgsector Nivel - Per regio: Gezamenlijke risicoanalyse, meerjarenbeleidsplan en OTO-jaarplannen - Alle zorginstellingen kunnen meedoen - Voorwaarde: Iedere zorginstelling actueel rampenopvangplan
Veranderd? - Wettelijk kader: - wet op de veiligheidsregio’s - wet publieke gezondheidszorg - OTO-stimuleringsgelden via ROAZ -> Veranderende taakstelling GGD’en -> Alleen GHOR is onvoldoende
Doel van het project Ontwikkel een OTO-infrastructuur voor GGD’en Producten: - Format GROP - Modelplan OTO - Toolkit draagvlak - Implementatietraject
Werkwijze en planning
Werkwijze Wat verwachten we van GGD’en: - Contactpersoon - Actieve participatie in het project - Implementatie, terugkoppeling en draagvlak eigen GGD Wat bieden we GGD’en: - Ondersteuning
Compensatieregeling - 25 veiligheidsregio’s; 30 GGD’en - € per regio Criteria: - Deelname aan het project - Implementatieplan eigen GGD - Intentieverklaring GGD-directie Doel: Iedere GGD een GROP en een OTO-infrastructuur
Implementatie en borging - Implementatie van de producten in de GGD - format implementatieplan december - model intentieverklaring - Borging van de producten
Samengevat: Gezamenlijk ontwikkeling van: - Format GROP - Modelpan OTO - Toolkit t.b.v. Draagvlak Zodat deze producten eenvoudig geïmplementeerd kunnen worden in de eigen GGD. Doel: GGD goed voor te bereiden op de taken in rampen- en crisissituaties
GGD Voorbereid Ontwikkeling van een OTO-infrastructuur voor GGD’en
Deel 2: De producten 1. Format GROP 2. Modelplan OTO 3. Toolkit ten behoeve van het draagvlak 4. Implementatieplan
Het GROP: GGD Rampenopvangplan Beschrijft de rampenstructuur voor GGD’en Streven: - zoveel mogelijk generiek - aansluiten bij reguliere processen Inzicht in taken en verantwoordelijkheden in de deelprocessen: - PSHOR - Nazorg (psychosociaal en gezondheidsonderzoek) - Infectieziektebestrijding - MMK
Inhoud GROP 1: Preparatiefase 2: Rampfase: Alarmering Opschaling (en inrichten organisatie) Uitvoering/repressie Afschaling 3: Taakkaarten 4: Communicatie
Opschaling voorbeeld ter illustratie
Vervolgproducten - Modelplan OTO - Toolkit draagvlak - Implementatieplan en intentieverklaring
Werkwijze In groepen een casus (PSH/MMK/IZB): 1.Kennismaken 2.Uitwisselen huidige werkwijze 3.Gewenste werkwijze op flip in beeld 4.Faseren taken en activiteiten Presentatie plenair Samenbrengen taken en activiteiten voor het GROP Doel: input voor schrijfgroep
GGD Voorbereid Ontwikkeling van een OTO-infrastructuur voor GGD’en
Deel 3: Hoe nu verder Terugblik: 1. Oriëntatie project 2. Eerste oriëntatie GROP - Doel GROP - Taken en verantwoordelijkheden - Opbouw GROP - Relatie OTO
Inhoud GROP 1: Preparatiefase 2: Rampfase: Alarmering Opschaling (en inrichten organisatie) Uitvoering/repressie Afschaling 3: Taakkaarten 4: Communicatie
Opschaling voorbeeld ter illustratie
Werkwijze en planning
Deel 3: hoe nu verder - Schrijfgroep GROP - Voorbereidingen OTO en toolkit - Kennisnet, via: -- startpaginas -- GGD-thema’s/GHOR -- GGD-thema’s/Projecten· - Datum 2 e bijeenkomst di 11 of do 16 dec?
GGD Voorbereid Ontwikkeling van een OTO-infrastructuur voor GGD’en