Dries Stessens en Annelien Vermijlen HOOGBEGAAFDHEID IN DE KLAS 1
Wie zijn wij? Hoogbegaafdheid Differentiëren Profielen Besluit KORTE INLEIDING 2
Dries en Annelien WIE ZIJN WIJ? 3
Cognitief luik − IQ boven 130? Zijnsluik HOOGBEGAAFDHEID 4
Cognitief luik: − Bijzondere capaciteiten − Creativiteit − Motivatie Zijnsluik: − Perfectionisme/faalangst − Rechtvaardigheid − Hypergevoeligheid − Kritische ingesteldheid COGNITIEF- EN ZIJNSLUIK 5
GAUSSCURVE 6
Voor leerkrachten en scholen DIFFERENTIATIEMETHODEN 7
Compacten: − Basisleerstof aanbrengen Verrijken: − Zelfstandig uitbreiden DIFFERENTIËREN: COMPACTEN EN VERRIJKEN 8
Voordelen: − Interesses leerling − Niveau leerling − Minder snel verveeld Nadelen: − Grenzen hoogbegaafde leerling kennen − Nodige voorbereiding DIFFERENTIËREN: COMPACTEN EN VERRIJKEN 9
Top (geheel) − Leerstof laten kaderen door leerling − Groot geheel bekijken Down (onderdelen) − Leerling kiest eigen weg − Specifieke delen verdiepen/verrijken/verbreden DIFFERENTIËREN: TOP-DOWN DIDACTIEK 10
Voordelen: − Leerstof kaderen − Grote motivatie door eigen leerweg − Nut van leerstof inzien Nadelen: − Nodige voorbereiding − Extra verbeterwerk/opzoekwerk/… DIFFERENTIËREN: TOP-DOWN DIDACTIEK 11
Extra klas voor hoogbegaafden Eigen projecten: filosofie, Spaans, Chinees, Techniek, etc. Gemiste lessen zelf inhalen Sterke begeleiding DIFFERENTIËREN: DRAAIDEURMODEL 12
DIFFERENTIËREN: DRAAIDEURMODEL 13
Voordelen − Opvolging − Zelf projecten kiezen − Veilige omgeving Nadelen: − Enkel geattesteerde leerlingen? − Viseren door andere leerlingen − Extra klas en materialen DIFFERENTIËREN: DRAAIDEURMODEL 14
Het zijn niet allemaal professors! VERSCHILLENDE PROFIELEN HOOGBEGAAFDE LEERLINGEN 15
6 types van hoogbegaafde leerlingen − Aangepast succesvol − Uitdagend creatief − Onderduikend − Risicoleerling − Dubbel bijzonder − Zelfsturend autonoom HOOGBEGAAFDE LEERLINGEN 16
HOOGBEGAAFDE LEERLINGEN 17
Hoogbegaafdheid wordt onderschat/overschat Nood aan begeleiding Nood aan (h)erkenning Differentiatie − Compacten en verrijken − Top-down didactiek − Draaideurmodel BESLUIT 18