LEZEN 3.4 PUBLIEK, TEKSTDOEL, TEKSTSOORT
AAN HET EINDE VAN DEZE LES WEET JE.. Hoe een schrijver rekening houdt met zijn publiek bij het schrijven van een tekst Welke tekstdoelen –soorten, en –vormen er zijn. Twee nieuwe tekstverbanden/signaalwoorden
WAT GAAN WE DOEN DEZE LES? Start paragraaf 3.4 lezen met korte opdracht Stuk theorie Maken opdr 1 tm 6
*VOOR WELK PUBLIEK ZIJN DEZE TEKSTEN/BOEKEN DENK JE? *WAAROM DENK JE DAT? *WAAR HEEFT DE SCHRIJVER TIJDENS HET SCHRIJVEN REKENING MEE GEHOUDEN?
DOEL>SOORT>VORM Krantenbericht, schoolboekinstructie, handleiding Amuseren- de teksten Activerende teksten Betogende teksten Informatieve teksten informeren Verhaal, roman, cartoon, column Reclametekst, advertentie, pamflet Recensie, bespreking, beschouwing Binnen één tekst> verschillende tekstdoelen. Vraag jezelf ALTIJD af: wat is het hoofddoel/wat wil de schrijver van mij?? overtuigen activeren amuseren tekstvorm tekstdoel tekstsoort
TEKSTVERBANDEN H1 TekstverbandSignaalwoordenVoorbeeld opsommendTen eerste, tweede, ook, eveneens, verder, tevens, verder, ten slotte Ten eerste vind ik Nederlands leuk, ten tweede erg uitdagend en ten slotte geweldig! tijdsvolgordeEerst, intussen, terwijl, toen, vervolgens, daarna, voordat/nadat, ten slotte Meneer Vrancken legt eerst wat uit en daarna moet de leerlingen aan hun werk gaan. tegenstellendMaar, echter, evenwel, toch, daarentegen, enerzijds/anderzijds Meneer Vrancken is net nieuw, maar hij voelt zich al helemaal thuis.
TEKSTVERBANDEN H2 TekstverbandSignaalwoordenVoorbeeld UitleggendBijvoorbeeld, dat wil zeggen, met andere woorden, zoals Meneer Vrancken vindt dit een leuke klas. Met andere woorden: hij komt hier graag! redengevendWant, omdat, daarom, immers, namelijk Er stond een file en daarom ben ik te laat! concluderendMaar, echter, evenwel, toch, daarentegen, enerzijds/anderzijds Meneer Vrancken is net nieuw, maar hij voelt zich al helemaal thuis. vergelijkendNet als, zoals, evenals Deze les is interessant, net als de vorige les!
TEKSTVERBANDEN H3 1.Doordat het regende werden de straten nat 2.Ten gevolge van de file op de A12 kwam dhr Vrancken te laat. 3.Dhr. Vrancken was te laat in de les, waardoor 2th3 er niet in kon. Om wat voor een soort tekstverband denk je dat het gaat in onderstaande zinnen? Aan welke woorden herken je dat? Onderstreep deze woorden. 1.Dhr. Vrancken gebruikt een binnendoorweg om op tijd te zijn. 2.PowerPointlessen gebruikt Dhr.Vrancken om zijn lessen te geven. 3.Het boek is het middel waarmee hii de PowerPoint maakt.
TEKSTVERBANDEN H3 1.Doordat het regende werden de straten nat 2.Ten gevolge van de file op de A12 kwam dhr Vrancken te laat. 3.Dhr. Vrancken was te laat in de les, waardoor 2th3 er niet in kon. 1.Dhr. Vrancken gebruikt een binnendoorweg om op tijd te zijn. 2.PowerPointlessen gebruikt Dhr.Vrancken om zijn lessen te geven. 3.Het boek is het middel waarmee hii de PowerPoint maakt. 1.Doordat het regende werden de straten nat 2.Ten gevolge van de file op de A12 kwam dhr Vrancken te laat. 3.Dhr. Vrancken was te laat in de les, waardoor 2th3 er niet in kon. 1.Dhr. Vrancken gebruikt een binnendoorweg om op tijd te zijn. 2.PowerPointlessen gebruikt Dhr.Vrancken om zijn lessen te geven. 3.Het boek is het middel waarmee hii de PowerPoint maakt. Oorzaak/gevolg Doel-middel
Maken opdrachten lezen 3,4 1 t/m 6 HUISWERK