Dries Stessens en Annelien Vermijlen HOOGBEGAAFDHEID IN DE KLAS 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom op de ouderavond van groep 8
Advertisements

voor Leonardo Colleges
Niets is onrechtvaardiger dan de gelijke behandeling van ongelijken (G
HAVISTEN COMPETENT
Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Welkom op de 2 e algemene ouderavond van klas 3 Schooljaar
Plusgroepen in het basisonderwijs.
(Hoog) Begaafdheid In-Zicht
Project ICT–ondersteuning voor kinderen met leerstoornissen
voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
Presentatie Procedure naar het VO
Presentatie schoolsysteem
6 sleutelbegrippen lesopbouw
Eurekagroep: onderwijs aan begaafde kinderen
Een eerste verkenning.. tot samenwerking van het PO-VO
VAN HOUTEN-VAN DEN BOSCH E.J., KUIPERS J., PETERS W.A.M.
Welkom. Wie zijn wij Een kleine school Een kleine school 122 leerlingen. 122 leerlingen. Niveau: basis kader theoretisch havo. Niveau: basis kader theoretisch.
Oog voor slimme kinderen?!
Welkom. Henk van den Broek Adjunct sectordirecteur vmbo-pro Presentatie door:
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL In het kader van de wet Passend Onderwijs de Baas Coaching en Advisering (BCA)1.
Informatie voor nieuwe leerlingen (en hun ouders)
Informatie voor nieuwe leerlingen (en hun ouders).
Symposium Differentiatie
Autonomie in de derde graad
Actieonderzoek instructietafel.
Van ICT-coördinator naar ICOACH
PLUSKLAS.
Voor wie is het ? Wat is het ? Wat heb je eraan ? TOM1 1 TOM2.
Informatieavond 11 februari 2015
RGO Middelharnis VOORLICHTINGSAVOND VMBO 3 4 maart 2013.
Hoogbegaafde kinderen vereisen eigen aanpak!
Leerlingenbegeleiding
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
Het Voortgezet Onderwijs. Schooltypes V.O. VWO HAVO VMBO Praktijkonderwijs.
Hoogbegaafd? Herkennen en erkennen
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
De Onderwijsspecialisten | Dienstverlening Dennis Arnold Utrecht, 5 november 2014 Computeradvies 2.0 Best practice ICT en speciaal onderwijs Dennis Arnold.
Informatieavond voortgezet onderwijs September
Welkom in groep 8. Wat doen wij allemaal Wat zijn onze speerpunten dit jaar Zelfstandig werken Goed klimaat Huiswerk en agenda Advies en de eindcito Coöperatief.
Welkom Voorstellingen: TEC Coördinator, TEC leerlingen leerjaar 1 Verschil tussen brugklas-TEC en reguliere brugklas? Inhoud lesprogramma TEC klas Wat.
Talentontwikkeling met keuzeopdrachten natuurkunde Ton van der Valk & Florine Meijer.
Differentiëren in de Franse les
Excellentie  Brugklas-traject  Tweede klas  Derde klas  Bovenbouw voor meer informatie:
Conferentie Bijzonder Begaafd.  Opgericht in 1989  Psychologisch Adviesbureau  Assessment Center  Opleiding & Training  Hoogbegaafdheid PONTE organisatie.
Voorlichting VMBO De Populier Heldring 24 maart 2016.
Basisschool het Schrijverke dinsdag 13 maart 2007 Informatieavond: Hoe realiseer je als school aanbod voor hoogbegaafde leerlingen?
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Open Huis 19 januari Hartelijk welkom! Avila College Even voorstellen: Gerco van ‘t Spijker Teamleider klas 1 en 2.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Welkom!
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Van VMBO naar MBO De doorlopende leerlijn voertuigentechniek.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Desirée Houkema & Yvonne Janssen Conferentie ‘Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid’ – 11/12 november.
Het Technisch College Velsen De Technologie route.
Voorlichting de Woldborg. rsg de Borgen Voor iedereen Dichtbij huis en vertrouwd Alle opleidingen in huis De route die bij je past De plek die bij je.
Informatieavond voortgezet onderwijs September
Verlegt je grenzen. Programma n Welkom, indeling proeflessen n Waarom TVWO? n Oud-leerling (Frans Doesborg) n Ouder brugklasser (Frans Doesborg) n The.
Inhoudsopgave Voortgezet onderwijs algemeen Van PO naar VO Route 8 Scholen in de omgeving Vragen….
Les 1: instap in de profielen

Vaco’s
Onderwijsontwerp cluster havo/vwo
OPEN-KLAS Vernieuwd zorgproject waar leerlingen de verantwoordelijkheid nemen over hun eigen leerproces. Een boeiende werkplek waar leerlingen leren out-of-the-box.
Kick off Hoogbegaafdheid in Passend Onderwijs
Vwo op de Passie Sneak Peek 21 november 2018
een aanpak voor differentiëren getalenteerde leerlingen
Profiel van een plusleerling
The Da Vinci Class Hoog- en meerbegaafden TVWO (def 2019)
en biedt uw bedrijf voordelen!
Informatieavond hoogbegaafdheid op onze school
Transcript van de presentatie:

Dries Stessens en Annelien Vermijlen HOOGBEGAAFDHEID IN DE KLAS 1

Wie zijn wij? Hoogbegaafdheid Differentiëren Profielen Besluit KORTE INLEIDING 2

Dries en Annelien WIE ZIJN WIJ? 3

Cognitief luik − IQ boven 130? Zijnsluik HOOGBEGAAFDHEID 4

Cognitief luik: − Bijzondere capaciteiten − Creativiteit − Motivatie Zijnsluik: − Perfectionisme/faalangst − Rechtvaardigheid − Hypergevoeligheid − Kritische ingesteldheid COGNITIEF- EN ZIJNSLUIK 5

GAUSSCURVE 6

Voor leerkrachten en scholen DIFFERENTIATIEMETHODEN 7

Compacten: − Basisleerstof aanbrengen Verrijken: − Zelfstandig uitbreiden DIFFERENTIËREN: COMPACTEN EN VERRIJKEN 8

Voordelen: − Interesses leerling − Niveau leerling − Minder snel verveeld Nadelen: − Grenzen hoogbegaafde leerling kennen − Nodige voorbereiding DIFFERENTIËREN: COMPACTEN EN VERRIJKEN 9

Top (geheel) − Leerstof laten kaderen door leerling − Groot geheel bekijken Down (onderdelen) − Leerling kiest eigen weg − Specifieke delen verdiepen/verrijken/verbreden DIFFERENTIËREN: TOP-DOWN DIDACTIEK 10

Voordelen: − Leerstof kaderen − Grote motivatie door eigen leerweg − Nut van leerstof inzien Nadelen: − Nodige voorbereiding − Extra verbeterwerk/opzoekwerk/… DIFFERENTIËREN: TOP-DOWN DIDACTIEK 11

Extra klas voor hoogbegaafden Eigen projecten: filosofie, Spaans, Chinees, Techniek, etc. Gemiste lessen zelf inhalen Sterke begeleiding DIFFERENTIËREN: DRAAIDEURMODEL 12

DIFFERENTIËREN: DRAAIDEURMODEL 13

Voordelen − Opvolging − Zelf projecten kiezen − Veilige omgeving Nadelen: − Enkel geattesteerde leerlingen? − Viseren door andere leerlingen − Extra klas en materialen DIFFERENTIËREN: DRAAIDEURMODEL 14

Het zijn niet allemaal professors! VERSCHILLENDE PROFIELEN HOOGBEGAAFDE LEERLINGEN 15

6 types van hoogbegaafde leerlingen − Aangepast succesvol − Uitdagend creatief − Onderduikend − Risicoleerling − Dubbel bijzonder − Zelfsturend autonoom HOOGBEGAAFDE LEERLINGEN 16

HOOGBEGAAFDE LEERLINGEN 17

Hoogbegaafdheid wordt onderschat/overschat Nood aan begeleiding Nood aan (h)erkenning Differentiatie − Compacten en verrijken − Top-down didactiek − Draaideurmodel BESLUIT 18